Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

speedfight 3 prikanpoiston jälkeen huiput silloin tällöin 25kmh!

Aloittaja masiina, 25.04.18 - klo:20:47

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Mittaa ja tutki myös se tulpanhattu,
noista on sisuskaluja irronnu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.08.22 - klo:09:04
Mittaa ja tutki myös se tulpanhattu,
noista on sisuskaluja irronnu.
Uusi virtapuola kiinni, toimii mutta ei täysin, kiihtyy normisti, mutta jotenkin tuntuu ajessa ettei saa tasaiseen sähköä, jos tiputan nopeuden niin että kierrokset tippuu 6000 tai alle vauhdissa, alkaa matelemaan ja putki tussahtelee. Lähtee kuitenkin jos pysäyttää, niin kiihtyy yli sen 6000 kierroksen lennossa ja toimii, mutta jos joutuu hidastamaan, niin taas tuo edellä kerrottu, onko magneetto tai onko tässä joku solenoidi tmv mikä voi olla viallinen?

konenikkari

Kokeile 65 pääsuutinta.
Pistitkö uuden tulpanhatun.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.08.22 - klo:14:30
Kokeile 65 pääsuutinta.
Pistitkö uuden tulpanhatun.
Kokeiltu toisella tulpanhatulla, sama oireilu, kylmänä lähtee todella hyvin, mutta oireilu alkaa jo n 500m:n jälkeen jos joutuu hidastamaan sen 6000 kierroksen alle tai paikkeille. Kannattaisiko ensin katsoa neulaa ja laskea sitä alemmaksi, elikä siirtää ylempiin loviin prikkaa, tai mikä sen jutun nimi nyt oikein on?

A_sentaja

Minulla oli 2000 luvun alussa aprilian rx enduromopo,joka oireili hieman samoin.tulppa kaasari ja cdi oli ok, mutta staattorin virta-arvot heitti valmistajan suosituksista. Oli vähän kosteutta kerännyt ja ottanut itseensä. Kävi siis nätisti tyhjäkäyntiä ja pintakaasulla pystyi ajamaan,kaasun lisäys aiheutti paukkumista ja koneen räkimistä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

#140
Kävin näyttämässä mopokellarin pitäjälle, tuli ulos vääntämään kaasua jalustalla, pyysi tarkistamaan ettei staattorissa ole mikään löysällä jne, virtapuolen viaksi veikkasi, eikä missään nimessä suositellut pienempää suutinta, totesi että se on nytkin ihan alarajalla, toki neulan ylimmässä lovessa oli se prikkakin. Mikäli staattori on ok, niin sitten cdi boxi, ei keksinyt mitään muuta, näki sen kun ajoin että hyytyy heti ja menee nykien n 30kmh, nykii koska ei kierrä kytkimen kiinniottokierroksille. Mulla on magneetto siten nyt esillä, että vesipumppu on pois, ulosvetäjää tulin hakemaan sisältä jne.

konenikkari

#141
Eikös 65 ole isompi kuin 57,5,
kylmänä ryyppy on päällä.
Miksi neulan prikka on ylimmässä lovessa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#142
Sorry, muistin väärin, katsotaan jos mikään ei tehoa näistä, staattoria en saa auki vaikka on kaksi erikokoista ulosvetäjää, itseasiassa 3kpl. Se mikä käy, siinä on kolme kierrettä ja tuossa magneetossa kierteet alkavat syvemmältä, ei ulotu sopivan ulosvetäjän hyvin hyvin lyhyt kierreosa kierteille. Kiinni ainakin oli se anturi ok. Nyt nesteet uudet jäähdyttimeen ja sitten cdi boxi auki ja johdot tsekattaviksi. Edit: johdot ja liittimet cd boxia myöten auki ja crc:tä liittimiin, ei mitään vaikutusta. Mietin tuota suutinjuttua, ajoin samalla suuttimella Hyvinkää-Lieksa-Hyvinkää. Skootteri alkoi tekemään jo tätä junnaamista Joensuusa pois tullessa, ostin 7.5g rullien tilalle Joensuussa 5.5g, 6g eikä 6.5g ollut saatavilla. Olisikohan vika cd boxissa, sekään ei edullisimmillaan hirveitä maksa. Neulan prikka on ollut ostaessa siinä ylimmässä lovessa, voisi kokeilla keskimmäiseen näin aluksi.

Eki

Päivän viimeisin päivitys: Kokeiltu neulan keskilovea, meni todella huonoksi, jos käänsi hanat kaakkoon, ei enää reagoinut yhtikäs mitenkään. Elikä voiko olla että mopo missä vakiosuutin on 50-52, teharille laitettu 57.5 ja saisi liikaa? Siihen en nyt kyllä usko, onhan tällä jauhettu liki moitteetta 1500-2000km, no sitä viantynkää on kyllä jo ilmennyt pienemmässä määrin jo suht' kauan, elikä olisiko cdi boxissa se vika, selviää tietenkin kokeilemalla, mutta toisaalta taas turhaa rahanmenoa, mikäli se vika ei ole siinäkään, kukaan ei osaa sanoa mikä tätä pökötintä vaivaa, en itse eikä edes entinen crossikuski, ken on vääntänyt ja kääntänyt elämässään tällä saralla kaiken.

konenikkari

#144
https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=8137.msg172259#msg172259
eli jossain vaiheessa moposi  vuoti pakkasnestettä sinne sähköpuolelle.

"Kannattaa katsoa ettei vauhtipyörän kotelossa ole kohtuuttomasti kosteutta.
Jotkut pakkasnesteet johtaa melko hyvin sähköä,
on syytä kuivata huolellisesti."

ÄlÄ yritä itse irroittaa sitä vauhtipyörää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#145
Tilattu cdi boxi, ei löytynyt kuin rajoittamattomia? Ei sitä nestettä magneettoon ole vuotanut, se oli kuiva ja puhdas. Miksi ei magneeton koppaa voisi itse irroittaa, vai mitä tarkoitat? Täytyisi vaan ostaa sopivan pitkällä kierteellä 24x1

mopotinx3

#146
Tuli mieleen, että yhdessä Keeway Fact tai RY6 oli tällainen samanlainen vika kuin Ekin Peugeotissa.  Mopo toimi loistavasti ilman variaattorin rajoitinprikkaa, mutta sitten päätin myydä sen. Laitoin takaisin rajoitusprikan ja sitten alkoi se junnaaminen jossain 5000 ja 6000 kierroksen nurkilla.  Tuntui kuin moottori ei saisi vastusta tarpeeksi kun välitykset  on niin helpot.  Mopo siirtyi kuitenkin uudelle omistajalle, että en poistanut tuota empimistä.  Harmitti todella paljon, kun ei mielestäni prikan lisääminen pitäisi tähän vaikuttaa.  Tämä ongelma Pösö ei siis ole ainoa junnaava 2t skootteri Suomessa.  Matador 2t otti myös todella paljon nokkiinsa prikan lisäämisestä.  Moottoriin tuli tärinää ja kierrokset huusivat tuomiopäivän taajuudella.  Otin sen prikan pois ja kehotin uutta omistajaa hommaamaan sähköisen rajoittimen.
Koska Eki on havainnut junnaamista, vaikka variaattori on  irroitettu, täytyy vika olla bensahana, kaasutin, pakoputki, kampiakselin stefa, läppäventtiili -alueella. Jos laittaisi käsin käännettävän hanan, voisi alipainehanan vian sulkea pois.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Niin, mullahan on ongelma se että muuten toimii ok, mutta pakosti joutuu pysähtymään ja hiljentämään, valoista lähtee ihan ok, mutta jos kierrokset tippuu n6000rms, niin siinä junnaa, mutta esim alamäki auttaa taas sen tuon kohdan yli ja kiertää kyllä taas ihan "maailman tappiin", luokkaa n9000rms. Stefoissa ei ole vuotoja missään, uusin hiljattain vaihteistokopan takavariaattorin akselin stefan ja kaikki ollut ok sen jälkeen. Mikäli ei tulevalla cdi boxilla korjaannu, ostan vielä magneettoon uuden staattorin. :)

mopotinx3

#148
Voihan se vika olla sähköpuolellakin. Tämän sytytysongelman voi poistaa pitämällä varastossa varajärjestelmää.  Itsellä on Piaggio 2t ja Keeway 2t systeemit.  Aika nopeasti nuo vaihtaa, niin saa sytytyksen varmasti pelaamaan. Kun keskittyy yhteen tai kahteen moottorimalliin, niin ei mene turhan paljon rahaa varajärjestelmiin.
Harmi, kun kiinalaiset ei valmista CDI-bokseja, joissa säädettävä sytytysennakko, kyllä empiminen poistuisi monesta moottorista, kun saisi säätää itse ihanteellisen ennakon.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#149
Moottorin äänten perusteella kuulosti siltä, ettei Pösö saa bensaa tarpeeksi.  Yhdessä Apriliassa piti vaihtaa A7 terävä neula, niin alkoi toimia, pelkkä suuttimen vaihto suurempaan  ei tepsinyt. Joissain mopoissa on luistin neulan suuttimen (kaasuttimen kurkun pohjassa) reikä niin pieni 1mm, joten standardi luistin neula tukkii sen vähäisenkin reiän niin pahasti, ettei moottori pääse kierroksille.
Aprilia Sportcity One 50 4t