Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Super siis, ja hyvä värikin vielä.

Sivutukea ei juurikaan kannata käyttää muutoin kuin kuvia otettaessa. Sivutuki on harvinaisen epäluotettava isossa Vespassa. Painopiste ja sivutuki ei toimi hyvin yhteen. Lukuisia juttuja löytyy netistä siitä, kun selkänsä kääntää, niin sivutuki ei ole pitänyt sitä hetkeä skootteria pystyssä. Edellisestä otin sivutuen pois, koska kaiken lisäksi lahje saattaa takertua sivutuen vipuun. Tässä nykyisessä on mulla sivutuki kiinni, mutta sitä ei ole käytetty muulloin kuin huollossa asentajan toimesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Mites kakspäällä, onko kuinka ahdasta?

Partanen

Kello toimii aina, kunhan paristossa on virtaa. Olis kai ne sen patterin voineet luovutushuollossa vaihtaa.

Jarrut paranee käytön myötä. Alkuun kannattaa jarrutella nätisti, jos mahdollista.

Ne takajousituksen säädöt eivät ole jousituksen kiristämistä varten, vaan perän korkeuden säätämistä varten. Kun on enemmän kuormaa, niin niillä säädöillä nostetaan perä lähemmäs normaalia korkeutta.

Parkit syttyy, kun sytytysvirrat kytketään. Ajovalo syttyy sitten kun kone käy. Kokonaan niitä ei saa pois päältä. Eikäpä toisaalta ole tarvettakaan.

Rekisteriotteen voi kääriä työkalupussukan ympärille, ja sitten työntää koko hoidon takaisin putkeensa. Työkaluthan on hanskalokeron yläreunassa, mustan kannen alla. Kansi vedetään ulos, ja työkalut tulee sen mukana.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

harriveikko

Talvella ex työkaveri osti vespa moposkootterin käytettynä.Olikohan malli 2010 tai jotain niillä main.Nytkin hän sillä on pörräillyt lähinnä kauppareisuja,ei juur sen ihmeempiä.Yks päivä juteltiin ja hän sano,että tarvis saada takapää karvan jäykemmäks,on kuulemma hiukan lepsu.Muuton on tykännyt mopostaan.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Partanen

"Oskuk": kattelin sun hienoja matkakuvia toisessa ketjussa. Ei varmaankaan mene kauaa siihen, että sivuposkessa on naarmut, ja pari kivien aiheuttamaa painaumaa. Jalkasuojan kyljessä olevan koristelistan pystyy vaihtamaan itsekin, eikä ole kovin kallis. Työlästä kylläkin. Peilit myydään pareittain, ja ovat yllättävän kalliit. Eli ihan vilpittömästi suosittelen käyttämään keskitukea. Se on tekniikkalaji, ei voimalaji.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Ok. Ite pidän vasemmasta kahvasta kiinni, ja puristan samalla takajarrua. Sitten liikautan skootteria oikealla kädellä eteenpäin, pitäen kiinni matkustajan kauhukahvasta. Näin sen saa melko helposti pois keskituelta.

Keskituelle sen saa kauhukahvasta vähän nostamalla, ja painamalla jalalla keskituen vipua.

Jenkit joutuvat ostamaan keskituen erikseen, tietääkseni. Olen sen arvellut liittyvän jotenkin sivutuen epävarmuuteen, ja sikäläisen oikeuden toimintamalleihin. En ole tosin keneltäkään sitä kysynyt, tai muuten selvitellyt. :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

VariJari

Itellä kun on kai vastaava kone tuossa 250cc X7:ssa niin ihmettelin googlatessani että ei kauheaasti ole tarinaa tai mittauksia rullien keventämisestä niin onko ketjun porukoilla linkkejä testeihin tai omakohtaisia kokemuksia keveämmistä rullista? Netisssä taitaa kaikki jutut olla vain Dr pulleyn liukupaloihin vaihdosta..
Harrastelussa: bt49qt-12

Partanen

Olen tulkinnut niin, että italialainen on valinnut hyvät rullat jo sunnitteluvaiheessa. Suorituskyky, polttoainetalous ja kestävyys ovat niin hyvässä tasapainossa, että niitä rullia ei tarvitse vaihtaa. Onko jokin osa-alue johon et ole tyytyväinen?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

VariJari

Niin kompromissihan valmistajan tuotos yleensä on... ei suunnittelussa ole parasta haettu ja sen mukaiset säädötkin on. Kun parilla kympillä saisi parannettua paikaltaan lähtöä ja kiihtyvyyttä 10..20% niin miksei.
Harrastelussa: bt49qt-12

ko2610

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 09.06.14 - klo:14:43
Niin kompromissihan valmistajan tuotos yleensä on... ei suunnittelussa ole parasta haettu ja sen mukaiset säädötkin on. Kun parilla kympillä saisi parannettua paikaltaan lähtöä ja kiihtyvyyttä 10..20% niin miksei.
Kompromissistä toiseen... kiihtyvyyden optimoiminen heikentää polttoainetaloutta ja nostaa kierroksia matka-ajossa. Mopoissa tuon vielä ymmärtää, mutta onko tarpeen kokoluokassa, joka suoriutuu normaalitilanteista vaivatta? No, jokainen taaplaa tyylillään.

VariJari

Samahan se on ajatella että ilman tuulisuojaa tai vakiolla pärjää...silti monet ostaa aftermarket tuulisuojan tai modauksen vakioon.. en ymmärrä miksi variaattorin osat olisi sen pyhempiä.
Harrastelussa: bt49qt-12

harriveikko

Ei se rullien kanssa kikkailu mikään pyhä asia ole,mutta itse olen kyllä huomannut,että aika pieni on vaikutus,eli en edes viitti kikkailla,siitä on ina vaivaa.Ja jos on mopo kyseessä,se nyt on sama kuinka kiihtyy ja mitä kulkee,mukavampi mennä sillai letkeesti ja jos ois kiire jonnekkin,lähtee muutaman minuutin etuajassa.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

ko2610

Jos päätavoite on ehtiä seuraaviin liikennevaloihin mahdollisimman nopeasti, vaihda toki. Kiihtyvyyttä optimoitaessa kierrosten tulisi pysyä punaviivan tuntumassa. Vaikken Vespalla ajakaan, niin 250cc kuitenkin ja omiin ajoihini sen kiihtyvyys riittää vakiorullilla. Cruisailu on mukavaa pienillä kierroksilla ja reippaallakin kaasunkäytöllä kulutus pysyy alle 3,5l/100km.
Variaattorin toimintaperiaate ei muutu moottorin kasvaessa, joten mopoketjuista löytyy optimointia koskevaa keskustelua vaikka muille jakaa. :P

HiTec

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 09.06.14 - klo:15:29
Variaattorin toimintaperiaate ei muutu moottorin kasvaessa, joten mopoketjuista löytyy optimointia koskevaa keskustelua vaikka muille jakaa. :P

No ei, mutta variaattorin rakenne saattaa olla kovinkin erilainen. Itsellä tuossa 600cc on ihan samanlainen vartsu kuin 50cc, mutta esim. 650cc Burgman on aika totaalisestikin erilainen, about vain lautaset ja sukkanauha siinä välissä on samaa. Tai Piaggion uusi 350cc märkäkytkimellä voi "hieman" erota tuosta mopo-like 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

Kyllähän moottorista kannattaa hyödyntää myös vääntö, ja siihen hommaan Quasar-kone on tehty. Kiihdytys väännöllä, huippunopeus sitten kovemmilla kierroksilla tehoa käyttäen. Ei ole tarvetta huudattaa jatkuvasti parhaan tehon kierrosluvuilla.

Kyllä netissä olisi suosituksia enemmän, jos Quasarin rullia pitäisi vaihtaa. Mutta eipä ole, kun suurin osa on tyytyväinen tehtaan valitsemiin rulliin. Tehtaan valitsemat rullat kestävätkin aika hyvin.

Jos joskus saisin vaihdettua pidemmät välitykset alennusvaihteeseen, niin sitten pitäisi varmaan rulliakin vaihtaa. Ehkä kakspuolikkaan rullat tähän kolmesatkuun. Sillä saisi ehkä sen kiihtyvyyden takaisin, mitä harvempien välitysten myötä menettäisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003