Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4T 4V sytytystulppa

Aloittaja Jkarha, 05.09.14 - klo:21:08

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#30
Nyt ei vika ole tulpassa,tuohan on paras mahdollinen.
Vikaa taitaa olla polttoaineessa, sytytyslaitteissa tai käytetyssä öljyssä.
Onko kompressorilta suutinyksikköön menevä putki
lämpöeristetty ohjeiden  mukaisesti.
Pienikin kosteus polttoaineen joukossa häirii tulppaa.
https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/download/aprilia_ditech_updating.pdf
Oliko tuonmoista vikaa skotussa kun sen ostit.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#31
Tämä cr7ekb ostettu Hämeenlinnan motonetista tänään ja ajettu Hyvinkäälle, kova pätkiminen n 3km:n ajon jälkeen? Ostettu myös uusi 12v/9aH akku motonetista ja ollut tullessa asennettuna, nyt laitettu vakitulppa puhdistettuna paikoilleen, myös uusi olmanputsarin suodin vaihdettu äsken, se entinenkin oli myös ok. Öljyä jota kaadan tuorevoiteluun, on teboilin täyssynteettistä bike öljyä, myös tarkastettu öljynsyöttä nipan viivoitukset usein, ovat kohdillaan. Liian kuluttavaa henkisesti alkaa olemaan, enempi mopon kimpussa kuin tienpäällä, tana!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

#32
Kun kone syö tulppia, se on viallinen. Vanhaan mopoaikaan oli nokipiikit yleisiä paljosta öljystä ja huonosta ilmanputsarista johtuen. Ruiskussa öljy tulee männän ohi, jos se on noen syy. Öljyä voi kertyä kammioon ja tulla sylinterin kautta ulos. Osa palaa ja nokeaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

"Vanhaan mopoaikaan oli nokipiikit yleisiä"
bensiinissä oli lyijyä ja öljyssä sähköä johtavia mineraaleja  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Hiili on sähköä johtavaa, mutta se miksi se asettuu tulpan kärkiväliin, vaatii lisäaineita.
Eki jo koetti tyrmätä öljyn osuuden, mutta seos on hyvä, kertoo keskieristeen ruskea väri ja nokea on putsattavaksi saakka ja ainoa ehdokas on öljy tehdä sitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Onko moottorissa toimiva termostaatti paikoillaan.
Aikas typerältä tuntuu käydä tätä keskustelua aivan väärän otsikon alla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#36
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.03.22 - klo:22:03
Hiili on sähköä johtavaa, mutta se miksi se asettuu tulpan kärkiväliin, vaatii lisäaineita.
Eki jo koetti tyrmätä öljyn osuuden, mutta seos on hyvä, kertoo keskieristeen ruskea väri ja nokea on putsattavaksi saakka ja ainoa ehdokas on öljy tehdä sitä.
Minulla ja kaverilla oli aiemmin eri skodessa tismalleen sama juttu, siihen auttoi kun laittoi läppäventtiilin rajoitinlevyn paikoilleen. Elikä messinginvärinen metallilevy missä on keskellä reikä, mikä rajoittaa seoksen saantia, sen ovat monet ottaneet tietystikin pois, itsellä on tallessa ja laitan paikalleen, kunhan vieläkin lämpimämmät ilmat koittavat, että tiivistemassa saa rauhassa kuivua ja muuttua kumimaiseksi tiivisteeksi, niin imukaulan kuin läppärungon välissä, mihin vielä tulee se rajoitinlevy. Hyöty levyn poistamisella on olematon, mutta on kuitenkin otettu pois aikoinaan. Mainitaan vielä että kaveri osti käytetyn gilera runner purejetin, purkasi sen, osti liki parilla tonnilla merkkiosia ulkomailta, asenteli uuden sylinterin/männän ja koko variaattoripuolen nillä hintavilla osilla, elikä todella hyvin rakennettu skode teki juurikin samaa kuin tuo omani, hän käytti vielä kalleimpia iridium ja laser tulppia sekä kolmekertaa kalliimpaa öljyä kuin minä (minulla teboilin bike). Hän ja minä avarrettiin karalla ilmanputsarin sisäänottoaukkoa, ei apuja, sitten kun laitoin rajoitinlevyn läppärungon yhteyteen takaisin, toimi kuin ennenkin, mutta ei noennut enää tulppaa.  ;)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 20.03.22 - klo:09:53
Sen verran noista iridium tulpista OMIA kokemuksia että olen vaihtanut kolmeen 1-syl 4T skoduuni (125-400cc) iridium tulpan ja jokaisessa oli kylmän koneen tyhjäkäynnissä havaittavissa ero, varsinkin noista ainoan kaasutin version(125) kohdalla huomattava ero välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen. Koneiden lämmettyä en huomannut mitään eroa..

Hieman ohi aiheen, niin onko iridiumpulpasta muuta iloa, kuin ravakka kylmäkäynnistys? Ostin tuohon pösön projuun kokeeksi iridiumtulpan ja koetan sillä sitten kesemmällä testailla. Normaalisti olen noissa mopoluokissa mennyt ihan perinteisellä tulpalla ja varsinkin 2 tahtipeleissä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Tuli jauhettua yli 140km Vantaa mopo sport ja Helsinki seurasaari, toimi virheettä koko matkat edestakaisin, elikä vika olikin erittäin puhtaanoloisessa ilmanpuhdistimen vaahtomuovissa jonka vaihdoin uuteen. Ostin vastaavan malossin reilummin ilmaa päästävän, tulppa puhdistuu ajaessa itsestään, niinkuin kuuluukin, hienoa etttei tarvi väkästellä enempää.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#39
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.03.22 - klo:16:09
Kun kone syö tulppia, se on viallinen. Vanhaan mopoaikaan oli nokipiikit yleisiä paljosta öljystä ja huonosta ilmanputsarista johtuen. Ruiskussa öljy tulee männän ohi, jos se on noen syy. Öljyä voi kertyä kammioon ja tulla sylinterin kautta ulos. Osa palaa ja nokeaa.
Sinä olit oikeassa ja taisi olla jokunen muukin, ilmanputsarin suodattimen vaihto poisti koko nokeamisen ja toimii. Syy huonoon ilmanputsarin toimintaan oli siihen tarkoitetun öljysprayn tukkima suodatin, öljysin juurikin siten kuin ohjeissa mainitaan, en liikaa enkä liian vähää, enää ei öljyjä vaan tiuhempaan suodattimen vaihtoja.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

#40
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 21.03.22 - klo:14:44
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 20.03.22 - klo:09:53
Sen verran noista iridium tulpista OMIA kokemuksia että olen vaihtanut kolmeen 1-syl 4T skoduuni (125-400cc) iridium tulpan ja jokaisessa oli kylmän koneen tyhjäkäynnissä havaittavissa ero, varsinkin noista ainoan kaasutin version(125) kohdalla huomattava ero välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen. Koneiden lämmettyä en huomannut mitään eroa..

Hieman ohi aiheen, niin onko iridiumpulpasta muuta iloa, kuin ravakka kylmäkäynnistys? Ostin tuohon pösön projuun kokeeksi iridiumtulpan ja koetan sillä sitten kesemmällä testailla. Normaalisti olen noissa mopoluokissa mennyt ihan perinteisellä tulpalla ja varsinkin 2 tahtipeleissä.
Asiaa on vaikea tutkia diy pohjalta mutta se X9 125 kävi selvästi paremmin tyhjäkäyntiä kylmänä. Olikin viimeinen kaasarivehje mulla. Iridium tulpan kipinä on silminnähden voimakkaampi kuin perinteisen tulpan.

Edit: Omien postausteni mukaan myös satunnaiset sytytyskatkot väheni/jäi pois
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250