Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

#705
Noniin, tehopenkki on kaverin kaverin, joten en tiedä saanko kertoa julkisesti missä se on. Pitäisi ainakin kysyä etukäteen lupa. Toivottavasti ymmärrätte. On keskittynyt enemmän moottoripyöriin, joten en tiedä onko innokas mittailemaan skoottereita tämän enempää.

*************

Mä näkisin niin, että kone on säädetty niin, että vetää hyvin myös alemmilla kierroksilla. Eli vääntö ja sitä kautta suorituskyky on hyvä kaupunkiliikenteessä. Samalla käy niin, että ylemmillä kierroksilla eli huippunopeuksilla kone ei hengitä riittävästi.

Tunnustan sivistyksessäni olevan aukkoja sen suhteen miten vääntö ja teho toimii keskenään variaattorin kanssa. Mutta niin kauan kun variaattorissa riittää isompaa välitystä kiihdytyksen aikana, on väännöstä hyötyä. -> kone käy lähes samoilla kierroksilla, jolloin vääntö ratkaisee.

Kun variaattori saa pisimmät välitykset, olisi hyvä olla tehoa, jolla siis saadaan koneen kierroksia nostettua. Taikka tältä tämä tilanne tällä hetkellä näyttää. Pidätän oikeuden muuttaa mieltäni, jos joku osaa asian mulle paremmin selvittää.  ;)

Haluaisin uskoa, että italialainen on ajatellut suunnitellessaan myös suorituskykyä edes vähän. Tiiä siitäkin sitten.

Olis hyvä jos tossa tehokäppyrässä olisi nopeutta osoittava viiva. Olisi ehkä vähän selkeämpi ja hyödyllisempi. En tiiä onko se edes mahdollista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Jostain muistan lukeneeni, että tuossa kolmesatasessa on panostettu juurikin keskialueen vääntöön eli se on väkevämpää verrattuna
kaksipuolikkaaseen. Huipputehoissahan noissa kahdessa ei oleellista eroa ole, mutta kolmeastanen antaa senkin matalammilla kierroksilla.

Varmaan tuossa kolmesatasessa on haettu optimia suorituskyvyn, polttoainatalouden sekä melun suhteen juurikin kaupunkiliikennöinti
mielessä. Ja kyllähän se siinä ymnpäristössä hienosti toimiikin.  :P

Partanen

Kyllä, kakspuolikkaassa ja kolmesatasessa on ainakin varaosanumeroidenkin puolesta eri rullat variaattorissa. Ja kyllä sen ajossa pian kuulee, että kaksipuolikas käy hiukan kovemmilla kierroksilla. Ei millään tavalla häiritsevästi, mutta eroa on kuitenkin.

Sepä tässä on, että mitään järkeä ei tässä tapauksessa virittämisessä ole. Mutta se kokeilunhalu, se painaa päälle. Jos jostain löydän PX:n sopivasti, niin järkevämpää olisi sitä viritellä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Juu, ilmajäähdytteinen 2-tahtinen olisi aika tavalla simppelimpi kohde viritysosien vaihtoon. Ja manuaalivaihteisessa 2-tahdissa on epäilemättä
kyllä oma fiiliksensä ajellakin. Toivottavasti sopiva PX osuu kohdalle!

jk_single

Tässä on enemmän järkeenkäypiä käyriä http://modernvespa.com/forum/topic67699
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Mitä tarkoitat, kun sanot "enemmän järkeenkäypiä" ? Onko tässä mun käppyrässä jotain joka ei ole järkeenkäypää?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Kun  ala-akselilla näytetään kierroksia niin sehän ei voi pitää paikkaansa, kai ne pysyvät melko samana koko ajan ja takapyörän kierrokset nousevat. Tässä MV käyrässähän on nopeus alalaidassa
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Kyllähän kierrosten pitääkin nousta samalla kun nopeutta tulee lisää. Eihän variaattori voisi muuttaa välitystä, jos ei moottori kierrokset nousisi samalla kun nopeus kasvaa. Kun koneen kierrokset nousee, kasvaa rullien keskipakovoima, ja siten välitys muuttuu. Ja sitten kun variaattori on isoimmalla välityksellä, nousee koneen kierrokset niin kauan kunnes kierrosten rajoitin puuttuu peliin. Tässä tapauksessa vähän enne yhdeksää ja puolta tonnia.

Se on totta, että nopeus olisi tosiaan saanut tässä munki paperissa näkyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Piaggion "virallinen" kampiakselista mitattu käyrä http://www.engines.piaggio.com/mopeds-scooters.asp
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

jk_single

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 13.11.13 - klo:19:34
Kyllähän kierrosten pitääkin nousta samalla kun nopeutta tulee lisää. Eihän variaattori voisi muuttaa välitystä, jos ei moottori kierrokset nousisi samalla kun nopeus kasvaa. Kun koneen kierrokset nousee, kasvaa rullien keskipakovoima, ja siten välitys muuttuu. Ja sitten kun variaattori on isoimmalla välityksellä, nousee koneen kierrokset niin kauan kunnes kierrosten rajoitin puuttuu peliin. Tässä tapauksessa vähän enne yhdeksää ja puolta tonnia.

Se on totta, että nopeus olisi tosiaan saanut tässä munki paperissa näkyä.

Täytyy kyllä sanoa että Vespasi  toimii oudosti jos se lämä tiskissä lähtee kiihtymään 4tuhannesta aina 9tuhanteen asti eikä niin että kierrokset pomappaa heti jonnekin 8tuhanteen ja pysyvät siinä melkein huippunopeuteen asti
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

openflow

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 13.11.13 - klo:19:34
Se on totta, että nopeus olisi tosiaan saanut tässä munki paperissa näkyä.
Siihen tarviset kaksi paperia, koska se variaattori...
Dynolappu jossa vaaka-akselilla on nopeus ja pystyllä tehot, kertoo miten vari toimii.
Dynolappu jossa vaaka-akselilla kierrokset ja pystyssä tehot, kertoo miten moottori toimii.
Nämä on eri-asiota.

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 13.11.13 - klo:19:06
Kun  ala-akselilla näytetään kierroksia niin sehän ei voi pitää paikkaansa, kai ne pysyvät melko samana koko ajan ja takapyörän kierrokset nousevat. Tässä MV käyrässähän on nopeus alalaidassa
Skootteria penkittäessä voi dyno saada ensiksi teho lukemat esim 8000 rpm ja vasta suuremmalla nopeudella tiedon tehosta@5000 rpm.  Tältä osin variaattorin dynottaminen eroaa vaihteellisesta. Dyno lopulta järjestää kierrosluvut oikeaan järjestykseen.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 13.11.13 - klo:21:10


Täytyy kyllä sanoa että Vespasi  toimii oudosti jos se lämä tiskissä lähtee kiihtymään 4tuhannesta aina 9tuhanteen asti eikä niin että kierrokset pomappaa heti jonnekin 8tuhanteen ja pysyvät siinä melkein huippunopeuteen asti

Kyllä Vespan vari toimii juuri niinkuin on järkevää. Kaupunkinopeuksilla pienemmät kierrokset, eli mennään väännöllä niinkuin pitääkin. Ja isommalla tiellä isommat kierrokset. Sillä tapaa saadaan polttoainetalous ja suorituskyky tasapainoon.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Huonostipa oli jarrupenkki ajoja youtubessa. Tämmöinen kuitenkin, jossa kuulee miten kone käy alussa matalammilla kierroksilla: http://www.youtube.com/watch?v=CISa4WKYUxk
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainasin tämän tuolta toisesta ketjusta:

Lainaus käyttäjältä: sepmur - 19.11.13 - klo:13:04...

2. Ensihuollossa säätääkö ne tämmöisetkin asiat kuten kaasuvaijeri , ...

Kaasuvaijerin säätö kuuluu ensimmäiseen, eli tonnin kohdalla tehtävään huoltoon. Mulla taisi käydä tämän nykyisen Vespan kanssa niin, että löysäsivät vaijeria huollossa. Ilmeisesti vaijeri oli liian kireällä huoltomiehen mielestä, olinhan sen itse säätänyt oman mieltymykseni mukaan. Kaikista kolmesta Vespasta jotka olen uutena ostanut, olen joutunut vaijeria kiristämään, saadakseni mieluisan. Tehtaan (ja huollon) jäljiltä vaijeri on turhan löysä, ja turhaa liikevaraa on liikaa mun makuun.

Kaksi vaijeria siellä on. Toinen avaa kaasua, ja toinen varmistaa että kaasu sulkeutuu kuskin pyyntöjen mukaan. Avaava vaijeri on se alempi, eli ahtaammassa paikassa oleva. Lenkkiavain sinne ei hyvin mahdu, mutta sellaisella olen sen vaijerin silti saanut säädettyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Pahan näköiseksi oli tämä Gts mennyt: http://www.tori.fi/uusimaa/Vespa_GTS_300IE_2008_osia_9141749.htm?ca=18&w=3 Ehdin nähdä sen AVK:lla. Toivottavasti kuskille ei käynyt pahasti.  :-\
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003