Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super 8 2-t vm 2013 sulakeongelma

Aloittaja mopotinx3, 04.08.21 - klo:22:02

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Korjaamokirjakin on hallussa, mutta siinä ei ole kolmea sulaketta.  Vain 2kpl 7A sulaketta.  Tässä 2013 mallin Super 2-t mallissa on kuitenkin 3 sulaketta,  tehdastekoisen näköisiä, tosin ne valkoiset kotelot puuttuu.
1.  Punainen-punainen  on ilmeisesti se tavanomainen sulake 10A
2.  paksu punainen/startti johto - ohut punainen  35A
3.  musta-musta  35A

Mikä mahtaa olla näiden kahden sulakkeen tarkoitus, varmaankin niihin kuuluu pienempikokoinen sulake ja edellinen omistaja on nämä jättisulakkeet asentanut.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#1
Taitaa olla niin, että korjaamokirjani on vanhempiin malleihin, ilmeisesti 2013 on lisätty tämä kolmas sulakekotelo. Jonkinlaiset suojat näille on saatava, muuten saattaa koeajo loppua kesken, kun sähköt katoaa.  Pitää silmäillä Motonetin ja Bilteman vaihtoehtoja,  ihanne olisi standardi lattasulake koteloituna. Varsinkin paksu punainen-punainen-sulake kytkee kaikki pois päältä.
Mielestäni paksu punainen pitäisi olla starttireleessä kiinni ja tietenkin suoraan akussa kiinni ilman sulakevirityksiä. Pitää tarkistaa, jos tässä on jotain edellisen omistajan omia kytkentöjä. Nythän starttivirrat kulkisi sulakkeen kautta tällä virityksellä. Ihme ja kumma, sähköstartti toimii kuitenkin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Fillyssä on pääsulake ja startin sulake hyvin suojattuina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#3
Tutkin hieman sitä korjaamokirjaa. Sain selville, että musta-musta-sulake on automaattiryypyn sulake. Ja toinen punaisista on akun ja jännitteensäätimen välissä.
Jomman kumman punaisen sulakkeen täytyy olla se startin sulake. Pitää tarkistaa, mitä tapahtuu kun ottaa punaisista sulakkeen pois. Paksun punaisen sulake mykistää koko mopon.  Haen joka tapauksessa motonetistä 3 kpl standardisulakkeen koteloa, jossain mopossani on niitä pieniä sulakkeita, mutta standardi on parempi.
Olisin pitänyt nämä vakio sulakekotelot, jollei niitä olisi heitetty menemään.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Nyt on sulakerasioita, tosin ei sitä mallia, mitä lähdin ostamaan. Kokeilin äsken tilata netin kautta noutoon, jos sillä tavalla 18 kpl saldo realisoituisi.  Nyt oli vain tyhjää piikkiä.  Laitan väliaikaisesti ryyppysulakkeelle lasisulakkeen kotelon, joka ei ole vesitiivis. Kuukausi pari sitten lähdin hakemaan autoantennia ja silloinkin oli vain tyhjä piikki tarjolla.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#5
Nyt on sulakevika korjattu. Tai se saattaa muuttua virtalukkoviaksi.  Tinauksien jälkeen virtalukon avain ei suostunut kääntymään. Sitten aikani käänneltyäni sitä varovasti se alkoi taas toimia.  Kaikki sähkötoiminnot paranivat latauskin nousi yli 14V, ennen 12,8 ja heitteli lukemaa sinne tänne.  Käynnistyvyyskin parani niin, ettei tarvinnut kuin hipaista starttinappulaa, niin jo oli kone käynnissä. Pitää huomenna ostaa aseöljyä lukkoihin.  Ei nämä paksun näköiset sulakekaapelit olleetkaan oikeasti paksuja, niissä oli vain päällä paksu johdon värinen suojasukka. Pitää tarkistaa silmälasien voimakkuudet,kun ei enää erota johdonpäällistä johdosta.
Aprilia Sportcity One 50 4t