Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

Partanen

Hyötysuhde on toisaalta hiukan laajempi käsite. Taisi juuri VTT tehdä tutkimuksen, jonka mukaan polttoaineesta saatava hyötysuhde nykyautossa on vain n. 20% luokkaa. Kun huomioidaan kaikki vastukset ja tehohäviöt. En pikaisella etsinnällä tosin löytänyt juttua asiasta, mutta radiosta taisin asiasta jokin aika sitten kuulla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Varin teoriaa,sekä metallihihnaa että remmiä.. tuosta luistosta sivulla 49 alkaen, näkyy olevan muutaman prosentin. Varoitus, tää on sitten varsinaista haitekkiä eli Di tason tutkimusta..
http://alexandria.tue.nl/extra2/200612241.pdf
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Työntöhihna juttuu...

Eikös pikkuvolvoissa ollu tollasia joskus ??
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Daf Volvossa oli variaattori, tai jos oikein muistan niin kaksi, molemmille puolille omansa. Sittemmin myös Volvon näköisessä pikkuVolvossa oli samanlaista tekniikkaa. Ajelivathan ne Keimolan moottoriradalla aikoinaan jonkinlaisen ennätyksen, takaperin, variaattori Volvolla.

Työkaverilla oli joskus 1990 luvulla Daf Volvo. Muistini mukaan valitteli kovaa kulutusta, vaikka ajotyyli ei ollut kovin rivakka. Mobilistin jutussa taisi olla mainintaa siitä, että huoltamattomana variaattorit aiheuttivat murheita. Ja kukas sitä halpaa autoa olisikaan huoltanut/huollattanut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Taishan ne mainostaa noita just sillä huollon pitkällä välillä, eli melkein huoltovapaana.. vastaavaan automaattilaatikkoon verrattuna..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Moni pelkäsi pitkään perinteistä automaattia osaksi turhaankin niiden aikanaan keräämän surkean maineen vuoksi :(. Nykyään onneksi automaatit on lisääntymään päin suomessakin.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: kani - 17.05.12 - klo:00:04
Moni pelkäsi pitkään perinteistä automaattia osaksi turhaankin niiden aikanaan keräämän surkean maineen vuoksi :(. Nykyään onneksi automaatit on lisääntymään päin suomessakin.
Jos vaan oisivatkin perinteistä hydraulipaineeseen perustuvia.. Laatikkoon meni vain nopeuden mittarin anturi ja vaihdevipu ja kickdown vaijeri ja mahdollinen erillinen owerdrive..
Laatikon pultit motista veks j a nuo vermeet irki ja oli soma pieni loota kädessä..

Mutta nuo helkutan sähköohjaussysteemit ja joka vaihteella omat märkälevykytkimet ym.. Ilman DI-tutkintoohan ei tuota enää saa edes purettua..
Pitää kaverin 3 vuotiaa poitsu pyytää kylään että paloiks menis.. Hitto että oon fossiili..

Nyt alko oikeesti masentaan.. Kiiti vaan kani.. Tästäkin hyvästä joudut kaffet juomaan ja isosta törpöstä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Itselläni hyviä muistoja ja kokemuksia varivetoisesta Volvo 343:sta.
Tuli tahkottua yhden talven jäärata-ajot siviilirengasluokassa moisella vimpaimella voitokkaasti. :D

pekpel

Ei taitais toimia tuo työntövari mopoissa ihan helposti..
Koppien rakenteista tulis liian raskaita ym.
Ja jotain muutakin pessimististä niinko mopon hinta kasvais, mutta eipä tarttis huolehtia hihnasta..
Eikä olis helposti sopivia rullia ja vp-jousia vaihtamalla kuskiin soviteltavissa ellei olis sähköstä ohjausta joka lisää virhemarginaalia ja.. Hmm Mitä Muuta Tulis Eteen ??
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

VariJari

Tuli taas pähkäiltyä variaattorin "optimoinnista".. aiemmin mietin että varsinkin 125+ malleissa hihna ei pääse laskeutumaan etuvariaattorissa täysin alas joten lähtövälitys voi olla heikonlainen.
Ongelma oli se että jompaa kumpaa etulautasta pitäs sorvata tai siirtää ja uloimman lautasen siirron kanssa ongelma olisi se että etu-taka varin kohdistus kärsii (eli etu ja takavarin liikkumattomat lautase on ns. pari jotka pitäisi olla linjassa että hihna pysyy suorana) Eli jos vaikka 1-1.5mm siirtää niin voi aiheuttaa hihnan ylimääräistä kulumista.
Noh, sitten äsken pälkähti päähän että hihnan kuluessa tapahtuu ihan sama kohdistus ongelma, joten eipä kai lautasen siirto ihan katastrofi olisi.
Harrastelussa: bt49qt-12

Partanen

Englanninkiellä puhelevat "shim mod":ista, kun laittelevat prikkoja variaattorin holkin ja kiinteän hihnapyöränkappaleen väliin. Se pienentää välitystä, liikkeellelähdöissä. Ja toimii, on tullut kokeiltua mönkijässä. Tosin lupputulos ei ollut toivottu, kun hetken käytön jälkeen hihnapyörän puolikkaasta oli kadottu spoorit, eli urat. Säätöprikat holkin ja hihnapyörän välissä saattoivat toimia laakereina keskenään. Eli tarkkana saa olla minkälaisen prikan sinne väliin laittaa. Itse en toista kertaa kokeillut, kun varaosat maksoivat n. 120euroa.  :P Toinen huono puoli voisi olla se, että hihnan vähänkin kuluessa alkaa se mahdollisesti pohjaamaan holkkiin asti.

Googlen kuvahaulla löysin kuvia aiheeseen liittyen. Esimerkki: http://modernvespa.com/forum/topic56958
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

purgiaali

Tutkailiin eilen soliferin variaattoria, kun oli alkanut hieman takkuamaan. Takavari oli tullut tiensä päähän. Kosteutta ilmeisesti päässyt talvella, kun oli kulunut väljäksi. Vaihdoin tilalle gy6motorin viriosan, jossa suorat urat 45 asteen kulmassa.  Takkuaminen loppui, mutta mitään merkittävää eroa vakio-osaan en huomanut. Moottorin kierrokset tuntui pysyvän melko samana nopeudesta riippumatta.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

kani

Mitenkäs tasakaasu vaikka kun vauhtia on 50 mittarissa ja kiihdytät täysillä sen jälkeen, muuttuuko kierrokset aiempaan verrattuna jotenkin eri tavalla? Tai onko enemmän/vähemmän eroa kierroksilla kun on kaasu auki vs. osakaasulla. Onko vakio 6.5gr rullat ja vakio vastapainejousi?

Mulla on nyt uusi 811x18,5 dayco hihna käytössä, aiemmin oli 788x18,1 gates mikä oli kyllä jo kulunut mitattuna 16 milliseksi. Ihmeen vähän eroa käytännössä, yhtään tämän isompaa hihnaa en kyllä yrittäisi tunkea, aika löysä se on, kun skopan sammuttaa niin hihna taitaa jo luistaa rullilla. Saa nähdä kuluuko tai hajoaako ennen aikojaan. Toimii ihan pirteästi alhaalta lähtien kuin vanha, ehkä vähän nopeammin lähtee kytkin ottamaan (hyvä juttu, toimii) kovemmissa yli 40 nopeuksissa huomaa että kierrokset on alempana kuin ennen. Isolla pytyllä ja näillä +17% väleillä vois nyt tulla huippuja aika kivasti. Välityksiä on selvästi enemmän käytettävissä kuin aiemmin. 5gr rullat, joku tuning-variaattori, muuten vakio. Variaattorin rullien nousut on loivemmat ja pidemmät kuin noissa mitä vakioiksi luulen. Eri variaattoreissa näkyy olevan enemmän korkeutta kun ne pistää pöydälle vierekkäin rullapuoli tasoa kohti. Holkki on nyt 38.xx mm, löytyy lisäksi 36,00 millinen ja 37.xx millinen holkki. 36 millisellä holkilla ei riitä enää kampiakselin pultin kierteet kiristämään tätä varia mikä on nyt käytössä. Pitäis olla sopivia prikkoja pultin alle. Taitaa kyllä jo mennä aika aavikkovälityksiksi sillä holkilla ja +17% perällä.

Harmi että onnistuin kamoja ihmetellessäni, vaihdellessani ja kokeillessani hukkaamaan kaksi shimmiprikkaa jonnekin, mitä oli Skootterin mukana saamassani Ekin variaattoriosapussissa -noita shimmejä vois hommata lisääkin ja testata enemmän tussin kanssa että on etu ja takavarin koko alueet käytössä. Vois hommata kans lyhyemmän melkein saman levyisen daycon 782x18,4 ja vaikka uutta vakiota näihin eri kokooisiin uusiin verratakseni 788x18.1 hihnankin, eipä muutoksista nyt oikein tiedä kun toi vakio oli jo aika kulunut.. Onpahan sit varahihnaakin kyydissä sen optimisäädön lisäksi mikä se sitten onkaan..

kani

Hain moposportista kevyemmät rullat, 4gr. Tein tussitestin ja etuvarissa on noin reilu milli tussinjälkeä jäljellä, takavarissa oli vähän enemmän, olisko ollut puolen sentin paikkeilla. Koska kiekat on aika kohdallaan ja pysyy tasaisina vois keventää aavistuksen vastapainejousta suhteessa rulliin. Onko joku täällä saanut tussitestillä koko alueen molemmista päistä käyttöön? Nyt ainakin on enemmän eroa kuin aiemmin kiihdytyskierroksilla ja tasaisen kaasun kierroksilla ja  välityksiä löytyy enemmän, vari toimii tasaisen tuntusesti, jää vaan vähän huipuista käyttämättä.

Variaattorin toiminnan perusteet yksinkertaisesti selitettynä:
http://49ccscoot.proboards.com/index.cgi?board=transtech&action=display&thread=951

Hyvä kokoelma artikkeleita:
http://49ccscoot.proboards.com/index.cgi?board=transtech

konenikkari

#209
Turha tarkkuus on aina teknistä tietämättömyyttä.
Variaattorin yksi ja oleellinen ominaisuus on
se että sen ominaisuudet muuttuvat,oleellisestikin
yhdenkin tekijän,monista, muuttuessa.
Ja variaattorin ominaisuudet muuttuvat
käyttäjän tahdosta riippumatta, päivittäin.
Esim. kytkimen kenkiin vaikuttaa ilmankosteus
moottorin tehoon, ilman happipitoisuus..jne.
Siksi variaattori on minullekin ikuinen haaste  ;)
Tosin arkipäivinä käytän vain sitä tuttua ja turvallista, variaatiota ;D
Joka ei muuten parhaimmillaan ollessaan
juurikaan paljon poikkea valmistajan alkuperäisestä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)