Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

sale111

moikka!! mistä voisin tilata isomman suuttimen mtx-5 seen.. olisin kiitollinen linkistä mist vois tilata ja tulisi oikeanlainen suutin...kun en tiedä edes minkä merkkinen kaasari tuossa kinkissä on !!  ::) kiitos etukäteen

****************************************************************

Kaasuttimen perustoimintojen tarkistaminen

* tankissa tuoretta bensaa.
* letkut normaalisti tankilta kaasuttimeen ja imukaulaan ja suodattimessa ei ole vettä
* kaasuttimessa bensaa niin että pohjapropun avaamalla sitä valuu
* tulppa kastuu käynnistysyrityksissä tai kone lupailee

Jos jokin ei ole em. tavalla, ala hanast alkaen kokeilla minne asti bensaa tulee, imien itse hanan alipaineletusta, irroittaen 1. kaasuttimesta 2. avaten pohjapropun, josta tulee ensin siellä ollut jos oli. Jos kammiossa on bensaa ja se virtaa tankilta on joko: a) Suuttimet tukossa b) Moottori ei tee imutahtia.

Imutahdin näkee kun tukkii muovikalvolla imukaulan ja kiertää moottoria.

Jos kastelee tulppaa muttei käy, voi ilmanputsari olla tukossa tai märkä bensasta ja on erkseen huollettava.

Partanen

Sinä olet nyt avainasemassa. Ensin pitäisi selvittää vähintään se, että minkä merkkinen tuo mopo oikeasti on. Onko se mahdollisesti "Yiying", kuten Googlella pikaisesti voisi päätellä, vai onko se jokin muu? Asia selviää mopon tyyppikilvestä. Tekstit siitä kirjoittaa ylös (tai nykyaikana ottaa kännykällä kuva  ;) ) ja alkaa niitä kirjoitella Googleen.

Sitten voi seuraavaksi ihan itse mennä katsomaan, että minkämerkkinen se kaasutin on. Jonkun se on kuitenkin katsottava, ennenkuin se tieto nettiin tulee. Todennäköisesti joudut joka tapauksessa ottamaan itse suuttimen irti katsoaksesi sen koon.

Autan mielelläni jatkossa, mutta jotain täytyy ilmeisesti sinunkin tehdä, jollei tietoa muuten löydy.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sale111

kyllä kyseessä on yiying mtx-5 nen ja jostain olin lukevinani että kiinalaisissa kehinin kaasari mutta varma en ole

Partanen

Joo siis kiinalaisissa nelitahtisissa on monesti Keihin:in kopio nimeltään "CVK", johon käy keihinin suuttimet. Kun suuttimen malli on selvillä, voi suutinkokoa kasvattaa n. 5-10%, riippuen siitä kuinka paljon koneelle antaa lisää ilmaa. Vakio mopoon pelkkä suuttimen vaihto ei tuo välttämättä muuta kuin suuremman polttoaineen kulutuksen.

Itse asiassa helpoimmalla ja halvimmalla pääsee, kun säätää kaasuttimen neulaa vähän ylemmäs jo kokeilee mitä tapahtuu.

Parhaiten tosiaan asiat selviää, kun itse tutkii.

Mitä siinä mopon tyyppikilvessä lukee?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sale111

kyllä moottorin valmistaja on yiying motors ja tyyppi nro on YY50QT-26
rekisteriotteessa oli että kaasutin olisi tuollainen kun jin hong pd18j.....

Kappas Vaan

#5
Linkki
Heti löytyi valmistajan sivu noilla tiedoilla., ihan saman näköinen on kuin Baotian BT49QT-7.

http://www.made-in-china.com/image/2f0j00qYgTUOQcTabDM/EEC-Gasoline-Motor-Scooter-YY50QT-26-.jpg

Edit:

http://www.4takt-forum.de/phpBB2/viewtopic.php?p=19696&sid=818fa1b8b2118e9858b1089316bf7ac1

Saksalainen foorumi jossa asiaa myös otsikon skootterista.

sale111

käyköhän tuohon nyt se keihin:in suutin???

Partanen

#7
139QMB viittaisi siihen, että sama kone kuin muissakin kinkeissä. Kaasuttimen merkki vähän ihmetyttää. Onkohan se tämän näköinen:

Linkki

Tässä vaiheessa pitää kysyä, että mitä varten haluat vaihtaa suuttimen? Kokeilun vuoksi, vai oletko jotenkin parantanut mopon ilmansaantia ja siten tarvitset isomman suuttimen? Pelkkä isompi suutin ei tuo lisää iloa, vaan tarvitaan jotain muutakin.

Itse huomasin hiljattain, että kun ilmanputsarin putkia poisteli ja vaihteli isompaa suutinta, niin aina konejarrutukselta kaasua lisättäessä kone empi hetken, ennenkuin lähti vetämään. Nyt kun laitoin letkun takaisin, niin se kakostelu loppui. Eli ilmeisesti pitäisi myös kiihdytyspumpun syöttöä lisätä, jos ilman letkua ajelee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sale111

#8
moikka kyllä kaasari on just tuollaisen näköinen!! tänään purin kaasarin ja kokeilin keihinin suutinta kierre oli liian leveä ei sopinut!! joten tein radikaalin liikkeen ja porasin suuttimen isommaksi 0,9 terällä!! kyllä olen ilman saantia parantanut
jonka takia isompaa suutinta!!! kävin kokeilu ajolla ja tuntui tosi hyvältä kiityvyyden
ja vauhitakin tuli suoralla 60 ja kun pieni alamäki niin 72 gsp:ssä tarkistettu..


rekisteri otteessa oli väärä merkintä kaasarista oli pd18j kun kaasarissa oli pd19j eli suuttimen metsästys edelleen käynissä ???


sale111

kyllä hieman hankalalta näyttää..keihinin suutin oli kierteeltään hieman leveä ei sopinut ja muutimia muittenkin merkkien joiden on väitetty sopivan on ollut kierteeltä hieman leveä!!! tuo ihmetyttää kun olen ainakin 5 eri kaasaria katsonut  kaikki päälisin puolin samanlaisia.mutta kaasuttimen merkki ollut eri =(( on ollut jos jonkin moista nimeä.... ???

Partanen

#11
Melko merkillinen on tuo kaasutin näissä nelari kinkeissä. Muuttuvakurkkuinen, mutta kuitenkin kiihdytyspumppukin löytyy. Kaasutin toimii samalla idealla kuin vanhempien Volvojen karmea vaakaimu strömberg, vai mikä lie olikaan merkiltään. Se mihin piti aika-ajoin laitella öljyä vaimentamaan luistin liikettä. Muistaako kukaan enää, että oliko Volvoissa kiihdytyspumppua?

Miksikö tästä piti kirjoittaa? No siksi, että hollantilaisen kauppiaan sivuilta löysin jotain neuvoja tuon kaasarin kanssa elämiseen. Ei kovasti saanut ylistystä tuo Keihinin kopio. Kyllähän se kuljettanut on, mutta kuten jo ehkä tiedätte, niin mun on ollut ihan pakko tutkia sitä vähän enemmän.  ;D En tiedä missä vaiheessa se alkoi vähän kikkailemaan mm. siten, että konejarrutuksen jälkeen röpötteli ennen kuin matka taas jatkui. No hollantilainen kertoi, että jos tämä kaasari on oikein säädetty, niin se ei tarvitse kiihdytyspumppua enää ollenkaan. Pitipä kokeilla, ja totta puhui, jos nyt ymmärsin hollannin kielestä altavistalla englanniksi käännettyä juttua.

Tällä hetkellä mulla siis on tuo ilmanottopuoli taas täysin vakiona, mutta suutin on 80 vakion 79 sijaan. Kiihdytyspumppu on poistettuna käytöstä nippusiteellä. Ja nyt toimii ainakin paremmin kuin pumpun kanssa. Että se siitä "teinien" huhusta, että nelitahti tarvitsee kiihdytyspumpun.

Saattaahan olla, että kaasari on säädetty todella laihalle tasakaasulla, ja siksi tarvitsisi kiihdytyspumpun. Mulla kuitenkin toimii ilmankin, vaikka ei tuo pääsuutinkaan suuren suuri ole.

Semmoisenkin jutun liittyen tähän kaasuttimeen löysin ulkomaalaiselta keskustelupalstalta kuin "air-cut-off-valve". Se kuulema moottorijarrutuksessa sulkee ilmakanavan kaasuttimesta, jolloin seos menee rikkaalle, eikä mopo sitten paukuttele pakoputkessa konejarrutuksen aikana. Eli jos kone alkaa poksuttelemaan konejarrutuksen aikana, niin tuo venttiilin kalvo saattaa olla viallinen. Viallisen kalvon saattaa kuulema huomata huonontuneesta kulustakin.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sale111

onko tosiaankin näin että kanssa ajelijoissa ei löydy viisasta joka kertoisi mistä
penteleestä löydän tuohon kaasariin sen pääsuuttimen ::)

Partanen

Mikäs se kierteen koko on? 4, vai 5mm? 4 millin kierteellä olevia suuttimia löytyy moposportista, mutta suurin koko niissä suuttimissa on 80. Tarvitset lisäksi kalvaintyökalun, joka maksaa 25eur.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sale111

pitääpä tässä tönäsin kanssa mitata noita uusia mitä mulla on repullinen mitkä ovat hieman liian iso kierteisiä!! ilmoittelen asiasta :P