Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takapyörän akselin ja kampiakselin laakerit ja stefat (irrottaminen)

Aloittaja Juha, 19.08.08 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.03.09 - klo:20:30
Hylsyistä saa usein sopivia sovitteita laakerien kehille, jottei kolhi kuulia. Tietenkin jostain halppissarjasta lainattuja.
Nimen omaan. Hylsyllä kannattaa lyödä laakerit paikoilleen. Se on kuitenkin ihan sama, millä vanhan rikkinäisen laakerin poistaa, kunhan saa vain irti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Sen verran kuitenkin kannattaa järkeä käyttää vanhan laakerin irrottamisen kanssa, ettei riko ulkokoolin tukipintaa (laakeripesän pintaa) tai akselin hiottua laakeripintaa. Nuo kun tarpeeksi naarmuiseksi veistää vinossa ulosvedetyllä laakerilla, niin ei tarvi ihmetellä, minkä takia uusikin laakeri korkkaa hyvin pian johtuen siitä, että laakeri pääsee pyörähtämään ulko/sisäkooliltaan pesässä/akselin ympärillä.... naarmut kun pienentävät tartuntapinta-alaa aika merkittävästikin pienessä pesässä.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Olen usein irroittanut paloiksi menneen laakerin, niin että hitsillä välitappi laakerin kehälle kiinni ja napakka isku vasaralla perään. Aina on irronnut, uusi vain paikoilleen ja kovaa ajoa. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Rusagoff

Olikin näköjään vaan sen akselin irti saaminen siitä kiinni ettei uskaltanut tarpeeksi kovaa lyödä. Nyt on tyhjä viikonloppu, eiköhän tämä valmiiksi tässä nyt saada. Uskaltaako siihen laakerin sisäkehälle hylsyn kanssa lyödä kun ei ulkokehälle pääse?

karkulainen

Uutta laakeria ei kannata rikkoa lyömällä sen sisäkehään.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Rusagoff

Hmm, mutta vanhan laakerin saa lyötyä pois ihan sisäkehään lyömällä vai hajoaako se sitten siihen niin että ulkokehä jää paikalleen tai jotain siihen suuntaan? Jos meinaa nimittäin jotenkin tuossa lyödä ulkokehään niin siihen jo tarvitsee itsestään muotoutuvia hylsyjä jotta sinne ulkokehälle saa soviteltua vastakappaleeksi :D

Coastside

Kovat lyönnit sisäkehään, voivat kiilata kuulia ulkokehän suuntaan niin että se kehä iskusta laajenee ja tiukentuu.

Yleensä tuossa tilanteessa, jonkinlaisen ruuvityöntimen/vetimen rakentaminen oh hyvä keino. Kierretankoa ja muttereita ja laattoja saa rautakaupasta. On vain muistettava tukea se niin ettei mikään väänny tai lohkea. Siis lähelle laakerin kehää. Vaneristakin saa poraamalla sopivaa tukikappaletta. Hylsyt on helppo valinta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Artikkeli koskien Piaggio / Vespa alennusvaihteistoa (laakerin irroittaminen). Voi soveltaa myös muissa merkeissä:

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=71
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Eki

Itsellä Solifer r50 ja vetoakselin variaattorin lautasen takana oleva stefa vuotaa hieman, etsin mutten löytänyt aihetta stefan poistosta, mutta oletan että joku osaa neuvoa kätevän sekä helpon stefan poiston?! Kun ja jos se on poistettu käykö siihen esim. virijavaran stefasarjasta joku niistä kolmesta, vai muistanko väärin, kun on mielikuva että stefassa on jokin numerosarja ja sillä löytää täsmälleen vastaavan ihan vaikka autojen varaosaliikkeistä? Vinkkejä saa myös antaa uuden stefan asentamisesta sen poistetun tilalle, kestääkö se jollain sopivan paksulla putkella naputtelua, vai miten homma hoituu? Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

RV

Tarkoitat varmaan takavarin takana olevaa stefaa? Helpoiten sen saa pois poraamalla 2 ruuvia siihen kiinni ja vetämällä sen niiden avulla pois. Uuden stefan voi vaikka tuurnalla varovasti naputella paikoilleen.

Eki

Tarkoitin vetoakselin siis etuvarin takana elikä vetoakseli vai mikä kampura se on, niin sitä stefaa, mutta ilmeisesti pätee ihan sama juttu?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

RV


Timo

Nyt olisi vähän perän huoltoa edessä. taitaa laakeri vinkua ja joku pieni helinä kuuluu,toimii kumminkin.vinkunan ääni kiihtyy aina mitä nopeampaa menee.tai sitten pyörän laakeri.
Sattuu nyt olemaan rikkinäisestä koneesta ehjä perä,mutta pitäisi saada 2 pientä laakeria irti perästä.muut lähti patentti koukku systeemillä,mutta nuo ovat liian pieniä laakereita.onko mitään kotikonsteja kokeneemmilla?

JaakkoFagerlund

Jos ne laakerit on alumiinisessa osassa, niin kuumailmapuhaltimella alumiini kuumaksi, sillä on reilusti isompi lämpölaajenemiskerroin kuin teräksellä. Ja sitten toiselta puolen lyö laakerin ulos sopivalla tangonpätkällä, joka ottaa laakerin sisäkehään kiinni (jos kerran ulkokehä ei näy sieltä puolen).
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

#59
Kierrretangolla ja muttereilla ja prikoilla ja jollakin putkella tai hylsyllä vetää ne ulos lämmitettyään ensin.

Reikäsahalla voi tehdä puuhun reijän mihin vetää laakeri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04