Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

chunlan cl50qt:n tuoreöljyvoitelusta

Aloittaja vepsähe, 14.12.10 - klo:20:20

« edellinen - seuraava »

vepsähe

Minulla tulee skootterin  oljy tankista kaksi letkua toinen mene tuorevoitelu pumpulle ja toinen kaasariin. Sitä minä mietin että onko se kaasarille menevä letku joku ilmaletku vai onko se kaasariin menevän oljyn letku. Asiani onkin se että kun ostin uuden kaasarin siihen mutta siinä ei olekaan sitä oljy letkun paikkaa niin pystynkö tukkimaan sen kaasarille tulevan letkun jotta öljy menee pumpulta vain koneen sisään missä se voitelee rattaat sun muut koneen osat ja laittaisin tankkiin sitten seos bensaa?

Coastside

Skodun merkki ja malli? Jos siinä menee kaasarille öljyletku, moottori, eikä pelkästään kaasari vaadi sitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

vepsähe

Merkki on chunlan ja malli cl50qt. Niin siinä siis menee toinen letku kaaasariin ja toinen letku siihen öljy pumpulle mistä se menee koneen sisään suoraan.

Samppa

Tuskinpa sinne kaasarille mitään öljyjä voi suoraan mennä ilman etteikö menisi pumpun kautta. Millä se muuten öljymäärää säätelisi?
Aikanaan Itteco Paliossa meni öljypumpulta kaksi erillistä letkua imukaulan juureen sekä vasemmalle että oikealle puolelle ja tietysti öljysäiliöstä tuli ensin pumpulle yksi letku. Meneekös tässä sitten vielä se yksi letku öljypumpulta kaasariin tai imukaulan juureen, pakkohan sen on mennä.

"öljypumpulta koneen sisään suoraan" kuulostaa melko oudolta. No kai näissä voi olla mitä vaan, mutta epäilen silti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

#4
Lainaus käyttäjältä: vepsähe - 14.12.10 - klo:20:20
Asiani onkin se että kun ostin uuden kaasarin siihen mutta siinä ei olekaan sitä oljy letkun paikkaa niin pystynkö tukkimaan sen kaasarille tulevan letkun jotta öljy menee pumpulta vain koneen sisään missä se voitelee rattaat sun muut koneen osat ja laittaisin tankkiin sitten seos bensaa?

Kuulemma hajottaa öljypumpun ennenpitkää kun se vatkaa turhaan sitä öljyä siellä pumpussa. Jos taas öljysäiliön tyhjentää ja tukkii letkun niin öljypumppu leikkaa kiinni kun se ei saa voitelua. Molempi huonompi. Öljypumppu on aika kallis osa joten sen soisi pysyvän ehjänä.

Yleensä öljypumppu otetaan vaan pois ja tukitaan se öljykanavan reikä jotenkin, vaikka ruuvilla tai sopivalla levyllä. Tai sitten jotenkin estetään se öljypumpun pyöriminen, hihna veks tai ratas joka pyörittää pumppua.

Monet tosin ovat vain tukkineet sen kaasarille menevän letkun ja ajelleet seosbensalla. Aivan kuten suunnittelit tekeväsi. Silläkin uhalla että se öljypumppu saattaa hajota. Tässä on aika monta mahdollisuutta. Siitä vaan soveltamaan   :-\

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: vepsähe - 14.12.10 - klo:22:11
Merkki on chunlan ja malli cl50qt. Niin siinä siis menee toinen letku kaaasariin ja toinen letku siihen öljy pumpulle mistä se menee koneen sisään suoraan.
Mikä sitä öljypumppua pyörittää? Voisko olla alipainetoiminen? Jos kerrot missäpäin Skootteria tai moottoria pumppu on asennettuna niin siitä vois jo jotain päätellä. En ole tommoseen törmännyt mutta piaggio ainakin käyttänyt alipaine toimista pa-pumppua.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

vepsähe

Pumppua pyörittää ratas ja pumppu sijaitsee keskellä moottorin etupäässä. Tarkistin asian siitä letkusta se on niin että öljy tankista tulee yksi ainoa letku siihen öljy pumpulle ja siihen tulee myös vaijeri joka toimii samalla kun kaasua antaa. Sitten pumpulta lähtee yksi letku siihen kaasariin.

viisnelonen

Sittenhän se on aivan normaali tuorevoitelusysteemi. Vai oliko siellä vielä jotain "ylimääräistä"
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

vepsähe

ei kun kyse on nyt siitä että pystynkö ottamaan sen kaasarillee menevän letkun pois ja ajaa seos bensalla koska uudessa kaasarissa ei ole sitä öljy letkun paikkaa. ja että eikös se silloin voitele sen koneen ihan normaailisti sieltä sisältä minne tulee se öljy pumpulta.

tommi

Kuten totesin niin toki voit sen tehdä mutta tuloksena saattaa olla öljypumpun hajoaminen. Nyt sen ainakin tiedostat.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: tommi - 15.12.10 - klo:12:39
Kuulemma hajottaa öljypumpun ennenpitkää kun se vatkaa turhaan sitä öljyä siellä pumpussa.
Tällaisesta en ole itse kuullutkaan. Mikähän sen sitten muka hajottaa, siis varmasti paine? Tai koskeeko tämä ainoastaan tietyn merkin / mallin öljypumppua (vaijerisäätyistä)? Toisaalta eipä tuo paine voi kovin suureksi kasvaa, koska eihän sinne pumppuun "pusketa" öljyä millään erillisellä pumpulla. Ilmaakaan sinne ei pitäisi päästä että kuivana pyörisi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

#11
Kait siinä on ajatuksena se että kun öljypumppu on suunniteltu pumppaamaan öljyä sekä ylös että alas ja kun toinen kanava tukitaan niin se pumppaa kaiken öljyn alas tässä tapauksessa niin painetta muodostuu liikaa pumpulle. Tiedä sitten onko kyseessä ihan vakavasti otettava ongelma mutta näin ainakin jotkut ihan tosissaan väittävät.

Jotkut tekevät niin että jatkavat öljyletkua ja vetävät sen suoraan öljysäiliölle. Konstit on monet.

Mites muuten on, pumppaako se öljypumppu ihan saman määrän sinne alakertaan kuin kaasariinkin? Muistelisin että valtaosa menisi sinne kaasarin puolelle ja vain murto-osa suoraan laakereille?

vepsähe

empä oo siitä niin varma mutta minun mielestä se menee just toisin päin koska ei se ole hirveen suuri määrä mitä sinne kaasariin menee, kun taas toisaalta laakereille jos menee vaan tippa tai paari niin sitten ne on heti paskana.

tommi

#13
Joo, ei ole mullakaan mitään varmaa tietoa vaan pelkkää arvailua. Saattaa hyvinkin olla että se on juuri päinvastoin. Mitäs mieltä on Samppa?

Olen jotenkin mieltänyt asian niin että öljypumppu syöttää kaasarin kautta sitä ~3% seosta pyttyyn ja runkolaakerit saavat siinä samalla voitelunsa. Kaksitahdeissahan öljy palaa bensan mukana pois eikä keräänny moottoriin. Jos öljypumppu syöttäisi valtaosan öljystä suoraan laakereille niin luulisi että kone tulvisi öljystä?


Samppa

#14
Lainaus käyttäjältä: tommi - 17.12.10 - klo:12:53
Olen jotenkin mieltänyt asian niin että öljypumppu syöttää kaasarin kautta sitä ~3% seosta pyttyyn ja runkolaakerit saavat siinä samalla voitelunsa. Kaksitahdeissahan öljy palaa bensan mukana pois eikä keräänny moottoriin.
Juurikin näin, tosin siten, että pumppu on usein vaijerivälitteinen eli syöttää kierrosten suhteessa öljyä ja seos ei ole siten vakio. Toisaalta esim. Ittecossa ei vaijeria ollut vaan pumpun pyörimisnopeus oli johdettu ilman hihnaa ja ratastettuna suoraan kampuralta (enemmän kierroksia, enemmän öljyä). Alakertaanhan eli petilaakereille ei öljyä kaksarissa suoraan pumpata tai en ole ainakaan nähnyt tällaista järjestelmää (kun se PA-seos kiertää sen kampikammion kautta). Nelarin "kuivasumppu"-rakenteessahan näin on.

Jos haluaa ajaa seosbensalla kaksarissa ja tosiaan on riski öljypumpun hajoamisesta, niin hihnavälitteisissä öljypumpuissa hihna pois, ja suoraan hammasrattaalla kampuralta johdetussa väliratas pois (usein siinä on erillinen ratas alentamistarkoituksessa). Silloin ei ainakaan pumppu pyöri. Tämä on mielestäni yksinkertaisempaa kuin lähteä "kierrättämään" öljyä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.