Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kenellä kaikilla on vespa?

Aloittaja ainö, 23.07.07 - klo:11:42

« edellinen - seuraava »

kapyla

2.4.2009 minusta tuli ensimäisen vespan omistaja . malli on 50 ET4 ,ajettu 2939 km

Victoria

#16
Metallihohtoinen valkea Vespa LX 50 4T v. 2005 (aj 5300km) ja metallinhohtonen musta Vespa LX 50 4T v. 2007 (aj 6800km). Molemmat ostettu käytettynä.

_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Victoria

Kerronpa enemmänkin näistä Vespoistani

Valkea Vespa LX 4T vm 2005 on ostettu liikkeestä kesällä 2009. Sillä oli ajettu noin 4200 km mittarissa. Metallihohtovalkea on tosi hyvä Vespan värinä ja kun onnistuin saamaan sen edullisesti kaupat syntyi samantien. Vespossa oli joitain korjattavia juttua: vilkku oli laiska, tyhjäkäynti takkusi ja takajarruista kuuluio rohinaa. Näihin löytyi ratakisut joskin se edellytti muutamia käyntejä liikkeessä kun kauppa tehtiin loma-aikaan ja huolltomiehet oli kortilla. Vespa on pelannut hyvin. Takarengas kului nopeasti vaihtokuntoon ja vaihdatin siihen Duron renkaan. Eturenkaassa (Michelin Pilot City) on pintaa vielä mutta kumi on jo aika kovaa ja pito ei parhas mahdollinen. Vespa on alkuperäisvireessä eli ottaa noin 48 km/h mittariin  ja kiihtyvyys on verkkaista.

Musta Vespa LX 4T vm 2007 on ostettu hiljakkain yksityiseltä Nettimoton kautta. Sillä oli ajettu 6700km mittarin mukaan. Myös metallimusta on hyvä Vespan väri. Kauppaan tuli myös Vespan matalin tuulilasi. Hinta oli hyvin edullinen ja selvittelin käyttöhistoriaa tavanomaista tarkemmin kun ostin kerran yksityiseltä. Kävi ilmi että Vespa oli pari vuotta sitten ollut törmäyksessä ja kaatunut kyljelleen ja vakuutusyhtiö oli lunastanut sen. Jobbari oli ostanut sen ja laittanut kuntoon ja maalannut. Korjaus oli tehty ammattimaisesti. Renkaat ovat lähes uudet, takana Sava ja edessä Michelin Pilot City. Etujarru on pehmeän oloinen, täytyy vaihtaa palat. Etuvilkun lasissa on railo. muulta osin moitteeton. Vespa on muuten alkuperäisvireessä mutta CDIboksi on kierroslukurajoittamaton ja nopeutta ottaa noin 60km/h. Kiihtyvyys on vaatimaton.

Suunnitelmissa on laittaa keveämmät varirullat 6.8 -> 4.7 g ja Narakun virinokka. Virinokan asennus vähän mietityttää koska nokka-akselin irrottamiseen tarvitsee ulosvetäjän ja paikat on tosi ahtaat huoltoluukun kautta jos moottori-vaihdelaatikko-perä-rengas-yhdistelmää ei irroita rungosta. Siihen tarvitaan taas vinssi jollla nostaa katosta runkoa.

_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Plom

Tuota, lykkää sitä virinokan hankintaa, se ei tee mitään rakettia kulkineestasi. Kevyemmät rullat ja isompi suutin kaasariin ovat edullisempi ja parempi keino vaikuttaa kiihtyvyyteen.

Victoria

#19
Noista Vespan väreistä vaan että suurin osa myynnissä olevista käytetyistä Vesposta on punaisia. Ei mies voi ajaa punaisella. Valkoisia ja sinisiä, jotka ovat mielestäni parhaita värejä ei saa kuin 2T- tai S-malleina. Sitten on kaikkiä kummallisia pinkkejä yms. erikoisvärejä joita ei teini-iän ylittäneet voi ajaa. Maahantuojan olisi hieman syytä miettiä väripolitiikkaansa. Saksassa on värejä saatavissa jo enemmän.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

jaakko

Vespoja ollut 67v lähtien eikä viimeinenkään 250 GTS ie poistu kuin perinnöksi. Käytössä, oikein huollettuna ei mitään ongelmia paria rengasrikkoa lukuuhottamatta.
Jaakko

pugt200

Mites noi punaset Ferrarit ... jääkö sulta ajamatta Victoria?  :D

/pugt, punaisella vespalla, punaisessa takissa.

Victoria

En usko että jengi yhdistää Vespan punaista väriä Ferrariin. En minä ainakaan ole koskaan asiaa näin mieltänyt vaikka italiafani olenkin.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

pugt200

Vespa,  Ducati ja Ferrari ... Ei voi olla sattumaa moinen punainen värisuora. Jos punainen ei kelpaa miehelle, niin miksi Rooman armeija marssi 500 vuotta voittoisasti punaisissa?

Sitä paitsi skootteri on jo lähtökohdaltaan feminiini, ei sitä tumma väri machoksi muuta.

MikSam

Tänään tehtiin paperit paikallisen moto-liikkeen viimeisestä punaisesta LX:stä.  ;D
On kuulemma maahantuojaltakin loppu, lisää tulee vasta kesäkuussa.
Kilpiin ei ehtinyt tänään saada, huomenna nouto.  :D
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

tuoppim

Tänne pitäisi tulla tällä tai ensi viikolla uusi Vespa S 4T 4V, punaisena tottakai.

Laitelen sitten aloittelevan skootteristin ensitunnelmia vekottimesta.

Victoria

Tulipa asennettua Narakun virinokka paikalleen viikonloppuna ja seuraavana päivänä vanha alkuperäinen nokka-akseli takaisin.

Narakun nokka-akselilla veto matalilla kierroksilla meni hyvin ohueksi ja lähdöt liikennevaloista olivat tuskaisen hitaita. Suurilla kierroksilla veto oli ehkä hieman parempi kuin vakionokalla, ero oli hyvin pieni. Moottorin imuääni kuuluu huomattavasti suurempana kuin vakionokalla.

Nokka-akselin asennus on aika iso operaatio. Ensimmäisellä kerralla 4 tuntia. Toisella kerralla meni jo puolessatoista tunnissa. Niksinä on irroittaa takaiskunvaimentaja alapultti ja sen jälkeen hissata skootterin perä ilmaan puolimetriä taljalla. Tällöin moottori laskeutuu hyvin näkösälle. Toinen niksi on ettei ketjunkiristäjää tarvitse kokonaan irroittaa vain keskiruuvi jossa jousi. Tällöin sylinterin ympärillä olevia muoveja ei tarvitse irroittaa. Yläkuolokohdan merkkasin variaattorin puolelta. En aukaissut magneeton puolta ollenkaan.

Vanha nokka-akseli lähti irti helposti kun laitoin pitkän ruuvin akselin päähän ja vetämällä vasaran naulankiskonta-hahlolla.

Kriittinen vaihe on asentaa nokkaketju paikalleen siten että ajoitusmerkit pysyy kohdallaan ja ettei mitään osia tipahda kampikammioon.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Coastside

LainaaToinen niksi on ettei ketjunkiristäjää tarvitse kokonaan irroittaa vain keskiruuvi jossa jousi. Tällöin sylinterin ympärillä olevia muoveja ei tarvitse irroittaa.
Siinä on salpa (?) joka estää tapin takaisin päin tulon ja kun ketju löystyy purkaessa, se menee liian alas?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Victoria

Ketjunkiristin ei liiku mihinkään itsekseen salvan kitkan vuoksi. Koska ketjua eikä ratasta vaihdeta, säätö on jo valmiiksi kohdallaan.



_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Coastside

Se kannattaa mitata ennen purkamista ja kootessa, onko tappi samassa säädössä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04