Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Toimenpiteesi vikatilanteessa tien päällä?

Aloittaja Heikki, 21.04.18 - klo:18:25

« edellinen - seuraava »

Heikki

Millaisiin järjestelyihin päädytte jos skootteri hajoaa johonkin? Löytyykö aina joku kaveri pakettiauton/peräkärryn kanssa hakemaan vai talutatteko kotiin vaikka olisi miten kaukana tahansa? Jätättekö lähimpään soveliaaseen paikkaan odottamaan yön yli kuten kerrostalon pihaan? Vai soitatteko hinauspalveluun? Minkä verran pidätte työkaluja mukana, eli yritättekö korjata mitään tien päällä?

Itselläni on valmiudet tulpan vaihtoon, renkaan paikkaukseen ja piti olla hihnan kunnon tarkistukseenkin, mutta näköjään en saanutkaan koppaa avattua kun ruuvin kanta alkoi pyöristyä. Ennen olin hyvin urhea noissa talutus-operaatioissa ja olen kerran ajanut melkein 50 km tyhjällä takakumilla, jossa kesti yli 3 tuntia. Nykyään ajattelen vähän eri tavalla ja annan periksi maksullisiin noutoihin helpommin.

No myönnetään nyt että tilasin hinausauton tällä viikolla, mikä maksoi yli satasen. Kaupungissani on korjaamo joka hakee kai jopa ilmaiseksi jos laite menee heidän huollettavakseen, mutta maksoin nimenomaan siitä että moponi ei joutuisi heidän käsiinsä, niin huono paikka se on. Aion siis korjata itse. En vielä tiedä mikä tuli mutta vika saattaa olla isokin sillä olin juuri kajonnut sylinteriin ja ehkä olen tehnyt siinä jotain väärin. Kesti se silti 100 km ennen kuin hajosi kovalla pörinällä.
Piaggio Liberty 50 RST 4-tahti vm. 2005

Coastside

#1
Mukana kulkee (noin litran vetoinen pussi) vähimmäistyökalut vaihtaa hihna ja boxi tai puola tai tulppa. Paikkavaahto rengasrikon varalta. Täyttää ja tukkii tavisreijän. Sillä löytyy myös reikä jota voi tubeless paikoilla korjata. Pieni jesarirulla on hyvä kuten kuormahihnat. Räikkähihnoilla saa tuettua kärryyn tai pakuun jos sellainen kohdalle sattuu. Liivi jossa lukee selässä " skode tarvitsee kyydin" auttaa sen saamisessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

vanadoo

Pieni työkaluarsenaali ja varaosapaketti kulkee satulan alla. Hihna, tulppa, CDI-boksi ja jotain muuta pientä.
Jos skode laukeaa tien päällä korjaamattomaan kuntoon ja olen kauempana kotoa, niin jätän sinne ja yritän päästä kämpille jollain muulla keinolla. Haku autolla ja peräkärryllä.
Asiaa auttaa että kaikki kulkupelit ovat arvoltaan halpoja, niin uskaltaa jättää ne kadunvarteen ongelmien sattuessa.
Automatkoilla Norjaan teroitan aina vaimoni mieleen, että ottaa tavaraa vain sen verran minkä saa rinkassa kulkemaan, sillä jos muutaman sadan euron arvoinen farkku hajoaa siellä totaalisesti, niin aion ruuvata kilvet irti ja jätän raadon poisviemisen norskien huoleksi ja jatkaa kotiin jollain muulla kyydillä. Ei siinä maassa ole varaa korjauttaa mitään vikoja korjaamoissa  ;D
Täytyisikin ensi kesän reissua varten etsiä tietoa onko siellä jotain Kuusakoskea vastaavaa laitosta joka hakee autonromut ilmaiseksi romikselle.

MORPA

Sen kummepia työkaluja ei ole mukana, koska vaikka olisi tarvittavat työkalut ei ole tarvittavia varaosia.

Eiköhän se käytännössä mene niin, että puhelu parille kaverille jos viittivät auttaa ja jos eivät viitsi, ehdi tai halua, niin... No ovat myyneet kylkiäisinä jonkin autoturvan mopojen liikennevakuutuksiin, niin sitten soitto hinauspalveluun ja taksikeskukseen, mopo kaverin korjaamolle ja kuski mersun takapenkillä kotiin. Vakuutusyhtiön kyrpäilyn takia en aio säästää niiden rahoja penniäkään jos ei muuta vaihtoehtoa ole, mutta toisaalta en niiltä oikein mitään haluaisi, jakomielinen tilanne ;D

Autosta retkahti tukivarsi ja soitin vakuutusyhtiöön kysyäkseni onko autossa vakuutusta joka maksaa hinauskustannukset, kun auto ei ollut mitenkään nimissäni, niin eivät suostuneet kertomaan edes tätä. No hinausfirmasta saivat kuitenkin tämän tiedon ja lupasivat hoitaa asian. OP-Pölhölä on yhtiö >:(
Liikennesika.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 24.04.18 - klo:02:05
Sen kummepia työkaluja ei ole mukana, koska vaikka olisi tarvittavat työkalut ei ole tarvittavia varaosia.
Näin on tullut toimittua, joku "nahkamies" voi olla mukana ja puhelin jolla kilautetaan kaverille.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

purgiaali

Mopon mukana työkaluja kulkee pikkuräikkäsarja, lenkkiavainsarja ja kärkipihdit sekä alkuperänen työkalusarja, jossa tulppa-avain. Renkaanpaikkaussarja, asennushanskat, teippi, nippuiteet puhdas rätti ja jotain muuta pientä tarviketta myös. Varaosina etuvari, parit rullasarjat, hihna ja tulppa. Mielessä on ollut lisätä joukkoon jännitteensäädin ja cdi, jotka olen pariin kertaan joutunut jo uusimaan.

Parit erikoiskalut kun lisäisi niin noilla purkaisi koko mopon atomeiksi, ja ehkä kasaisikin.

Lähinnä varin säätöä olen tien päällä tehnyt. Kaasarin joskus valuttanut tyhjäksi tyhjäysruuvista.

Kerran kun retkeilin ja lataussäädin oli vähän rikki, niin lakkasi mopo käymästä. Akku oli kiehunut niin että cdi:n liittimen kontakti katkesi. Huuhtelin liittimen ja akkukotelon vichyllä kun ei muuta ollut mukana, ja pian matka taas jatkui.

Juuri viime viikolla mopo sai yöpyä kaupungilla kun cdi sanoi sopimuksensa irti kesken työmatkan. Pari kertaa olen peräkärryllä mopoa kuskannut, ja eräänä kesänä ei yksi ducaton tankillinen riittänyt, kun olin ajanut mopon hieman kauemmaksi. Työntänytkin olen muutaman kerran polttoaineen loputtua. Työtömatkat oli 2km, 400m ja 50m. Näistä tuo pisin oli tietoinen valinta ja lyhyemmät puolivahinkoja.

Mopoa isompia kaksi- ja nelipyöräisiä kulkineita ei ole tarvinnut enkä haluasikaan alkaa tienpäällä purkamaan.

Coastside

#6
Minimoin työkalut sen jälkeen kun yhdellä kaupunkireissulla hävisi satulakitelosta kaikki työkalut. Nyt määrä on se minkä mukana olevien osien vaihto vaatii. Kaikki noin litran vetoisessa kangaspussissa. Varin mutterin saan auki kiintoavaimella kun vedän sitä hihnalla joka olkapään kautta. Vanerinen lukitus hammaskehälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

No on mulla renkaanpaikkausmömmöä kyydissä, en ole kyllä tarvinnut. Jesaria on kanssa rulla ja nippusiteitä, näitä olen tarvinnut, näillä korjatut viat eivät olisi johtaneet matkan katkeamiseen, mutta onpa ollut kototallissa vähemmän korjattavaa näiden ansiosta.

Jonkinlainen survival-kitti vois olla hyvä, mutta mitä siihen sitten laittais. Laastareita ja sideharsoa täytyy muuten pakata penkin alle, ei mopoa, vaan ittee varten. Isot verenvuodot saa paikattua jo kyydissä olevilla tavaroilla, eli lähinnä jesarilla ja voihan nippusiteillä pistää nippuun sen irronneen raajan jäljiltä jääneen tyngän ;D
Liikennesika.

kääkkä

No, tulentekovehkeet , sadesuojaa ja evästä , niillä pärjää ainakin hetken. Lisäksi vois olla narua , risukeitin , riippumatto ja astia jossa keitellä.

Coastside

Peräkärry jossa on hammockin ripustus, jos sattuu puuttomalle jumittamaan ;D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kääkkä

Ruokavinkki hätätilanteisiin tienpäällä  :-* tarjousboksi säilykkeitä .

MORPA

Jotenkin tuo nälkäänkuoleminen tuntuu etäiseltä ajatukselta mopoillessa ;D
Liikennesika.

kääkkä

Nälkäisenä ajatus ei oikein tahdo kulkea rakentavasti.

Coastside

#13
Minä hankin puurotermoksen kylmille reissuille. Lähtiessä ainekset sisään ja matkalla se on syötävää. Pullo mahtuu myös taskuun. Veden voi kuljettaa myös toisessa paremmassa termoksessa niin ajoitus on mahdollinen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#14
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.05.18 - klo:13:52
Minä hankin puurotermoksen kylmille reissuille. Lähtiessä ainekset sisään ja matkalla se on syötävää. Pullo mahtuu myös taskuun. Veden voi kuljettaa myös toisessa paremmassa termoksessa niin ajoitus on mahdollinen.

Hyvä ajatus, väsynyt ja nälkäinen tekee helpommin vierheitä  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)