Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4T (2014) oikea bensa ja moottoriöljy

Aloittaja kluput, 12.11.21 - klo:13:34

« edellinen - seuraava »

kluput

Hei,

Ohjekirjassa sanotaan että bensa 95E. Onko ok tankata nykyistä 95E10?

Toinen kysymys liittyen moottoriöljyyn. Huoltokirja suosittelee synteettinen API SL-, ACEA A3-, JASO MA-vaatimukset täyttävä SAE 5W/40-öljy. En ole ainakaan vielä onnistunut löytämään sellaista öljyä josta löytyisi kaikki nuo edellä mainitut. Olisiko suositella jotain merkkiä tähän?

Sepi6

Terve!

Itse olen aina käyttänyt 98E5 bensaa, tuo 95E minimi vaatimus.
Tuota JASO MA luokittelua en ottaisi huomioon, se määrittelee onko öljyssä kitkanpoisto lisä-aineistus ( JASO B) tai ei ole tuota lisä-aineistusta ( JASO A). Tuo JASO luokitus on tärkeä sellaisissa moottoreissa joissa on märkäkytkin moottoriöljyn kanssa samassa "liemessä", kuten vaihteeliset mopot ja moottoripyörät.
Moottoriöljyksi valitset sitten sen mitä läheltä sopivasti löytyy, synteettinen 5W-40 vaikka Mobil Super 3000 X1 5W-40.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

#2
Lainaus käyttäjältä: kluput - 12.11.21 - klo:13:34
Hei,

Ohjekirjassa sanotaan että bensa 95E. Onko ok tankata nykyistä 95E10?

Toinen kysymys liittyen moottoriöljyyn. Huoltokirja suosittelee synteettinen API SL-, ACEA A3-, JASO MA-vaatimukset täyttävä SAE 5W/40-öljy. En ole ainakaan vielä onnistunut löytämään sellaista öljyä josta löytyisi kaikki nuo edellä mainitut. Olisiko suositella jotain merkkiä tähän?

Noita suosituksia on polttoainekauppiaat ja valmistajat (piaggio)  päivittäny
v.2020, siis tuon ohjekirjan painamisen jälkeen.
https://www.aut.fi/files/2253/E10-listaus_Kulkuneuvot_12.10.2020.pdf
Myös venttilivälysien suuruuksia on päivitetty n.+ 0,05mm isommaksi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)