Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Satelis jarrupalojen vaihto

Aloittaja kestosippi, 04.06.19 - klo:19:56

« edellinen - seuraava »

kestosippi



Saako nuo jarrupalat oikeesti vaihdetuksi ottamatta jarrusatulaa pois ja etupyörän ollessa paikallaan.
Takajarruissa pitää pyörä sekä jarrusatula irrottaa ilmeisesti jarrupalojen vaihtamiseksi.

kestosippi

Millä tuo "Pin cap" on kiinni?

Coastside

Pinnit vain ulos ja palat ulos. Cap on varmaan kumia?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#3
Tommoset suojahatut/tulpat on yleensä vain painamalla laitettu jos on kuminen tai muovinen eli vaikka ruuvarilla vääntää ulos sen.
Alta tulee näkyviin tapin kuusiokolokanta ja sen kun kierrät auki niin jarrupalat pitäis lähtee taakse alaviistoon pois, voi olla että pitää ensin vähän lattapääruuvarilla tms vääntää jpalojen ja levyn väliin lisää tilaa.. ( mäntä painuu hiukan sisäänpäin)

Ed: ootko muuten katsonut onko se satula just tuon kuvan näköinen ? Mulla on kans 250:ssä Nissinin satula mutta palat on kahden tapin varassa. Eikä ole mitään suojatulppia vaan kuusiokannat näkyy.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 04.06.19 - klo:22:42
Tommoset suojahatut/tulpat on yleensä vain painamalla laitettu jos on kuminen tai muovinen eli vaikka ruuvarilla vääntää ulos sen.
Alta tulee näkyviin tapin kuusiokolokanta ja sen kun kierrät auki niin jarrupalat pitäis lähtee taakse alaviistoon pois, voi olla että pitää ensin vähän lattapääruuvarilla tms vääntää jpalojen ja levyn väliin lisää tilaa.. ( mäntä painuu hiukan sisäänpäin)

Ed: ootko muuten katsonut onko se satula just tuon kuvan näköinen ? Mulla on kans 250:ssä Nissinin satula mutta palat on kahden tapin varassa. Eikä ole mitään suojatulppia vaan kuusiokannat näkyy.
Kiitoksia neuvoista jälleen!
Pitää tutkia tarkemmin ennenkuin alan hutkia. Tänään vain kurkistelin altapäin että näyttää kovin ohkasilta ne palat.

kestosippi


viisnelonen

#6
Joo.. näyttää olevan ne 500:n etupalat kiinni vain yhdellä tapilla, katsoin noita motonetin paloja.. Sintterissä on seassa pieniä metallilastuja ja pala kestää pitempään mutta vastaavasti syö jlevyä enemmän.
Sintteri kestää paremmin kuumuutta ja saattaapa sadekelissäkin olla jotain eroa ??
Itte käytän orgaanisia kun ovat hiukan halvempia JA kuluttavat levyä vähemmän.
Jos etu/takapalojen vaihto on työläs niin kannattaa ehdottomasti syynätä ne tarkkaan kun pyörä on irti esim renkaan vaihdon vuoksi.
Reippaasti vaan paloja vaihtaan.. ja kun olet saanut vaihdettua niin pumppaa jkahvalla löysät pois ennen ajoonlähtöä niin ei tuu sydäriä kun tulee 1. jarrutus  :D :D

ps noissa jarrupaloissa saattaa olla merkittäviä eroja pidon ja kulutuskestävyyden osalta ihan kuten renkaissakin.

ed:   Myös  jpalan valmistusprosessin PITÄISI poiketa oleellisesti vastaavan orgaanisen valmistuksesta jotta tuolle "sintrattu" termin käytölle olisi katetta..   https://fi.wikipedia.org/wiki/Sintraus
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

#7


Selkis sen "pin cap"- hatun salaisuus. Se onkin kierrehattu joka varmistaa varsinaisen tapin kiinni pysymisen. Kuvassa jo kierrettynä löysälle:


Capin alta paljastuu kuusiokolopäinen tappi:


Männänpuoleiset palat on hylkyrajalla 1,5mm kummallakin puolella pyörää:


Takasatulakin on melko hyvin nähtävillä mutta ohjeen mukaan paloja ei saa vaihdetuksi pyörä paikallaan vaikka näyttäs että se saattas onnistuakin hieman ahtaassa:

kestosippi

#8
Eipä voi juuri helpommaksi etujarrupalojen vaihto mennä. Tuossa jopissa ei tarvita kuin lattapääruuvari ja 5mm kuusiokoloavain. Kun tuon tapin kiertää ja vetää pois niin palat suorastaan putoaa lattialle.




oskuk

Missä kilometrimäärässä  tämä oli edessä?

Typhoon

Eikös noissa ollut vielä hyvin pintaa.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

viisnelonen

Joo, näkyy olevan kunnollinen suojatulppa. Omaan 250satelikseen vaihdoin just etupalat, toinen oli kulunut jo alle milliin..
Tässähän on siis vain yksi etulevy joten kuluminen on hiukan nopeampaa kuin tuossa kestosipin 2levyisessä.
Mittarissa on vajaa 14 tkm.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

#12
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 08.07.19 - klo:12:33
Missä kilometrimäärässä  tämä oli edessä?
30000km kohdalla tuli tähän Satelikseen etujarrupalat vaihdetuksi. Suositus on sille kitka-aineen minimipaksuudelle 2,5mm ja mulla oli ohuimmat kohdat noin 2mm.
Helppo tarkistaa jos löydät jonkun 2mm paksuisen liuskan ja taskulampun kanssa sovittelet sitä liuskaa sinne jarrulevyn ja palan runko-osan väliin. Ihan silmämääräisestikin näkee onko sitä kitka-ainetta siinä jäljellä ennenkuin se pääsee kulumaan rautarunkoon saakka.

Mulla takapaloissa vielä varaa kuluttaa. Paksuus on noin 2,5mm.