Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

SF3 kysymyksiä

Aloittaja Tiger, 16.10.20 - klo:10:42

« edellinen - seuraava »

Tiger

#15
Eipä siellä mitään ihmeellistä sylinterissä näkynyt, pinnat oli siistit, männässä tosin oli pientä naarmua. Näissä tuntui pieni pykälä kun kynnellä koitti. Mäntä on 40mm ja kun sylinteriä mittasi niin reilu 39,5mm oli mittarissa mutta ei kyllä 40mm. Mikähän lie SF3:n vakiokoko? Onkohan tuo alkuperäinen pytty ollenkaan vai vaihdettu tarvikkeeksi?

Voisko tämä siis selittää että lämpöleikkaa? Oisko männänrenkaissa liian pieni päittäisvälys? Muutama kuva linkissä:
https://photos.app.goo.gl/5mrXPUBDW5tnCXZc7

konenikkari

Osoittiko männän päässä oleva nuoli pakoaukkoon,
joissain renkaissa on erilainen ylä ja alapinta,
esim. yläpinta viisto.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tiger

Kyllä, nuoli oli pakoaukkoonpäin. Ja männänrekaat ovat samanlaiset molemminpäin.

joni_k

mäntä ei voi millään olla isompi kuin sylinteri, eihän se muuten mahdu sinne mitenkään.

Tiger

Totta, saattaa tuossa mauserissa olla eri mittauspäissä vähän heittoa..

Tiger

Ei se vaan toimi. Ostin uuden männän (Naraku) ja tämä luisti kyllä hyvin kun osia kokeili sylinterin ollessa irrallaan. Taas lähtee hyvin käyntiin mutta jumii vähän ajan päästä samalla tavalla kuin aiemminkin. Video linkissä:
https://photos.app.goo.gl/ws5XqnxbiKBN2kyQ9

Kyllä tuo minusta lämpöleikkaamiselta vaikuttaa, pitänee seuraavaksi koittaa sekoitusbensalla. Öljy kyllä kulkee nätisti sykäyksittäin letkussa.

Coastside

Seosbensalla tuo vika paikantuu. Pyttyyn valmiiksi jo öljyä. Jos vika katoaa niin siinä oli syy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#22
Onko nyt se uusikin mäntä samannäköinen.
Vois olla että kk. alapää poikii parhaillaan.
Coastin tavoin suositan runsasta öljyn käyttöä kootessa,
ja seosbensaa kunnes vika selviää.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tiger

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.04.21 - klo:22:13
Vois olla että kk. alapää poikii parhaillaan.

Mitä tämä tarkoittaa?

Nyt on kokeiltu myös seosbensalla, sama homma jatkuu, ehkä vähän kauemmin kestää nyt että jumiutuu. Savuttaa kyllä enemmän eli öljyä saa.

Lähtee hyvin käyntin ja vastaa vähän aikaa kaasuun kunnes jumiutuu. Eli se on nyt varmaa että lämpöleikkaa? Kahdella männällä kokeiltu ja sama homma molemmilla. Öljyletku irroitettu kaasarista ja öljyä tulee sykäyksittäin kierrosten mukaan nopeammin ja hitaammin. Savuttaa eli öljyä palaa.

Onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa kuin että sylinteri on jotenkin viallinen? Voiko alakerrassa olla jotain mikä tämän aiheuttaisi?

Coastside

Variaattori jumii?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tiger

Otin hihnan pois mutta sama meno jatkuu, eli ei vaikuta variaattori.

Seosbensalla pyörii vähän kauemmin, jos tulpanreiästä laittaa vähän öljyä niin tuntuisi pelaavan taas vähän kauemmin. Mutta samallalailla kuitenkin jumii hetken päästä.

Varmaan seuraavaksi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uusi sylinteri.

tapiovuorent

Teoreettinen , mutta mahdollinen: Alakerta !?. Onko mahdollista , että kampiakselin laakereissa tai kiertokangen laakereissa on vaurio.Jumiutuminen voi johtua em. seikoista.
Tuntuu ,että mäntä/sylinterin suhteen olet jo tehnyt tarkistukset .

Tiger

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 14.04.21 - klo:08:43
Teoreettinen , mutta mahdollinen: Alakerta !?. Onko mahdollista , että kampiakselin laakereissa tai kiertokangen laakereissa on vaurio.Jumiutuminen voi johtua em. seikoista.
Tuntuu ,että mäntä/sylinterin suhteen olet jo tehnyt tarkistukset .

Tätäkin olen kyllä miettinyt, mutta käyttäytyminen ei kyllä puolla tätä. Kiertokangesta kokeiltuna siinä ei tunnu päittäisvälystä ja eikait kampiakselin laakerit näin nopeasti kuumu ja jumiudu ja taas heti sitten toimisi uudestaan? Ilman sylinteriä käsin pyörittäessä en kyllä havainnut mitään ylimääräistä laakerin rohinaa...

tapiovuorent

Onko vika selvinnyt?
Ellei , niin voisit kokeilla seuraavaa: Ota magneeton suojakoppa irti , ja pane mopo käyntiin.
Kun kone sammuu , kokeile heti pysähtymisen jälkeen , voiko magneetosta pyörittää , siis onko "jumissa".
Tämähän ei tietysti vielä kerro , onko pysähtymisen aiheuttanut liian suuri kitka männässä , vai esim. vaurioituneet kampiakselin tai kiertokangen laakerikuulat.
Jotainhan tässä täytyy kuitenkin ehdottaa.

Tiger

Ei ole vielä selvinnyt. Otin kaasarin irti ja myös imukaulan ja läpät. Nyt luultavasti selvisi aiemmin huonosti toiminut tyhjäkäynti sillä toisen puolen läpät raottivat ja imukaulassa oli halkeamia (ei tosin lävitse asti). Täytynee nämä uusia ja sitten kokeilla käyntiä uudelleen. Etuvarista olen kyllä konetta pyoritellyt ja tarkasti tunnustellut niin siinä ei ainakaan tunnu mitään pykälää tai viallisen laakerin ääntä. Voiko laakeri edes lämpöleikata sillain että jumii ja heti kuitenkin sen jälkeen alkaa pyöriä? Jos laakeri olisi niin huonossa kunnossa niin eikö sen pitäisi jo jotenkin ääntää?

Mutta hyviä ehdotuksia, eiköhän se vika vielä selviä!