Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian BT49QT-7/ Fude, Tekniikan Maailman käyttötesti 4000km

Aloittaja Steelwing, 03.01.08 - klo:00:29

« edellinen - seuraava »

Steelwing

Onko kukaan lukenut uutta Tekniikan Maailmaa? Siinä oli 4000 km:n testi ajokkina Fude Sport. Yleiskuva jäi hieman negatiiviseksi (etujouset lässähtivät kelvottomiksi heti alussa, kaasuttimeen tuli vikaa, rullat kuluivat 2600 km:ssä, hihna katkesi päälle 3000 km:ssä, katteet kulahtivat ja sähköliitoksissa sekä bensamittarin anturissa vikoja).

Eipä ole vielä mitään em. vioista omassa 17t km ajetussa Pösössä esiintynyt (eikä oikeastaan muitakaan vikoja). ;)

Baotian

Kiitos vinkistä ! täytyy käydä ostamassa tuo TM. Yksilöitähän kiinalaisetkin skootterit ovat , vrt. allinug ja yli 16 000 km kiinanskootterilla.

Steelwing

#2
Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 03.01.08 - klo:01:45
Kiitos vinkistä ! täytyy käydä ostamassa tuo TM. Yksilöitähän kiinalaisetkin skootterit ovat , vrt. allinug ja yli 16 000 km kiinanskootterilla.

Aivan. Yksilöitä kaikki. (Tosin toisista vaan löytyy enemmän tai vähemmän tyyppivikoja/"ominaisuuksia") ;)

Samppa

Täytyykin lukea tuo TM. Joku jolla tuo on voisi vaikka vähän referoida tarkemmin artikkelin sisältöä tänne.

Menee ohi aiheen, mutta vajaan vuoden vanhassa kinkkimönkkärissä joka on nyt seisonut pihassa muutaman kuukauden on lähes kaikki kumiosat täysin hapertuneet (imukaula, ilmanputsarin haitarikumi, vaijerien suojuskumit, muut yleiset letkut, kahvatupet, nivelien suojakumit). Bensaletku on kuitenkin priima  :D Muuten vehje toimii erinomaisesti (siis heti kun teki epoksilla patentin imukaulan päälle, jottei seossuhde ole päin p:tä, kun en uutta viitsinyt tilata). Olen suoraan sanottuna aika pettynyt tuohon laatuun noiden osien suhteen. Aikaisempi Itteco -moposkootterini oli laadun suhteen paljon parempi (tosin siinä oli välillä sähkövikoja, jotka korjaantuivat kuin vaihdoin piuhat liitoksineen).

PS. Kiinalaisten omistajat. Eipä lähtenyt Piaggiokaan käyntiin muuta kuin sadannella polkaisulla kun oli kolme viikkoa käyttämättömänä pihassa näillä keleillä  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

TM tuli ostettua, skootteria ajoi neljä eri kuljettajaa. Katteet todella muuntuivat mattaväristä kiiltävään suuntaan testin aikana. Kaasarissa luistin kalvo oli murtunut ja tilalle vaihdettiin maksua vastaan zonerin kaasari.
Skootteria huollettiin huolto-ohjeiden mukaan.
Jutun perussävy ei ollut negatiivinen ja skootterilla ajoa jatketaan taas talviseisokin jälkeen, tosin ei testin muodossa.

Partanen

Hyvin oli Baotian pärjännyt. Taitaa riippua ihan lukijan asenteesta, miten tulkitsee kirjoituksen. Tyytyväinen kiinalaisen omistaja ei näe kirjoituksessa negatiivista. Huonoja kokemuksia kokenut, tai ei kokemuksia ollenkaan omaava näkee negatiivisuutta.

Kaasuttimen olivat vaihtaneet "turhaan", sillä remontista olisi halutessaan selvinnyt halvemmallakin. Kulku oli parantunut Zonerin kaasuttimella, mutta ehkä se Zonerin kaasutin oli ehjä. Käyttökuluihin oli lisätty koko vuoden vakuutusmaksut, sekä polttoaineet, mutta silti kustannukset olivat jääneet koko ajokaudella vähäisemmiksi, kuin ns. merkkimopon pelkkä hankintahinta. Vakuutukset kilpailuttamalla ja ensiasennuskaasuttimen kunnostuksella saavutetuilla kustannussäästöillä olisi melkein teetättänyt etujousiremontin. Itse olisin tosin vaatinut uudet jouset takuuseen, jos huolloissa olisin käyttänyt ja sitä kautta takuuta vielä olisi. Jos huollot tekisi itse, niin taas olisi säästänyt jousten hinnan sekä muutkin omistajan piikkiin menneet remontit.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Ja Fude oli 2.2 KW malli eli todennäköisesti mekaanisella nopeudenrajoittimella.

Steelwing

#7
Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 03.01.08 - klo:15:20

Jutun perussävy ei ollut negatiivinen ja skootterilla ajoa jatketaan taas talviseisokin jälkeen, tosin ei testin muodossa.


Kirjoittajan tyyli ei ollut negatiivinen vaan aikalailla mihinkään suuntaan kallistumaton, mutta ainakin itselleni jäi hivenen negatiivinen kuva kiinalaisista lähinnä noiden vikojen takia. Ja kun verrataan kiinalaisen ja merkkiskootterin kustannuksia, täytyy ottaa huomioon merkkiskootterin hyvä jälleenmyyntiarvo, kun taas kiinalaisia ei juurikaan haluta käytettynä ostaa.

Partanen

Tuo merkkimopojen parempi jälleenmyyntiarvo perustunee pelkkiin mielikuviin, sillä hyvällä pidolla ja asiallisessa käytössä ollutta käytettyä mopoa saattaa olla todella vaikeata, ellei mahdotonta löytää. Jos taas mietitään mahdollista jälleenmyyntiarvoa yleensä, niin mitä kalliimpi laite, sen enemmän menettää rahassa, vaikka prosentteina laskettu arvon lasku olisi sama. Yleensä kulkuneuvoissa hyvitys-/jälleenmyyntihinta menee juuri prosenteissa. Kuviteltu esimerkki: Kaksi mopoa, toinen 800â,¬, toinen 2000â,¬. Molemmista tippuu hintaa 50% vaikkapa parissa vuodessa. Halvemman omistaja ei voi menettää ainakaan enempää kuin 800â,¬, mutta saattaa saada laitteestaan 200-400â,¬ ulkoisesta kunnosta riippuen. 2000â,¬ maksanut menettää melko suurella todennäköisyydellä 1000â,¬.

En nyt sano taaskaan siltikään, etteikö merkkiskootterista olisi enemmän iloa, ja etteikö sillä olisi parempi ajella. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun joutuu maksamaan moponsa itse, eikä tiedä sen tulevaa käyttömäärää varmaksi, eikä tiedä kauanko innostus kestää, niin kiinalainen on edelleen hyvä vaihtoehto. 4000km yhteen kesään on aika paljon, joten voisi kuvitella, että monet ajavat tuon määrän kahdessa kesässä, mikä lienee ainakin nuoren mopoilijan oletettu kiinnostuksen kestoaika.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Kiinalaisen mopon todellisista ominaisuuksista pääsee perille vain omistamalla sellaisen, toisten kuulopuheiden perusteella ei kannata muodostaa omaa mielipidettään.

Partanen

#10
Autoa merkkiliikkeessä huollattavalle kiinalaisen mopon huoltohinnat vaikuttavat edullisilta. Osaako joku kertoa, paljonko merkkimopon huollattaminen maksaa? Voisi kuvitella, ettei ainakaan vähempää kuin kiinalaismopon. (virhe korjattu)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 04.01.08 - klo:09:49
Autoa merkkiliikkeessä huollattavalle kiinalaisen mopon huoltohinnat vaikuttavat edullisilta. Osaako joku kertoa, paljonko merkkimopon huollattaminen maksaa? Voisi kuvitella, ettei ainakaan vähempää kuin merkkimopon.
En ole koskaan huollattanut liikkeessä. Aina tehty itse kaikki  ;D Kyllä kai se maksaa ja paljon...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Antti R

Peugeotin huollot on maksanut n. 70-110â,¬ riippuen huollosta. Iso huolto (10 000 km) maksoi n. 310â,¬, mutta siinä vaihdettiin paljon osia, mm. uusi mäntä huolto-ohjelman mukaisesti.

Varmasti itse huoltaen olisi päässyt halvemmalla, mutta huollot piti teettää merkkiliikkeessä takuun vuoksi.  Eipä silti, ei siihen ole tarvinnut koko aikana tehdä ylimääräistä remonttia tai takuukorjauksia.  Peugeotin takuu on kaksi vuotta ilman km-rajaa.  Kun ajattelen omaa skootterin käyttöa harrastusvälineenä, en ole katunut Peugeotin hankintaa.

Olen samaa mieltä E Partasen kanssa nuoren mopon hankinnasta: "Kuitenkin siinä vaiheessa, kun joutuu maksamaan moponsa itse, eikä tiedä sen tulevaa käyttömäärää varmaksi, eikä tiedä kauanko innostus kestää, niin kiinalainen on edelleen hyvä vaihtoehto. 4000km yhteen kesään on aika paljon, joten voisi kuvitella, että monet ajavat tuon määrän kahdessa kesässä, mikä lienee ainakin nuoren mopoilijan oletettu kiinnostuksen kestoaika."

Valitettavasti nuorison käytössä mopo saa toisinaan aika kovaa rääkkiä. Olen nähnyt kuinka mopolla ajetaan töyssyyn täyttä vauhtia ja alas tullaan ilmalennon jälkeen kovalla ryminällä. Kuinka poltetaan kumia etujarrun varassa tai keulitaan. Ei sitä kestä minkäänmaalainen mopo.

Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Baotian

niin, varmaankin joku yhteys oli variaattorin hihnan katkeamisella sekä takarenkaan voimakkaalla kulumisella, olihan yksi kuskeista nuori kaveri. ::)

Partanen

Hyvä huomio. Kiusaus saattaa olla suuri näyttää kavereille: "Mun isä on TM:llä töissä, ja tää kinkki on ilmainen meille. Enhän mä muuten kinkillä ajaiskaa! Hähähää!". Samalla takarengas valittaa vasten asvaltin pintaa.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003