Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Xevo 400i - huohotin pukkaa öljyä, ei käy tyhjää ja starttaa huonosti

Aloittaja -E-, 09.05.22 - klo:23:01

« edellinen - seuraava »

-E-

Ekaa kevättä tämmöisen hyvin sisäänajetun (vm.2008 ja 72tkm ajettu) Piaggion kanssa eletään ja muutamia murheitakin on noussut jo pintaan.
En ole tosiaan ehtinyt ajamaan kuin 120km ostamisen ja huoltamisen jälkeen ja pari kysymystä on herännyt.
Joten kokeneemmilta kysyisin.

Mistä voi johtua, että ilmanputsarin alta valuu öljyä?
Oletan, että on peräisin huohottimesta.
Ajoin tänään noin tunnin lenkin (paljon 100km/h nopeudella) ja sen jälkeen huohotti tallin lattialle lätäkön.
Ajossa valuttaa varikopan päälle.
Aiemminkin olen tätä huomannut, mutta lenkit ovat olleet lyhyempia (15-40min, n.60km/h)
Epäilys heräsi, että olenko laittanut liikaa öljyä huoltaessani?
Voisiko johtaa tuommoiseen?
Ilmanputsarin kotelon pesin huollon yhteydessä eikä se silloin erityisen öljyiseltä vaikuttanut.

Toinen pulma on tuo tyhjäkäynti.
Myyjä kertoi, että keväisin tyhjäkäynti ollut hukassa mutta korjaantunut itsestään aiempina vuosina (ajojen myötä).
Viime kesänä ajettu kuulemma vain 500km..

Vekotin lähtee huonosti käyntiin kylmänä. eli siis näissä 8-15 asteen lämpötiloissa.
Lähtee lopulta kun sahaa akun tyhjäksi, niin boosterin kanssa sitten starttaa, muttei käy tyhjää kylmänäkään kovin hyvin (saattaa käydä 30s ja sitten sammuu).
Lämpöisenä ei sitten käy tyhjää enää lainkaan, sammuu jo kun risteyksissä nopeuden puolesta kierrokset laskee tyhjäkäynnille, niin stumppaa.

Tankissa on tuoretta E98´a ja Redlinen suuttimen puhdistusainetta.

Mietin, että kiva jos se ajamalla tulee kuntoon, mutta olisiko mitään mitä kannattaisi kokeilla?
Vinkkejä ja ajatuksia kuuntelen mielelläni.

Kiitos.
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Piaggion moottoreissa on öljynmittatikku. Kannattaa perehtyä sen OIKEAAN käyttämiseen. Kuvatunlainen öljyn huohottaminen lienee mahdollista mikäli öljyä on reilusti liikaa.  Tiedätkö paljonko kaadoit öljyä koneeseen ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

#3
En halua luoda kauhukuvia, mutta aika isot kilometrimäärät on takana.  Omassa mopohistoriassani jäi muistiin eräs tonninen kawa joka ei jaksanut käydä tyhjäkäyntiä ja puski ilmanputsariin öljysumua.  Se tuli kuntoon hoonauksella ja vaihtamalla männänrenkaat.  Myin se äkkiä pois. Helppohan nuo puristukset on mitata. Jos on tuuria, vika voi olla tavanomainen bensansaanti vika. Bensapumppu voi olla väsynyt tai suutin rikki, ruiskuhan tuo on. Yhdessä viragossani männänrenkaat oli aivan loppu ja männässä olevat öljyreiät tukossa, se oli 40000 km ajettu. Venttiilitkin jouduin uusimaan. Jos ei ole huoltohistoriassa mainintaa kansiremontista, tuotakin voi arvella viaksi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Herkästi tulee öljynvaihtoa suorittavalle, ylitäytettyä,
varmuuden vuoksi.
Täyttömäärissä on vaihtelua, esim. täysin kuiva kone tai "vaihtotilavuus"
herkästi öljykauppiaat ilmoittaa liian ison määrän
:) hehän suorastaan myyvät öljyä :)
jokainen moottori on yksilöllinen, joissain koneissa öljy pysyy ylärajassa
toisissa laskee nopeasti ylärajasta puoleenväliin
joissain moottoreissa laskee nopeasti puolesta välistä lähelle alarajaa.
Kaikki korkeudet alarajan ja puolenvälin välissäkin ovat "oikeita", kunhan on.
Runsaasti vaikuttaa myös ajotapa tai sen nopea muutos öljynkulutukseen.
Älä nyt näillä puheilla ota turhia murheita  ;D
Äläkä ainakaan aloita moottoriremonttia jos et aio ajaa ko. skotulla kymmeniä tuhansia ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Liika öljy ei selitä huonoa käynnistyvyyttä. Kaksi erillistä vikaa samaan aikaan on sekin harvinaista. Väljän koneen luulisi savuttavan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Niinpäs.. jos ilmansuodatinkotelosta valuu öljyä,
saattaa käynnistyä huonosti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-E-

Öljytilavuudeksi on merkitty 1,7litraa piakkion ohjekirjassa.
Saattaa olla, että on mennyt 1,8litraa.

En ole öljytikun käytöstä ihan varma, mutta arvelin, että max = lämpimänä ylärajassa, kun tikun ruuvaa pohjaan.
Nyt kylmänä tarkistin äskön, niin vaikuttaisi kuin olisi vajunut 1/4 ylärajasta.
Eli saattaa olla kohtis lähellä ylärajaa lämpimässä koneessa.
Käytin koneeseen manuaalin mukaista 5W-40 Castrolin öljyä.
En ole ainakaan peileistä nähnyt savupilveä taakseni jättäväni  ;D
-ehkei se kone ihan holo vielä sentään ole. oisko männänrenkaat jumissa vähäisen ajon ja runsaan seisottamisen takia?

Mietin, että mahtoiko mennä liikaa öljyä siihen ilmanputsariin. Laitoin siihen motulin sinistä spray foam filter oil´ia.
Jos se jäi märäksi, niin saattaa öljytä imupuolta ja miksei tulppaakin.
En tiedä haittaako moinen sitten esim ilmamäärämittarin toimintaa?
Varmasti on horinut putsarista öljyä koneeseenkin ehkä.. tulppaa kun taannoin vilkaisin niin ei näyttänyt öljyiseltä.

Ajaessa tuntuu kyllä olevan vetoja. Tosin, en ole vastaavaa isoa varikoneista ajanut etten täysin tiedä millainen mörkö tän pitäisi olla.  :o
Ehkäpä putsaan tulpan ja kokeilen sitten tulille..

Ajamista varten tämä on ostettu, että jos tarve vaatii niin korjauksia tehdään vasta syksyllä.
Ajamisen puutteesta johtuvat murheet luultavasti korjaantuvat ajamalla.. mutta seurailen näillä vinkeillä vekottimen toimintaa..

Ostin tämän kun mielestäni kohtuuhinnalla sain, uskalsin ostaa paljon ajetun kun näin youtubesta että jollakulla oli vastaava vekotin jolla oli ajettu 500 000km ennenkuin piti konetta avata (silloinkin vissiin ihan vain mielenkiinnosta toimivan koneen avasi).
Arvelin, että jos kestää 100tkm´kin ilman isoja huolia niin sehän riittää tässä hintaluokassa.
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kissantassu

Vaikuttaa tilanteessa olevan paljon epävarmuuksia, joten aloittaisin perusasioiden selvittämisellä.
Onko sinulla laitteen ohjekirjaa tai saatko sellaisen käyttöösi. Muut Xevo 400i käyttäjät voivat kaiketi antaa tietoja.

1. Mitataanko öljymäärä tikku ylhäällä vai alhaalla?
2. Öljykostutettu ilmanputsari (vaahtomuovia?) ohjeistuksena olen käyttänyt suihkuttaen oljy suodattimeen tai uittaminen öljyssä ja sen jälkeen ylimääräisen öjyn poisto puristamalla. Vaikkapa lehtien välissä.
3. Jos tulppa vanha tai pahasti öljyyntynyt, niin uusi epäselvissä tapauksissa. Seuraa tulpan aluksi tulpan väriä ja sen muutoksia.

Tuo ylläoleva perustilanteen selvittämistä. Jatko meneekin sitten laitekohtaisesti. Ajoitukset, venttiilien välykset jne. Youtubesta löytyy materiaalia esim. haulla piaggio xevo 400i repairing.
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

-E-

kiitoksia vastauksista.
Näytti olevan keskeisessä euroopassa yksi Xevo myynnissä 66tkm ajettuna, 1950eur pyynnillä.
Eli oletettavasti siitä jotakin rahaa saattaa sielläkin vielä noillakin metreillä saada?  ::)
olihan se Suomessakin yksi Peugeot satelis myynnissä jolla oli rapea 100tkm ajettu ja vielä liikeessä soivana myynnissä..

Mietinpä tuossa, että jos ilmanputsari on "tukossa", eli olen sen jättänyt liian märäksi..
niin.. eikös se silloin se kone tee alipaineen sinne putsarikoteloon ja sitä myöten sitten ala tekemään alipainetta myös sinne kampikammioon ja näin muodoin ala imustelemaan sitä öljyä sieltä..
ja nyt kun se imee sinne imukanavaan sinistä öljyä putsarista ja ruskeaa kampikammiosta niin saattaa tosiaan öljyyntyä se tulppa.
en sitä tulppaa älynnyt sitä tarkastaessani arvioida öljyisyyden osalta. Tulpan uusin kyllä samalla kun nämä muut "huoltotoimeni" tein. Taidan purkaa katteita taas ja avata ilmanputsarin ja puristella sen vaahtokumin kuivaksi.
uskaltaakohan tuonne imukanavaan (ilman ilmaputsaria siis) tohottaa pikkasen bräkliiniä että saisin rasvaa pois ilmamäärämittarista.
en tiedä onko tässä sellainen kuumalanka mallinen vai mikä, mutta ehkei se näin pienessä koneessa saa sitä omin päin imettyä puhtaaksi ja veikkaan ettei toiminta ainakaan parane jos se on öljyinen/likainen.
???

käyttöohjekirja on ja olen sitä hieman tutkinut.
venttiilivälyksiä en millään jaksaisi lähteä säätämään. ei kuulosta nakuttavan lämpimänä mitenkään erityisesti.
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie

konenikkari

#12
Monissa ilmansuodatin öljyissä käytetään liuotinta, joka ei pala.
Eli jos suodatinta öljyää ylenmäärin,
ei tahdo saada, ekakertaa moottoria käymään millään he...tillä !!
Eli, käynnistäessä moottori saakin, hapen sijaan liotinhöyryjä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-E-

No niin.
Eli puristin ilmansuodattimen vaahtokumista ylenmääräiset öljyt pois ja tarkistin tulpan.
Tulppa oli öljyinen ja ilmansuodattimesta lähti sitä sinistä motul spray öljyä, noh. jonkin verran.
Kotelon rakenteen ansiosta tuo huohottimesta imetty öljy ei pääse siihen vaahtokumiin, eli kertyy sinne omaan lokeroonsa ja vuotaa sitten läpi ulos, variaattorikotelon päälle.
Laitoin tulille ilman putsarikotelon kantta ja on sanottava, että yllättävän paljon huohottimesta tupruaa tavaraa.
Toki kampikammio lienee ilmeisen pieni ja yksisyliterinen aiheuttaa isohkon ilmamassan liikkeen käydessään, mutta kova käry tuli sieltä huohottimesta. mene ja tiedä onko normaalin puitteissa.

Käynnistyi erittäin hyvin ilman ilmanputsaria ja käynnistynyt hyvin tämän suodattimen "kuivauksen" jälkeen.

Tyhjäkäyntiongelmaa tämä ei ratkaissut.

Manuaalista katsoin vianhakuohjeita sammuiluun / alhaiseen joutokäyntiin.
Useita vaihtoehtoisia syitä.

Ilmeisesti minkäänlaista säätöä ei tunneta tuon joutokäynnin korjaamiseen.
Eikä ohjainlaite ilmeisesti osaa reagoida (korjata joutukäyntiä sen laskiessa alle jonkin tietyn rajan).



Moottorin toimiessa muuten mainiosti, niin voisi epäillä vian olevan jokin simppeli, likaa/hapettumaa lämpötila-antureiden liittimissä/johdoissa, imusarjan tiivisteessä vuotoa tms..

Onko Piaggion koneissa jotakin yleistä heikkoa kohtaa joka aiheuttaisi lieviä toimintahäiriöitä / käyntivikaa.
-jokin paikka mikä kannattaisi ekana vilkaista?
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie

viisnelonen

Jos olet varma että moottorissa ei ole liikaa öljyä niin sitten vaan puristusmittaus tai ohi virtausmittaus.
Kyllähän se noilla kilometreillä voi hyvinkin olla että männänrenkaat falskaa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250