Kirjoittaja Aihe: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa  (Luettu 367 kertaa)

Poissa Husky

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« : 23.09.21 - klo:15:29 »
Taustaa:
Olin aiemmin kokeillut kaverin vastaavaa (vm. 2007) ja sain sen lainaan alkukesästä pariksi viikoksi. Silloin kypsyi ajatus että oma samanlainen on saatava.
Kokeilin myös toisenlaista skootteria mutta Super 8 koko ja tukevuus miellyttivät edelleen.

Ostin siis oman, vm. 2010. Ostaessa ajettu 9226 km, nyt jo 9890.

Olen tehnyt kaikki perushuollot ja skootterini toimii erinomaisesti.
No, okei venttiilit on vielä säätämättä. Mutta ei ne mitenkään ääntä pidä ja tehot tuntuvat olevan tallella.
Vaihdoin variaattorin hihnan vaihdon yhteydessä myös mopon mukana tulleen suoran holkin. Passasin sen tarkasti samanpituiseksi shimmilevyjen kanssa kuin sen pois otetun rajoitetun holkin.

Mopo siis toimii erittäin hyvin. Kiihtyy paremmin kuin se kaverin oma, joka onkin jo 14 tkm ajettu, jos sillä on merkitystä. Mutta se kaverin Super 8 kulkee jopa 70 alamäessä mittarin mukaan.  8)

Variaattorin rullat olivat hiukan kuluneen näköiset, ne saatan vaihtaa jossain vaiheessa.

Mopo kulki mittarin mukaan ennen hihnan ja holkin vaihtoa tasaisella noin 55 ja alamäessä ehkä juuri ja juuri 60.

Mutta... ei se mene yhtään kovempaa nyt vaikka on rajoittamaton holkki paikoillaan!  ::)

Tarvitsenko siis jonkun rajoittamattoman cdi-boxin? Tai kenties isomman suuttimen kaasuttimeen? Se boxi on helppo vaihtaa, mutta suuttimet minulle outo juttu. Apua kyllä löytyy suht läheltä.

Noin periaatteessa ei tällaisen keski-ikäisen ukon tarvitse kaahata mutta joskus kun kauempaa kotiin päin ajelee illan hämärässä niin olisihan se kiva jos matka joutuisi hiukan nopeammin.
Sakkoja ja moottoripyöräveroja ei ole tarkoitus silti saada...  :D

Tärkeintä on kuitenkin kestävyys ja luotettavuus. Eli en halua hirveätä vauhtia niiden kustannuksella. Tuon mopomallin alusta vain tuntuisi kestävän paljon enemmänkin, onhan suht samaa peliä myyty meillä 125 ja maailmalla 150 koneilla.

Täällä Suomessa nämä ovat kaikki enemmän tai vähemmän rajoitettuja, eli ns. tehtaan jäljiltä varmaan kulkisi paremmin. Ja siltä pohjalta kestäisi kai sen kunhan huolletaan.

Eli, se peruskysymys: Millä saisin rakkineeseeni lisää huippunopeutta? Kaikki muu on kohdallaan, ei ole valittamista.
« Viimeksi muokattu: 23.09.21 - klo:15:32 kirjoittanut Husky »

Poissa Himmeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« Vastaus #1 : 23.09.21 - klo:16:06 »
Luepas tuo ketju vaikka oeri malli onkin. https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=7185.0
« Viimeksi muokattu: 23.09.21 - klo:18:48 kirjoittanut Himmeli »

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2361
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« Vastaus #2 : 23.09.21 - klo:17:50 »
Eipä oo tietoo mulla mutta motot.net kertoo että..   "Ilmanputsarin ja kaasuttimen välisessä putkessa kuristus, ilmanputsarin ilmanotto putken kiinnitys reikä kuristettu, variaattorin holkki, liian pieni suutin."
http://www.motot.net/wiki/Kymco_Super_8_4T
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 20436
Vs: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« Vastaus #3 : 23.09.21 - klo:18:52 »
Fillyssä on kaksi koteloa joita yhdistää letku. ulompi on katteen kyljessä kiinni ja ilmeisesti äänenvaimennin?
Trump is back!
Let`s go Brendon´!

Poissa Husky

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« Vastaus #4 : 24.09.21 - klo:09:41 »
Noi mahdolliset ilmankulun jarrut on helpohkoa tutkia.

Mutta jos pääsee enemmän ilmaa kaasuttimeen niin käykö laihalla ilman isompaa suutinta?

Samahan se on esim turboautossa että jos ahtoa lisätään mutta bensakarttoja (+sytkäkarttoja) ei säädetä niin laihalla käy ja venttiilit kärähtää...

Tässä voi olla sekin nyt mahdollisesti viisainta että en tee mitään. Koska mopedi toimii erinomaisesti. Vain huippunopeutta puuttuu.

Saisihan se kiihtyäkin paremmin ja olla hyytymättä mäkiin, mutta hei se on kuitenkin mopo eikä moottoripyörä.  ;D

Poissa Husky

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« Vastaus #5 : 24.09.21 - klo:13:05 »
Entäpä jos hommaisin vain sellaisen kierrosrajoittamattoman cdi-boxin?

Onko siitä mitään hyötyä?
Luulisi että ainakin alamäessä ei alkaisi kierroksia katkomaan, vaikka tasaisella ei sitten jaksaisikaan mennä kovempaa.
Ellei sitten variaattori rajoita menon tuohon 59-60.

Eli jos ei koskettaisi ilman ja bensan suhteisiin vaan annettaisiin koneen kiertää enemmän olettaen että ne suhteet pysyy oikeina.

Mutta eihän se kovin iso hyöty ole kalliilla hinnalla jos vain alamäessä pääsisi kovempaa. Muulloin oltaisiin edelleen sielä mittarin 55-56 lukemissa.

Olisin ihan tyytyväinen jos saisin moponi kulkemaan tasaisella 60 (mittarin mukaan) ja alamäessä enemmän.

Onko variaattorin hihnojen tarkoilla mitoilla oikeasti kovin suurta merkitystä?

Tähänkin laitteeseen myydään hiukan eri arvoilla hihnoja. Pituus ja leveys pienin vaihteluin.

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6550
  • Professional mechanic emeritus
Vs: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« Vastaus #6 : 24.09.21 - klo:13:44 »
Me kyllä kuulemme, ääntä korottamatta, (latojan huomio ;D)
Jos tarkoituksesi on ajella, pidempäänkin, en suosittele
kierrosrajottamatonta cdi boxia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa FinShoot

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« Vastaus #7 : 24.09.21 - klo:16:27 »
Itse ostin sen rajoittamattoman boksin mun super 8 4t:n. Parin tonnin päästän tilanne on mikä on? En suosittele sitä boksia minäkään, kiekat nousee ala mäessä liikaa.
Edit. Toisaalta jos ajattelee sitä, että kyseisellä super 8:lla oli ajettu 26tonnia, niin ei se välttämättä lämpöleikannut tuon rajoittamattoman boksin takia. Mitä mieltä olette?
« Viimeksi muokattu: 27.09.21 - klo:20:06 kirjoittanut FinShoot »

Poissa Sepi6

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 500
Vs: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« Vastaus #8 : 28.09.21 - klo:08:18 »
Jos se kone ei jaksa kiertää tasamaalla rajottimelle asti, sitä rajoittamatonta on ihan turha hommata. Ja kuten konenikkari jo kirjoitti jos sillä laitteella meinaa ajella vähänkään. niin ylikierroksilla ajamista se ei kestä.
« Viimeksi muokattu: 28.09.21 - klo:13:29 kirjoittanut Sepi6 »
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Poissa Husky

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Super 8 4T kysymyksiä ja pohdintaa
« Vastaus #9 : 28.09.21 - klo:09:55 »
Taidan nyt tehdä niin että koska mopo toimii erinomaisesti tuollaisenaan niin annan asian olla.

Ehkä ehdin myös noilla nopeuksilla riittävästi paikasta toiseen.  ;D

Se kulkee siis vaivattomasti, lähtee liikkeelle hyvin ja saavuttaa nuo nopeudet ongelmitta.