Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 13.08.07 - klo:18:55
tuo magneton kautta pyörimisen estäminen voisi olla ihan hyväkin idea.

En uskaltaisi itse tuohon ryhtyä. Kampiakselin puoliskot kun saattavat kääntyä toisiinsa nähden, eli kampiakseli ikäänkuin vääntyy.

Tämän näkemyksen perustan siihen, että mun on annettu ymmärtää, että kun kampiakselin puoliskot erotetaan toisistaan vaikkapa kiertokangenlaakerin vaihtoa varten, niin kampiakseli keskitetään ihan vaan naputtelemalla kampiakselia. Heittokellolla sitten tarkastelevat, ettei kampiakselissa ole heittoa. En ole tuota operaatiota itse tehnyt, mutta olen sen teetättänyt parit kerrat. En tiedä miten tarkkaa kellosepäntyötä se on, mutta kannattaa asiaa miettiä ennekuin hirveästi lähtee vääntämään.

Siksi alkuun hirvitti mutterimopolla mutteria pärryyttää, mutta siinä kampiakseli pääsee kuitenkin vähän pyörähtelemään.

Niin se kiristysmomentti mutteripyssyllä? Olen kiertänyt käsin mutterin ensin pohjaan, ja sitten hylsyn teksteistä yrittänyt katsella, ettei mutteri väänny liikaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

#31
Kampiakselin mutteri laitetaan oikeaan momenttiin kiinni normaalilla momenttiavaimella, ei missään tapauksessa pulttipyssyllä.
Pulttipyssyllä ei myöskään irroteta mutteria ellei ole kiinnipitotyökalua tms. vaimentamassa "hakkausta", ei mopon moottori kestä mahdottomia.

Oman moponsa kanssa jokainen voi tehdä mitä tahtoo, esim. minä pidin kampiakselia magneeton puolelta kiinni vääntäessäni variaattorin mutteria auki eikä siinä ole mitään sen ihmeellisempää.
Samalla tavoin laitoin mutterin kiinni.
Kenenkään muun ei tarvitse tehdä niin jos pelkää moponsa hajoavan.


Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 13.08.07 - klo:19:25
En uskaltaisi itse tuohon ryhtyä. Kampiakselin puoliskot kun saattavat kääntyä toisiinsa nähden, eli kampiakseli ikäänkuin vääntyy.
Näin tapahtui. Samaisessa Ittecossa... En suosittele kokeilemaan. Samaisesta pelistä sain myös jäähdytysripoja irti yrittämällä kiilata ensiöpuolelta. Oikeilla työkaluilla homma hoituu kivuttomasti ja ilman mahdollisia vahinkoja.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: dealer - 13.08.07 - klo:20:14

Pulttipyssyllä ei myöskään irroteta mutteria ellei ole kiinnipitotyökalua tms. vaimentamassa "hakkausta", ei mopon moottori kestä mahdottomia.

Näin kuitenkin useimmat joutuvat tekemään -myös maailmalla. Ilmeisesti kiinamopoon ei ihan joka kaupasta löydy oikeita lukitsemistyökaluja, jotka siis eivät aiheuttaisi vääntöä kampiakseliin -kuten magneetosta kiinnipito pahimmassa tapauksessa tekee (kuten samppa kertoi). Siksi pulttipyssyllä ikäänkuin huijataan mutteri auki, ilmeisesti kohtalaisella menestyksellä, sillä ainakaan ulkomaisilla foorumeillakaan ei ole kukaan valitellut vaurioista. Mutterihan ei ole oikeasti tiukassa, mutta irroittaminen on vaikeaa, koska kampiakseli pyörii. Maltillisella voimalla käytettynä mutteripyssy kääntää kampiakselia periaatteessa samoin kuin starttimoottorikin, eikä siten väännä kampiakselia siten, että vääntyminen olisi vaarana. Eli antaa sen moottorin vaikka vähän pyörähdellä mutteripyssyllä pärryytellessä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

itse pidin vielä varoiksi hammaskehältä kiinni Biltemasta saatavalla erittäin kätevällä "purkin kannenavaajalla" Alunperin hommattiin töihin  "Vara- Esaksi lomieni ajaksi, kun töissä kukaan muu ei saanut yhtä kiristinrengasta auki käsin, eikä muulla työkalulla saa kiinni renkaasta. Etsin tuotenumeron, erittäin kätevä laite, sopii öljynsuodattimen avaavaksi myöskin autohommissa. Silti tarvitsin pulttipyssyä etuvarin pulttiin, oli tosi lujassa.

Takavarin pultti aukesi leikiten, siitä saa tuolla vehkeellä nii kovaa kiinni, että hylsyt halkeaa ennemmin.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Samppa

#35
Jollei mistään löydy tuota lukitsinsalpaa, joku metallipajatyöstömahdollisuuden omaavahan voisi niitä vaikka muutaman tehdä ja myydä kaikille tarvitseville? Kokeilin muuten joskus pitää tuota kiinni myös auton öljynsuodattimen irrotustyökalulla (kiristin rengas systeemi) ja sain lopulta myös auki napakalla iskulla jatkovarteen (löin ihan vasaralla). Avaustyökaluna toimi toi:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=102606.htm&tuote=102606

Aina olen käyttänyt myös hyvän pidon omaavaa voimahylsyä.

Joskus tungin tavaraa myös starttirattaan ja lohkon väliin, mutta tuloksena oli pienen palan irtoaminen lohkosta. En suosittele. Lisäksi olen lämmittänyt mutteria ensin kaasulla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#36
Oliskohan tämmöisellä mitään toivoa pitää hammasrattaasta kiinni:

työkalu

Moposportissa hintaa 30â,¬.

(korjattu pois heikosti toimiva linkki)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 13.08.07 - klo:21:57
Jollei mistään löydy tuota lukitsinsalpaa, joku metallipajatyöstömahdollisuuden omaavahan voisi niitä vaikka muutaman tehdä ja myydä kaikille tarvitseville?

Voisin ehkä omaksi ilokseni tehdä noita laserilla, jos jaksaisin mittailla tuon hammastuksen strategiset mitat ensin ylös. Periaatteessa semmosseehen "tyhmään" lukitsimeen ei tarvita muita tietoja, kuin päähalkaisija, tyvihalkaisija ja hammasluku, niin muut hammasgeometriset arvot ovat aika hyvin pääteltävissä, koska tuo "hammaspyöräpari" ei tule koskaan ryntämään keskenään, tarkoitushan on vain pitää tuota toista ratasta paikallaan. Minulla on sekä työpaikalla että koululla puitteet ko. hommaan, tarvii katsoa, jos saisin aikaa järjestymään tuohon operaatioon, laserillahan noita tykittää vaikkapa 30kpl minuutissa, jos siltä tuntuu.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

#38
Kuulostaa lupaavalta.  ;)

Tässähän meillä oli kuvakin pätevän näköisestä työkalusta:

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=71
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

#39
Tuoteryhmä: Työkalut - Auto- ja erikoistyökalut
     
KUMIHIHNAPIHDIT

55 cm:n pituinen vahvistettu kumihihna. Helppo käyttää purkinkansien jne. avaamiseen. Kädensija nailonia / lasikuitua, ripustusreikä.

 Tuotenro
20320


Tuolla mä piteli kiinni, Biltemasta siis.

Ei saa tarpeeksi lujaa noin kaposesta rattaasta kiinni käsityökalujen käyttöä ajtellen ainakaan minun tapauksessani, pulttipyssyä tarvittiin silti. Olis aanut tarpeeksi kovaa kiinni, mikäli hammaskehä olisi hieman leveämpi.

Vois tössä kans jyrsimellä työstää tuommoisen apuvälineen, joka kiinnittyy  ja lukitsee hammaskehän variattorikopan pultinreikiin.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Kenzy

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 13.08.07 - klo:22:16
Kuulostaa lupaavalta.  ;)

Tässähän meillä oli kuvakin pätevän näköisestä työkalusta:

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=71

Jep, mikä sen paremmin soveltuisikaan kiinalaiseen mopoon, kun valmiista tuotteesta suoraan kopioitu vastaava ;) Ei maar, jos tuon itse tekisin, niin tekisin sen ehdottomasti jostakin 8mm ohutlevystä, ja oikean hammaskosketuksen säätäisin sitten jollakin alusholkilla tai prikoilla, tuommosten hienojen valukampien tekeminen alkaa menemään hc:ksi ja yli 10mm "ohutlevyn" laserleikkaus alkaa olemaan jo pirun epätarkkaa puuhaa säteen taittumisen vuoksi :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

eskomörkö

BestSeller dekkari 'Baotianin variaattorin mutterin avaus' jatkuu.

Bilteman laite kiikutettu takaisin. Meni melko mukavasti läpi.

Ostaja: Ei tällä mikään aukea
Myyjä: No ei tässä tehojakaan ole luvattu

Oikeessahan ne oli mutta ilman aiheeseen tutustumista kuvittelin että kyllä
leluilla pystyy leluja korjaamaan. Ja kai se autoonkin toimii. Olin väärässä. Taas.

Bilteman vierestä löytyi tarjouslato. Eikun sinne katsomaan pyssy tarjontaa.
Löyty kiinalaista settiä 29,90 hintaan. Ei houkutellut.
Sitten oli vielä 'YAMA XAT 5046' merkkinen kapistus:
http://www.ikh.fi/hallinta/pdf_tiedostot/200706190853480.15_Paineilmalaitteet.pdf?kategoria_id=13

Olin näitä aiemmin honkkarissa jo hypistellyt mutta pidin turhan kalliina. Tälle luvattiin speksissä 640nm.
Soitto honkkariin ja hinta 165E. Tarjousladossa yksi kappale jäljellä ja hinta 100E.
Tästä laskutoimitus että jotta jos joku myy 40% halvemmalla kuin hongkong, niin ei voi olla hinnankiroissa(tm)
Ainoa mikä vähän närästi oli, että tämä laite oli tehty taiwanissa eikä KIINASSA, niinkuin kuuluisi.
Siitä huolimatta, YAMA kassiin ja ulos.

Takas viereiseen biltemaan ostamaan hylsysettiä koska YAMA:aan ei niitä kuulunut.
Hylsyt, paineilmaliitin ym pari pikku homma ois maksanut suurinpiirtein saman kuin tarjousladon kinkysetti,
jossa ne oli kaikki pakattuna samaan lootaan. Eli kinkypistooli tulisi 'kaupan päälle'.
Eli ulos biltemasta ja takas latoon ja kinkysetti mukaan ja matkaan.

Oli muuten ihan sama pyssy ja täysin samat tarvikkeet tossa setissä kuin mitä se biltemassa ollut 49 eeroa
maksanut paketti maksoi. Ainoa ero että ladon laitteessa merkiksi oli tarralla lyöty HorsePower tms kun taas
bilteman laitteessa muoviseen koteloon oli stanssattu BIILTEEMA.
Ja toinen ero oli että biltema lupasi laitteelle 200nm kun taas tarjoustalon HorsePower -tarralla samasta
tykistä oltiin onnistuttu houkuttelemaan ulos 320nm.

Testit:

Auto ja Skuutteri talliin ja variaattorin koppa auki.
Aluksi HorsePower kompuraan. Luvatut 320nm jäi uupumaan. Laite suostui joka ~viidennellä liipaisulla pyörähtämään.
Silloin kun se sen teki, niin pyörimisen pystyi pysäyttämään hylsystä kevyehköllä peukalo-etusormi otteella.
En sitten koittanut sillä avata mutteria koska luulen ettei olisi onnistunut.
Mutta odotukset tämä setti silti täytti, hylsyt näyttivät ehjiltä.

Sitten YAMA kompuraan ja näytti pyörivän. Testi variaattorin mutteriin, räps ja auki.
Koitin myös auton vanteisiin mutta ei aukaissut kuin muutaman pultin.
Koitin käsin vääntää ja kyllä ne taas jumalattoman tiukassa oli vaikka viimeks kiinni laittaessa vedin ne tosi
löysään koska aina on sama ongelma. Pitäs varmaan jotakin öljyä lyödä pultin kantoihin koska pyöreä
kanta menee tarkasti sellaiseen pyöreään koloon johon se ilm jämähtää ajan kanssa suht mukavasti.
Saa nähdä jaksaako. Oma hommansa siinäkin.


Joka tapauksessa tarina päättyi onnellisesti ja rullat vaihtuivat.
Ja lyhyellä testillä aika pirrkeleen paljon mukavammin kiipeää mäet ylös. Löin 5 grammaset.
Täytyy jonkin ajan päästä tarkastaa rullien muoto, josko kuluvat, vai eivät.

Partanen muuten taisit mainita että variaattoris toimi jotenkin oudosti?
Senkö takia lähdit rullia tutkimaan vai ihan vaan purkamisen ilosta?

Meikäläisen pulttipyssysota on nyt sodittu ja torjuntavoitto saatu.

The End.

OH2KV

Happy end, kuten täälläkin.

Taitaa olla niin, ellä kiinalaisetkin laittavat nuo kiristysmomentit "venäläisillä" toleransseilla, kun joillakin aukeaa suhtkoht helposti, toisilla ei ilman pulttipyssyä, toisilla ei ilman laadukasta semmoista.

Perjantaiaamuisin laitetaan lujaa kiinni, kun v*****aa kun ei pääse momeen tuntiin riisiviinaa juomaan, maanantaiammuisin verenpaine ja kohmelo ei kestä kiristää yli 15 Nm.

Tälle saa vapaasti nauraa, huumoripalsta täältä vielä puuttuukin :)
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Partanen

Lainaus käyttäjältä: eskomörkö - 14.08.07 - klo:00:01
Partanen muuten taisit mainita että variaattoris toimi jotenkin oudosti?
Senkö takia lähdit rullia tutkimaan vai ihan vaan purkamisen ilosta?

Juu huusi tolkuttomasti ennenkuin lähti kulkemaan eteenpäin. Luulin syyksi luistavaa kytkintä, mutta uuden virivarin asentamista varten avasin kopan, ja totesin rullien olleen syynä koneen huutamiseen.

Eipä muuten olleet kovin kummoisia nuo virivarin mukana tulleetkaan rullat. Samalla tavalla ovat kulmikkaaksi kuluneet, tosin toiminnassa ei ollut moittimista. Onko nuo "kisarullat" sitten liian kovia, vai mikä lie. Kova ehkä kestää kuumuutta paremmin, mene ja tiedä.

Sain tänään vihdoin vaihdettua Malossin sinisen jousen pois. Remmi tuli samalla uusi, vanha kun vaikutti ottaneen siipeensä liian jäykästä jousesta. Vanha remmi myös narisi melko kuuluvasti tyhjäkäynnillä. Eli en missään nimessä suosittele tuota sinistä jousta Baotianin QT-9 mopoon. Näyttäisi siltä, että tuolla sinisellä jousella variaattori oli käynyt niin kuumana, että vaseliinit takavarista oli paistuneet. Kuulalaakeri takerteli todella pahasti, eikä vaseliinia juurikaan näkynyt enää neulakaakerissakaan. Kuulalaakerista sai onneksi suojan irroitettua, joten saatiin uudet vaseliinit laakerin sisään.

Tällä hetkellä Malossin vihreä jousi, joka nyt ilmeisesti on vähän alkuperäistä löysempi. Samalla tuli Malossin 5.1grammaiset rullat. Tällä hetkellä liikkeelle lähdetään melko maltillisilla kierroksilla, ja ihan kuin kierroksen nousisivat nopeuden noustessa. Tarvitsee kuitenkin pidemmän ajolenkin, ennenkuin voi sanoa lopputuloksen.

Tuli muuten kokeiltua, että mitä käy, kun käynnistää mopon ilman, että on kiristänyt etuvarin mutterin siinä kampiakselilla. Karmea meteli, ja variaattorin tuuletussiivet pitkin varikoppaa. Oli semmoinen voittaja fiilis!  ;D No eipä silti, tuntui silti vari käyvän viileämpänä ilman tuuletintakin, kun oli vähän maltillisempi varinjousi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Ai sä sait noi Moposportista? Niillä on ilmeisesti ollut vähän vaikeuksia saada Malossin rullia. Silloin kun niitä itse olisin kaivannut, niin niitä ei ollut ollenkaan.

Tämän hetken kokemuksieni mukaan sanoisin, että variaattorille ei kannata tehdä mitään muuta kuin vaihtaa ne keveämmät rullat. 5 - 5.5grammaa on melko hyvä haarukka. Jos tykkää ropaamisesta, niin sitten voi kokeilla jousiakin. Itse on silti ihan pakko kokeilla jossain vaiheessa myös malossin valkoista, vaikka se on pidempi kuin nuo muut mahdolliset ja vakiojousi.  :P

Korjaus tähän väliin: Minulla se iso mutteri, joka pitää irroittaa variaattorin jousta vaihdettaessa on avainkooltaan 38mm, eikä 58mm, kuten ensimmäisessä kirjoituksessani tähän aiheeseen oli laittanut. Niitä on ilmeisesti ainakin muutamaa eri kokoa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003