Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Partanen

#30
Tämä kiinalaisten kopion esikuva on ollut Keihin -japaniasta. Joten uskoisin, että Keihin:inkin ryyppy toimii samoin.

Edit: Hmm.. Tarkennetaan, että kinkissä on kopio Keihinin CVK-kaasuttimesta, eli tämmöisestä hirvityksestä (nuoli liittyy toiseen aiheeseen, älä välitä):

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1603.jpg

Keihin varmaankin tekee useammalla eri ratkaisulla toimivia ryyppyjä. Tässä CVK-kaasarin ryypyssä ei ole mitään älyä, vaan se ymmärtää vain lämmön, joka sitä ympäröi, ja lämmön joka tulee sisäisestä vastuksesta, jonka sähkö lämmittää.

Tuosta kuvasta selviää se jenkin tapa "säätää" ryyppyä. Eli on vääntänyt tuon ryyppymötikän kiinnityspalan mutkalle, jolloin ryyppymötikkä on ylempänä kolossaan. Sillä seurauksella, että ryyppy menee helpommin päälle, ja pysyy vähän pidempään päällä. Itse laitoin muutamat prikat kiinnityspalan ja kaasuttimen rungon väliin, jolla sain saman tuloksen. Säätövaraa ei siis ole paljon, mutta eipä ole kummoinen ryyppykanavan sulkevan tapinkaan liikevara.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

eskomörkö

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 21.09.07 - klo:00:49
Katsopa tarkkaan, klemmarin vierestä, kumiimukaulan kuntoa.
Pojan mopossa tuommoinen vika....
Ei kumi edes hauraalta vaikuttanut, mutta niin vaan oli poikki puoleenväliin saakka.
Imuvuotoa epäilen, kuten pääpiru Samppa jo sanoikin. :)
En huomannut tuota päällisinpuolin katselemalla, vasta purkaessa koko totuus paljastui.
Mopo on tosiaan pari kk vanha. Eilen kyllä imukaulaa hypistelin ja puristelin mutta vaikutti ookoolta. Jos ei ongelman aiheuttajaa muuten löydy niin täytyy katsella tämäkin tarkemmin.


Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 21.09.07 - klo:10:42
Se tietenkin on eri juttu, että onko se ryyppy sitten ikinä edes mennyt päälle aiemmin.
Kyllä se ainakin aiemmin omassani on tähän asti toiminut ok. Pari minuuttia kylmänä käynnistyksen jälkeen on hörissyt kovemmilla kierroksilla.


Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 21.09.07 - klo:10:42
Siihen sähkön puutteeseen. Eikös Esko sullakin valot syttyneet vasta sitten, kun mopo on käynnissä? Eli parkit saa päälle, jos sytytysvirta on kytkettynä, mutta valot vasta kun mopo käy?
Tästä oli jossain muussa threadissa puhetta aiemmin. Joku mainitsi että ajovalot syttyvät vasta käynnissä ollessa. Muistaakseni tsekkasin silloin asian omastani koska mielestäni siinä asia oli päinvastoin eli valot saa sähköt akulta ja palaa siis myös moottori sammuksissa. Olen tästä LÄHES sata varma että asia oli näin. Nyt ei pysty tuplavarmistamaan koska valot ei tosiaan toimi.


Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 21.09.07 - klo:10:42
Tässä kohtaa voinemme päätellä, että mopo ei nyt jostain syystä lataa. Arvelen, että ryyppy ja valot ovat samalla tavalla kytketyt, ja saavat virtaa vasta sitten kun mopo lataa, ja nyt kun kummatkaan eivät toimi, niin lataus puuttuu.
Kuulostaa loogiselta. Tosin (jos)/kun muistan oikein ton ylläolevan, niin tää selitys vesittyy. Fiksumpihan se olisi että noin toimisi koska muuten jos laitat sähköt päälle ja annat jostain syystä olla hetken, niin mopo ei enää käynnisty koska ryyppy on jo lämmennyt ja kytkeytynyt pois.


Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 21.09.07 - klo:10:42
Miksi sitten ei lataa, niin A. Laantee siinä Helsinginkadulla Kalliossa saattaisi antaa kuumia vinkkejä, vaikka hänellä onkin kädet ja piha täynnä töitä moposkoottereiden vuoksi. Se pikkukorjaamo siinä Sturenkadun kulmauksessa, se jossa tuulilasejakin asentelevat. Pienen kielimuurin -suomi-viro- kaatamisen jälkeen jonkin vinkin varmasti saa.  ;)
Mulla on tossa itse asiassa takuukin koska tein ekan huollon liikkeessä, jotta saadaan nämä alussa hajoavat osat jonkun muun pussista. On itse asiassa pitänytkin laanteelle viedä parin takuu homman takia laite hoitoon mutta ongelma on just toi että kaverilla tuntuu olevan liikaa hommia. Itse taas en viitsi jättää kuljettajaani makaamaan sinne pihalle epämääräiseksi ajaksi koska joutuisi kulkemaan bussilla töihin mihin "ei pysty". Tän homman saa luultavasti selviämään itsekin mutta jos hinnankiroisia(tm) osia on kakkana, niin sitten pitää heivata kustannussyistä laanteelle. Hoidetaan noi takuuhommat sitten vaikka talvella koska ei ole ihan niin kriittisiä. Eiköhän ton mopokorjaamohommankin pääpiirteissään saisi toimimaan niin, että pystyttäisiin antamaan päivä milloin laitteen voi tuoda jos yrittäjä yrittäisi hivenen miettiä miten sen voi toteuttaa. Nyt jos joku soittaa kys paikkaan, niin luultavasti vastaukseksi tulee että on liian kiire, tuo tänne ja katotaan kun keretään. Eihän kukaan autoakaan jätä huoltoon ja korjaamo ilmoittaa että tullaan korjaamaan seuraavan kuukauden sisällä kun keritään. Paikka missä itse käytin määräaikaishuollossa niin ajan sai varattua halutulle päivälle(tosin kolme viikkoa eteenpäin) ja homma toimi ok. Mikä tossa laanteessa kiinnostaa, niin saiturin pörssistä ostetut skuutterit pitää siis takuuhuollattaa siellä. Määräaikaishuollot voi tehdä missä huvittaa. Loppu meni OT:ksi.


Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 21.09.07 - klo:10:42
Eikös sulla Esko kuitenkin mopo toimi siinä mielessä, että sillä voi ajaa, tyhjäkäynti vaan on liian suuri?
Jep, ajo toimii kyllä. Säädin tyhjäkäyntiä huomattavasti pienemmälle, ettei huuda niin pahasti. Saattaa tosin sammuilla välillä valoihin jos ei ole tarkkana.


Lainaus käyttäjältä: Samppa - 21.09.07 - klo:10:46
Ja vielä. Tyhjäkäynti kyllä nousee tyypillisesti mopoissa jonkin verran (jopa melko paljon), jos ei lataus toimi, tai siis kuormaa ei ole. Eli vikahan voisi olla ihan hyvin myös sähköpuolella.
Pitää tämäkin varmistaa.

Tossa on myös joku tommonen jännitteen tasain(huolto-opas-2 kpl 14) joka ilm ainakin tasoittaa magneeton latausjännitteen/virran akulle sopivaksi. Ja samasta palikasta lähtee piuha myös ajovalon kytkimille. Senkin palikan pystyy manuskan ohjeiden mukaan yleismittarilla tsekkaamaan onko ok vai ei.



Hyviä vinkkejä kaikin puolin. Kiitoksia kaikille. Pitää viikonloppuna koittaa hakea ongelman ydin. Suunnitelmissa tosin oli myös pientä(isoa) kaljarallia joten jää nähtäväksi miten rempan käy..

Partanen

#32
Ilmanputsarin kuristimesta tähän väliin juttua:

Eli Baotianin ilmanputsarikotelosta löytyy pieni putkilo, jonka sisähalkaisija on pienempi, kuin muiden letkujen.

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1831.jpg

Sen poistaminen saa mopon käymään niin laihalla, että mopo ei enää toimi kunnolla, ei ehkä ollenkaan. Mutta jos suuttimen vaihtaa 5-10% suurempaan, niin toimii. Suuria tehoja on silti turha odottaa.

Olen itse pohdiskellut, että putkilon tehtävänä lienee saada aikaan pieni alipaine ilmanputsarikotelon ja kaasuttimen väliseen ilmaputkeen. Tarkat ovat huomanneet, että tuossa ilmaputkessa on liitos ohuelle letkulle, mutta liitos on näissä suomimalleissa tulpattu. Tuohon liitokseen ilmeisesti joillain markkina-alueilla (Englanti ainakin) johdetaan kampikammion huohotus, ja se järjestely tarvinnee pienen alipaineen toimiakseen oikein.

Jos nyt tuntuu henkisesti siltä, että se pieni putkilo ilmansuodattimessa kuristaa menoa, niin sen voi korvata suuremmalla sisähalkaisijalla olevalla putkilolla, ilman, että suutinta tarvitsee vaihtaa.

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1834.jpg

Kuvassa oleva putki on hankittu Etolasta, ja se on jonkinlaista suojaputkea ilmeisesti sähköjohtoja varten. Sisähalkaisija n.23mm.

Silti pääsuuttimen vaihto on suositeltavaa. Jos vakiona on 79, niin 85 on riittävä. Joissain vanhemmissa kiinamopoissa on vakiona jopa 90, mutta niissä on hiukan erilainen ilmansuodatinkotelo muutenkin.

Neulan säätely ei tässä kohtaa auta, sillä se vaikuttaa osakaasun seokseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Olen itse miettinyt, että mitä varten tuo huohotus yleensäkin on jätetty kytkemättä ilmanputsariin, mitään haittaa siitä ei ainakaan pitäisi olla. Vanhoissa nelariautoissakin tuo huohotus on lähes poikkeuksetta ilmanputsarin kyljessä - onko täällä pelätty, että huohotin jäätyy talvella, ja sen takia jätetty kiinnittämättä, sitä en tiedä, mutta mitään perusteita tuon kytkemättä jättämiselle ei mielestäni ole...
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

#34
Haittana huohotuksen kierrättämisessä takaisin palotilaan on kaasuttimen sotkeutuminen. Tosin ehkä suurempi ongelma kuluneessa moottorissa. Huohotuksen seassa on aina vähän öljyä, joka sitten jää kaasuttimen kurkkuun. Tuo öljy ja ilmassa oleva pöly sitten saattaisivat tukkia pienen kaasuttimen pienet kanavat.

Ainoana hyötynä huohotuksen kierrättämisessä takaisi palotilaan on ympäristöasiat. Mopo saastuttaa ainakin teoriassa vähemmän, kun kampikammion pakokaasut kierrätetään takaisi palotilaan. Voihan jokainen itse kytkeä huohotuksen imuputkeen, jos haluaa.

Edit: Pikkuputkilon korvaavan putken olisi hyvä olla ulkohalkaisijaltaan lähellä 28mm, jolloin sen saa sopivasti työnnettyä ilmanputsarikotelon reikään. Ei tarvitse sitten liimailla sen kummemmin kiinni.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Pommi

Kertoisko joku tarkalleen apinanoviisille, että miten sitä kaasarin neulaa tarkalleen ottaen nostetaan? :-[

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Pommi - 08.02.08 - klo:16:42
Kertoisko joku tarkalleen apinanoviisille, että miten sitä kaasarin neulaa tarkalleen ottaen nostetaan? :-[
En tiedä mikä kaasari kyseessä, mutta yleisesti kuva 5:
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=71
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

hnurkka

#37
http://www3.telus.net/dougsimpson/CVcarb.html

Eli Baotian-skoottereissahan on juuri tuon tyyppinen kaasari.
Olipahan mielenkiintoista luettavaa ja nyt ymmärtää paremmin tuon kinuskin kaasaarin toimintaa...
Mielenkiintoinen tiedon hippunen oli että luistissa neulanreiän vieressä olevaa reikää isontamalla saisi moottorin vastaamaan kaasuun nopeammin? Ja tärkeää on myöskin että tuo reikä pysyy puhtaana... Onko kellään käytännön kokemusta asiasta?
H.

edittiä
lisätietoa kun vähän kaiveli:
Eli isompi reikä parantaa moottorin reagointia kaasuun, mutta lisää polttoaineen kulutusta ja päästöjä, nykyinen reikä lienee jonkinlainen kompromissi reagoinnin, kulutuksen ja päästöjen kanssa.
oheinen patenttilinkki käsittelee asiaa ja mahdollista parannusehdotusta asiaan... Pitänee perehtyä aiheeseen jos vaikka nykyistä luistia voisi vähän modata...
http://www.patentstorm.us/patents/5707560-fulltext.html

Partanen

#38
Tämä oli mun elämän ensimmäinen yhdistäminen, joten jostain syystä jäi varjo-otsikko pois. Pahoittelen. Olisi hyvä saada jutut jo valmiiden otsikoiden alle, kun ei näitä aiheita vielä ole kovin paljoa.  ;)

Mulla tossa jenkeistä tilatun virikaasuttimen luistissa on silmämääräisesti isompi ilmareikä luistissa. En ole vielä saanut kaasutinta toimimaan, niin vaikutuksesta on paha mennä sanomaan.

Hyviä linkkejä olet löytänyt, kiitokset niistä. Tarvitsee vaan oman aikansa ja vaivansa, ennenkuin kaiken sisäistää. Onneksi kesään on vielä aikaa.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Pommi

Miten toi suutinten kalvaus tarkalleen ottaen tapahtuu? Jos ostais tuolta mopo-sportista tommosen kalvainsarjan..

Ja saako niillä just ihan minkä kokosia ikinä haluaakaan?

fudeisti

#40
Purin tuossa Fuden kaasaria ja jostain putosi pieni ehkä n. 5 mm halkaisijaltaan oleva kumirengas. Sopii neulan ympärille, mutta mihin kohti se tarkalleen ottaen kuuluu? Tietääkö kukaan?

Partanen

Sen on tarkoitus toimia tiivisteenä neulan ja luistin välissä. Eli työnnä neula sen O-renkaan (kumirengas) läpi, ja sitten neula luistin reiästä läpi. O-renkaan pitäisi olla neulan ympärillä, sokan ja luistin välissä.

Jos joku tuommoisen renkaan hävittää, niin niitä saa autovaraosakaupasta lisää. Ottaa vaan neulan ja luistin mukaan, niin voi myyjän kanssa mittailla ja etsiä sopivaa. Eivät maksa paljoa, joten kannattaa ottaa muutama varalle. On nimittäin herkkä häviämään, jos, kun se maahan putoaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Mitenkäs nuo Dell Orto kaasarit... tarjolla 16, 18  ja 20 millisiä kaasareita nelitahteihin? Mop Sport näyttää niitä ainakin myyvän.
Mopo Sport

Coastside

Kaasari on sovittava imukanavaan. Kynnyksen aiheuttama pyörteily heikentää virtausta (l/min).
Tarkoitus on minimoida virtausvastus ja ammattilaiset mittaavat sen kannesta kun kaasaria mitoitetaan. Yksiventtiilinen imu ei hirveitä vedä, varsinkin kun kierroksia ei ole paljon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

fudeisti

No täältähän se kadonnut viesti löytyi :D
Kiitos vastauksesta, nyt osaan taas koota tuon vehkeen.