Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian ja 4. remmi menossa 10 km sisään... Etuvari sulatti ropelinkin!

Aloittaja Pappismies, 30.04.10 - klo:15:43

« edellinen - seuraava »

Pappismies

Lainaus käyttäjältä: Walle - 02.05.10 - klo:19:06
Siitä etuvarin kuvasta päätellen on joko tosi rankasti rajoitettu etuvaria (esim.prikalla) tai hihna on niin lyhyt että ei riitä etuvarin reunoille. Takanahan se sellasessa tapauksessa kulkee siellä akselissa kiinni. Numerot voi hihnassa olla mitä vaan. Sopivuuden näkee kun laittaa paikalleen.

Rajoituksia ei pitäisi olla minkäänlaisia, ei prikkaa eikä holkissa mitään ylimääräistä. Ainoa juttu mikä etuvarin kanssa mietityttää on se että paikallaan ollessa pääsee painamaan lautaset yhteen niin että rullat putoavat pois kupeista. Tosin tätähän ei pääse tapahtumaan kun hihna on paikallaan. Mutta kuitenkin...
Joka kerta kun on hihna mennyt atomeiksi niin myös etuvari on ollut palikat kiinni toisissaan ja rullat jumissa kupissa. Mutta kuten kuvasta näkyy, hihna ei ole juuri mitään jälkiä varin pintoihin jättänyt.

tommi

Se on ihan normaalia että ne rullat putoavat pois kupeistaan kun hihna ei ole paikallaan joten sen puoleen ei ole syytä huoleen. Se kuuluu ihan varin luonteeseen.

Tsekkaa tosiaan ne perän öljyt jossain vaiheessa. Sanoit että jossain pyöri irtonainen stefa? Onko se nyt paikallaan? Vai oliko se edes irronnut?

Pappismies

#32
Lainaus käyttäjältä: tommi - 02.05.10 - klo:19:30
Se on ihan normaalia että ne rullat putoavat pois kupeistaan kun hihna ei ole paikallaan joten sen puoleen ei ole syytä huoleen. Se kuuluu ihan varin luonteeseen.

Tsekkaa tosiaan ne perän öljyt jossain vaiheessa. Sanoit että jossain pyöri irtonainen stefa? Onko se nyt paikallaan? Vai oliko se edes irronnut?

Tarkoitin tuota takavariaattorin lautasten välissä, kuvassakin näkyvää osaa. En ole varma mikä oikeastaan on kyseessä mutta tuskin kuuluu kuitenkaan irtonaisena akselilla pyöriä vaan lautasen sisällä?

Lainaus käyttäjältä: Pappismies - 02.05.10 - klo:20:23
Lainaus käyttäjältä: tommi - 02.05.10 - klo:19:30
Se on ihan normaalia että ne rullat putoavat pois kupeistaan kun hihna ei ole paikallaan joten sen puoleen ei ole syytä huoleen. Se kuuluu ihan varin luonteeseen.

Tsekkaa tosiaan ne perän öljyt jossain vaiheessa. Sanoit että jossain pyöri irtonainen stefa? Onko se nyt paikallaan? Vai oliko se edes irronnut?

Tarkoitin tuota takavariaattorin lautasten välissä, kuvassakin näkyvää osaa. En ole varma mikä oikeastaan on kyseessä mutta tuskin kuuluu kuitenkaan irtonaisena akselilla pyöriä vaan lautasen sisällä?



Niin siis tuota kuvaa tarkoitin:

http://i39.tinypic.com/2hzpv5y.jpg


jalat

Lainaus käyttäjältä: Pappismies - 02.05.10 - klo:20:24
Lainaus käyttäjältä: Pappismies - 02.05.10 - klo:20:23
Lainaus käyttäjältä: tommi - 02.05.10 - klo:19:30
Se on ihan normaalia että ne rullat putoavat pois kupeistaan kun hihna ei ole paikallaan joten sen puoleen ei ole syytä huoleen. Se kuuluu ihan varin luonteeseen.

Tsekkaa tosiaan ne perän öljyt jossain vaiheessa. Sanoit että jossain pyöri irtonainen stefa? Onko se nyt paikallaan? Vai oliko se edes irronnut?

Tarkoitin tuota takavariaattorin lautasten välissä, kuvassakin näkyvää osaa. En ole varma mikä oikeastaan on kyseessä mutta tuskin kuuluu kuitenkaan irtonaisena akselilla pyöriä vaan lautasen sisällä?



Niin siis tuota kuvaa tarkoitin:

http://i39.tinypic.com/2hzpv5y.jpg

Viimeisen kuvan perusteella näyttäisi siltä, kuin takavarissa ei olisi lainkaan jousta?
Vai näenkö vaan väärin?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Pappismies

Kyllä siellä jousi on, taitaa vaan olla sopivasti käden alla jemmassa.

tommi

Sökö on joka tapauksessa tuo takavari nyt joten sitä ei kannata enää laittaa paikalleen. Kun katsoo tarkaan niin tuo irtonainen rimpula on kuin revennyt irti jostain. Ei sen tosiaankaan kuuluisi pyöriä irtonaisena akselillaan.

Yritä saada takuuseen tuo takavari, sanot että hajosi ensimmäisessä ajossa. Mitään vikaa tuossa tuskin on ollut vaan se remmi on hajottanut sen kun se on sulanut sinne varilautasten väliin. Mutta ainahan kannattaa yrittää.

Timo

On kyllä mystinen tapaus :/

niin mikäköhän takavarissa on irti tuo osa,mulla samanlailteen se oli irti ku kytkimen vaihoin :D

Siitä hihnasta vielä,onko se aivan varma 788x17x28 hihna mikä ois oikea? Jm racingissä ois vaihtoehto kans 805x18x30
tos linkki;

http://www.jm-racing.fi/product_details.php?p=840

Samppa

#37
Mystistä. Näyttää ihan tuossa kuvassa kuin tuo hihna olisi kääntynyt väärinpäin (hampaat ulospäin), toki varmasti kääntynyt tuon tuhon yhteydessä, mutta melko pieninä muruina hihna on. En nyt ehtinyt koko ketjua lukea sori, mutta ilmeisesti myös alennusvaihteistokopan (perän) stefa on irti ja öljyt tulleet pihalle? Ennen hihnan katkeamista vai tämän yhteydessä?

Nopeasti mieleen tulee:
- linjaukset aivan metsässä
- väärä hihnakoko
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pappismies

Öljyt ei tullu pihalle missään vaiheessa, käytin varmaan väärää sanaa "stefa", tarkoitin sitä rinkulaa takavariaattorin lautasten välissä, akselilla pyörimässä. Lautasen sisältä oli tullut pihalle, joko syy tai seuraus...

Coastside

Tuossa hihnasilpussa ei ole mitään epätavallista. Kerran skodestani poksahti hihna niin että murusia levisi tielle jäähdytysaukoista. Yhtään sievää hajoamista ei tapahtunut.

Tuo takavari on melko varmasti sökö.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Petteri L

Pojan CPI söi hihnoja koko viime kesän, pari sataa kilsaa niillä yleensä pääsi. Välillä kyllä enemmänkin. Ricarsissa sitten tiesivät kertoa, että takavari oli hajalla - joku hitsi irti, ja lautaset väänsivät vinoon. Samaan tapaan kun tämän keissin kuvissa se eka katkennut hihna kietoutui takavariin.

En itse tajunnut varin olevan rikki, kun ei ollut vertailukohtia eikä kaksipyöräisten päälle ymmärtävät kaveritkaan olleet variaattorien kanssa olleet tekemisissä...

tommi

Tässä kysyjän tapauksessa on kuitenkin hajonnut hihnoja sekä vanhalla että uudella etu/takavarilla enkä millään jaksa uskoa että kaikki nämä varit olisivat sököjä. Asennusvirheestäkään tuskin on kyse koska sekä entinen että nykyinen omistaja mukamas asentelisivat palikat väärin. Eipä noita kovin väärin voi oikeastaan asennellakaan. Sitähän ei edes tiedetä minkä mittainen se hihna oli siinä mopossa kun nykyinen omistaja sen sai. Sekin joka tapauksessa suli jo muutaman kilsan jälkeen. Entinen omistaja oli kaiketi laittanut sen mopoon eikä uskaltanut ajaa sillä montaakaan metriä.

Kysyjä on varmaan tarkistanut sen varinkopan että on 46cm päästä päähän? Ettei sittenkin olisi kyse siitä koneesta mihin menee se 834 hihna.

Pappismies

Koppa on tosiaan mitattu ja tulokseksi tuli tuo 46 cm. Sen kyllä takavarista huomasin että lautaset vääntyvät vinoon ihan sormivoimalla, samalla tavalla kuin vanhassakin takavarissa. Huonoa säkää se kyllä olisi jos molemmat olis samalla lailla rikki....
Tuo pidempi hihna taitaa olla enää ainoa vaihtoehto mitä voisi ylipäätään kokeilla.

Eki

En muista kun olen aiemmin kahlannut alusta loppuun tätä topiccia, että minkä pituista hihnaa olet käyttänyt, merkinnät ovat yleensä näkyvissä esim: 18.1 x 788 x 28 ja nuohan ovat millejä, elikä leveys, pituus ja astekulma. Mikäli on liian lyhyt hihna niin se ei varmasti kestä kovin pitkään, tarkista myös ettei etuvarin lautanen, se alumiininen lenksu holkin päällä, jos lenksuu niin se on entinen elikä rikkoo kyllä yhtä sun toista ajan myötä. Sen holkin pituus pitäisi olla luokkaa 38.00-39.20mm, itsellä toki 37.15mm mutta normaalisti nuo kaksi edellämainittua mittaa tai siltä väliltä
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Pappismies

Jees, eli heti ekassa viestissä oli tuo hihnan mitta,  Virivaran 788-17-28 12"-malli. Nyt tilasin Jm:ltä hiukan pidemmän, 805x18x30. Saa nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu...
Tuosta variaattorien linjauksesta vielä kyselisin, onko kellään hyviä ideoita tai nyrkkisääntöjä siitä, missä linjassa niiden pitäisi olla? Tai kannattaako esim. takapäätä "nostaa" ulospäin prikalla tms.?