Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ajokokemuksia Vespalla

Aloittaja MikSam, 05.05.10 - klo:12:49

« edellinen - seuraava »

MikSam

Ilma hieman lämpeni tänään joten kävin ajaa päräyttämässä taas iltasella pienen lenkin työmatkan lisäksi.

Ajelin tuonne sivukylille ihan vallan oikealle maaseudulle asti jossa pääsin toteuttamaan kaksipyöräisten parasta antia: ajoin summan mutikassa muutamia hiekkateitä "loppuun" asti. Jos tie päättyi talon pihaan niin en ajanut ihan sinne asti.
Täytyy sanoa että Vespa jotenkin sopii melko täydellisesti järvenrantoja myötäilevän kovapohjaisen hiekkatien kiireettömään ajamiseen auringon jo miltei laskiessa ja Knallin ja sateenvarjon tulviessa ipodista...  ;)

Erinomaisen mukava tunne tulee tuosta valinnan vapaudesta kun saa ihan umpimähkään ajaa aivan mitä tahansa tietä ilman kiireen tai liikenteen häivääkään. Tai no, olihan siellä yksi vastaantulijakin: hevonen ratsastajineen. Nuori nainen hymyili valloittavasti (tai nauroi vilpittömästi, en ole varma kun olin itse niin onnellisessa olotilassa) ja vilkutti iloisesti kun hidastin ja ajoin varovasti heidän ohitseen. Vilkutin takaisin.

Vespa nieli hiekkateitä jälleen nöyrästi kunnes tulin irtosoralla vastikään päällystetylle osuudelle. Oli kuin laakerinkuulilla olisi ajanut, vauhti oli otettava niin alas kuin voi vaarantamatta pystyssä pysymistä muuten ja ajettava todella varovasti. Ei kovin mielyttävää, mutta ei onneksi kovin pitkä pätkä.
Tästä selvittyäni oli aika kääntyä ja ajelin asfalttia pitkin kotiin.

Nyt hymyilyttää.
Vähän kun vielä kelit lämpenee niin alkaa jo naurattaa. :)
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

teropa

#16
Terve,

Onpa hyvää "bloggausta" vespasta.

Kysyisin semmosta, että. Olen ajatellut hankkia 2-tahti Aprilian tilalle jonkun laatu-nelarin. Monestakin syystä, ehkä päällimmäisenä mukavuudenhalu: nelitahtiset on hiljaisempia ja sopii enempi meikäläisen rauhalliseen ajoon.

Olen tapellut sisäisesti kahden skoden välillä: Piaggio Liberty 50s 4t ja Aprilia Sportcity One 50 4t.

Silti on jäänyt kaivelemaan se, että Vespa on esitellyt uusiin mopoihin tuon 4-venttiilisen koneen, joka ainakin Oululaisen mopomyyjän mukaan on tuonut aivan eri tavalla myös pirteyttä nelitahteihin.

Kaksi asiaa on mua aiemmin Vespoissa häirinnyt (ja häiritsee edelleen, ellei sitten lisätieto muuta suuntaa :)). Eka on ulkonäkö. Minusta Vespa ei ole kamalan hienon näköinen, retro kyllä. Tämän kanssa voisi varmaan oppia elämään. Toinen on tuo pyörien pieni koko. Eli onko nyt kuitenkin niin, että Vespallakin toimii vastaohjaus suht alhaisilla nopeuksilla, ja että kyyti on oikeasti vakaata? Olen itse 188cm/88kg, eli jollain mittakaavalla aika köriläs moposkootterin selkään. Aprilia on kuskannut hyvin, rivakasti ... mutta vähän äänekkäästi :o. Olisko pienirattainen Vespa LX 4v 4t sittenkään paha ratkaisu? Vespan kokonaislaatu on ilmeisesti erittäin hyvää ja uudet moottorit hyvä uutuus 4t skoottereiden maailmaan.

En halua varastaa Vespa nautiskelutopikkia, mutta jos tämän verran sallitte... :)

Tero

ps> Ja jos jotain suositusta haluaa joku antaa, että kumpi malli S vai LX ja perustelut :)
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

tuoppim

Paha mennä vertailemaan kun hirveän monella en ole ajanut, mutta on tuo nelareista selvästi tehokkain ja teholtaan muistuttaa mun ajamia 2-tahtisia. Pienet pyörät olivat itselläkin ne suurin huolenaihe tuota hankittaessa, mutta käytännössä en ole huomannut mitään ongelmia sen suhteen. Ajo on vakaata ja vastaohjauksen pystyy tekemään 20km/h nopeuden jälkeen.

Jotain varmaan kertoo tehoista, että kaksipäällä vespa kiihtyy jyrkähkössä ja pitkässä ylämäessa 0-50km/h noin 50 metrin matkalla. Minkäänlaisia hyytymisiä ylämäkeen ei myöskään ole tullut.

Ulkonäkö on tietenkin seikka joka jakaa mielipiteitä, mutta melko paljon huomiota tuo Vespa tuntuu keräävän kun sillä ajaa. LX ja S ovat käytönnössä sama peli, mutta LX:ssä on kahden mukavampi matkustaa. Ässän penkki on sen verran pieni, että kahdella aikuisella on vähän ahdasta jos pidempää matkaa ajaa. Itse kuitenkin pidän Ässän ulkonäöstä enemmän.

Coastside

Vespan perusrakenne peltikotelorunkoineen ja pienine pyörineen luotiin pula-ajan tarpeisiin missä piti saada ajoneuvo edullisesti vähillä materiaaleilla. Nyt sitä ei voi sanoa halvaksi.

http://www.uk.vespa.com/en_UK/amo_vespa/vespa_story/la_storia_di_vespa/vespa_story_storia.aspx

Sota loi perusrakenteen, jolle on jopa haettu patentti. Pyörien koko haettiin niin pieneksi kuin senaikaisilla teillä pystyi ajamaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MikSam

Minulla ei ole ajokokemusta moskoista kuin >20v sitten serkun Passolalla, 2009 syksyllä Kyproksella zäpädäidää-merkkisellä 2T-koneisella sekä nyt Vespalla; etu on selvä Vespan hyväksi. Nelari (ainakin tämä 4-venttiilinen malli) vääntää hyvin "äänettömyydestään" huolimatta eikä tosiaankaan haise.
Rajoitukset paikallaan kulkee noin 50 km/h mittariin, rajoittamaton CDI on tilattu ja huollon mukaan se paikallaan moottori toimii niinkuin se on suunniteltukin ja nopeus riittää kaikkiin kaupungin rajoituksiin ja poliisi ei edelleenkään kiinnostu.

Vespan massa on mielestäni ihan hyvä asia; se tekee laitteesta kovalla alustalla vakaan ajettavan.

Asia jota myös minä epäilin ennen hankintaa oli tuo rengaskoko; totta Mooses pienempi pyörä löytää kaikki kolot tiestä mutta alusta kompensoi ilmiötä kohtuudella. Tämä seikka kannattaisi varmistaa vaikkapa vuokraamalla Vespa päiväksi ja kokeilemalla siellä missä luulee sillä myöhemmin ajelevansa. Ainakin Kouvolassa tällainen käy päinsä muistaakseni n.60â,¬/vrk hintaan. Itse en tehnyt näin vaan Vespan himoissani tein ostopäätöksen pienen koeajon perusteella.

Kaksi päällä (95kg + rouva) ei mitään ongelmaa, menee ihan yhtä kovaa mutta kiihtyy piirun hitaammin.
Vespan kantavuushan olikin aikalailla omaa luokkaansa, 200 kg. Johtunee yhteisestä rungosta 125cc - mallin kanssa?
Minulla siis tuo 50cc LX 2010 - malli, S lienee hyvin samanlainen ajettavuudeltaan.

Sitä ei käy kiistäminen että hinta Vespassa on kohtuullisen korkea... Mutta pääseepähän samalla skobojen "HD-kerhoon" :P
Kalliitahan ne on uudet autotkin ja kuitenkin jotkut niitä ostaa, saattavat vielä väittää tehneensä hyvät kaupat. Mielipiteitä on siitäkin asiasta ainakin kahta sorttia.
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

teropa

Kävin tänään koeistumassa kaupassa LX ja S mallit. LX malli istuu paremmin kouraan, ja sen kojelauta on "rauhallisempi". Jotenkin ajoasento tuntuu LX:ssä paremmalta, S tuntui ahtaammalta, en pysty sanomaan miksi. Perjantaina on sitten koeajopäivä samalla kauppiaalla... :)

Tero
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

tuoppim

Kiitos tästä. Laittelehan kokemuksia kun niitä kertyy.

teme93

Hei kaikille Vespa LX 50 kuskeille, suokaa anteeksi offtopic, mutta pakko oli jonnekkin postata..

Ostin ko. ajokin käytettynä, ja myyjä lähettää ohjekirjan postissa jälkeenpäin. Nyt tankista alkaa loppumaan bensa, ja ajamaan pitäisi päästä, joten voisiko joku ystävällinen kertoa syökö LX 50 E95 vai E98 bensaa?  ???

tuoppim

Taitaapi molemmilla pelata, mutta itse olen Vespa S nelitahtiin (sama kone kuin LX:ssä) tankannut ihan ysivitosta.

MikSam

Kuin myös, ihan on 95:lla ajettu täälläkin.
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

teropa

Kävin ajamassa uudella Vespa S 50:llä tänään koeajopäivillä. Olen ajatellut vaihtaa oman Aprilia SR:ni siihen.

Noh, tuon perusteella ei kyllä tarvitse enää Vespoja katsella ainakaan tässä kokoluokassa. Apriliassa on 13" renkaat. En odottanut noin suurta eroa, mutta Vespa oli kyllä häiritsevän epästabiili ajaa. Pyörä menee suoraan mutta vähän väliä tuntui siltä, että se kääntyy tai kallistuu johonkin suuntaan ihan omia aikojaan hyvin hyvin hiuksenhienosti, eli semmonen fiilis, että "jahas nyt tonne, eiku tänne, eiku..." ja sitten sitä silleen saa ohjata aikalailla koko ajan. Aprilialla riittää jo hyvin pienissä nopeuksissa, että pitää tangosta kiinni ja pyörä menee täysin suoraan, ei tule mitään tuommosia tuntemuksia. Se niinkuin tuntui luiruavan jotenkin alla se mopo. Tarkistettiin vielä rengaspaineetkin, mutta edustaja sanoi, että tämä on ominaisuus ja johtuu pienistä rattaista.

Myös jarrut oli aika kummalliset, vaati suht suurta voimankäyttöä varsinkin etujarru. Ei mikään showstopperi, mutta ihmetytti hiukan myös se. Eniten kuitenkin tuo ajokäytös, rauhaton.

Harmittaa siksi kun olisin ollut valmis uhraamaan tukun rahaa uuteen Vespaan. Aprilian Sportcity on täten aika luonnollinen valinta, 14" renkaineen, mutta siellähän sitten moottori on varmaan melkoisen laiska. Ei se mikään tykki ollut tuo 4V Vespakaan.

Tero
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

Victoria

Jos eturenkaan ilmanpaine on vajaa (alle 1.6) niin alkaa tiepinnan pitkittäisurat ja tien mahdollinen kaltevuus tuntumaan ajossa.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

teropa

Lainaus käyttäjältä: Victoria - 21.05.10 - klo:19:58
Jos eturenkaan ilmanpaine on vajaa (alle 1.6) niin alkaa tiepinnan pitkittäisurat ja tien mahdollinen kaltevuus tuntumaan ajossa.

Takarengas tarkistettiin, oli noin 2 baria. Eturengas tuntui kädellä kokeiltaessa samalta.

Tero
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

MikSam

#28
Höh, harmin paikka.
Itsellä ei tuollaista vertauskohtaa ole mutta minusta LX ei tunnu yhtään lurjulle. Voi olla että jos olisi jollain laadukkaalla euro-skobolla kokeillut niin olisin toista mieltä mutta nykyisellään minulle Vespa on ihan oikea valinta. Voipi kyllä olla että tässä vähän painaa halu uskoa että oma valinta on oikea mutta niin tai näin, minulla ei ole pahemmin valittamista.

Itseäni jokatapauksessa hymyilyttää ajella Vespalla, ja elämä on liian lyhyt tosikointiin.  :)

EDITTIÄ:
Lainaus käyttäjältä: teropa - 21.05.10 - klo:19:17
Myös jarrut oli aika kummalliset, vaati suht suurta voimankäyttöä varsinkin etujarru. Ei mikään showstopperi, mutta ihmetytti hiukan myös se.
Tuon allekirjoitan, vaikka minusta ne eivät enää ole kummalliset. Voimaa saa käyttää suhteellisen runsaasti mutta jarrut eivät silti herkästi lukkiudu. Tämä antaa tunteen tilanteen hallinnasta, minkä varmasti romuttaa yleinen ajamisen levottomuuden tunne jos sellainen on. Tätä ei itsellä ole joten olen ihan tyytyväinen.
Täytyy vielä sanoa että hydrauliset levyjarrut fillarissa toimivat hyvin pienellä voimalla ja kyllä niissäkin tuntuma säilyy. Täytyy tietysti muistaa että fillarissa, jossa kroppaa käytetään voimanlähteenä ja sarvistä täytyy maastossa pitää oikeasti kiinni myös jarrutuksen aikana, tilanne on aivan toinen. Myös fillari&kuski - paketin massa on aivan toinen joten sikäli vertailu ei ole aivan reilu.
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

teropa

Haluan vielä sanoa, etten missään tapauksessa halua dissata Vespan ostaneita tai kusta kenenkään muroihin :). Jos jonkun, niin omiini, koska olen näköjään aika tarkka siitä, miltä mopon pitää tuntua.

Lisähuomiona vielä tuohon huteranoloiseen käytökseen. Löysin netistä kommentteja, että Pirellin rattaat voi aiheuttaa tämmöstä tuntemusta, ja kappas vaan niin tuo koeajo S oli varustettu juurikin Pirellin kumeilla. Myyjäliikkeen huoltaja kommentoikin, että Pirelli ei ehkä ole paras mahdollinen rengas kokeilla tuota mopoa...

Onko muiden Vespoissa Pirelli ensiasennusrenkaana tai edelleen ?

Tero

(jos tämän saisi ratkaistua vaihtamalla eri rengasmerkkiin, se olisi hienoa)
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08