Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian ja 4. remmi menossa 10 km sisään... Etuvari sulatti ropelinkin!

Aloittaja Pappismies, 30.04.10 - klo:15:43

« edellinen - seuraava »

Pappismies

#15
No nyt alkaakin olla jo sen verran hyviä vinkkejä kasassa että ei muuta kun huomenna asiaa tutkimaan! Tuo kampuran vinous on sellainen seikka mikä alkoi itseäkin hiukan mietityttää, voisi olla aika looginen ongelma tässä tapauksessa. Samalla täytyy tarkistella tuota etuvarin kireyttä jos eivät lauatset sitten samaan tahtiin pääse pyörimään. Eipä edellinen omistaja tosiaan paljoa maininnut hihnaongelmasta, pikku koeajokaan ei mitään paljastanut, lyhyt pyräys kun oli.
Takavariaattorissa lienee luonnollista lautasia auki sormivoimin puristettaessa tuo pieni "väljyys" sivusuunnassa akseliin nähden eli lautaset eivät ole napakasti akselin ympärillä? Ajattelin vanhaa takavaria mielenkiinnosta purkaessa tuon olevan jonkinlainen kulumisvika mutta niinpä vain oli uudessakin sama ominaisuus.


Vielä sen verran että mistähän noita parempia hihnoja täältä suomenmaasta kannattaisi kysellä? Koitin kuukletella Gatesia, Powerlinkkiä oli kyllä tarjolla, mutta ainakaan tuota ketjun alkupäässä mainitsemaani kokoa ei tuntunut löytyvän, liekö sitten olisi muttei vaan ole erikseen mainittu?

tommi

Huutonetistä löytyy ja ihan kohtuuhintaan, alta kolmenkympin. Kannattaa ostaa se 788. 18.1 hihna joka on hitusen leveämpi kuin mainitsemasi koko. Leveydestä on vain etua tässä tapauksessa.

Jostain syystä juuri tuo 788 hihna on kaikkein hankalin löytää Gatesin hihnoista, muita kokoja saa Virijavarastakin. Saksassakin myydään pelkkää ei oota. Olisiko eniten kysyntää juuri tuolle hihnalle.

Melkeinpä veikkaan että Gates kyllä kestää, jopa sinunkin mopossasi. Eri asia on sitten mikä muu siinä hajoaa kun noin kuumana käy. Saattaa mennä sylinteri/mäntä. Pitäisi ensin löytää se perimmäinen syy mikä hajottaa sen halppishihnan niin nopeasti. Käy tosiaan läpi nuo tähänastiset vinkit, eiköhän se vika jossain vaiheessa paljastu. Tiedä vaikka olisi vain siinä hihnassa vika joka jostain syystä luistaa, on aavistuksen liian pitkä. Eipä noista halppishihnoista koskaan tiedä minkä mittaisia ne todellisuudessa on.

Jari

Enpä usko että ongelma on hihnan merkistä kiinni, kyllä kiinalainen tai mikä vaan remmi kestää tuhansia kilometrejä.
Kiinalainenhan se on mopokin.
Mopon edelliselle omistajalle voisi soittaa ja kysyä onko hän selvittänyt missä vika on, sehän on selvä että myyjällä oli ongelma tiedossa.

Pappismies

No niin, nyt tuli sitten koppa huitaistua auki sitten viimeisimmän pamahduksen ja tulokset oli arvatenkin lohduttomat. Tässä hiukan kuvia siitä mitä sisältä paljastui:

http://i41.tinypic.com/11kaxxk.jpg
http://i41.tinypic.com/1si4iu.jpg
http://i44.tinypic.com/5o5s44.jpg
http://i39.tinypic.com/ic1xyp.jpg
http://i39.tinypic.com/2hzpv5y.jpg

Siinä sitten hetki piti tupakkia poltella ja mietiskellä syntyjä syviä. Tuumasta toimeen ja ryhdyin tsekkaamaan juttuja mihin täältä sain vinkkejä:
Etuakseli on suora, pyöritettäessä ei näkynyt yhtään heittoa. Sama juttu taka-akselin kanssa.
Lohkossa ei näkynyt minkäänlaisia merkkeja hihnan osumisesta siihen.
Oheiset kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, näyttää että takavarissa olisi jotain vikaa. Sormilla puristettaessa lautaset eivät aukea tasaisesti vaan vääntyvät aika lailla vinoon. Välistä löytyykin irronnut stefa (?), koko paketti oli kuitenkin uusi paikalleen laitettaessa. Samalla huomasin kytkinpintojen olevan mustan rasvan peitossa, kuten myös kytkinkellonkin. Asennusvaiheessa sitä ei ollut, pyyhin vielä kaikki huolellisesti. Ei ihme jos kytkin ainakin luistaa...
Sitten se remmi, kuvista näkee että pahasti on käynyt, olisko sitten juuttunut sinne takavariin jotenkin kiinni?

Vielä se että kun ei ollut remmia tilalle niin silmällä takaapäin katselin tuota varien välistä suuntausta ja jotenkin vaikutti siltä että takavari olisi ollut reippaasti sisempänä kuin etuvari?!?!? Mutta kaikki osat oli oikein joten siitä ei pitäisi mitään puuttua.
Kommentteja?

Coastside

Viimmeisessä kuvassa on vari auki? Öljy kytkimessä on peräisi jostain? Luistava kytkin kuumentaa varin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

huoltomies


karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Pappismies - 02.05.10 - klo:16:53
Sormilla puristettaessa lautaset eivät aukea tasaisesti vaan vääntyvät aika lailla vinoon.
Niin pitääkin.

Etu- ja takavarin pitää olla linjassa, eli tarkista ja koita säätää ne kohdilleen.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Plom

Ja tarkista ettei vp-jousi ole ylikireä kuten esim Malossin sininen.

Pappismies

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.05.10 - klo:17:33
Viimmeisessä kuvassa on vari auki? Öljy kytkimessä on peräisi jostain? Luistava kytkin kuumentaa varin.
Jep, siinä on vari näppivoimalla auki että sain kuvan tuosta irronneesta (?) osasta siellä välissä. Ei taida ihan kuulua normittoimintaan, täytyy yrittää palautella kauppaan...

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Plom - 02.05.10 - klo:18:23
Ja tarkista ettei vp-jousi ole ylikireä kuten esim Malossin sininen.
Siellähän on uusi takavari, ei siellä silloin pitäisi olla mitään muuta kuin vakiojousi.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Pappismies

#25
Lainaus käyttäjältä: Plom - 02.05.10 - klo:18:23
Ja tarkista ettei vp-jousi ole ylikireä kuten esim Malossin sininen.

Jousi pitäisi olla ihan vakiojousi, tuli paketin mukana. Värinä sellainen perusruskea.

Lainaus käyttäjältä: Walle - 02.05.10 - klo:17:46
Noista kuvista päätellen on ollu liian lyhyt hihna. Hihna on takavarissa melko reunalla tolleen lepotilassa.
Kyllä sitä rasvaa takavarin sisältä tirisee kun tarpeeksi kuumenee.
Mielessä on kyllä muutaman kerran käynyt tuo hihnan pituus, mut jos se ei ole se 788 niin mikä sitten?

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 02.05.10 - klo:18:12
Lainaus käyttäjältä: Pappismies - 02.05.10 - klo:16:53
Sormilla puristettaessa lautaset eivät aukea tasaisesti vaan vääntyvät aika lailla vinoon.
Niin pitääkin.

Etu- ja takavarin pitää olla linjassa, eli tarkista ja koita säätää ne kohdilleen.

Miten variaattorit olis fiksuinta laittaa linjaan, meinaan vain kun etuvarissa paikallaan pysyvä lautanen on ulompi ja takana päinvastoin? Siihen liittyen, pitäisiko takavariaattorin ja lohkon välissä olla jokin prikantapainen ettei se menisi niin "syvälle"?

tommi

#26
788 on nimenomaan se pisin hihna. Poikkeuksena se Openflowin "sekasikiö" Motojetti jossa on 834 hihna. Mutta jos sulla on vakio taka ja etuvari niin kyllä se 788 pitäisi olla sopiva hihna. Se menee paikalleen ihan kivuttomasti? Ei tarvitse väkisin survoa?

Kannattaa myös jossain vaiheessa tsekata onko siellä perässä lainkaan öljyä..

Ei ole mitään prikkaa siellä takana.

Pappismies

#27
Joo, kyllä se hihna ihan mukavasti sinne paikalleen menee eikä vaadi älyttömiä ponnistuksia. Hyvä pointti tuo öljyjuttu, olen vain koneesta niita mittaillut... Ei kyllä pidä mitään erikoista ääntä tuo takapää, aika hiljainen kun pyörittää.
Alkaa kyllä aivot olla ihan kysymysmerkkinä tuon vehkeen kanssa kun koko ajan vain pitäisi olla uutta remmiä laittamassa eikä mitään niin selkeää vikaa tunnu löytyvän. Jos ei mene parin sentin palasiksi niin sitten muuttuu kokonaan tomuksi...

Lainaus käyttäjältä: tommi - 02.05.10 - klo:18:36
788 on nimenomaan se pisin hihna. Poikkeuksena se Openflowin "sekasikiö" Motojetti jossa on 834 hihna. Mutta jos sulla on vakio taka ja etuvari niin kyllä se 788 pitäisi olla sopiva hihna. Se menee paikalleen ihan kivuttomasti? Ei tarvitse väkisin survoa?

Kannattaa myös jossain vaiheessa tsekata onko siellä perässä lainkaan öljyä..

Ei ole mitään prikkaa siellä takana.

Eli jos takavarin kuuluukin olla siinä kohdalla akselia missä on, niin silloin etuvaria pitäisi saada lähemmäs lohkoa että ne olisivat kunnolla linjassa? Enenpää varaa akselilla ei kyllä ole..

Coastside

Linjausvirhe on niin karmea ettei hihnavalmistaja sallisi jos voisi päättää, mutta se on ominaisuus näissä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

On kyllä mystisin tapaus foorumin historiassa. En minä muuta osaa sanoa kuin osta se Gates ja katsotaan mitä tapahtuu.