Tuossa edellä on paljon kerrottu ongelmista startata kylmänä ja erilaisia vihjeitä sen korjaamiseen. Vihjeistä puuttuu minusta ehkä tärkein syy tuohon ongelmaan. Minun mopossa oli sama murhe ja sain sen kuntoon.
Usein puhutaan siitä, että tyhjäkäyntisuutin on tukossa. Onhan suuttimen reikä vain noin 0,3 mm, joten se tukkeutuu helposti. Kylmästartissa kuitenkin rikastimen toiminta on välttämätön. Vaikka itse rikastinelementti toimisikin, niin se ei vielä riitä. Rikastin saa pensaa oman suuttimen läpi, joka on aivan uimurikammion pohjalla. Sen reikä on hyvin pieni kuten tyhjäkäyntisuuttimessakin, millin kymmenesosia. Koska tämä suutin on pieni ja aivan uimurikammion pohjalla, se tukkeutuu helposti. Suutinta ei voi irrottaa, joten sen läpi ei voi tiirata nähdäkseen, onko se tukossa. Niinpä tukkeutuminen voi jäädä helposti huomaamatta.
Suutinta voi avata puhaltamalla ilmaa uimurikammion kautta suuttimeen. Sen jälkeen voi laittaa uimurikammioon hieman pensaa ja puhaltaa ilmaa ryyppyelementin aukosta. Jos ilma kuplii uimurikammiossa, niin suutin on auki, ainakin osittain.
Olen tältä foorumilta oppinut ryyppyelementin toimintaperiaatteen. Tässä se on vielä kertauksena. Elementissä on neula, joka sulkee ryyppyvirtauksen. Neulaa ohjaa jousi ja lämpöpatruuna. Jousi nostaa neulan ylös ja avaa kanavan. Lämpöpatruuna saa koneen käydessä sähköä, jolloin se paisuu ja laskee neulaa ja kanava sulkeutuu. Kylmällä koneella kanava on auki jousen ansiosta. Jos patruuna ei saa sähköä koneen käydessä, niin se on koko ajan kylmänä ja ryyppy on jatkuvasti auki.
Mittasin patruuna vastuksen ja se oli noin 15 ohm. Se ottaa siis virtaa noin 12/15=0,8 A ja tehoa 0,8x12=9,6 W eli pyöreästi 10 W.