Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kipinä on ja pensaa tulee. Miksi Kymco Agility 4T ei käynnisty ?

Aloittaja Kari69, 03.05.21 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

Kari69

#15
Saattaa olla että ongelman syy jo selvisi.

Imukaula ei ole halki.  Kylmänä ryypyn neula+lieriö oli noin 19 mm ulkona ja kuumana 24 mm.

Mikähän on tuo tyhjäkäyntisuuttimen merkitys, kun startataan kylmää konetta. Ryyppyhän ottaa pensaa oman, uimurikammion pohjalla olevan suuttimen kautta ja seos kulkee omaa kanavaansa pitkin kaasuttimen kurkkuun. Kun ryyppylaite lämpiää niin ryypyn neula sulkee tämän kanavan.

Avasin kaasuttimen jälleen kerran. Puhalsin kanavat ja kasasin taas. Kone lähti käyntiin ja säätelin taas tyhjäkäynnin seosruuvia. Lähtökohtana on ollut ohje, että ruuvin pitää olla auki 1,5-2 kierrosta. Niinpä olen säätänyt sitä tuosta lähtien noin 1/4 kierroksen portain. Nyt päädyinkin siihen, että ei sen tarvitse olla aivan kiinni vaan hieman auki, mutta vain 1/8 kierrosta. Se on kyllä outoa mutta kävi tosi nätisti ja ensi kerran tasaisesti.

Nyt lämpimänä käynnistys vaatii vähän kaasun antoa.

ps
Ohje mitata suuttimien koko neulan ja tussin avulla on ihan toimiva. Sain tulokseksi 0,35 ja 0,84. Nuohan on ihan järkeviä arvoja. Lisäksi tarvitaan tietysti työntömitta.

Coastside

Kun näihin hakee säätöjä niin aina lämpimään koneeseen. Jos se kylmänä vaatii lämmittämistä, on vai se hinta simppelistä tekniikasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 09.05.21 - klo:14:43

Mikähän on tuo tyhjäkäyntisuuttimen merkitys, kun startataan kylmää konetta. Ryyppyhän ottaa pensaa oman, uimurikammion pohjalla olevan suuttimen kautta ja seos kulkee omaa kanavaansa pitkin kaasuttimen kurkkuun. Kun ryyppylaite lämpiää niin ryypyn neula sulkee tämän kanavan.

Tuo ryyppy on erillinen "rikastinpiiri", kyllä se tyhjäkäyntipiiri ja suutin toimii siellä taustalla. Amerikkalaisenpuolivalmisteen kanssa olen tottunut että pari napakkaa kaasun kääntämistä ennen starttia takaa hyvän käynnistyvyyden. Kuten Coastside kirjoitti säädöt lämpimään koneeseen eli käyt ajamassa 5-10 min.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Kari69

Pari päivää käynnistyi kuin palmun alta, kun kokeilin. Tänään piti lähteä ajoon, eikä käynnistynyt. Vähän lupailee ja hetkittäin käykin puolittain, mutta ei käynnisty. Tämä on toistunut jo ehkä 3 kertaa että pari päivää käynnistyy heti, sitten ei enää lainkaan, vain lupailee hetkittäin, kuin ei saisi pensaa. Uimurikammiossa on kuitenkin runsaasti pensaa. Alkaa olla keinot loppu.

Kari69

Onko mahdollista, että vika onkin CDI:ssä? Välillä toimii hyvin ja välillä antaa vain huonoa kipinää, jolloin vain lupailee, mutta ei käynnisty.

Coastside

Ota kaasari pois ja bensaa suoraan. Jos käynnistyy kun noin teet useasti, niin sytkässä tuskin on vikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Kokeilen tuota. Mutta mitä kaasarissa voi olla vikana. Olen avannut sen ainakin 10 kertaa ja puhaltanut suuttimet ja kanavat.

Kari69

Ei käynnistynyt tänäänkään. Otin uuden tulpan pois ja vanha tilalle. Sitten käynnistyi ihan heti. Toivottavasti toimii jatkossakin.

joni_k

noi kaasarit joskus vähän henkimaailman juttuja. voi olla ettei mitään vikaa löydy, mutta kuntoon sitä ei vaan saa. uuden laittamalla saa sitten kuntoon.

joni_k

yksi mikä on myös on pick up coilin eli liipaisukäämin etäisyys vauhtipyörän siitä raudasta. jos se on liian iso voi aiheuttaa tuota vikaa myös.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 15.05.21 - klo:16:05
Kokeilen tuota. Mutta mitä kaasarissa voi olla vikana. Olen avannut sen ainakin 10 kertaa ja puhaltanut suuttimet ja kanavat.

;) Ei siis koskaan, siis ei milloinkaan kaasuttimen avaamisten lukumäärä takaa sen toimintaa.
Se kannattaa ottaa pöydälle,vaikka pariksi päiväksi ja yrittää ymmärtää sen kaikkia toimintoja.
Moottori jakautuu kolmeen osaan, puristus, kipinä ja polttoaine.
Kaasutin on siis 1/3 toimivasta moottorista. ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#26
"Syttymiskelpoisessa seoksessa polttoaine on kaasumaista ja sen pitoisuuden on oltava oikeassa suhteessa ilmassa olevan hapen määrään. Nykyisillä moottoripolttoaineilla teoreettisesti oikea seossuhde on noin 14,5 kilogrammaa ilmaa yhtä polttoainekiloa kohden"
:) Minulla on ollut suunnattomia vaikeuksia tuon ilmamäärän punnitsemisessa  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Nyt mopo tuntuu olevan kunnossa. Olen startannut silloin tällöin, yhteensä noin 6 kertaa. Aina on käynnistynyt välittömästi ja käy nätisti tyhjäkäyntiä. Nyt viimeksi kokeilin potkimalla ja lähti käyntiin ensimmäisellä potkulla.

Seosruuvi on täysin kiinni, kuten ostaessakin. Silloin se antaa korkeimmat kierrokset tyhjäkäynnillä.

Jos se nyt on kunnossa, niin en kyllä tiedä, mikä oli vikana.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 17.05.21 - klo:22:16
Nyt mopo tuntuu olevan kunnossa. Olen startannut silloin tällöin, yhteensä noin 6 kertaa. Aina on käynnistynyt välittömästi ja käy nätisti tyhjäkäyntiä. Nyt viimeksi kokeilin potkimalla ja lähti käyntiin ensimmäisellä potkulla.

Seosruuvi on täysin kiinni, kuten ostaessakin. Silloin se antaa korkeimmat kierrokset tyhjäkäynnillä.

Jos se nyt on kunnossa, niin en kyllä tiedä, mikä oli vikana.
Tyhjäkäyntisuutin on liian pieni jos toimii vain ruuvi kiinni. Tuolta voit tutkia lisää https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4535.0
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Kari69

Mittasin neulalla ja tönärillä suuttimet. Tulokseksi sain, että tyhjäkäyntisuutin on 0,35 mm. Eikö se ole juuri tehdasasetussuutin  ?

Yli 50 vuotta sitten säädin eräälle kaverille Lambretta skootterin tyhjäkäynnin. Hän ei tuntenut säädön periaatetta ja tyhjäkäynti oli tolkuttoman kovilla kierroksilla. Minä säädin ruuvit kohdalleen ja kaveri sanoi, ettei Lambretta ole koskaan ennen käynyt niin nätisti.