Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä rasvaa suositellaan 2t kiinalaisen öljypumpun rattaisiin?

Aloittaja mopotinx3, 07.08.22 - klo:09:45

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Laitan uuden öljypumpun muovirattaan, kun se oli jo aika finaalissa 13000 km ajon jälkeen, rasvat kuivuneet jne. Itse öljypumppu tuntui aivan hyvältä.  Pitäisi saada notkeaa vaseliinia hammasrattaille. Tavallista kuulalaakerirasvaa löytyy, mutta se on aika paksua. Katselin Motonetin tarjontaa. CRC kuumankestävä vaseliini on aika halpaa, mutta jos se on pirun paksua?  Pitäisi saada näyte siitä rasvasta, mutta kaupassa ei saa "maistiaisia", jotta rasvan koostumus selviäisi. Pyöräkauppiaana myin joskus valkoista polkupyörän kuulalaakerirasvaa, olisko Shimanon tuote. Se oli juuri oikeanlaista, notkeaa ja valkoista, onkohan sitäkään enää, kun monet tuotteet ovat kadonneet aikojen saatossa, 80-luvulla sitä vielä oli. Se oli jo markka-aikana pirun kallista mönjää.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

#1
Valkoista puhdistettua vaseliiniä olen viimeksi ostanut apteekista.
https://www.apteekkishop.fi/Kloever-Vaseliini-40
Taitaa olla mineraali pohjaista itse käytän saBesto HHS2000
koska synteettistä ja sopii ehkä muoville paremmin.
Ainakin jotkin muoviosat turpoaa piloille mineraalivaseliinillä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

Yes mietin juuri tuota muoviratasta, ehkä kaikki rasvat ei sovellu muoville, vaan tuhoavat sen.  Keewayssä on yleensä ollut se hammaspyörätila aivan täynnä normipaksua vaseliinia. CPI:n tehtaalla ollaan tosi nuukia, rasvaa oli tosi vähän ja kuivana oli käynyt pitemmän aikaa.  Joskus on ohennettu sitä normikuulalaakerirasvaa moottoriöljyllä, mutta kyllä tähän jotain parempaa pitää keksiä. Würthillä oli avohammaspyörä sprayrasvaa 16,90€.  Shimanolla on vielä erilaisia rasvoja, myös Nexus napavaihteen rasvaa. Sitä ostaisin, jos ei olisi aika arvokasta tilaustavaraa. Ei tähän rattaiden rasvaukseen mitään omaisuuksia viitsi käyttää. Apteekkirasva tuskin on kovin kallista, se jota suosittelit.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#3
Muovirattaisiin pitää olla googlauksen mukaan PTFE rasvaa, joka ei vahingoita muovirattaita.  Biltemassa oli tuubi tuollaista 7,90€.  Mielestäni aika kallista, mutta voinhan rasvata sillä myös jalkarattaani napojen laakerit.  Jos CPI laukeaa tämän rasvan takia, olen hyvin, hyvin vihainen.  Aika hassu juttu löytyi tuorevoiteluletkusta, se oli katkaistu ja laitettu toinen muoviletku liitoksen päälle ja 2 letkuklemmaria. Olisi  laittanut edes kupariputken liitoksen väliin, niin voisi toimia. Kolmella eurolla sain metrin uutta letkua, niin pääsen tuostakin virityksestä eroon.
Aprilia Sportcity One 50 4t

tapiovuorent

Itse olen laittanut k.o kohteeseen CRC vesivaseliinia . ( esim. Motonet) Ainoa kokemus on : Myin tuolla moottorilla ( vaakaminarelli ) olevan skootterin jolla oli ajettu 10000 km. Silloin voitelin hammaspyörän tuolla vaseliinilla . Nyt kilometrejä on 20000 . Osat toimii normaaalisti , siis voitelu on onnistunut , eikä ratas ole pahaa tykännyt . Olen tätä skootteria korjannut ja huoltanut , niin tiedän miten on toiminut.

mopotinx3

Hain jo tuubin PTFE rasvaa. Ei ollut mitenkään turhan paksua. Kiitokset neuvoista. Lykkään sen hammaspyörien tilan täyteen Keewayn tehtaan tyyliin.  Ratas tulee todennäköisesti tiistaina ja samassa paketissa on uudet klemmarit ja letku säiliöstä pumpulle.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Joissain tapauksissa alkuperäiset letkut on parempilaatuisia kuin tarvikkeet.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 07.08.22 - klo:20:25
Hain jo tuubin PTFE rasvaa. Ei ollut mitenkään turhan paksua. Kiitokset neuvoista. Lykkään sen hammaspyörien tilan täyteen Keewayn tehtaan tyyliin.  Ratas tulee todennäköisesti tiistaina ja samassa paketissa on uudet klemmarit ja letku säiliöstä pumpulle.

Se onkin tärkeää, se juoksevuus, jotkin voiteet kuivuu kökköksi rattaan ympärille
jolloin ratas jää kuivaksi.
Tietenkin moottorin lämmöt vaikuttaa myös juoksevuuteen
pahinta on jos kone ei ole pitkään aikaan käytössä ja saa kosteutta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)