Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Karstanpoisto pakoputkesta (2T ja 4T)

Aloittaja keijopel, 21.09.07 - klo:14:34

« edellinen - seuraava »

keijopel

Kerääntyykö skoden pakoputkeen karstaa?Kannattaako sen poisto ja miten se tapahtuu parhaiten ja helpoimmin?

A_sentaja

kyllähän sitä ajan mittaan sinne kerääntyy,varsinkin 2T peliin. Kosanilla olen itse polttanut ja joskus nuotiossa. Hyvä tulee kummallakin tavalla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

#2
onkos missään 2tahtisessa katalysaattoria? Jos on, niin en sitten tiedä kuinka tulisi karsta irrottaa jotta mitään tuhoa ei tulisi... Itse olen irrotellut niinkuin aeroxtuning ja sitten myös niin, että olen dumpannut irtonaisen pakoputken täyteen bensaa, antanut olla yön yli (päät tulpattuna), tyhjentänyt ja vielä polttanut, kolkutellut ja puhaltanut paineella tyhjäksi. Ei ole katalysaattoreita ei.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Juu kyllä noissa jo järjestää katti on, mutta en ainakaa itse ole huomannut että oli kyttyrää tykännyt pienestä polttohautauksesta. Aikanaa eräässä mopossa tuo katti oli alvariinsa tukkeessa vaikka kuinka kosolla painettiin putkea punaiseksi. Lopulta leikattiin putki halki ja revittiin katti huutsin nevadaan sieltä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

PV:n putkea polteltiin leikkauspillillä. Sillä sai hyvin karstat palamaan, kun ensin oli lämmittänyt putkea sillä rauhallisemmalla liekillä, ja sitten alkukäyrään polttoleikkausvivusta lisää liekkiä. Vasaralla koputeltiin, että karstat irtoaisivat. Välillä puhalleltiin paineilmaa putkeen, sillä happeahan se karstakin vaatii palaakseen. Savu oli hirveä.

4-tahti on siinä mielessä eri juttu, että pakoputkessa olevassa palojäämissä ei ole juurikaan öljyä seassa -toivottavasti. Eli pakoputkessa on oikeastaan pelkästään nokea. Ja kun ainakin kinkin pakoputkea ei oikein saa purettua, niin taitaa jäädä puhdistamatta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

jep se savutus on kyllä sellaista että ei sitä hommaa suljetussa tilassa tekisi hullukaan.. ;D Itsekkin aina ulkosalla poltellut ja tienoo on ollut kuin parhaasta sotafilmistä ainakin..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

keijopel

Luin netistä että alkukäyrän voisi puhdistaa virittämällä porakoneeseen vaijerinpätkän jota sitten sopivasti pyöriteltäisiin.Onkohan toimiva konsti?

A_sentaja

Kyllä sekin konsti on ihan toimiva, lähtee ainakin isommat rojut pois, mutta huomioi se että jos putkessa on katti niin vaijeri pysähtyy siihen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Lainaus käyttäjältä: keijopel - 17.10.07 - klo:07:02
Luin netistä että alkukäyrän voisi puhdistaa virittämällä porakoneeseen vaijerinpätkän jota sitten sopivasti pyöriteltäisiin.Onkohan toimiva konsti?
Onnistuu erinomaisesti. Sellainen pieni vaijeri raappaa hyvin kaiken moskan irti. Sitten löytyy vielä sellaisia vaijeripuhdistajia, eli siinä on sellaiset metalliharjakset vaijerin päässä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

focus

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 21.09.07 - klo:18:33
onkos missään 2tahtisessa katalysaattoria?
Keeway focuksessa näyttää olevan joku euro-II katti... Mutta, varmaan tyhmä kysymys, mutta kuinkas usein tämmäinen karstan poisto pitäisi tehdä?

Coastside

#10
Tuhannen kilsan väli ei tunnu liioittelulta, joska kaikki karsta mitä putkessa on, lisää vastusta. Vaijerin kuorikin voi olla porakoneeseen kiinnitettynä aika hyvä noen poistoon.
Katin pitäisi poltella noet itse, joten siitä ei luulisi olevan huolta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jambojan

tommonen kootterin katti on kyllä semmonen keksintö että jos vekottimet löytyy
ni ottakaa pois se vie tehoja ja kuumentaa putkea turhaan

esimerkki

keeway matriksissa katti irtosi omineen ja kääntyi poikittain siihe reikää mistä kaasut putkeen tulee meno siis oli jokseenkin tukkosta tais kulkea 35 ei muuta kun isolla lentävällä putki päästä poikki katti ulos ja migillä kasaan sitten mentiinkin jo 70...

Samppa

Se katti kannattaa kuitenkin säästää mahdollista myyntitilannetta varten ja hitsata vaikka sitten takaisin kiinni. Voipi uusi omistaja haluta sen / orkkiksen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kodos

miten maalipinnalle tapahtuu jos polttaa nuotiossa. kestääkö?
En kiellä enkä myönnä, pikemminkin päinvastoin.

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Kodos - 16.09.08 - klo:16:13
miten maalipinnalle tapahtuu jos polttaa nuotiossa. kestääkö?
ei taida kestää, mutta uutta maalia vaan päälle sillä siitä selviää ;)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.