Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin rullien painot ja prikkojen koot

Aloittaja Samppa, 08.08.12 - klo:11:40

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Mahtaako se pitkä nimi olla siltikään suurikaan rikos maailmassa. Maailmallakin osa tunnetaan vähän eri nimillä. Esim. variator ramp plate

konenikkari

On syytä huomata että jos edetään variaattorin tekniikassa oikein päin
Moottori synnyttää tehon jonka se välittää variaattorille ns.rullarampin kautta
joka sijaitsee vastapäätä rullakuppia, josta löytyy tarpeeseen vastaava ramppi.
Noista ulkomaisista kielistä en pidä.
Suomen kieli on, myös teknisesti rikas,siitä pidän.
Tuossa "variator ramp plate" ilmaisussa minua ikuisesti vaivaa
eikö tosiaankaan ramppi rullien välissä muodostu kahden erilaisen pinnan vaikutuksesta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.07.13 - klo:22:21
eikö tosiaankaan ramppi rullien välissä muodostu kahden erilaisen pinnan vaikutuksesta.
Ramppi on ramppi. Rullakupissa omansa ja vastinlevyssä omansa, piste.

konenikkari

Saako pisteen jälkeen enää mitään lausua :-[
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.07.13 - klo:22:30
Saako pisteen jälkeen enää mitään lausua :-[
Tottahan toki, vasta-argumentteja tai puoltoja, ihan sama. ::) :D

Partanen

Jos rulla on kunnossa, eli pyöreä, niin mun nähdäkseni liukuu toista pintaa vasten, mutta pyörii vastakkaisella pinnalla. Kummalla pinnalla sitten liukuu ja kummalla pyörii, sitä en tiedä. Riippunee tilanteesta ja/tai kitkaeroista. Jos rullassa on lovet, niin silloin se liukuu molempia pintoja pitkin, ja rullat ovat vaihtokunnossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

Yritin tilata 4g rullat pari kertaa, ensin tuli 5 grammaiset suomessa pakatussa 4g pussissa, lähettivät uudet, kiinalaisessa pussissa luki 4g, mutta painoivat 5,2 g, paitsi yksi 5,1g
Tarkkuusvaakoja löytyy netistä parilla kympillä.


E-Pa

Onko 2011 2-tahti Super 8:ssa 6,5 grammaiset vai 8,5 grammaiset rullat. Ainakin vuoden 2011 4-tahdissa on 6,5 grammaiset, mutta 2009 2-tahdissa 8,5grammaiset. Eli ovatko vakio rullat 6,5 vai 8,5 grammaiset

konenikkari

Alkuperäiset on vanhemmassa 2T:ssä ja nelareissa 6,5g, uudemmassa 2T:ssä 8,5g
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

E-Pa

2 tahti Super 8:ssa nyt kuristamaton holkki ja 7,5g rullat. Kulkee noin 60km/h mutta kiihtyminen aika huonoa. Auttaisko rullien keventäminen ilman, että huiput kärsii.

konenikkari

Auttaa kyllä,kunhan et liikaa kevennä
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

E-Pa

Eli paljonko on sopivan painoiset rullat, siten että skootteri menisi edelleen sen 60 mutta kiihtyisi paremmin?

Sepi6

#42
Peugeot FB2 moottori, ilmajäähy vanhemmat pösöt (SV, Trekker ainakin...)
Orkkis rullat 16x13mm 8,5 g -> 7g toimii paremmin. Lisätään nyt että huomasin että rulla paketissa (DaVince) oli ohje mitenpäin rullat kuuluisi laittaa, eli rullan umpinaisempi puoli pyörimissuuntaan
Variaattorin prikka 20x26x5,7mm (45km/h), kokeiltuna 20x26x4,7mm (51km/h), 20x26x4mm (55km/h) mutteri kiristys 4-4,5Nm.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kestosippi

Jostakin viestistä näin että rullien suunnalla ruppakupissa olisi jotain merkitystä. Niinkuin että rullan toisessa päässä olisi muovia enemmän tms. Onko joku huomioinut?
Peugeot Satelis 500

joni_k

puhutko nyt niistä dr pulleyn rullista? ne on liukupaloja, rullissa ei tietääkseni pitäis kyllä mitään eroa olla koska siellähä se pyörii miten pyöriikään.