Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

käytetyn skootterin palautus..

Aloittaja A_sentaja, 02.08.07 - klo:12:56

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Myynti-ilmoitukseni kyllä oli aivan laillinen, sillä siinä mainittiin että peli oli viritetty ja kuristimet tulee mukaan. Ostajan molemmat huoltajat oli minuun yhteydessä ennen kaupantekoa, jolloin heille myös asia tuli selväksi. Kysyin vielä, että laittavatko pelin vakioksi kotiin saatuaan, niin vastaus oli "tuskin laitetaan"..Vaikka ostaja oli alaikäinen, se ei muuta sitä tosiasiaa, että huoltaja hyväksyi kaupan ja ENNEN rahojen antamista kysyi ONKO peli viritetty, eikö tässä tapauksessa vastuu ole huoltajalla, koska hyväksyi viritetyn pelin pojalleen... Jos olisi erikseen pyydetty kurien laittamista paikoilleen, niin olisin sen tehnyt.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

dealer

Vastuu mopon tieliikennekelpoisuudesta on AINA sen OMISTAJALLA.
Kun omistaja vaihtuu vastuu siirtyy samalla hetkellä.

Kuristimen poistaminen lisää mopon moottorin ikää, mitään mopoa ei ole suunniteltu toimimaan kuristimen kanssa.




A_sentaja

Näin on, ja tietääkseni ostaja rekisteröi pelin isänsä nimiin, koska poika oli alaikäinen. Joten isän vastuu olisi laittaa peliin kurit, ja katsoa ettei poika ajele viritetyllä mopolla yleisellä tiellä. mopon vauhtia voi rajoittaa muillakin keinoin, kuin työntämällä holkki putkeen ja prikka variin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

A_sentaja

Lisäystä aiheeseen, sain tänään poliisilta kirjeen jossa ilmoittivat, että ostaja oli tehnyt tutkintapyynnön asiasta. Hieman oli ostaja muutellut totuutta mieleisekseen, mm liekö poliisin pelosta väittänyt tienneensä virityksistä vasta kun hihnan vaihtoivat.. No poliisi tuli kuitenkin siihen tulokseen, että kyseessä ei ole rikos ja tutkinta lopetetaan. Poliisi ilmoitti lisäksi että jos asiasta ei pääse yksimielisyyteen. niin asian voi viedä siviilikäräjille, jos minä yhtään olen asiaa ymmärtänyt niin minulla ei pitäisi olla mitään velvoitteita enään asian johdosta.. Vai odotanko kutsua käräjille lainmukaisesta kaupasta......
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

nelitahti

ei taida olla kaikki säädöt mopon ostajalla kohdallaan jos yrittäisi vielä käräjien kautta  :P
ja kun kerran poliisi ei näe aihetta jatkaa tutkintaa koska rikoksesta ei ollut kyse.nooh,
meitähän on moneksi  ;)
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

Samppa

#35
Poliisi teki todellakin täysin oikean ratkaisun. Missä se rikos on? Siinäkö, että myy laillisesti skootterin yksityisenvälisessä kaupassa?. Kuulostaa jo aika "naurettavalta" tämä vastapuolen pelleily. Senkun vievät käräjille, en usko todellakaan että vievät. Esim. jos vähääkään pyytävät neuvoa lakia tuntevalta henkilöltä tyrmää tämä varmasti koko idean. Ainahan he voivat totuutta muuttaa, siinä on sitten taas se näyttämisvelvollisuus...  ;)

Voithan sinäkin tehdä vastavuoroisesti tutkintapyynnön skootterista, joka seisoo Sinun tontillasi, mutta ei ole sinun. Onhan tässäkin tapahtunut "rikos". Minä en ainakaan kenenkään vehkeitä kauan tontillamme katselisi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Steelwing

aeroxtuning voitko vielä tarkentaa, mitä vikaa mopoon tuli? Siis menikö variaattorin hihna vain poikki? Vaihtoiko uusi omistaja sen vai jättikö vaihtamatta ja sen takia palautti mopon?

Ostajalla ei näytä olevan minkäänlaista järkeä päässään. Eihän myyjällä tosiaankaan ole enää mitään vastuuta moposta sen jälkeen kun se on myyty. Ja fillaripongarille: Myyjälle ei tule minkäänlaisia seuraamuksia, vaikka mopo on viritetty vain ja ainoastaan siksi, että vastuu siirtyy aina ostajalle/uudelle omistajalle. Se on näin yksinkertaista.

Samppa

Jep. "kusetus" on tietysti eri asia, eli sellaisten asioiden salaaminen, joiden voidaan katsoa vaikuttavan oleellisesti ostotapahtuman onnistumiseen. Uskoisin, että mopon virittäminen ei välttämättä täyttäisi näitä kriteereitä, sillä ostaja on tehnyt tavarantarkastuksen, eli koeajanut mopon.

Kuitenkin, mikäli sopimukset virityksistä yms. on kerrottu suullisesti, on näiden käytännön näyttöarvo tapauksessa nolla ilman ulkopuolisia todistajia. Näin siksi, että kumpikin kertoo asiat omin sanoin omilla jutuillaan, joita kukaan ei voi vahvistaa tai kieltää. Suullinen sopimus on juridisesti yhtä pätevä kuin paperinenkin. Suullisen sopimuksen todistamisvelvoite on kuitenkin usein mahdotonta toteuttaa, toisin kuin paperisessa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Steelwing

Aivan niin kuin Samppa sanoi. Tässä tapauksessa oletan myyjän puhuvan totta, hän tuskin edes olisi aloittanut tällaista ketjua, jos ei puhuisi totta. Tämä ei siis taida olla tapahtumien osalta mikään mysteeri, jota meidän pitäisi miettiä tyyliin "mitä jos..".

Ja vaikka myyjä olisikin kusettanut, sitä on mahdotonta todistaa ja näin ollen myyjälle ei koidu seurauksia.

OH2KV

#39
Kauppakirja on se dokumentti, missä lopullisesti asian saa melkein aina myyjä vastuuvapauden.

Kauppakirjassa jos on vaikka lause: Ostaja on koeajanut mopedin, ja hyväksyy sen myyntikunnossa hankintahinnalla.  XXX â,¬

Tietty normaalit paperityöt, luovutuskirja, rekisteriotteen ilmoitusosan täyttäminen, päivämäärineen, ovat ensisijaisia.

Valokuva myyntihetkellä mopedin kunnosta vois olla kova juttu. Varsinkin, jos maalailuja ym sotkentaa tapahtunut, kuten Aeroxtuningin tapauksessa.

Kauppakirja on oikeasti kova sana, ostin kaverilta mopon, kaveri kuoli :'( pari kuukauden päästä. Pari vuotta pidettyäni mopoa pois rekisteristä, ei tietenkään myyjän henkilötietoja löytynyt mistään... Ainakaan AKE:n rekistreistä.

Mielestäni Aeroxtuning on tullut omien puheidensa mukaan vastaan tässä asiassa jo tarpeeksi.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

A_sentaja

Ihan vain kaikille epäileville tiedoksi, skootteri oli keltaisen pörssin lehti- ja nettiversiossa heinäkuussa. Ilmoituksesta kävi ilmi, että mopo on viritetty. Eli ostaja oli tietoinen mitä oli tekemässä. Ja Seniilihän sen sanoikin oikein, minulla on valokuva, jossa peli oli ennen myyntiä olevassa kunnossa lisäksi luovarista kopio. Kusettajia on tietysti joka alalla, vaan itse pyrin kyllä kertomaan ostajalle mopon viat ja viritykset jo ennen kuin raha on vaihtanut omistajaa. Lisäyksenä vielä vanhan toistoa, pojan äiti kysyi enne rahojen antamista onko viritetty,,, ja naureskeli vaan päälle vastauksen kuultuaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

A_sentaja

Ja Steelwingille vielä, kaikki alkoi siitä kun ostaja pääsi mopon kanssa kotiin ajeltuaan sillä aikansa varin hihna meni poikki, huudatti konetta ilman hihnaa ja ihmetteli miksei kulje. laittoivat uuden hihnan paikoilleen eikä peli suostunut käymään kunnolla sen jälkeen, toisin sanoen kävi hetken ja sammui. Eivät itse saaneet sitä korjattua vaikka talossa oli kuulemma pari koneita ymmärtävää vanhempaa veljeä, Tässä vaiheessa lupasin tulla vastaan jos vievät peli korjaamolle, no tämä korjaamon poikanen pelotteli ostajaa että jos he korjaavat pelin niin eivät voi antaa takuuta korjauksista, koska koneesta löytyy tehopakoputki... ??? Kun peli tuotiin taloni pihaan en silloin tiennyt oikeuksistani, avasin varikopan ja näin jo pintapuolisella vilkaisulla, mitä oli hajonnut hihnan katkeamisen seuraksena, löin pultit kiinni ja aloin kysyä neuvoa itseäni viisaammilta, siitä iso kiitos keskusteluun osallistuneille.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

A_sentaja

No niin, olin männä viikolla yhteydessä perhetuttuun, joka omistaa lakifirman ja on toiminut mm käräjäoikeuden syyttäjänä sekä nimismiehenä. Hän sanoi, että asia on täysin selvä ja olennaista on vain se, että ostaja todellakin hyväksyi mopon siinä kunnossa kuin se on. Tämä homma meni nyt valitettavasti vaikeamman kautta, mutta onpahan sentään selvitetty. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Hyvä. Nämä ovat aina ikäviä tilanteita, mutta valitettavasti näin vain joskus tapahtuu.  :(
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

jees, ja tulevaisuudessa muistaa tehdä kirjallisena kaikki, ennen kuin tavara vaihtaa omistajaa. Ettei tarvitse tuhlata aikaansa turhaan väittelyyn. Olenpahan itsekkin taas oppinut jotain näin vanhalla iällä, ja elämä jatkuu..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...