Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Puristuspaine- ja ohivuotomittaus

Aloittaja Coastside, 21.04.08 - klo:17:15

« edellinen - seuraava »

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Lainaus käyttäjältä: Timo - 22.03.10 - klo:08:42
Mä huomasin tossa ennen ku toi meni rikki,kun vaihoin 63cc sylinterin skootteriin,siinä tuli mukana 1mm paksunen kannen tiiviste,vastaa varmaan 3-4 peltistä tavallista tiivistettä.Kun ton pistin kiinni,ja sain koottua,polkiessa oli aivan sairaan kovat puristukset.Kädellä ei mitään mahista saada alas.Sit parin polkasun jälkeen,löi todella kovaa takas vastaan,reiteen pamahti :D
Kyl se sit lopulta lähti käyntiin,söi vaan tehoja aika lailla.Vaihoin sit tavallisen tiivisteen tilalle,tuntuu et puristukset on ihan olemattomat,helposti lähtee kyl käyntiin,ja tehoja enemmän.
Mutta eikö sen pitäs olla juuri päinvastoin?paksumpi tiiviste-vähemmän puristuksia,ohuempi-enemmän?

Kuulostaa todella oudolta. Jos sillä paksummalla tiivisteellä oli paljon kovemmat puristukset niin sehän tarkoittaa käytännössä sitä että se ohut tiiviste vuotaa. Itse en kyllä huomannut mitään eroa puristuksissa saatika tehoissa, oli sitten yksi tai useampi tiiviste päällekäin. Viime kesänä ajelin pitkään kolmella kannentiivisteellä kun yhdellä tuppasi nakuttamaan kone.

Jos sinulla on tehoja enemmän sillä yhdellä tiivisteellä ja mopo pelaa moitteettomasti niin sehän kannattaa jättää sitten paikalleen. Puristuksista viis.

Coastside

#47
Kiinankone käy 98 bensalla vielä kun painemittaus polkien näyttää 15,2 Bar (kaasu auki, kaikki varusteet kiinni +5 lämmössä). Startilla 13,2 bar.
Kone lämpimänä polkien 14,2 ja startilla 15 Bar.

Pitää tarkistaa tuo mittari, niin kovia tuloksia se antaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Timo

Tulipahan itsekkin ostettua puristuspaine mittari motonetistä 17e.Ei vain ole kuin 14 ja 18mm päät mukana,jostain pitäisi löytää 10mm pää joka tuohon kiinan kanteen käy,oliko se nyt 1mm nousulla. Kyllähän semmosen voisi itsekkin tehdä,mutta onko kukaan nähnyt sellaisia erikseen myytävänä?

Saisi mitattua nuo paineet,kun epäilen edelleen männän päästävän öljyt renkaitten ohitse,muutenkin laiskempi.Eikä nyt täydellisestä rampasta ole kuin 2200km,koneen sisuskalut kaikki uudet,hoonattua sylinteri,uusi mäntä jne jne...Ja ne venttiilivarren kumit vaihdettu 1000km sitten.

Coastside

Jos on iso moska, tuurna ja rustuuki, niin tulpasta saa hakattua eristeen ulos ja sen rungon saa tiivistemassalla mittarin kierteisiin hieman niitä ohentaen. O-renkaalla se tiivistyy kanteen. Tein noin ja toimii.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#50


Ratkaisu letkumittarin kiinnitykseen. Ilman välitiitintä kanteen kierteille saanti on hankalaa. Väliliittimen työjalujen tarve ratkesi O-renkaalla liittimessä niin että käsin kiristys riittää. Tulpan tiiviste näkyy.

Liitinosassa on messinkiin leivottu suuntaventtiili josta ei puhalla läpi (jos ihmettelee tukkoisuutta) ja roskien pääsy sinne on estettävä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Kannattaa tehdä tuo systeemi, säästää verta-hikeä-tupakkia-kaljaa-kirosanoja ja on luotettavakin vielä.
Itellä samantapainen viritys.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Ohivirtausmittarin tekee tulpan rungosta ja liittimestä letkuun sekä renkaan venttiilistä jolla saa paineet letkuun, joka toimii säilönä. Kellottaa ajan missä letun tietty jäykkyys katoaa vaikka niin että se taipuu tietyn määrän. Lämpötila pitäisi olla suunnillen sama eri mittauksissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#53
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.10.11 - klo:16:32
Ohivirtausmittarin tekee tulpan rungosta ja liittimestä letkuun sekä renkaan venttiilistä jolla saa paineet letkuun, joka toimii säilönä. Kellottaa ajan missä letun tietty jäykkyys katoaa vaikka niin että se taipuu tietyn määrän. Lämpötila pitäisi olla suunnillen sama eri mittauksissa.
Turhan virhealtis mittaustapa. Ohivuotomittariin tarvitaan paineenalennin mittarilla (on kyllä jo useimmissa kompuroissa valmiina), jonka näyttämä säädetään 100 psi (noin 7 bar siis) joka on mittaus eli vertailupaine. Sitten tarvitaan toinen mittari paineenaltimen jälkeen ja mittareiden väliseen liitosputkeen tehdään tulppa jossa on 1mm reikä. 2's mittarin jälkeen (itseasiassa rinnanliitos) liitäntä tulpanreikään.

Ilmaa lasketaan palotilaan (kampura pitää olla lukittu ykk ja venat tietty kiinni) ja mittareiden välinen erotus on ohivuoto. Eli jos vertailupaine on 100 psi (eli siis 100%) ja 2's mittari näyttää 90 psi, on ohivuoto 10%. Ei tarvitse mittailla lainkaan aikaa.

Edit:

Kompuratarvikkeista tehtyjä ohivuotomittareita:
http://www.131abarth.com/ESaomat/IMG_0761.JPG
http://www.131abarth.com/ESaomat/IMG_0764.JPG
http://koti.mbnet.fi/cr250/sekalaisia%20kuvia/ohivuotomittari.jpg
Edellisen mittareiden välinen tulppa jossa siis 1mm reikä
http://koti.mbnet.fi/cr250/sekalaisia%20kuvia/ohivuotomittari2.jpg

Puristuspainemittarikin on pelkkä painemittari, jossa vain on takaiskuventtiili eli suurin arvo jää mittariin. Senkin tekee puoli ilmaiseksi, mutta eipä tehdastekoisetkaan juuri mitään maksa.

Editoin tänne nyt vielä, että ohivuotomittaus on vertailukelpoinen eri moottoreiden välillä. Puristuspainemittauksessahan mittausarvoa muuttaa esim nokka-akselin vaihtaminen toiseen. Ohivuotomittauksessa 10% ohivuotoa on 10% ohivuotoa, oli moottori mikä tahansa tai oli siihen nyt vaihdettu esim vaikka se nokka-akseli.

Samppa

Suora lainaus sivuilta:
http://www.kam.fi/kkvk/Moottorin%20kuntotarkastus/ohivuotomittaus.htm

-pakoputkesta sihisee => pakoventtiili vuotaa paineet
-jäähdyttimessä kuplii => kannentiiviste vuotaa vesitilaan
-vuotaa imusarjaan= imuventtiili vuotaa
-vuotaa painetta öljyntäyttöaukosta  = männänrenkaat kuluneet
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.10.11 - klo:16:32
Ohivirtausmittarin tekee tulpan rungosta ja liittimestä letkuun sekä renkaan venttiilistä jolla saa paineet letkuun, joka toimii säilönä. Kellottaa ajan missä letun tietty jäykkyys katoaa vaikka niin että se taipuu tietyn määrän. Lämpötila pitäisi olla suunnillen sama eri mittauksissa.
Minkälaisen OHIVUOTO mittauksen tulla tavalla olet saanut aikaan? ???

Coastside

Puristuspainemittariin kannattaa rakentaa rengasventtiili jonka voi kiertää pois kun käyttää samaa ohivirtausmittarin osana. Jokin sopiva säiliö (skoden rengaskin käy) T-liittimellä jonka paineen laskua tarkkailee kun se on kytketty sylinteriin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Ohivuotomittariksi käy myös renkaantäyttömittarikin. Siinä kun on valmiina se painemittarikin. Se normi renkaantäyttöpää ei tosin ole kiinnipysymisen kannalta ihan kaikkein paras ja kuluneena myös harvoin enää järin tiiviskään, joten ei mikään ideaalein ohivuotomittaukseen.

Monissa täyttöpistooleissa on se täyttöletkun nippa kiinni samalla kierteellä kuin muutkin kompuroiden pikaliittimet ja näin voi pistää siihen naaras-paineilmaliittimen ja tulpan runko-osaan tietysti sopiva uros-vastakappale. Jos tekee vielä siihen ylitse jääneeseen renkaantäyttöletkuun myös pikaliittimen voi siihen täyttömittariin vaihtaa renkaantäyttöletkun kun mittaa rengasppaineita ja taas eri letkun kun mittaa koneen ohivuotoa.

Coastside

Pikatestiksi käy pumpun liittäminen tulpan paikalla ja muovipussien tai ilmapallojen kiinnitys  imu- pakoputkeen ja huohotusliittimeen. Ventiilit kiinni asentoon lukittuun moottoriin pumpataan ilmaa ja katsotaan mihin suuntaan ilmaa karkaa. Ventiilien kautta ei saisi vuotaa yhtään. Mittarista näkee kuinka suureksi paineen saa joka kertoo sylinterin tiiviydestä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Scootertech

Ohjeita 2 -tahti koneen puristuspaine ja painetestaukseen.2-tahti koneen puristuspaineet pitäisi olla noin 90-110 psi, ei kuitenkaan yli 120 psi tai alle 70 psi.Kiinnitetään tulpanreikään ruuvattava puristuspainemittari.Ensin mitataan kuivana polkemalla voimakkaasti muutaman kerran tai startilla pyörittäen jolloin huippulukema jää mittariin.Seuraavaksi moottoriöljyä lusikallinen sylinteriin, pyöräytetään niin että öljy leviää ja sama uudelleen.Lukema on yleensä hieman korkeampi märkänä mutta jos lukemissa kuivana ja märkänä on kovin suuri ero kannattaa tutkia onko männänrenkaat kuluneet tai sylinteri muuten harva.Tähän testiin käy bilteman tai vastaavat halvat puristuspainemittarit jossa on sopiva tulpanreikään ruuvattava kierrepää.
Tämä on vain puristuspaine mittaus eikä kerro kaikkea moottrin kunnosta tai mahdollisista ilmavuodoista esim. kampiakselin stefoissa.Sitä varten pitää tehdã moottrin painetestaus johon tulee tehdä sopivat laipat tai vastaavat imu ja pakopuolen tiiviiksi tukkimista varten jonka jälkeen kampikammioon pumpataan sopivalla pumpulla tai kompuralla pieni 6-8 psi paine(ilmaliitos esim imupuolen laipassa) ja odotetaan muutamama minuutti.Jos kone on kunnossa se pitää paineet - jos ei niin jossain on ilmavuoto, luultavasti stefoissa tai alakerran tiivisteessä.Vuotokohtaa voi etsiä kuuntelemalla tai ruiskaamalla esim. WD-40 mahdollisiin vuotokohtiin.Tietysti kannattaa vain uusia kaikki jos kone on paljon ajettu koska stefat ovat myös kuluvia osia.2 -tahti koneenhan pitää olla tiivis joka paikasta toimiakseen kunnolla eikä ilmavuotoja saa olla missään.Ilmavuoto alakerrassa aiheuttaa tehon menetystä eikä konetta saa säätöihin tai käymään kunnolla.