Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 30.08.20 - klo:17:47
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455626/CTEK-BatterySense-CTX

Ctekillä on myös semmonen.

Tän Ctek virrankulutusta en ole mistään spekseistä löytänyt ? Noissa kahdessa muussa ne on n 1,0 ja toisessa 1,5 mA.
Tuo jälkimmäinen tekee jo n yhden ampeeritunnin kuukaudessa, mikä on jo merkittävä määrä talviseisonnan aikana mp akussa.
mm selvästi enemmän kuin tuoreen agm akun itsepurkautumisvirta on.. eli ajokaudella ihan ok mutta en jättäisi talveksi paikalleen.
Tässäkin yksi 1,5 mA laite : https://www.ebay.com/itm/284443149691?hash=item423a22057b:g:IV0AAOSwUyxhODZq
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Palosella

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 12.09.21 - klo:20:41
Tän Ctek virrankulutusta en ole mistään spekseistä löytänyt ? Noissa kahdessa muussa ne on n 1,0 ja toisessa 1,5 mA.
Tuo jälkimmäinen tekee jo n yhden ampeeritunnin kuukaudessa, mikä on jo merkittävä määrä talviseisonnan aikana mp akussa.
mm selvästi enemmän kuin tuoreen agm akun itsepurkautumisvirta on.. eli ajokaudella ihan ok mutta en jättäisi talveksi paikalleen.
Tässäkin yksi 1,5 mA laite : https://www.ebay.com/itm/284443149691?hash=item423a22057b:g:IV0AAOSwUyxhODZq

Joo en mäkään kovin äkkiä löytänyt tuon Ctekin virrankulutuksesta tietoa. En kyllä itse muutenkaan jättäisi seisonnan ajaksi mitään akkuun kiinni. Mulla ainakin Vespassa taitaa akku kiinni kulua sähköä kokoajan vähän johonkin. Tuossa kun on ajonesto ja osittainen digimittaristo, niin sinne menee aika varmasti jatkuvasti vähän virtaskaa. En ole sitä kulutusta mitannut, kun ei edes kiinnosta. Siinä tuo on seissyt makuuhuoneessa koristeena nyt 4.5 vuotta  ;D

Coastside

Etäkytkimellä kytkee virrat kun haluaa katsoa lukemia.Toisaalta, miksi akku pitää olla seisonnassa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

"Toisaalta, miksi akku pitää olla seisonnassa? "

Hyvä pointti tuokin. Tähän asti,viimetalvi poislukien, mulla on ollut akut aina talven yli paikallaan ja lataillut niitä kerran-kaksi talvessa.
Olen kyllä joskus ajellutkin jopa joulukuussa kun vaan on lumetonta ja reilusti plussalla. Keväällä ajokausi alkanut vaihtelevasti maalis-toukokuussa. Eikä oo kyllä tehny mieli irrotella eestaas akunkenkiä.. Saattaapi ollakin että tästedes akut on sydäntalven irroitettuna ja koko ajan ylläpitolatauksessa, tai ainakin osanaikaa. Alkaa tuo kotilo houkuttelemaan jo näin syyskuussa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.09.21 - klo:10:13
Kun se kytketään normaaliin latausvirtapiiriin skodessa tai muussa, se ei voi vaatia eri laturia.
Tämä irroitettuna ladatessa, moperissa kiinni toimii. Vaikka tämä aika hullulta kuullostaa, olosuhteet paikoillaan olessa on huonommat/haastavammat: tärinää, lämpötila mitä sattuu, virta ja jännite mitä sattuu.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 13.09.21 - klo:08:42
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.09.21 - klo:10:13
Kun se kytketään normaaliin latausvirtapiiriin skodessa tai muussa, se ei voi vaatia eri laturia.
Tämä irroitettuna ladatessa, moperissa kiinni toimii. Vaikka tämä aika hullulta kuullostaa, olosuhteet paikoillaan olessa on huonommat/haastavammat: tärinää, lämpötila mitä sattuu, virta ja jännite mitä sattuu.
Elämä on. Kerron miten kävi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Tuo akun sisäisen lämpötilan vaihtelu on ongelma juurikin latausjännitteen kannalta . Kylmä akku tarttis korkeamman jännitteen ja lämmennyt/kuuma akku taas lasketun jännitteen. Lyijyakkujen (Sb/Sb, Sb/Ca, Ca/Ca ja AGM) yleinen std. lämpötila on +25 astetta celsiusta ja siitä ylöspäin mentäessä esim  n 50-60 asteeseen pitäisi latausjännitettä  pudottaa jo liki voltin.. ja vastaavasti  -5 asteiselle akulle tarttis lykätä voltin korkeampaa jännitettä.
Esim tässä sateliksessa, missä akku on satulan alla moottoritilan yläosassa, akku on niin lämmin että perinteinen Yasan märkä lyijyakku joi vettä niin että 2-3 kertaa kesässä tehty akkuveden lisäys ei riittänyt..
Oikeen fiksu latausjärjestelmä seuraisikin akun lämpötilaa ja säätäisi jännitettä sen mukaan. Nykyään pitäisi vielä kyetä huomioimaan akun tyyppikin. Näinhän se taitaa uusimmissa autoissa ollakin mutta tuo akun lämpötilan seuraaminen on vielä hukassa.

Täähän alkaa kyllä kohta olla historiaa kun siirrytään sähköajoneuvoihin ja akuston tilan diagnosointi onkin sitten ihan ykkösasia ajoneuvon tekniikassa.
Tuolla:  http://www.batteryfaq.org/  , kohdassa 9.3.3 on taulukko lämpötila vs latausjännite        "CHARGING VOLTAGE
TEMPERATURE COMPENSATION"
Sitä kun katselee niin ymmärtää miksi akut hyytyy talvella, varsinkin pätkäajossa kun akut ei ehdi LÄMPENEMÄÄN.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.09.21 - klo:15:42
Kokeilen Lifepo4 akkua jolle lupaavat 95 CCA eli kylmäkäynnistysvirtaa. Mahtuu koteloon. Kannan sen sisälle niin 400g on kevyt. Nykyinen 1700 g. Wattitunteja on puolet lyijyisestä.

Lidlin älylaturi lakkasi lataamasta akkua täyteen.

Eikös sulla ole akkukotelo siellä jalkatilan alla ? Jos näin niin en usko että ongelmia tulee kun akku ei pääse ylikuumenemaan.
Tosin pysäköinti, asfaltille, päiväksi aurinkoon voi jo nostaa akun lämmöt sinne liki 50 asteeseen.
Mittailin noita lämpötiloja kun tutkiskelin tuon mun Sateliksen bensapumppu ongelmaa. Yllättävän kuumaa on vaikka skodulla ei ollut vielä ajettukaan sinä päivänä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Teen akun liitoksen XT60 liittimellä jotta saan sen aina sisälle. Siksi kevyen akun ostin. Kun olen sähköpyörässä selvinnyt noiden kanssa niin uskos skodessa toimivan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Himmeli - 11.09.21 - klo:19:10
Siihen hinnan päälle tulee vielä Suomen alv + postin 2,90 € säilytysmaksu.
Siis tähän viestiin oli takoitus vastata.

Ei tule, sillä hinta sisältää jo alv:n. Aliexpress on sen jo maksanut. Ei tule myöskään postin käsittelymaksua, koska alv on jo maksettu.

ps. Olen saanut 1.7 alkaneen uuden alv-säännön jälkeen jo 4 tuotetta Aliexpressiltä.
Muokkaa viestiä

viisnelonen

#550
Topiikkia hipoen..  :D

https://www.aliexpress.com/      .. en ole tuolta koskaan tilannut ja aioin tilata tuon akkumonitorin mutta en onnistunut löytämään ko saitin tarjoamia maksutapa vaihtoehtoja..  ::)  mielestäni osaan englantiakin vähintään kohtuullisesti mutta kun ei vaan ota silmään ..
Tartteeko tonne rekisteröityä ennen ostamista ?

Edit: korjailin typoa
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 13.09.21 - klo:17:52
Topiikkia hipoen..  :D

https://www.aliexpress.com/      .. en ole tuolta koskaan tilannut ja aioin tilata tuon akkumonitorin mutta en onnistunut löytämään ko saitin tarjoamia maksutapa vaihtoehtoja..  ::)  mielestäni osaan englantiakin vähintään kohtuullisesti mutta kun ei vaan ota silmään ..
Tartteeko tonne rekisteröityä ennen ostamista ?

Edit: korjailin typoa
Jotain elektroniikkaa ledejä yms olen tuolta ostanut, tili pitää ensin luoda sitten löytyy maksutapana luottokortit, klarna, kiinalaisten käyttämä webmoney.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Himmeli

Ja maksaa tullimaksut  ( ALV) Suomeen + Postin säilytysmaksu.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Himmeli - 16.09.21 - klo:21:19
Ja maksaa tullimaksut  ( ALV) Suomeen + Postin säilytysmaksu.
Näin jotuu kärsimään, osalla kauppiaista on euroopassa varasto josta "uudelleenlähettävät" eli tulee EU alueelta. Akut on sellaista tavaraa jota tulee vain maakuljetuksella.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04