Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR 50 IE361 muutettu kaasutinkoneeksi

Aloittaja mopotinx3, 30.05.20 - klo:11:36

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Paljon muuttui moottorin luonne, kun sytytys muutettiin DC-CDI systeemiin.  Ottaa tosi herkästi kierroksia.  Valitettavasti kaasutin-Piaggion staattori ja vauhtipyörä ei sopinut, keskireikä staattorissa on liian suuri.
Mutta ei hätää, hyvin toimii vakiostaattorillakin, eikä ajonesto tai muu rajoitin pääse iskemään.  Katselin juutuubista videoita ja siellä oli napattu yhdestä kolmivaihelaturin johdosta vaihtovirta ja silloin voi käyttää AC-CDI-boksia.  Mutta ei sillä oikeastaan muuta saavuta, kuin sen että mopon saa käyntiin, vaikka akku olisi tyhjä.  Sitten olisi käynnistinpoljinmekanismikin asennettava, mitä tässä ei ole vakiona.
Kun lämpö nousee yli 20 asteen, siirrän vanhat luuni Aprilian päälle ja aloitan kaasutinaprilian kestotestin.  Yllättävän paljon oli hommaa Monkey-sytytyspuolan telineen väsäämisessä ja CDI:n kiinnityspellissä. Laitan polkupyörän sisäkumin pätkän boksin ympärille ja sitten se peltikotelo runkoon kiinni.  Molemmat on siirretty alakatteen alta kätevästi ylös runkoputkiin pytyn lähelle. Alkuperäinen puolakin voisi toimia, mutta varma on aina varmaa. Nyt kaikki on helposti huollettavissa, kun irrottaa ne pitkät kapeat hopeakatteet. Alkuperäiset IE361 sähköosat voi sitten kaivaa hankalista piiloistaan, kun aikaa ja intoa piisaa. Alkuperäinen iso tietokoneboksi on myös kiinni, jos vaikka nopeusmittari toimisi.  Syksyllä on tarkoitus siirtää Koso-tyyppinen kiinamittaristo paikoilleen, jolloin päästään eroon kaikista service-valoista ja IE361-sähköistä jää vain lataus ja valot. Uudessa mittarissa on sähköinen nopeusanturi, joten ajokilometritkin alkaa nollasta. Olisi mulla uusi Monkey mittaristo jäänyt jostain projektista yli, mutta silloin pitäisi hommata mekaaninen pyöritin ja vaijeri etupyörään. Paras olisi kaasari SR50 mittaristo, mutta se on kallis ja tulee siihenkin pyöritin ja vaijeri ostettavaksi. Tuon moottorin lämpömittarin yksi johto pitäisi liittää myös johonkin, kun on kaasarikoneen kansi käytössä, eikä se 2-napainen IE361 anturi käy.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#1
Nyt on testiajo aloitettu.  Hyvin kulki, vaikka oli vain 15mm PHBN.  Se isompi noin 19mm PHBN kusi alleen, siksi aloitin ajokauden tällä pikkukaasarilla. Tässä ei ilmeisesti ole flektiä syylärin takana, mutta eiköhän tämä jäähdy. Jommasta kummasta sulakkeesta pitää ottaa virrat CDI-boksille, ettei sytytys ole päällä kaiken aikaa. Uusi eturengas pitää tasapainottaa ja etuhaarukan stefat vaihtaa, työt ei tunnu loppuvan. Liian kevyet on 5 gr rullat, pitää hommata 6 gr, niin ei kone huuda niin pirusti.  Tehoputkella olisi varmaan hyvä tuo kytkimen korkeilla kierroksilla kytkeytyminen. Mutta tämä kulkee liikaa muutenkin. Kierrosmittari lakkasi toimimasta, kun jouduin käyttämään pick-upin sytytyshetken anturiksi (20 astetta eyk.)
Pick-upin käyttäminen sytytykseen toi toisenkin vian. Valot ei syty, kun ne menee päälle automaattisesti, kun hieman kääntää kaasua. Nyt ei keskustietokone tiedä, että kierroksia on päällä.  Vasemmasta kahvan valokytkimestä löysin keltamusta johdon johon vedän sähköt virtalukon sulakkeesta 10A ja siihen keinukytkin väliin, niin on oikein valokytkin, siis parempi kuin tehtaalta lähtiessään. Töötissä sama oire, pitää sekin kytkeä virtalukon kautta. Paljon hommaa 1- ja 2-napaisen pick-upin eron takia. Ei viitsi kokeilla, tykkääkö tietokone maadoitetusta anturista. Pitäisi oikeastaan vastusmittarilla kokeilla, onko se toinen johto maa IE361:n systeemissä. Magneeton päältä olen parturoinut ne ruiskun ajoitusnystyt ja tilalla on kaasarikoneen yksi sytytyskohouma, noin 3cm pitkä, matkin suoraan siitä kaasarikoneen magneetosta.
Edit 4.6. Etuhaarukan remontin yhteydessä löytyi parkkivalojen liitin etukatteen alta. Virtalukon kautta on virtaa saatavilla. Suomessa Aprilia Factoryt myytiin ilman parkkeja, mutta onneksi se liitin oli kuitenkin jätetty paikoilleen. Nyt ei tarvitsekaan vetää akulta johtoja valoja varten. Nopeusmittari toimii hyvin, se taitaa ollakin ainoa toiminto, joka on jäljellä ruiskutietokoneella.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#2
Huomenna annan viimeisen voitelun virransyöppö IE361 keskustietokoneelle. Nykäisen sen kaikki johdot irti ja katson pimeneekö koko mittaristo.
Voihan olla, että nopeusjohto menee suoraan mittarille eikä tietokone ole mukana. Ainakin merkkivalot menevät suoraan ohittaen tietokoneen. Hienosti toimii nyt valot omalla kytkimellä ja 19mm kaasutin on paikoillaan. Sen uimuri oli täynnä bensaa, siksi valutti bensat maahan. Lainasin pikku PHBNstä uimurin.  Samalla laitoin terävän A7 luistin neulan. 110 suutin oli liikaa, sama 100 suutin käy, taitaa nuo ilmanputsarin letkun mutkat kuristaa pahasti, kun ei isompi suutin kelvannut tai sitten A7 antoi enemmän bensaa. Tyhjäkäynti parani. Syynä on se, että BHBN 12mm(15mm porattu) kaasuttimessani ei ole ilmaruuvin pikkureiällistä messinkiholkkia, se saa liikaa ilmaa. Sen on varmaan joku edellinen säätäjä poistanut, tai sitten sitä ei kuulu pikkukaasariin.
6 gr rullat asennetaan vielä huomenna ja uusi remmi. Sitten tämä mopo on valmis ja siirryn 125cc twinin sarviin seuraavan helleaallon alkaessa.
Edit 6.6.  Eihän tuota tietokoneboksia saa millään helposti pois skootterista.  Pitäisi kaikki jalkatilan katteet irrottaa.  Täytyy lähestyä ongelmaa toisella tavalla, jääköön se runkoon kiinni, mutta etsin sen virransyötön ja katkaisen sen.
6 gr oli pirun hyvä rullan paino,  luulin että menee vielä kovempaa pidemmällä remmillä, mutta ei vaikutusta. Kiihtyvyys sama, vain ääni ei ollut niin kova, kun ottaa aiemmin kytkin kiinni.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#3
Nyt on keskustietokone irroitettu virtapiiristä. Kallistin skootterin ja altapäin sain kahdella meisselillä yhtaikaa väännettyä lukitusklipsiä ja väännettyä liittimen irti.  Pitäisi vielä saada palautettua toimintoja mittaristoon. Nopeusmittari ei ollut moksiskaan tietokoneen irrotuksesta.
Jäähdytysveden lämpömittari toimi hienosti, kun kytkin mopoon ulkopuolisen auton lisämittarin. Paremman näköinen
olisi, jos voisi käyttää alkuperäistä mittaria, Otan riskin ja kokeilen laittaa maihin toisen alkuperäisen johtosarjan sinisen
johdon. Ei se kuitenkaan ole vastusmittarin mukaan maa, saa nähdä kuinka käy. Laitan kuitenkin 7,5A sulakkeen väliin kokeen ajaksi.
Bensamittari on mykkä, johto on varmaankin jäänyt vahingossa irti liittimestään.
Kierrosmittariakin voisi testata laittamalla pick-up anturin johdot kiinni alkuperäiseen johtosarjaan.
Epäilen kuitenkin, ettei RPM voi toimia, kun alunperin magneeton päällä oli kymmeniä nystyjä ja nyt vain yksi.
Onko kukaan saanut RPM-mittaria kytkettyä skootteriin, jossa sitä ei alunperin ole? Siis yhdellä pick-up kyhmyllä olevaan skootteriin.
Mistä signaali mittarille? SR50 Factoryn korjausoppaassa on kytkentäkaava, mutta resoluutio on niin huono, ettei siitä saa selvää, miten kierrosmittari on kytketty.
Youtubevideossa tarvikekierrosmittari on kytketty sytytyspuolan miinusnapaan.  Harmi, kun meikäläisellä on vain plussanapa sytytyspuolassa. Aivan älytöntä on kayttää kahdenlaisia sytytyspuolia, en käsitä mitä hyötyä on miinusnavasta, kun kerran puola maadoittuu kiinnityspisteestään. Mutta olihan niitä beta ja vhs-videoitakin. :) Kokeilin loihtia Aprilian omaan sytytyspuolaan kipinän, mutta se on joku outo viritys, tulee 12V toiseen ja toiseen signaali: Jääköön sinne jalkatilan alle, ei siihen kipinää tullut Kiinan CDI:stä.
Edit 9.6. Kierrosmittarin signaali ja lämpömittarin signaali kulkevat sen ex-tietokoneen kautta ja siitä lähtee data mittarille.
Asensin 52mm jäähdytysveden lämpömittarin tangonsuojukseen merkin kohdalle. 1- ja 2-napaisen lämpöanturin ohmit ovat aivan eri tasolla, siksi erillismittari käy hyvin kaasarikoneen lämpöanturille. Hyvin toimii.  Kierrosmittarin elvyttäminen edellyttäisi mittariston purkamista ja signaalin viemistä suoraan sille.  Olkoon ilman RPM-mittaria, ei Tunturi Super Sportissakaan sellaista tarvinnut. Bensamittari alkoi toimia, kun lorautin enemmän bensaa tankkiin. Lataus on 13,8V melkein heti tyhjäkäynniltä. Teho 165W.  Mission accomplished. Pitää  miettiä, jos hankkisi vielä ensi talveksi jotain uutta ajankulua, tai sitten tuunataan tätä lisää. Täydelliset mopokelit tuli, ei liian kuuma, nyt ajellaan vaan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 08.06.20 - klo:23:39

Kierrosmittariakin voisi testata laittamalla pick-up anturin johdot kiinni alkuperäiseen johtosarjaan.
Epäilen kuitenkin, ettei RPM voi toimia, kun alunperin magneeton päällä oli kymmeniä nystyjä ja nyt vain yksi.

Tuommoita trikkeri tunnistusta käytetään ruiskun/sytytyksen ohjauksissa, kuudella jaollinen määrä nystyröitä +1 eli 36+1 on monessa ratkaisussa. Tietokone sitten syöttää mittarille vaikka 0-5 VDC mitä kukin valmistaja on tuohonkin keksinyt.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

mopotinx3

#5
Laittaisin mielelläni alkuperäisen kierrosmittarin toimimaan. Ongelma on se, että signaalia ei enää tule sille, kun ei ole sitä keskustietokonettakaan.  Suurella vaivalla sain eilen töötin toimimaan. Vasemman kahvakytkimien johtoja oli aika runsaasti,
eikä avaamalla löytynyt värejä. Pakko oli irrottaa vilkkukatkaisin ja katsoa.  Vih/pun johtimeen kun laittoi 12V, niin alkoi taas
tööttäämään napista painamalla.  Kierrosmittarin kanssa pitäisi ryhtyä samaan johdon etsintä touhuun.
Jopa SR50 trippimittari ja huippunopeusmuisti pelaa ilman tietokonetta mode-nappulasta.  Edellinen omistaja on napannut
muovinappulan pois, jottei kukaan utelias vahingossa kaiva ajonopeuksia esille. ;) Näytön kruunaa punainen varoituskolmio ja kuva EFIstä, jossa töpseli irti. Kyllä ovat insinöörit nähneet vaivaa, että saavat muistutettua joka päivä, että tietokone on kytketty pois.
Kaasarigileran öljypumppu toimii hienosti ja pumppaa suoraan runkolaakereiden kautta kampikammioon, kuten ruiskumallissa.
Nyt olen ajanut sata km, pitää hieman ajaa sisään tuota Gileran pyttyä ja mäntää.  Alkuperäinen pyttykin toimisi, jos vaihtaisin männän, siinä oli ollut väärään suuntaan nuoli, joten männänrenkaat olivat jättäneet hieman jälkeä pyttyyn.
Tosi kivasti Aprilia nyt kulkee, vain kerran hätkähdin, kun vahingossa sohaisin ryypyn päälle kesken ajon. Muuten on parempi tämä käsiryyppy, ei tarvitse miettiä miten sähköryyppy jaksaa.  Ainakin 300 meni osia +120 uudet Continentalit eteen ja taakse, itse mopo maksoi satasen. Ei hirveän paha hinta kuitenkaan. Pitää laittaa Tori-palstalle ruiskun osat ja kaasaripiaggion magneetto+kenttä, jos sillä tavoin saisi hieman korjauskuluja vähennettyä. Kierrosmittari kyllä elvytetään, kun saan aikaiseksi. Se on sopivaa ajankulua sadepäiviksi. Ehkä pitäisi kirjautua Aprilian kansainväliselle foorumille ja kysyä sieltä mitä signaalia kierrosmittari tarvitsee ja se johdon väri, ettei tarvitse itse sitä selvittää.
Edit 14.6. Sain Solifer Speedin myytyä. siitä saatu  300 ekeä auttaa Aprilian kustannusten kattamisessa. Toivottavasti Aprilian variaattori on kestävämpi kuin kiinaskootterissa. Hermot meni Soliferissa, kun remmi katkesi heti, kun viime kesänä kerran lähdin retkelle. Olihan siinä viriä variaattorin rasituksena, mutta veikkaan että uusi omistaja pärjää sen kanssa, kun palautin vakiosylinterin siihen.
Edit 16.6.  Tilasin E-villestä moottoripyörän nopeus- ja kierrosmittarin, jotain 25 euroa.  saan samalla kesämopooni nopeusmittarin, nykyisen neula heiluu miten sattuu, ettei nopeudesta tiedä mitään. Kierrosmittarin laitan SR50 mittariston sisälle. Ensiksi laitan toimimaan sen ulkopuolella mittarin, että varmasti toimii asiallisesti. Ratkaisin kummankin mopon ongelman yhdellä osahankinnalla. :)
Edit. 22.6.  Kesken ajon teki saman tempun kuin toinen kesämoponi. Hyytyi bensan puutteeseen. Tankissa oli bensaa. Se kesämopo korjaantui kaasuttimen vaihtamalla.   Tähän skootteriin ostin aidot Dellorto uudet uimuri, neula, uimurin akseli setin. En uskaltanut ostaa tarvikemallisia vaikka olisi saanut enemmän osia samaan hintaan.  Varmuuden vuoksi ostin purkaamosta takavariaattorin, jos siinä olisi alkuperäinen löysempi vastapainejousi paikoillaan.  Pääsin skootterin simahtamisen jälkeen kuitenkin hetken odottelun jälkeen jatkamaan ajoa ja kaasua pumppaamalla se tuli perille talliin. Loppumatkasta ei vikaa paljon huomannut. Isompi 45 tyhjäkäyntisuutin laitetaan myös uimurin vaihdon yhteydessä. Ja suutinkoko tarkistetaan vielä kerran. Hyvä tuuri on ollut, ei ole taksikuskit päässeet rikastumaan skootteri- tai mopoharrastuksellani.
Edit 4.7. Tänään saavutin "thetaanitason" tietämyksen SR50 mittaristosta.  Sitä ei oikeastaan pysty korjaamaan eikä vaihtamaan toisen kierrosmittarin tekniikkaa kuorien sisälle.   Tiedon saavuttamiseksi jouduin vääntämään mittariston kuoria erilleen, jolloin joku kondensaattori irtosi.
Nyt pääsen asentamaan Kosokopio kiinamittariston, jossa kierroslukumittari ja sähköinen nopeusmittari.  Onni onnettomuudessa, nyt katoaa lopullisesti tuo EFI-töpseli ja punainen varoituskolmio. Kulujakaan ei ole, koska ostin mittarin aikaa sitten, enkä sen hankalan johdotuksen takia ole viitsinyt asentaa. Nyt on pakko, kun rikoin tuon entisen. Yhtään johtoa ei SR mittariston sisällä ollut, pelkkää piirilevyliitosta.  Luulin löytäväni 3 johtoa, jolloin olisin laittanut tämän E-ville kierrosmittarin. Testasin E-villesta tullutta mittaria SR:ssä laittamalla suora liitos sytytyspuolan liittimeen, hyvin toimi, mutta nyt asennankin sen toiseen kesämopooni.



Aprilia Sportcity One 50 4t

Apikkaukko

Minulla on Aprilia SR 50 joka on muutettu kaasari koneeksi, mutta tässä on ruiskusähköt joten ei toimi kunnolla. Pitäisi muuttaa takaisin ruiskuksi tai sitten nuo sähköt vaihtaa. Osaatteko kukaan sanoa voisiko tästä sopia sähköt https://www.nettivaraosa.com/mopojen-varaosat-ja-tarvikkeet/2898173

mopotinx3

#7
Liian hankala homma, kun ei edes Aprilian kaasutinmallin oma staattori ja magneetto sovi ruiskulohkoihin. Suosittelen kiinaskootterin sähköjä. Toimii varmasti, kun vain viitsii rälläköidä nystyt magneeton päältä.  Sitten vain hitsataan 20 astetta ennen ylläkuolokohtaa uusi nysty. Onnistuu jopa puikkohitsillä.  Pakko oli  käyttää paksumpaa rautaa, ettei pala tomuksi. Sitten vain hiotaan oikeaan paksuuteen.  Jälkiviisaana olisin säilyttänyt alkuperäisen mittariston, niin ei olisi tarvinnut alkaa sorvaamaan Koson kopiomittaristoa paikoilleen.  Ärsyttävän varoituskolmioledin saa sammutettua helposti, kun ei riko mittaria, Siellä on yksi pieni ruuvi jota ei helposti huomaa.
Injection to carburetor by Farhat Smirani Youtubessa näyttää miten homma tehdään Morini-Aprilialle.
Pakastan juuri nyt Gileran petilaakereita ja asennan kaasutinlohkoihin, Sitten vain pakastekampi paikoilleen. Noita lohkoja ei helpolla löydy. Saksasta sain ostettua, kun oli tuuria.
Todennäköisesti asennan tämän moottorin johonkin pilkkahintaiseen ruiskugileraan, Apriliaan joutuisin taas muuttamaan johdotuksia tai ostamaan kaasarifactoryn johtosarjan. Gilerassa on 14 tuuman etupyörä, mikä hyvä ratkaisu.  Piaggion insinöörit eivät halua, että ruiskumoottorit muuttuvat kaasarikoneiksi, siksi lataus ja tasasuuntaus on laitettu erilaisiksi, jottei tee-se-itse miehet liian helposti saa muutettua. Tasasuuntajan sisälle ovat laittaneet vilkkureleen, jotta saadaan kalliita merkkikohtaisia tasasuuntaajia kaupaksi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#9
Onhan niitä kaikenlaisia nystyjä, joku laittoi 3 peräkkäin, mutta epäilen, pysyykö CDI mukana niin, että jokainen kipinä on yhtä voimakas..  Tuskin se paljon auttaa sytyttää jo kertaalleen palanutta kaasua.
Tein tuossa perän laakerien vaihtoa.  Variaattorin akseliin tuli C4 välys, kun ei siinä kaupassa ollut tehtaan suosittelemaa C5. Ensin oli liiankin väljä, mutta kun kotelo kutistui jäähtymisen jälkeen, tuntuu laakeri melkein liiankin tiukalta.  Eiköhän se kuitenkin kestä, kun on laadukas SKF 6203 etn9/C4. Entinen ainakin oli turhankin väljä.
Pyöränlaakeri onnistui hyvin, siihen tuli Timken 6204 C3.  Aprilia suosii liukulaakereita, joten vain 2 perän laakereista voi vaihtaa.  Stefa oli takapyörän laakerin väärällä puolella, mutta niin se on suunniteltu. Laakeri kestäisi liian hyvin, jos se olisi öljykylvyssä. Kampiakselille tuli IBC petilaakerit, kauppias mainosti saksalaisina niitä ja kehui laatua.  Kyllä se joku sveitsiläinen laakerifirma on. Itse kampi on Ebay halpismalli, soveltuu kuulemma hyvin jopa perus 70cc, kun ei viritä liikaan.
Edit:  Kampiakselin laakeri oli väärä, piti hakea NTN kapeammat laakerit. Nettiin ei aina voi luottaa. :)
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Ilmeisesti tyristori johtaa pulssin nousevalla jaksolla jos sen saa toimimaan pitkällä liipaisunystyllä?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Luin jostain Gilera Runner kaasarikoneen teknisistä tiedoista, että siinä sytytys on 16 astetta ennen YK.  Jos tulee toinen ruiskupiaggio talliin, kokeilen sitä. Aika outoa, että samaan moottoriin on kahdenlaista sytytystä.  Sitten on ainakin kaksi sytytysennakon vaihtoehtoa, jos on  2 eri parturoitua magneettoa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

#12
Noinkin sen voi toteuttaa, tuossa ennakkona 16--19astetta.



Oikeen kauheesti ei kannata kestomagneetti vauhtipyörää valokaarella hitsailla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#13
Tuo on varmaan aivan toimiva ratkaisu, mutta varmasti CDI pystyy tekemään ihanteellisen ennakon.  Pääsen testaamaan erilaisia AC-bokseja, kun moottori on valmis. Onnistuin ostamaan flektipiaggion moottorin, jossa variaattorikoppa polkimineen, varsinainen Joulu, kun ei sillä hinnalla saa yleensä kuin sen kopan.  Oikeastaan kiinnostaa hieman flektimoottori, niin pääsisi eroon jäähdytysletkuista. Nyt ei puutu kuin se magneeton pitkä soikea liitin, siis se johtosarjan puoleinen. Kovasti olen googlettanut, mutta vielä ei ole löytynyt kuin pelkkiä johtosarjoja kalliiseen hintaan.  Tuossa ruiskuapriliassakin se lukitusklipsi on poikki, joten olen varmistanut mininippusiteellä kiinnipysymisen. Eli 2 liitintä oikeastaan tarvittaisiin.  Jos luopuisi liittimen alkuperäisestä muodosta, biltemassakin olisi moninapaisia vesitiiviitä liittimiä.
Orkkis magneeton kopan kumitiiviste ei silloin tiivistäisi, ellei laita silikonikittiä avuksi.
Aprilia Sportcity One 50 4t