Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

pugt200

Jos huoltomies tekee vähän töitä päivässä eli vaikka 3 kohdetta, ehtii hän vuodessa tehdä n 700 mopoa. Jos tahti on normaali, niin mies tekee 1400 duunia samassa ajassa. Tuolla määrällä kehittyy aikalailla paremmaksi tekijäksi kuin tyyppi joka huoltaa moponsa kerran vuodessa itse...tai vaikka kolmesti. Minun mekaanikkoni on tällä matematiikalla yli 50 tuhannen huollon mies. Että semmonen räpeltäjä.

Partanen

#571
Eikun siinä tulee se ylimielisyys ja luulee osaavansa kaiken. Ei jossain vaiheessa suostu lukemaan enää edes päivitettyjä huolto-ohjeita, taikka muuttuneita laatuvaatimuksia. Ajattelee myös, tai ainakin sanoo asiakkaalle, että: "Näin me ollaan aina tehty!" Siinä vaiheessa totean, että ei kannattaisi väärin tehdystä kovin suurta meteliä pitää.

Osa virheistä voi johtua tuoreen mekaanikon perehdyttämisen puutteesta. Osa ongelmista johtuu välinpitämättömyydestä. Loput siitä ettei ymmärrä.

Voi huolto mennä juuri niinkuin pitääkin. Mutta aina epäilen.

***********

Jos asiakas haluaa huolto-ohjelman mukaisen männänvaihdon, ja on siitä valmis maksamaan, niin huoltoliike tarjoaa puoliväkisin tarvikemäntää. Kun sitten laitetaan kuitenkin valmistajan valitsema mäntä, niin alkaa koneen leikkailut. Mikä muu kuin huollon virhe voi olla kyseessä, ei mikään.

Varmaan voisi tehdä ketjun huoltoliikkeiden virheistä. Mä en vaan pystyisi sitä lukemaan. Nousis verenpaine liiaksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Ehkä ei  ole syytä yleistää puoleen eikä toiseen, mutta todennäköisenpää on että,
parempi huoltomies löytyy sieltä yrityksestä.
Tosin varmankin on olemassa myös tosihyviä omatoimisia huoltomiehiä,
useinkin vain ko. kaverin kaupallinen työskentely yrityksessä on mahdotonta,
jos normi määräaikaishuolto kestää kaksi työpäivää.
Itse käytän alan asiantuntijaa töissä jotka hän tekee paremmin ja nopeammin,
ja ongelmien vastaantullessa on olemassa  vastuunkantaja.
Mieluummin teen senkin aikaa työtä jonka itse varmasti osaan.
Vaikeimpia huollettavia ja korjattavia taitaa olla ne laitteet joita yksi tai useampi omistaja on jo korjannut.
"Ihan itse korjasin ja silti ei toimi"
Pitkälti kyse taitaa olla luottamuksesta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#573
Kyse on asenteesta. Mikään työkokemusmäärä ei takaa mitään jos tekijän asenne on huono. Ammattilaisia karsii yleensä kilpailu mutta jos sitä ei ole niin ei mikään muu kuin omatoimiset korjaajat. Vasta kuluttajasuojalait toivat jotain kilpailua kun merkkihuoltoa ei vaadita. Ennen sosiaalista mediaa ei ollut keinoa kertoa huonosta kohtelusta tai huonista työstä tai ylihinnoitteluista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Konenikkari tiivisti asian hyvin, kyse on lopulta luottamuksessa ammattimiehen ammattitaitoon. Ja määräaikaishuollon voi tehdä paremmin jos siihen käyttää sen kaksi päivää ammattilaisen tuntiin verrattuna. Mutta...tuolla tunnin työllä saavutetaan aivan sama tulos, mopo käy ja kukkuu seuraavan huoltovälin.

pugt200

Mietin tuota hintaakin. Minusta 100 euroa vuodessa on tosi vähän huoltoihin. Jos vuokraisin autotallin ja ostaisin tarvittavat vehkeet, jotka ammattilaisellakin on, niin saisin huollon hinnaksi jo pelkillä vuokrilla n 4-5 tuhatta euroa vuodessa. Sen verran se kuiva, lämmin ja valoisa tila maksaa. Ja jossainhan se huoltopukki ja työkaluarsenaali on säilytettävä.

Partanen

#576
Ei se käy eikä kuku, jos öljyt valuu koneesta kadulle.

Kyllä mä nykyautoon vaihdatan jakoremmin merkkiliikkeessä. Vanhempiin autoihin vaihdoin itse. Nykyisin moottorit ja osat on niin kalliita, että jakohihnan valmistusvirheen varalta on parempi, että myös työlle on takuu.

Mutta jo se, että perushuollon osaavat sössiä mopokorjaamoissa, niin miten voisi onnistua "vaativamma" hommat, kuten variaattorin huoltaminen. Varmaan antavat nämä skootterit niille huollettaviksi, jotka ovat juuri tulleet asentajiksi taloon. Tai sitten niille, joille ei uskalla mitään vastuullista (rahakasta) tehtävää antaa.

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 30.03.15 - klo:09:23
Mietin tuota hintaakin. Minusta 100 euroa vuodessa on tosi vähän huoltoihin. Jos vuokraisin autotallin ja ostaisin tarvittavat vehkeet, jotka ammattilaisellakin on, niin saisin huollon hinnaksi jo pelkillä vuokrilla n 4-5 tuhatta euroa vuodessa. Sen verran se kuiva, lämmin ja valoisa tila maksaa. Ja jossainhan se huoltopukki ja työkaluarsenaali on säilytettävä.

Sehän se taitaa Espoon erityistalousalueella olla, että hintataso on muuhun maahan verrattuna tuntuva. Itse en ihan tuommoista tallivuokraa maksa. Ja kysehän on harrastuksesta, niin saahan se vähän maksaakin. Se ei ole mikään harrastus, minkä voi järjellä selittää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

#577
Espoosta ei tallia tuolla hinnalla ehkä edes saa mutta yritin tuossa kertoa, että jos ropaaminen ei ole se harrastus, niin helpollakin voi selvitä kun käyttää ammattilaisen palveluja.

Nuukailija

Elämässä on pari varmaa asiaa, helppo maksaa ja työläs on halvempaa, se on jokaisen oma valinta mitä tietä tahtoo kulkea.

Mulla on talli ja piha, noista usein tulee pihalla tehtyä, kun näkee paremmin valoisuuden ansiosta.

Täällä bensa maksaa 1,59€/litra, se 100€ on lähes 62,9l bensaa, jolla ajaa noin 2860km, jossain muualla saa ehkä enemmän bensaa. Öljynvaihtoja jos tekee 1000km välein ja jos sekin maksaa 100€, niin itse huollot tehden ajaa ilmaiseksi? :D

Mutta niin se vaan on, että toiset ovat valmiimpia maksamaan mukavuudesta kuin toiset, sama pätee esteettisyyteenkin, tästä syystä tässäkin asiassa se paras on molemmat tavat, toinen toiselle, toinen toiselle, väittely sinällään täysin turhaa, mutta faktat on hyvä olla joiden pohjalta tekee päätöksen.

Mr X

 :) Liikaa vai liian vähän, ilmaa rahaa vaiko bensaa aikaa? sopisi huoltokeskustelun otsikoksi.

pugt200

#580
Miksi öljyä pitäisi vaihtaa noin usein? Tein kerran kokeen ja ajoin samoilla öljyillä kaksi kautta eli n 10 tkm. Samat öljyt kestävät autoissa 30 tkm. Öljyn väri ja määrä pysyivät muuttumattomina koko ajan. Mutta se varmaan johtui siitä, että se oli valittu väärin ja sitä oli liikaa :c)

Samppa

Tämä keskustelu menee nyt taas aivan vääntämislinjaan ja aiheesta on turha jatkaa enempää.

Huoltoja ja korjaajia on erilaisia. Toiset tekevät hyvää työtä ja toiset taas huonompaa. Se on vähän lottoa mitä saa, mutta jos on saman pajan kanssa toiminut jo pitkään ja homma on aina sujunut hyvin kustannusten ollessa kuitenkin maltillisia, niin en näe mitään syytä sille, miksi tässä keskustelussa täytyy yrittää väen väkisin saada tuostakin huollosta aikaan joku ylihinnoiteltu poropeukalo.

Harrastajia on erilaisia. Osa haluaa teettää huollot itse ja osa ostaa huollot ulkopuolisilta. Annettakoon kummallekin ryhmälle se oikeus ja ollaan vaan tyytyväisiä, että kaikki on sujunut hyvin. Skoottereille me ajellaan kaikki kuitenkin.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jwalk

Itse teen huollot kolmesta syystä:
a: Paikkakunnalla ei ole "oikeaa" skootterihuoltoa, on liikkeitä,jotka tekevät "myös" skootterihuollot. Tarkoittaa sitä,ettei heillä ole omaa varastoa, tunnin huolto venyy useiksi päiviksi kun tavaraa joutuu tilaamaan.
b: Haluan muutenkin oppia ja tehdä asioita itse, en pelkää liata käsiäni.
c: olen köyhä

Eki

#583
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 30.03.15 - klo:09:23
Mietin tuota hintaakin. Minusta 100 euroa vuodessa on tosi vähän huoltoihin. Jos vuokraisin autotallin ja ostaisin tarvittavat vehkeet, jotka ammattilaisellakin on, niin saisin huollon hinnaksi jo pelkillä vuokrilla n 4-5 tuhatta euroa vuodessa. Sen verran se kuiva, lämmin ja valoisa tila maksaa. Ja jossainhan se huoltopukki ja työkaluarsenaali on säilytettävä.
100€ Vuodessako, jos ostan Kiinalaisen skoden ja vien sen huoltoon huolto-ohjekirjan mukaan, on ensimmäinen huolto noin 300km:n päästä ja täällä hinta 100-120€, seuraava olisi 1000km:n paikkeilla ja sama hinta taas, sitten oli muistaakseni 3000km:n huolto ja jälleen sama hinta + tietysti tietyt osat mitkä eivät mene takuuseen. Seuraava oli 5000km:n paikkeilla ja taas se 100-120€, elikä mikä ihmeen 100 euron vuosihuolto, nyt luin joko väärin tai sitten puhutaan täysin eri asioista? Sisäänajossa mäntä hioutuu sopivaksi, jolloin syntyy paljon hienorakeista metallia. Tämän takia öljyt täytyy vaihtaa aina säännöllisin väliajoin. Sisäänajo kannattaa tehdä niin, että ajaa ensimmäiset 300km 15-30km/h. Määräaikaishuollon jälkeen ajat vielä 700km 30-50km/h, jonka jälkeen teet toisen huollon ja näin sisäänajo on tehty. Edellämainitut huollot pitää suorittaa valtuutetulla huoltokorjaamolla, jotta skootterin takuu pysyy voimassa. Myös takuuajan jälkeen skootterisi tarvitsee huoltoa. Noin 2000 km:n välein suositellaan tehtäväksi 300 km huollossa tehtävät toimet. Huoltoajat ovat siis: 300km, 1000km, 3000km, 5000km jne.
(2000km välein).
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#584
Lainaus käyttäjältä: jwalk - 30.03.15 - klo:14:28
Itse teen huollot kolmesta syystä:
a: Paikkakunnalla ei ole "oikeaa" skootterihuoltoa, on liikkeitä,jotka tekevät "myös" skootterihuollot. Tarkoittaa sitä,ettei heillä ole omaa varastoa, tunnin huolto venyy useiksi päiviksi kun tavaraa joutuu tilaamaan.
b: Haluan muutenkin oppia ja tehdä asioita itse, en pelkää liata käsiäni.
c: olen köyhä

100% oikeassa on jwalk." Paikkakunnalla ei ole "oikeaa" skootterihuoltoa"
Valtuutetut skootterihuollot ikävän usein annetaan esim. autohuoltojen "sivutoimeksi"
Pienkonekorjaajan ammatti on spesiaali ala jota ei opi esim autonasentajan ammattikoulutuksella.
Anteeksi, esim. A_sentaja.
Ammattipätevyyden taitaa ko. alalle saavuttaa vain ja ainoastaan  esim. oppisopimuskoulutuksella.
NS. ollin oppivuodetkin saattaa tuotttaa ammattipätevyyden, tulee vaan kalliimmaksi, eikä saa mitään  :) €u tukia.
Eikä työnhaussa ole esittää CV:n lisäksi mitään dokumenttia.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)