Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitäpä saattoi hajota?

Aloittaja Eki, 04.12.19 - klo:00:15

« edellinen - seuraava »

Eki

No nyt sitten teki täysin yllättäen temput ja rupesi hetken pätkimään, sammui ja työnsin pitkän loivan mäen päällä olleeseen sairaalan parkkihalliin (huh ja huh hel****). Kävin parin tunnin jonotuksella vatsani takia ensiavussa ja kun tulin pois, oli mielessä että joudun työntämään sen jossain vaiheessa kotia, abaut 5km. Kokeilin kuitenkin startata ja lähti virheettömästi laakista. Mennessä tiet todella märkiä ja vettä satoi oikein kaatamalla, no pääsin mopolla noin 1.5km virheettömästi ja yht' äkkiää hitaassa liukkaassa mutkassa taas sammui, mutta ei pätkinyt ennen sammumista, nyt oli jo kunnolla lunta ja pakkasta. Aukaisin tulpan sekä tarkistin ja putsasin, yritti mutta ei jaksanut käydä, joten vein mopon lähellä asuvan poikani pihaan. Seuraavana päivänä työkalut mukana hakemaan, ei saanut käyntiin joten se työnnettiin sen 3.5km kotia. Tänään menin talliin uusi tulppa, uusi tulpanhattu ja johto, hiukan hörähti mutta ei jaksa käydä, jätin odottamaan lämpöasteista huomista. Itsellä mielessä joko puola/cdi (semmoisella uudella testaan huomenna, on nurkissa), toinen vaihtoehto olisi staattori tai leikannut kiinni/katkennut männänrengas, tuskin kaasarissa mitään? Olisiko viisaammilla vaihtoehtoja vikaan tämän sepustuksen perusteella, mopo seisoo ja seisonut aina kylmässä tallissa.

Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

voisko se olla mäntä loppu? lämpenee moottori niin alkaa lämpöleikkaamaan uudelleen tai lämpölaajenemisen takia menee liian harvaksi?

konenikkari

Minulla tulee mieleen ensimmäisenä, kaasuttimen jäätyminen, ja vesihelmi,
sitä tapahtuu vielä +4´C lämpötiloissa, varsinkin jos kaasuttimessa ei ole lämmitystä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

hmm..se myös että seisoo kylmässä tallissa voisi tukea tuota kaasarin jäätymistä. nyt on aika mielenkiintoisia ilmoja ollu muutenkin. vuorokaudessa lämpö vaihtunu +4 asteesta -6 asteeseen ainakin meilläpäin. nyt taas plussalla ja eilen -5.

mopotinx3

Kuten tässä moni on jo ehdottanut, kaasuttimen jäätyminen on todennäköinen vaivan aiheuttaja. Kipinä on helppo tarkistaa, mutta talviajossa on yleensä aina se bensan puute syynä.
Itse rassasin just kesämopoani henkiin. Ei käynyt kuin hetken kansiremontin jälkeen.  Sitten tajusin nuuhkia sytytystulppaa, vaikka se näytti märältä. Ei bensan hajua. Ratkaisin asian vaihtamalla varalla olleen toisen kaasuttimen. Skootterin talviajossakin kätevintä olisi olla toinen kaasutin varalla, niin voi poissulkea kaasutinvian mahdollisuuden.
Jos olisi ilmajäähdytys, niin voisi laittaa letkun puhaltimelta ilmaputsari tuloaukolle.  Vesijäähdytteisessä koneessa voisi nikkaroida kuplavolkkarityyliiin lämmönvaihtimen pakoputken ympärille ja imeä ilma siitä ilmaputsarille. Kauhea työ kuitenkin on alkaa hitsailla vaippaa pakoputken ympärille ja siitä letkut eteenpäin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Kun ottaa eristeen pois imukaulasta ja peittää kaasarin foliolla, pitäisi pysyä tarpeeksi lämpimänä. Jo pelkkä foliosuoja kerää koneen lämpöä ja suojaa kuralta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Kiitoksia kaikille kommentoineille, tarkistetaan kaasari, voipi hyvinkin olla siellä se talviongelma???
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

tankissa voi olla myös vettä. ite oon joskus seuraillu kun lämpötila vaihtuu nopeasti pakkasesta lämpö asteille niin tankin kyljissä on sellasia pieniä vesipisaroita kun bensa on ilmaa kylmempää. miksikäs se ei tankin sisälle tee samaa ja sitä kautta myös kaasarissa vettä?

Eki

#8
Koko puolipäivää laittelin kopan starttipoljinta kun ei palauttanut oikein lainkaan, sisälle koppa ja sokka auki sekä poljinosa pois paikaltaan, vaseliinia jokaiseen sopivaan paikkaan ja skodessa bendiksiin jne, nyt palauttaa oikein ponnahtaen. Kokeilin toista cdi/puolaboxia, ei ole vika niissäkään, elikä hörähti hetkenaikaa käyntiin, siis pari sekunttia. Kaasarissa varmaan se ongelma, mutta mielettömän hankala purkaa kun on semmoinen suojakate ympärillä, ei varmaan auta jos menee kaasariin siitä päältä mistä saa sen neulankin säädettyä? Siitä olisi helppo tehdä, mutta ei siitä pääse esim suuttimeen käsiksi, täytynee antaa olla ja ihmetellä kun ilmat ovat lämpimät, nytkin kyllä 4.8+ täällä puoliltapäivin. Onko olemassa jotain litkua saatavilla mitä voisi ruiskuttaa esim juuri siitä kaasarin päältä missä myös neula sijaitsee???
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#9
Aukaistu kaasari, putsattu suutin, ei mitään vaikutusta elikä kipinänsaanti täytyy huomenna tarkistaa, jos se toimii, niin en näe muuta vaihtoehtoa kuin huomaamatta on kuumaleikannut ... alkaa nyppiä nämä ongelmat, kun ei ole edes tiloja missä lämpimässä ja valoisassa laitella, tuohon koppiin ei tule kuin valo ja sekin hämäräkytkimen takana, pistorasiaa ei ole. Edit: Käyty kokeilemassa kipinä ja sitähän ei tule, satunnaisesti saattaa hetkellisesti antaa, elikä puolassa eikä cdi boxissa ole vikaa (kokeiltu uudella kaapissa olevalla, ei toiminut silläkään). Onkos tässä nyt ainoa mahdollisuus staattorin uusiminen, toki täytyy tarkistaa sieltäkin kaikki liittimet sekä johdotukset, ennenkuin tilaa uuden ja ulosvetäjäkin täytyy ostaa. Niin tai voiko regulaattorin vika aiheuttaa kipinän puutetta, kovin huonosti lataili nyt syksyn reissuilla, saattaa olla vikaa?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Sepi6

Aprilian tunkkauksen perusteella, se liitin missä staattorista tulevat johdot yhdistyvät johtosarjaan voisi olla syyllinen. Sen pitäsi olla vesitiivis mutta aina näin ei ole. Toki se että stattorista tulevat johdot olis hankaantuneet (eristevika) on mahdollista, sen valkoisen/harmaan sukan alta. Epätodennäköistä kuitenkin, mittaamalla selviää.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Eki

Menin tänään aukomaan magneeton suojakoppaa, mukana CRC:tä, otin ensiksi liittimen irti ja suihkautin liittimeen kyseistä suihketta, laitoin ylimääräisen tulpan taskusta kiinni tulpanhattuun ja johan tuli hieno kipinä, hattu kiinni syliterissä olevaan tulppaan ja kukkuu sekä käy hienosti. Vielä puhistamaan koko kuraista mopoa ja kyseistä magneeton suojaakin, nyt hurraaaaaaaaaaaa aaaahhhh. (Kerkesin kuitenkin tilata ukosvetäjän, mutta sen hinta on pieni ja sitä voi tarvita, kotona on kylläkin moinen, mutta ei Gileraan sopiva (27/0.10 ja toisessa päässä 24/0.10 pitää olla 26/0.10).
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#12
Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 05.12.19 - klo:14:53
Aprilian tunkkauksen perusteella, se liitin missä staattorista tulevat johdot yhdistyvät johtosarjaan voisi olla syyllinen. Sen pitäsi olla vesitiivis mutta aina näin ei ole. Toki se että stattorista tulevat johdot olis hankaantuneet (eristevika) on mahdollista, sen valkoisen/harmaan sukan alta. Epätodennäköistä kuitenkin, mittaamalla selviää.
Hei, siinä oli liittimessä jotain häikkää, crc auttoi ja nyt toimii. Nyt on ilta noin klo 22.22, tulin juuri Keravalta skodella, hyvä ajaa kun on lämmin keli nytkin vielä 5.6+, mopo toimii entistä ehommin, kun vaihdoin uuden varin etulautasen ja tsekkasin rullat (6.4g, suht painavat), ovat muuten alkuperäisenäkin samanpainoiset ja hyvät. Kyllä oli upea homma ettei ollut muuta vikaa kuin liittimessä kosketushäikkä, mikä korjautui CRC:llä täysin, nyt vetää ja kulkee hienosti.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.