Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

tuulee!

Aloittaja nelitahti, 17.09.07 - klo:16:31

« edellinen - seuraava »

nelitahti

tyhmyyttäänhän on hyvä kysellä,eli:voiko skootterilla kaatua jos tuulee tarpeeksi kovaa (näin niinkuin suomen oloissa...?)
tänään töistä lähtiessä kummasti jänskätti kun tuntui että teen katoamistempun taivaan tuuliin kymcollani... :o ;D
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

A_sentaja

Enpä usko että tarvii pelätä skootterin muuttuvan tuntemattomaksi lentäväksi esineeksi ;) Oliko se vuonna 2002 kun savossa kävi trombi useammankin kerran kylässä ja olin töistä kotio ajelemassa, niin ensin alkoi sataa kuin esterin hanurista ja sitten tulikin muikea tuulenpuuska perästä. Hieman se sivusuunnassa meikäläistä heitteli, mutta pystyssä pysyttiin. Tosin oli kyllä kohtuullisen kapea maantie, vaan mitenkähän kävisi esim vaaruvuoren sillalla, joka ylittää päijänteen,,, siinä vois tulla äiteetä ikävä. :-[
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Irkku

Itse olen hiukan samaa miettinyt että hyvä kun Kymco painaa senverran ettei ihan tuuleen lähde kun tulee metsäosuudelta aukealle niin tuntuu se tuuli aika kovasti pyörittävän mutta lujasti tiessä se tuntuu pysyvän onneksi  :)

Samppa

En tiedä kaatumisesta, mutta kyllähän jollekkin metsäaukealle, tai sillalle tultaessa kunnon puhuri voi saada ainakin ajautumaan kaistalta ulos, jollei huomioi ja ennakoi kunnolla tilannetta, sekä pidä tangosta kiinni.  :(
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Nyt on ihan pakko kysyä , että onkos kukaan painanut Vaaruvuoren mäkiosuuksia ylös ja alas, tuulella tai ilman moposkootterilla ?
Se on melkein naapurissa , no noin 70 km matkaa, ja siksi kärppänä poimin Vaaruvuoren tästä ketjusta.  ;D

A_sentaja

Kappas Vaan, kyllä minä olen ne kiivennyt useammankin kerran skootterilla ja pari kertaa ihan pyörälläkin, se oli kyllä huh huh keikka, mutta alaspäin tultiikin niin että vanhaa hirvitti. Asuin pari vuotta sitten jämsässä ja seutu tuli kyllä tutuksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Kaksipyöräisellä ajellessa pitäisi sisäistää semmoinen asia, että saadakseen ajokkinsa kallistumaan mutkaan oikein, pitääkin ohjaustankoa vääntää hiukan väärään suuntaa, että ajokki kallistuu (kanttaaminen) oikein mutkaan. Eli vasemmalle kääntyvässä mutkassa tankoa käännetään aavistus oikealle, ja päinvastoin. Tätä on hyvä pohtia etukäteen, ettei sitten tiukan paikan tullen joudu ihmettelemään, että miksi tämä ajokki ei nyt käänny. Normaalistihan tämä tulee luonnostaan ja kuljettajan ei siihen tarvitse varsinaisesti keskittyä. Ja sama pätee polkupyöräänkin, mutta aloittelevalle motoristille asia voi olla uusi, varsinkin kun alla on uusi painavampi ajokki.

Siksi kerroin, että sivutuulihan aiheuttaa myös kallistamisen, eli kanttaamisen tarpeen. Jos kovasti sivulta tuulee, niin joutuu kanttaamaan suoralla tiellä jatkuvasti, että mopotti/prätkä kulkisi suoraan. Yllättävä sivutuulenpuuska on yhtä paha kuin yllättävä mutka. Silloin pitää tietää, että tanko käännetään siihen suuntaan mihin tuulee, ei sinne mistä tuulee.

Tätä asiaa kannattaa tunnustella ajatuksen kanssa rauhallisen liikenteen aikana, tai mieluummin jossain syrjäisellä tyhjällä parkkipaikalla. Pienissä nopeuksissa saattaa riittää kuljettajan painon siirto, mutta kovemmassa vauhdissa pitää tietää mitä ohjaustangolla tehdään, jotta saadaan nopea kallistus.

Joskus nuorempina oltiin jo mukamas kokeneempia piikkikuskeja, kunnes eräs kaveri meni mäennyppylän jälkeisestä yllättävästä mutkasta suoraan, pellolle. En muista, että tämmöistä juuri kertomaani ohjausasiaa oli tuolloin tullut edes ajateltua. Nyt tästä asiasta on ollut autoalan lehdissäkin kertausta, sillä keski-iän huumassa kaiken osaavat ukot eivät ehkä ole ehtineet miettiä tämmöistä asiaa.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 18.09.07 - klo:11:15
Kaksipyöräisellä ajellessa pitäisi sisäistää semmoinen asia, että saadakseen ajokkinsa kallistumaan mutkaan oikein, pitääkin ohjaustankoa vääntää hiukan väärään suuntaa, että ajokki kallistuu (kanttaaminen) oikein mutkaan. Eli vasemmalle kääntyvässä mutkassa tankoa käännetään aavistus oikealle, ja päinvastoin. Tätä on hyvä pohtia etukäteen, ettei sitten tiukan paikan tullen joudu ihmettelemään, että miksi tämä ajokki ei nyt käänny. Normaalistihan tämä tulee luonnostaan ja kuljettajan ei siihen tarvitse varsinaisesti keskittyä. Ja sama pätee polkupyöräänkin, mutta aloittelevalle motoristille asia voi olla uusi, varsinkin kun alla on uusi painavampi ajokki.
Vastaohjaukseta oli puhetta myös tuolla:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=293.15
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

Tuo linkki oli tosiaan hyvä ja on oikein hyvä että asiasta on täällä keskusteltu sillä itse ainakin koin että  tuo antoi minulle ainakin valmiuksia kohdata tämä ilmiö paremmin. Tänään juuri menin ja kokeilin pitkällä suoralla kun oli hiljaista ja hyvä näkyvyys niin liki keskellä tietä tuota ohjauksen toimimista.  Samoin olen alkanut miettimään huolellisemmin mutkiin ajamista, tuntuuhan se mukavammaltakin niihin ajaa kun osaa oikein ohjata ja kallistella :)

Irkku

#9
Eilen tuli oma henkilökohtainen rajuilma kasteeni mopoillessa. Olin tulossa kotiinpäin anoppilasta noin10 kilsan päästä ja taivas oli melko synkeäksi mennyt. Kun olin ajanut ekat noin 3 kilsaa alkoi isot sadepisarat tipahdella ja taivas välähti komeasti salamasta.  Kohta oli ukkosta, salamaa ja sadetta oikein kunnolla. Tie oli hiljainen ja laitoin pitkät päälle. En muuten uskaltanut sitten ajaa kuin hädin tuskin  25-30km/h vettä oli asfaltilla sen verran ja tunsin sen että takapyörä ei aina ollut tiessä kovin vakaasti. Kun en ole kerta mikään kokenut kuljettaja en uskaltanut ottaa sitä riskiä että olisin kiroillut ojanpohjalla  ;D Ennemmin kastuin kunnolla kuin olisin mennyt ojaan ja tärvännyt itseni ja moponi. Valoihin tuli vielä loppu metreillä rusakko juoksemaan hetkeksi matkaa joten ihan opettavainen syysmyrskyreissu takana!

Tänään mopo viety ekaan takuuhuoltoon mittarissa 423km. Huomenna kuulen siitä polkimestakin että onko vika löydetty.

Samppa

Näin syksyllä on kyllä se hyvä puoli, että tulee sitä ajokokemusta kaikennäköisistä sääolosuhteista. Eli ei muuta kuin kaikki baanalle vaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Joo, piristävää on ajella syksyllä, sateesta ei niin väliä. Kyllä niitä kilometrejä hiljakseen kertyy, nyt muistaakseni jotain 1033 km mittarissa.

Hillevi

Tuuli mua kans mietityttänyt, mutta vaikka tuli jotain puuskia niin vähän heilahteli ja en ihan reunassa ajanut sitten vaan hiukan keskemmällä ettei vaan ole ojassa. Onneks painan enemmän ku tuo skootteri  ;D välillä miettii kuinka se vaan jaksaa tuollanen pieni pöpötyskone ylämäet ja kaikki vaikka olen kyydissä.

Samppa

Hyvin jaksaa. Itselläni painoa vajaa 90kg, eikä ole mitään ongelmia.  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.