Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggion oman vilkkureleen korvaaminen tarvikereleellä

Aloittaja mopotinx3, 24.07.21 - klo:21:37

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

En löytänyt juttua, jossa laitettiin tarvike vilkkurele Piaggioon, luin sen aiemmin jostain täältä.  Syy on se, että vaikka laitoin uuden vilkkukytkimen ja vaihdoin polttimon kannat vasemmalta oikealle puolellle, niin silti vilkku oikealle toimii vain pihassa. Oikea vilkku ei vilkuta enää silloin kun ensimmäisessä  käännöksessä laitan vilkun päälle.  Se virtahan tuli öljyvalon anturilta ja sitten  sisäisen releen jälkeen  siirtyy kahvojen katkaisimille.  Riittääkö se, että laitan tarvikereleen siihen jännitteensäätimen lähtöpiuhaan ja kytken toiseen releen napaan 12V. Voihan olla, että johtokatkos on syynä, mutta haluaisin kokeilla ulkopuolisella releellä. Siis kaasarinrg vm 2006 on kyseessä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#1
Tarkemmin kun miettii tätä vikaa, niin jos vilkkurele ei toimi kunnolla, niin se ei vilkuttaisi vasemmallekaan. Taitaa olla kyseessä se pahin mahdollinen vika eli johtokatkos jossain hankalassa paikassa.  Kokeilen laittaa vilkun päälle ja sitten kun mopo lakkaa vilkuttamasta, katson tuleeko 12V oikeaan etu-ja takavilkun johtoon. Jos ei tule jompaankumpaan, niin vedän lisäjohdon kahvakatkaisimelta.  Maadoitusvika onnistuu tutkia, suoraan vastusmittarilla. Tosi viheliäinen vika. Kerran Samarassa oli vastaava vika ja katkos löytyi jostain kuskin penkin takaa johtonipusta. Piti tökkiä piikillä johtoa takaloosterista edeten, kunnes virtaa löytyi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Neuloilla ja johdolla löytää katkoksen tai jopa korvaa tilapäisesti johdon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#3
Vaikuttaa siltä, että vika on korjattu. Vika ilmestyi sattumalta tallissa lepäävään mopoon ja sitten hyökkäsin tutkimaan tuleeko virtaa. Eteen tuli, muttei taakse.  En alkanut purkamaan katteita ihmeemmin kuin takana, edessä raotin vain etukatetta ja työnsin johdon sisälle, voihan sitä teipata lisää, jos ottaa joskus etukatteen irti.  3 johtoa kytkimessä on ja oletin, että sininen reunassa on se oikea ja tinasin siihen.  Mutta takavilkun johto pitääkin tinata keskimmäiseen valkosiniseen. Reunajohtoon tinattuna vilkut vilkkuivat ristiin. Huomenna testaan toiminnan koeajossa, tallissa toimi loistavasti. Japsipyörissä on aina keskellä ollut se jaettava virta, mutta italialaisessa se on erilailla.
Aamupäivitys 26.7.
Hyvin toimi vilkutus koko koeajon.  Moottorikin tuntuu hyvältä reikälevyn kanssa, ei oikeastaan hillinnyt vauhtia ollenkaan, koska oli jo ennestään about 15mm kaasutin käytössä. Hivenen saa kylmänä liikaa, mutta lämpimänä toimii erinomaisesti, saa nähdä auttoiko paksumpi luistin neula kulutuksen pienentämisessä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

#4
Piti jälleen kirjoittaa samantyylisestä aiheesta, piaggio nrg ruisku, kävin motonetistä 12v/21w polttimot etuvilkuiksi, sama kanta kuin alkuperäisillä 12v/10w:n polttimoilla, mutta nämä 21:set eivät vilku eivätkä ole edes kirkkaammat, päinvastoin??? Itsellä pussukka täynnä ledipolttimoita erikokoisia, täytyy illemmalla kokeilla niitä, eivät varmaan vilku nekään, on myös valmiita vastuksia ledivilkuille ja säädettävä relekin, mutta mihin sen voisi tunkea muuhunkin kuin hanuriin? :))) Kokeilin ledeillä, kyllä takuuvarmasti tulee nähdyksi että olen kääntymässä (ei tarvitse näyttää vilkunlisäksi suuntaviittaa). Ainoa ongelma etteivät ne vilku, mulla on säädettävä rele, siinä on kolme nipukkaa apikoneille, on + ja - sekä L. Missähän mahtaa kyseisessä skodessa olla se alkuperäinen rele ja miten kytken sekä minne tuon säädettävän, luulisi nyt jonkun tietävän?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

#5
Täällä keskusteluissa oli jossain tarkasti selitetty, miten se kytkentä tehdään, muistaakseni väritkin oli mainittu. Kuten alussa mainitsin, en löytänyt enää sitä juttua.
Tämän pystyy kuitenkin selvittämään bilteman testikynällä, jossa piikki.  Vaihtoehtoisesti  tökkäät terävän neulan ja yleismittarilla etsii johdon jännitteensäätäjän johtonipusta, jossa voltti vaihtelee, kun vilkku on päällä. Se johto on katkaistava ja laitettava LED-vilkkurele tilalle.
Itselle riittää näiden polttimoiden kirkkaus, mutta ohittamalla jännitteensäätäjän sisällä oleva vilkkurele, homma onnistuu. Releenä voi käyttää piippaavaa kiinaledrelettä tai esim. motonetin autojen ledrelettä.  Ne vilkkuu hienosti kaiken tehoisilla polttimoilla.
Apriliassani on tämä kiinaledrele, niin ei vahingossa jää vilkku päälle, sen verran äänekäs se on. Siinä tein kaikki johdot uusiksi, kun en silloin vielä tiennyt sen alkuperäisen vilkkureleen sijaintia.
Tarkennus:  Ruiskuversiossa voi olla tietokoneboksin sisällä, releen raksutus kuului alhaalta katteiden alta, mutta sekä jännitteensäätäjä ja tietokoneboksi on lähellä toisiaan, niin en tiedä varmasti.  Jännitteensäätäjän johtoja tökkimällä asia selviää.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Tavallinen vilkkukytkentä on joko kaksijohtoinen tai kolmijohtoinen joista yksi on merkkivalolle. Releeltä johto menee suuntakatkaisijalle josta vilkuille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)