Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

huatian 150 ei starttaa

Aloittaja 125samurai, 01.06.14 - klo:12:42

« edellinen - seuraava »

125samurai

ei käynnisty polkemallakaan, virtaa on. Aamulla ajoin ja toimi normaalisti. Sitten olin uudelle lenkille lähdössä niin eipä starttaakaan. Onko kellekkään sattunut vastaavaa?

mopo305

...ei käynnisty polkemalla, onko siinä starttia olleskaan???? ::)
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

Coastside

Merkillä ei ole juurikaan väliä koska rakenteet on samanlaisia kuten ongelmatkin. Akun kunnon näkee valoista ja se on maadoitusliittimen hapettuman kanssa yleisimmät syyt. Jos vika on muualla se voi olla starttimoottorissa tai johdotuksissa tai jokin on polttanut sulakkeen. Relekin on voinut rikkoutua. Mittailemaan joutuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Starttimoottorivikojen etsinnässä oivallinen apuväline on koelamppu,
ja sopiva määrä erimittaisia ja kokoisia johdonpätkiä  ::)
Ja vielä parempi, kaksi koelamppua.
Koelamput voi itse valmistaa esim. sukkula 5W ja h7 lampusta.
Nykyiset digitaaliset yleismittaritkin ovat oivallisia paikassaan...mutta..mutta,
niiden heikkoutena on kuitenkin, etteivät ollenkaan kuormita mitattavaa jännitettä.
Vähäiselläkin sähkötekniikan tuntemuksella,
ja kylmällä logiikalla ja suunnattomalla kärsivällisyydellä nuo starttiviat yleensä selviävät.
Mutta jos ei ole ollenkaan aiheesta kiinnostunut eikä kärsivällinen kannattaa apuun kutsua
asiaa tunteva kaveri, tai luottaa alan korjaamoon.
:D Sillä virta ii kulkee johtimessa R n.300.000km/s  :D
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

#4
Se koetuslamppu voi olla halogeeni missä on liitinjohdot. Siihen kahdella metrisellä johdolla hauenleuat kumpaankin joilla sen saa kiinni ja voi koettaa koskettamalla.

Jos etsii oikosulkua, se sulakkeen paikalle ja kytkemään (kytkimistä tai liittimistä) eri laitteita päälle kunnes palaa kirkkaasti oikarin kohdalla.

Starttiviassa ensin tarkistukseen akku, sitten sulake ja sitten starttirele ja lopuksi itse startti, saako nuo kaksi virran kun virta on päällä ja namikkaa painetaan. Jarrukahvakytkinten toimimattomuus hiljentää startin. Maadoituksen (Akun miinus- runko-moottori) varmistamiseksi voi tehdä vastaavan kytkennän ilman lamppua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

125samurai

Lähti kuitenkin polkemalla... vika oli siinä että jarrukahvojen katkaisijat oli osittain sulaneet. Ei muuta kun pohtimaan mistä se johtui.

ko2610

Hapettuneet kontaktit tms. Huono kosketus aiheuttaa ylimenovastusta, joka puolestaan virran kulkiessa kehittää lämpöä.

Midland

Jos virta ei pääse  kulkemaan normaalia reittiä-esim. hapettunut liitos jossain-niin se keksii uusia reittejä, jotka ei välttämättättä kestä moisia virtoja. Sitten sulaa tai muuta ihmeellistä tapahtuu. Sähköpalon vaara on aikas suuri sitten ja kannaittas ne päävirtajohdot tarkistaa-pieni vaiva kaikkeen siihen kummitteluun nähden. Vähän niinkuin pakko tehdä jos haluat mielenrauhan.

125samurai

Kiitosta vaan asiallisista vinkeistä

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.06.14 - klo:12:14
:D Sillä virta ii kulkee johtimessa R n.300.000km/s  :D

Seuraavalla sivulla on laskettu tyypilliselle kuparikaapelille elektronien keskimääräinen nopeus, joka on suuruusluokkaa millimetrin sekunnissa:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/ohmmic.html

Yksittäiset elektronit toki poukkoilevat johtimessa satunnaisesti eri suuntiin nopeudella, joka on suuruusluokkaa 1000km/s, mutta kun otetaan valtavan elektronimäärän keskiarvo, ne siis valuvat hitaasti edellä mainitulla nopeudella. Näin siis tasavirrassa. Vaihtovirrassa suunta muuttuu jatkuvasti, eivätkä elektronit siis keskimäärin liiku mihinkään.

Sähköinen signaali kuitenkin etenee johtimessa lähes valonnopeutta, minkä vuoksi valokin syttyy hehkulamppuun heti kun katkaisijaa kääntää.
http://www.kysy.fi/kysymys/sahko-elektronien-liiketta  8)

konenikkari

"Seuraavalla sivulla on laskettu tyypilliselle kuparikaapelille elektronien keskimääräinen nopeus, joka on suuruusluokkaa millimetrin sekunnissa"
Siis kun sillä paksulla starttikaapelilla on pituutta n 500mm, kestää n.8min napin painalluksesta ennen kuin starttimoottori käynnistyy ;D ;D
Vai mitä hait.
Itseasiassa elektronien liikkeellä johtimessa ja siinä kulkevalla virralla ei juurikaan ole yhteistä tekijää.
Tuon " :D Sillä virta ii kulkee johtimessa R n.300.000km/s  :D"
mainitsin vain siksi että kokeilujen suorittaja ymmärtäisi varoa virheellisiä kytkentöjä.
Jotkut ehkä ymmärsi, kaikki ehkä eivät.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

Niin, starttinappulaa kannattaa painaa ainakin muutama minuutti, sähkö voi kulkea joinakin päivinä vähän hitaammin.