Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kisbeen huono tyhjäkäynti

Aloittaja Perunaa, 27.09.23 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Perunaa

Vastikään ostin 2013 vuosimallin peugeot kisbeen. Hyvin on toiminut mutta tyhjäkäynnin kanssa hiukan ongelmaa. Heti käynnistäessä ei skootteri ilman kaasua pysy päällä ja lämmettyä tyhjäkäynti on vaihtelevaa, eli välillä kierrokset nousevat hiukan korkeammalle ja taas laskevat. Tyhjäkäynnin säätäminen ei auta. Muuta en olekaan tehnyt kun kaasarin suuttimet putsannut toista vikaa korjatessa, eikä sillä ollut tyhjäkänytiin mitään vaikutusta. Ilmeisesti aika tyyppivika tuo huono tyhjäkäynti näissä kiinan mallisissa skobissa, mutta oliskohan mitään millä sen saisi korjattua tai paremmaksi?

Coastside

https://skootterini.com/foorumi/index.php?msg=176802

CVK kaasarien perusongelma. Tukkeutuva tyhjäkäyntisuutin ja liiaksi raotettu läppä saa tuollaisia oireita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Perunaa

Muutama viikko sitten kaasaria putsatessa puhdistin kyllä myös tyhjäkäyntisuuttimen, eikä vaikuttanut olevan erityisesti tukossa🤔. Oletan, että puhut kaasuluistista? Osaatko sanoa, miten se kannattaisi säätää?

Coastside

#3
Säädä: läppä täysin kiinni. Tyhjäkäyntiruuvia 2 kierrosta auki. Jos käynnistyy kaasuun koskematta ja jaksaa käydä, on kunnossa. Kuumaksi käyneenä säädä em. ruuvilla sopiva tyhjäkäynti.

Imukaulan ja bakeliittieristeen kunto on hyvä tarkistaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Perunaa

Tossa äsken otin kaasarin irti, avasin ja putsasin molemmat suuttimet. Tyhjäkäyntisuuttimessa oli muutama tukos ja ne sieltä nappasin pois teräsharjan säikeellä ja paineilmalla. Kaasun vaikutuksesta liikkuva läppä oli niin kiinni kuin voi olla. Ei ollut halkeamia imukaulassa. Kokeilin käynnistää skoban ilman kaasua ja heikohkosti viileänä käynnistyy ja tyhjäkänyti edelleen aika vaihteleva, välillä tuntuu että meinaa sammua ja sitten taas nousee kierrokset, välillä kohtuullisen tasainen. Ehkä tuo puhdistus vähän auttoi mutta ei kyllä tyhjäkäynti tasainen ole.🤔

Perunaa

Vaihdoin skobaan toisesta skobasta muutaman kuukauden vanhan kaasarin ja vika katosi hetk. Ei muuta kun vanhan kaasarin täysputsaus niin pitäisi taas toimia.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Perunaa - 28.09.23 - klo:12:59Tossa äsken otin kaasarin irti, avasin ja putsasin molemmat suuttimet. Tyhjäkäyntisuuttimessa oli muutama tukos ja ne sieltä nappasin pois teräsharjan säikeellä ja paineilmalla. Kaasun vaikutuksesta liikkuva läppä oli niin kiinni kuin voi olla. Ei ollut halkeamia imukaulassa. Kokeilin käynnistää skoban ilman kaasua ja heikohkosti viileänä käynnistyy ja tyhjäkänyti edelleen aika vaihteleva, välillä tuntuu että meinaa sammua ja sitten taas nousee kierrokset, välillä kohtuullisen tasainen. Ehkä tuo puhdistus vähän auttoi mutta ei kyllä tyhjäkäynti tasainen ole.🤔
Minulla on kymcon alkuperäinen Keihin ja siinä oli noita mystiä kierrosten muutoksia. Löysin saippuavaahdolla ilmavuodon messinkiputken kolosta, kun letkulla puhalsin putkeen ja tukin ryypyn kanavan. Täytin kolon kitillä ja vaihdoin sähköryypyn, niin vika katosi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.09.23 - klo:16:05Minulla on kymcon alkuperäinen Keihin ja siinä oli noita mystiä kierrosten muutoksia. Löysin saippuavaahdolla ilmavuodon messinkiputken kolosta, kun letkulla puhalsin putkeen ja tukin ryypyn kanavan. Täytin kolon kitillä ja vaihdoin sähköryypyn, niin vika katosi.
Kumpi muutos korjasi ongelman?

Mielestäni messinkiputken kuuluukin vuotaa, koska sen sivulla, yläpäässä on reiät. Kerran tuo putki oli vinossa ja minä yritin oikoa sitä. Sehän napsahti poikki niiden reikien kohdalta.

Kierrosluvun seilaaminen Kymcolla on tuttua. Pitää seuraavalla kerralla kokeilla ryypyn vaihtoa.


Coastside

#8
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 28.09.23 - klo:21:04
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.09.23 - klo:16:05Minulla on kymcon alkuperäinen Keihin ja siinä oli noita mystiä kierrosten muutoksia. Löysin saippuavaahdolla ilmavuodon messinkiputken kolosta, kun letkulla puhalsin putkeen ja tukin ryypyn kanavan. Täytin kolon kitillä ja vaihdoin sähköryypyn, niin vika katosi.
Kumpi muutos korjasi ongelman?

Mielestäni messinkiputken kuuluukin vuotaa, koska sen sivulla, yläpäässä on reiät. Kerran tuo putki oli vinossa ja minä yritin oikoa sitä. Sehän napsahti poikki niiden reikien kohdalta.

Kierrosluvun seilaaminen Kymcolla on tuttua. Pitää seuraavalla kerralla kokeilla ryypyn vaihtoa.
Kymcon huoltokirjassa on ohje puhaltaa messinkiputkeen ja lämmittää ryyppyä jotta ilmankulku lakkaa.

En jaksanut kokeilla kumpi auttoi mutta käy vakaasti. Se kittipaikka ei mitään ongelmaa tuonut. Alaosa  kolosta jäi bensalle. Miksi siinä on putki alas jos se imisi yläosastaan?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.09.23 - klo:21:21...
En jaksanut kokeilla kumpi auttoi mutta käy vakaasti. Se kittipaikka ei mitään ongelmaa tuonut. Alaosa  kolosta jäi bensalle. Miksi siinä on putki alas jos se imisi yläosastaan?

Onko tarkoitus sama kuin tyhjäkäynti- ja pääsuuttimessa.  Tyhjäkäyntisuuttimen sivulla ja pääsuuttimen emulsioputken sivulla on reikiä. Niiden kautta imetään kai ilmaa ja näin muodostuu pensapisaroiden ja ilman seos, emulsio. Pensa haihtuu vasta myöhemmin kaasuttimen kurkussa ja sen jälkeen.

konenikkari

#10
Ilman ja bensiinin seos ei ole emulsio
ilman ja bensiinin seos on seos
Hapesta ja bensiinistä voi tehdä emulsion
mutta se ei tahdo pysyä "paketissa" HI
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Perunaa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.09.23 - klo:16:05
Lainaus käyttäjältä: Perunaa - 28.09.23 - klo:12:59Tossa äsken otin kaasarin irti, avasin ja putsasin molemmat suuttimet. Tyhjäkäyntisuuttimessa oli muutama tukos ja ne sieltä nappasin pois teräsharjan säikeellä ja paineilmalla. Kaasun vaikutuksesta liikkuva läppä oli niin kiinni kuin voi olla. Ei ollut halkeamia imukaulassa. Kokeilin käynnistää skoban ilman kaasua ja heikohkosti viileänä käynnistyy ja tyhjäkänyti edelleen aika vaihteleva, välillä tuntuu että meinaa sammua ja sitten taas nousee kierrokset, välillä kohtuullisen tasainen. Ehkä tuo puhdistus vähän auttoi mutta ei kyllä tyhjäkäynti tasainen ole.🤔
Minulla on kymcon alkuperäinen Keihin ja siinä oli noita mystiä kierrosten muutoksia. Löysin saippuavaahdolla ilmavuodon messinkiputken kolosta, kun letkulla puhalsin putkeen ja tukin ryypyn kanavan. Täytin kolon kitillä ja vaihdoin sähköryypyn, niin vika katosi.

Jep eli olen tässä nyt muutaman päivän ajellut ja todennut että ei se vika sittenkään kadonnut ole. Toki käynnistyy helpommin mutta joutuu silti startata sen 5-10s ennen kuin kierrokset hitaasti nousee. Olen myös huomannut, että kun kaasun päästää liikkeelle lähdössä nopeasti, sammuu skootteri sen sijaan että tyhjäkäynti alkaisi. Samalla tavalla edelleen tyhjäkäynnin kierrokset vaihtelee, mutta tuolla uudella kaasarilla pysyy paljon paremmin käynnissä eikä vaihtelut ehkä yhtä voimakkaita, en tiedä. Jos kaasarissa vika ei ole, mikäköhän siellä mättäisi? Uuden kaasarin mukana tulee myös uusi ryyppy, joten se ei ongelma ainakaan ole.

konenikkari

Heikko käynnistyvyys ja seilaava tyhjäkäynti
voi aiheutua myös heikosta kipinästä.
Lähes kaikissa on myös alunperin
aivan liian pieni tyhjäkäyntisuutin suomen oloihin.
Heikko kipinä vaatii rikkaamman seoksen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Itse purin vuosia toimineen koneen epäillen mekaanista vikaa kun ei kylmänä enää käynnistynyt. Ei toiminut korjattunakaan ja syyksi ilmeni heikko kipinä. CDI, PUOLA JA TULPPA/HATTU ovat edullisia hankkia varalta, varmistaa ettei vika niistä johdu. Tuollaiset GY6 variantit ovat mekaanisesti luotettavia, joten sähkövikaa on syytä epäillä ensin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04