Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway Pony mystinen cdi boxi

Aloittaja -Jarkko-, 17.10.21 - klo:21:00

« edellinen - seuraava »

-Jarkko-

Joo eli kyseessä Keeway Pony -lasten pieni krossimopo minarellin variaattorivetoisella 2T vaakasylnterikoneella.
Laitteessa on isokokoinen, kahdella ruuvilla kiinnitettävä cdi boxi jollaista olen nyt metsästänyt tuloksetta.
Laitteesta on kipinä kadoksissa ja tuossa boksissa on lämmön aiheuttama pullistuma joten veikkaan että vika on boksissa.

Boksiin menee 8 johtoa, olen löytänyt max 6 johtoisia bokseja sekä AC että DC mutta kumpiko tuossa on? Boksissa ei mitään merkintöjä.
Voisko olla niin että jotkut johdoista vaan kiertää boksin kautta? Pitää avata tuo boksi.

Kuva boksista. http://www.motot.net/talli/osat/id45329/

Coastside

Ehkä jokin kaksitahtisen AC boxin saa käymään?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#2
Harvinainen tapaus.  :)
Löydätkö siitä boxista tai mopon rungosta tai moottorista mitään merkintöjä.
Pistä tuosta boxista selkeämpi ja isompi kuva jossa näkyy selkeästi johtimien värit.
Koska mopossa on akku ja starttimoottori, saattaa boxissa olla cdi:n lisäksi, lataussäädin.
MC-scatter myy noihin jotain osia, ei tuota.
Jos boxin joutuu korvaamaan muilla osilla, cdi:llä ja lataussäätimellä,
pitäisi saada kuva tuon laitteen staattorista.
Koska on lasten mopo, voi olla vahvasti kierrosrajoitettu,
meneekö variaattorikoteloon sähköjohto.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#3
Kun siinä on minarellikopio niin siihen saa samanlaisen sähköt kiinni ja niitä saa helposti. Aika mahdollista että magneeton osalta normaali: keltainen, valkoinen säätimelle, puna/musta  ja sini/keltainen boxille. Maajohtokin voi olla.
AC cdi tarvitsee johdot magneetolle, liipaisulle, puolalle ja maahan, jolla sammutus ellei vastapäätä magneeton johtoa mene virtalukolle maadoituksella sammuttamaan.

Yksiosaisen liittimeksi käy yleinen kuusinapainen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Jarkko-

Tänään silmäilin tuota boksia tarkemmin ja dremelillä varovasti sahasin paisuneen kohdan auki ja se onkin vaan pinnassa, boksilla on ilmeisesti erillinen kotelo koska paisuneen kohdan alla oli suora ja ehjä muovipinta.
Boksiin menee 9 johtoa 3 pinninen, 2x 2pinninen ja erilliset 1+1.
Mopossa on erillinen puola, jännitteensäädin sekä valovastus, myös rele sähköstartille. Kone periaatteessa sama kun 2T keeway skopat mutta valoja tuossa ei ole, pitäis ehtiä kattelemaan johtosarja jos valoille olis liitin valmiina jossakin koska valovastus kuitenkin löytyy.

Huomenna aattelin testata poistamalla sammutinnapin käytöstä jos kipinä sitten löytyis.
Sitä mietin jos boksille menevistä johdoista osa vaan menis boksin kautta liittimelle eli ei ole kytketty boksin sisällä mihinkään vaan tekee ns lenkin sen sisällä.

konenikkari

#5
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/yks%201e40qmb.jpg
jos normi minarelli kiinakopio 1E40QMB siihen voi ehkä asentaa tommosen,
pitäis tietää, mikä staattori siinä on.
Tuleeko johonkin boxin johtoon +12V.
Onko tuossa maadoitusjohto, kiinni.
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Maadoitus%20%283%29.JPG
Onko mopon peräpäässä ns. turvakytkin, johon aikuinen voi pistää vaiks narun.


Tommonen tai vastaava
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Jarkko-

Cdi boksissa ei mitään merkintöjä, rungossa ei mitään merkintöjä / tyyppilkilpeä tms.
Maajohto menee koneesta maihin ja akusta maihin.
Takana ei ole tuollaista maadoituskytkintä johon voi narun laittaa.

Kahvanrungoille menevät liittimet kokeilin irroitella mutta ei tulosta, pitäis purkaa kahvanrungot että näkis onko niissä joku nappi oikkarissa tms, tuossa on vasemmalla punainen on-off keinukatkaisin, tööttö ja starttinappula.
Oikealla on musta off-run-start -keinukatkaisin.

Koneesta lähtee:

3 -napainen liitin:  musta, vihr/pun, valk.
1 erillinen johto: musta/pun.
1 erillinen johto: sin/valk.

Boksiin menee:

2 napainen liitin: oranssi + musta = menee puolalle.
2 napainen liitin: must + pun.
3napainen liitin: must/valk, kelt/vihr, valk/vihr = nämä menee kaasukahvanrungolle jossa stop-run-start -keinukatkasija.
1 erillinen johto: must/pun.
1 erillinen johto: sin/valk.

Keski / sivujalassa ei ole tappokatkasijaa eikä varikoppaan ainakaan ulkopuolelta mene mitään johtoa.







Coastside

Tutki kaikki liittimet johto johdolta. Ne on aina kiinalaisissa suurin ongelma.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#8
3 -napainen liitin:  musta, vihr/pun, valk.   ovat latausjohtoja
1 erillinen johto: musta/pun.  tulee sytytyksen energiakäämiltä
1 erillinen johto: sin/valk.      on pickup

Boksiin menee:

nuo ovat minullekin täysiä arvoituksia

2 napainen liitin: must + pun.
3napainen liitin: must/valk, kelt/vihr, valk/vihr = nämä menee kaasukahvanrungolle jossa stop-run-start -keinukatkasija.
noista tuo musta/valk on maahan yhdistettynä, todennäköisesti sammutus.

Pitäisi ennen kuin mitään tilailet, mitata tuleeko staattorilta,
johtimien irtiollessa
musta punaisesta starttaamalla AC n.36V moottorin runkoa vasten
ja sinivalkoisesta onko sen vastusarvo moottorin runkoa vasten noin 80-200ohmia.
Jatketaan kun saat mittailtua nuo.
Onko varma ettei varikoteloon mene mistään päästä johtoa.
Tuleeko boxin mihinkään johtoon +12V

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Jarkko-

Jonkinlainen bilteman yleimittari löytyy mutta mä en osaa niitä käyttää, ei ole koskaan ollu tarvetta.
Varikoppa on auki ja sinne ei mene mitään johtoja.
Boksille menevä 2 napainen liitin puna,musta = punaisessa on jatkuva +12v.

Koneesta tuleva 3 napainen liitin pitää olla kytkettynä johtosarjaan, muuten ei sähköstartti toimi.
Mulla olis narakun 2T koneen 6-napainen boksi jääny jostain purkuvehkeestä mutta ei tietoa onko AC vai DC ja miten se tuohon kytketään kun esim puolan johdot kiertää boksin kautta?
Pitäiskö vaihtaa koko sähköjohtosarja 2T skopasta ja poistaa siitä tarpeettomat pois ja siinähän olis valojen johdotkin valmiina, valovastus ja jännitteensäädin tuos minimopos on mutta ei liittimiä valoille / valokatkasijalle.


konenikkari

#10
Koska boxille menee myös 12V, siiinä on luultavasti, kierrosrajoitin.

"Koneesta tuleva 3 napainen liitin pitää olla kytkettynä johtosarjaan, muuten ei sähköstartti toimi."
Tuo kuulostaa erikoiselta, olisko startille menevä akun miinusjohto irti, tai hapettunut.
Jos suunnittelet koko johtosarjan vaihtamista, pitäisi tietää mikä staattori siinä on.
Jos löydät netistä kuvan "Mulla olis narakun 2T koneen 6-napainen" tuosta pistä linkki.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Johtosarjaa ei tarvitse sytytyksen tekoon. Vain tarvittavat kytkenät. Sammutus vaatii maadoittaa tai katkaista maakytkentä. Akkuvirran tulo kertoo DC boxista. Se, saako AC boxi tarpeeksi magneetolta, ratkaisee tarvitseeko hankkia mitä. AC on kätevä kun ei akkua tarvitse.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Akkuvirta voi olla myös kierrosrajoittimen käyttöjännite.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Jarkko-

En tiedä, alkaa mennä taas niin vaikeaksi että taidan pistää nippuun ja myyntiin tuollaisena.
Oli tarpeeksi ohjelmaa yhden kiinanmönkijän kanssa johon oli joku kyläseppä tehny sähköt ja piti netistä löytää uusi johtosarja 4T malliin jossa pakki eli johtosarjassa piti olla merkkivalojen anturien johdot, sopiva johtosarja löytyi lopulta.


konenikkari

#14
Ok, vaikka ei se kalliiksi tule kun tuohon kipinä löytyy.
Ja korjausohjeetkin on valmiina  ;)
Tuo on hyvä ensiharjoitus mopo, esim moottorikerholle,
missä päin suomea sijaitsee.
Jos staattori koneesta on rikki sopii todennäköisesti
https://www.wandamotor.com/staattori-generic-keeway-p-17663.html?language=fi&gclid=EAIaIQobChMIx7aY5Lna8wIV0bLVCh27yAg8EAQYAiABEgJsxPD_BwE
CDI:n voi korvata tuonmoisella
https://www.moposport.fi/cdi-yksikko-minarelli-vaaka-naraku
Kierrosrajoitusta tuossa ei ole.
Nopeutta pitää lapsia varten säätää , asentamalla prikka variaattoriin.
Tai löysäämällä kaasuvaijeria :D

Millähän nimellä tuota myydään muualla mailmassa,
ja eikait tuo voi olla suomessakaan ainoa lajiaan ?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)