Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Puristuspaine- ja ohivuotomittaus

Aloittaja Coastside, 21.04.08 - klo:17:15

« edellinen - seuraava »

Partanen

#15
Polkupyörän pumppuun verrattaessa pumpun sisään mahtuu saman verran ilmaa vedetään pumpun mäntä ääriasentoonsa nopeasti, tai hitaasti.

Eikä nelitahdin puristustahdilla voida vielä venttiilillä paineita pihalle päästää. Sehän tapahtuu vasta työtahdin jälkeen se pakokaasujen poisto.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Kyllä se puristuspaine kasvaa kun kierroksia nostetaan ,tiettyyn rajaan asti. esm männänrenkaat eivät tiivistä kovinkaan hyvin alhaisilla kierroksilla,ilma karkaa kanavien kautta.. jne...

Kovilla kierroksilla  ,hyvin viilatussa kiinalaisesssa ,puristusuhteella 1:12 purstuspaineet on luokkaa ~30 bar ,mutta kädellä hitaasti pyöritettäessä ei siellä ole painetta paljon mitään.

koululaisen painekaava:

Ideaalikaasu pV = nRT
p = paine (pascal)
V = tilavuus m^3
n = ainemäärä mol
R = kaasuvakio
T = lämpö (kelvin)

Jos tilavuus ja ainemäärä ei muutu mihinkään, lämpötilan noustessa paineen on pakko kasvaa.


Kenzy

Jepjep, nimeltänsä kaasujen tilanyhtälö ideaalikaasulle :P On tuota pneumatiikkaa sen verran tullut koneinssiopintojen aikana tahkottua, etten ihan heti anna periksi tässä asiassa ;) kiitoksia openflow teoriapaketista, itse en jaksanut..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Mun järjenjuoksu kertoisi semmoista, että kaasuläppä kiinni käynnistellessä kaasuttimeen vaikuttava alipaine kasvaa kierrosten myötä. Eli ryyppy päällä ja kaasuläppä kiinni, niin kaasuttimesta imetään enemmän polttoainetta.

Mutta tärkeintä on se, että saatiin vähän pohtimista. Kiitokset siitä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Mittasen viikonlopun aikana nuo puristuspaineet ihan piruuttain ja katson tuleeko eroja...  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Hyvä homma, sillähän siitä selvitään.

Pyörän pumppu on siinäkin mielessä huono vertailukohde, että siinä männän ja sylinterin välinen kitka lämmittää sylinteriä varmaankin enemmän kuin ilmanpaineen aikaansaama lämmönmuutos.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Mittaan samalla nelarista ja 2-tahtisesta... Heti jahka täältä töistä pääsen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Jos energiaa riittää polkea, niin kokeile myös kaasu auki, sekä kaasu kiinni. Teoriassa kaasun pitäisi olla testin ajan auki.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#23
Noniin.. Ensinnäkin, 4-tahtista piikkistä en saanut mitattua koska tulpan kierre oli eri kuin 2-tahtisessa (D8EA) ja en löytänyt mittariin sovitepalaa (kas kummaa kun on kadoksissa).

Kuitenkin 2-tahtisen mittailusta (huom! Ei Kiinalainen vaikka täällä osiossa, vaan Piaggio NRG).

Kone mitattiin kylmänä ja mittailuhan olikin sitten melkos hankalaa. Ensinnäkin puristuspaineet eivät polkemalla kokeiltuna olleet kovinkaan tasaisia, vaan heittelivät jonkin verran. Apinan raivolla polkien (aina yksi polkaisu, jonka jälkeen mittarin nollaus) 10 polkaisun keskiarvo oli 3,5bar.

Sähköstartilla ongelmaa teetti se, että koska mäntä tekee jatkuvaa liikettä ja mittaria ei ehdi nollata iskun välillä, niin paineet kasvavat jonkin verran. Kuitenkin, sellaisella yhden sekunnin starttaamisella (ja uudella akulla) keskiarvopaineet olivat 3,2bar (eli polkeminen +7%). Mikäli startataan yli 2 sekunttia jää mittari asentoon 3.8 bar (jalalla saa nopeasti polkien mittaria nollaamatta noin neljään).

Molemmat mittaukset tehty ristiin, eli välillä mitattu sähköstartilla, jonka jälkeen taas polkien ja sitten taas sähköllä. Kaasukahvan asennolla ei tuntunut olevan mitään havaittavaa merkitystä. Toisaalta kaasun merkitystä ei voida sulkea pois, koska tulokset eivät alun alkaenkaan olleet kovin tasaisia (voi mahtua heittelyn piikkiin).

Mittasin myös lämpimällä koneelle, jolloin puristuspaineet olivat jonkin verran korkeampia (samassa suhteessa sähkö / poljin).

Muuta mielenkiintoista. Aluksi, Ennen kuin sylinteriin pääsee seosta oli puristuspaineet jonkin verran keskiarvoja alhaisempia. Öljyisessä sylinterissä tiiviys kasvaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kekra

Sivuaa vähän aihetta mutta kun tänään hain skoden talviteloilta niin ei lähtenyt käyntiin sähköstartilla. Kaksi akullista sahasin turhaan. Ei yrittänytkään.

Sitten kun polkaisin muutamia kertoja vihaisesti niin hörähti käyntiin? Mihinkäs teoriaan tämä perustuu? Itse mietin että juurikin polkaisemalla saa enemmän "jytyä" koneeseen elikkäs juurikin kovemmat paineet pyttyyn. Olenkohan ihan väärässä?

Partanen

Pitänee antaa periksi. Onneksi meillä on rakentava foorumi. Ehkä munkin olis pitänyt käydä niitä kouluja enemmän.. EI.  ;D

Silti voidaan jatkaa vähäsen: Otto-moottori on kuitenkin hyvin puutteellinen, eikä siksi kaikki teoriassa opittu, tai todistettu toimi. Sylinteriin ei saada helpolla saada täydellistä täytöstä imutahdin aikana, vaan sinne jää aina alipainetta. Tästä syystä puristuspaineet ei varmaankaan nouse ihan samassa tahdissa kierrosten kanssa.

Mietiskelin ahtamatonta diesel-konettakin. Siinähän ei rajoiteta ilmansaantia, ainakaan vanhemmissa moottoreissa, vaan kierroksia ja tehoa säädellään polttoaineen määrällä. Silti teho ei nouse kierrosten mukaan, vaan teho on melko tasaista koko kierrosalueen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

en ota tähän sen enempää kantaa, kuin mitä olen omalla kokemuksella saanut aikaan. Siis startilla pyörittämällä kylmän koneen käynnistys on toosi nihkeää, mutta kun antaa muutaman vihaisen polkaisun, niin lähtee yleensä käyntiin. :)
Esim vanha aeroxini, joka joskus seisoi parikin kuukautta talvella, ei lähtenyt startilla käyntiin, mutta muutama polkaisu sai sen heräämään henkiin. Joten veikkaan että mäntä saa kovemman alkuvauhdin polkemalla, kuin startilla.. Mutta sitä vartenhan tämä foorumi on olemassa, että voidan kiistellä asioista.. ;D ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Tuli semmoinenkin mieleen, että kun käynnistyspoljinta painaa todella hitaasti alas, niin paineethan häviää jonnekin pikkuhiljaa. Mitä hiljempaa poljinta painaa, niin sitä kevyemmin poljin menee alas ja suhina vaan kuuluu. Ehkä ne männänrenkaat vuotaa pienillä paineilla. Kun painetta on enemmän (nopeampi liike), puristuu männänrengaskin paremmin sylinterin seinämää vasten, ja ohivirtaus vähenee.

Eipä silti, lähteehän autokin käyntiin joskus paremmin hinaamalla kuin starttaamalla. Oma Taunukseni silloin joskus ennen antautumistaan oli niin väljä, että startilla pyöri niinkuin ei olisi puristuksia ollenkaan, mutta hinaamalla sen sai pari kertaa tekohengitettyä käyntiin.

Eli myönnetään, puristuspaineet ovat riippuvaisia kierrosnopeudesta, vaikka en kaavoista ymmärrä. Mutta tuskin samassa suhteessa läpi kierrosalueen, johtuen mäntämoottorin huonoista ominaisuuksista. Voisi kuvitella, että ihanteellista olisi se, että sylinteri täytettäisiin hitaasti, niin että sinne ei jää alipainetta venttiilin sulkeutuessa, mutta seos puristettaisiin nopeasti. Nykymoottorissahan se ei ole mahdollista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 26.04.08 - klo:00:04
veikkaan että mäntä saa kovemman alkuvauhdin polkemalla, kuin startilla..

Juuri tästä lienee kyse. Ei tuota oikein voi muutenkaan selittää.
Lämmin konehan lähtee yhtä hyvin käyntiin sekä polkaisemalla että sähköstartilla. Mutta kun sylinteri on kylmä niin seos syttyy silloin paljon huonommin. Siinä tapauksessa mitä kovemmat paineet niin sen paremmin seos syttyy. Ihan loogista.

Varsinkin pitkän talviseisonnan jälkeen bensan seassa saattaa olla tiivistynyttä kosteutta . Lisäksi bensa menettää kait syttymisherkkyyttä ihan luonnostaankin usean kuukauden seisomisen jälkeen. Ihan lämpimässäkin.

Joskus käynyt mielessä tosin sekin mahdollisuus että sähköstartti vie kaiken virran akusta startatessa eikä virtaa enää riitä tarpeeksi kipinän tuottamiseen. Nimenomaan kylmään sylinteriin. Maalaisjärjellä ajatellen mitä voimakkaampi kipinä sen parempi syttyvyys. Näissä kinuskeissa on tunnetusti todella mitätön kipinä. Päiväsaikaan ei edes erota kunnolla.

Sitä en tiedä onko se kipinä yhtään sen voimakkaampi polkaisemalla kuin sähköstartilla. Joku viisaampi vastatkoon.

Partanen

Se on tosiasia, että jos akku on huonossa kunnossa, tai latauksessa, niin kinkkiä startilla käynnistellessä ei virta riitä enää kipinään. Käyttöohjekirjassakin neuvotaan tämmöisissä tapauksissa käyttämään poljinkäynnistystä. Olikohan kerrottu vielä niin, että jos jännite on alle 9V, käytä poljinkäynnistintä. No mistäs sen tietää käynnistellessä paljonko jännitettä on, ei mistään. Itselläni on hankittuna, mutta asentamatta suurtehopuola. Saa nähä onko siitä minkälaista apua. Virranpuutetta mulla ei ole tosin vielä ollutkaan, sillä latailen akkua verkkovirralla myös jossain vaiheessa ajokautta.

Sitä minen vieläkään usko, että koneen kierroksilla olisi kovin suurta vaikutusta seoksen lämpötilaan käynnistettäessä. Olosuhteissa saattaa olla 50 asteen lämpötilaero kelistä riippuen, ja kunnossa oleva laite lähtee silti käyntiin. Ei siinä 7% puristuspaine-erot tee vielä kesää. Suurin vaikutus käynnistyskierroksilla on varmastikin virtauksilla. Eli jos poljinta painaa hiiitaasti, niin varmastikaan ei imaise yhtään polttoainetta kaasuttimesta. Jos taas kone saataisiin pyörimään 5000 kierrosta minuutissa käynnistimellä, niin kaasuläpän ollessa kiinni imisi kaasuttimesta paaljon bensaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003