Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

juza

Hihna sulaisi hetkessä. Jäähdytys ei millään rittäisi. Kyllä sinne varmasti yksi tai kaksi kW häviää. Pienillä kiertoksilla häviö on varmaan suhteessa suurempi kuin korkeilla.

Partanen

Tässä artikkeli, jossa sanotaan (moottorikelkan) variaattorin tehohäviön olevan 15-20% : http://www.mk-lehti.fi/Jutut/Variaattoriosa1.aspx En tiedä onko tuossa mukana alennusvaihteen aiheuttama tehohäviö, vai ei. Ja mun käsittääkseni tehohäviöt lasketaan aina prosenteissa, joten jos koneessa on enemmän tehoa, katoaa tehoa myös enemmän ennenkuin ehtii takapyörälle. Ja lisäksi variaattorinhan pitää olla isompi isossa skootterissa kuin on vaikkapa mopossa. Siellä isommissa kitkapinnoissa sitä energiaa muuttuu enemmän lämmöksi, eli menee hukkaan. Siksihän sitä variaattoria tuuletetaan, ettei sulaisi remmi.

Samaa 17 hepan luokkaa oli jostain toisestakin kolmesatasesta mittailtu takapyörältä, kun eilen käppyröitä netistä yritin haeskella.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Ehkä vähän ohi aiheen mutta auton ilmastointilaite vie tehoa n. 10 prosenttia, eli kyllä se variaattori hyvinkin vie tehoista sen 20%.

Partanen

100 heppaisessa autossa 10 heppaa, ja saman mallisarjan 200 heppaisessa versiossa 20 heppaa, kun kiihdytetään kaasu pohjassa. En tiiä voiko se ihan noinkaan olla? Menee vaikeaksi, ja samalla mielenkiintoiseksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

#694
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 08.11.13 - klo:03:35
100 heppaisessa autossa 10 heppaa, ja saman mallisarjan 200 heppaisessa versiossa 20 heppaa, kun kiihdytetään kaasu pohjassa. En tiiä voiko se ihan noinkaan olla? Menee vaikeaksi, ja samalla mielenkiintoiseksi.

Kyllä se tuota luokkaa on, 10%. Tarkoitan siis silloin, kun termostaatti vetää kompressorin päälle. Sen oikein huomaa, kun kliksahtaa kompura pyörimään, kun tehot esim. ohitustilanteessa katoaa. Yksi tehonsyöjä on myös laturi. Mitä enemmän laturia kuormitetaan esim. valoilla, katoaa aina jonkin verran tehoja. Muistelen aikoinaan, kun puhuttiin DIN ja SAE hevosvoimista, luvut olivat erilaiset. En tiedä, miten ne laskettiin, tiedätkös sinä Partanen?

Muoks.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hevosvoima

Tässähän tuota DIN/SAE asiaa selvitetäänkin. Kuten huomaamme, asia ei ole aivan yksiselitteinen noissa tehoasioissa..... ;)

oskuk

Wiki: "Vielä 1977 muutama autonvalmistaja ilmoitti DIN- ja SAE-tehot: Datsun 200 L:n teho oli 100 hv DIN (73,5 kW) ja 115 hv SAE (84,5 kW); Toyota Cressida 89 hv DIN (65 kW), joka SAE-tehona oli 100 hv (73,5 kW) (Tekniikan Maailma 19/1977). Näissä SAE-teho oli 12-15 % suurempi kuin DIN-teho."

oskuk

Ilmastointilatten pumpun ymmärtää syövän tehoa, aivan kuten laturikin, mutta variaattori on vain voimanvälitysssystemi takarenkaalle, eikä käytä mitään muuta laitetta. Kinnostava olisi tietää, mikä on mekaanisen vaihteiston ja ketjuvedon hukka vs variaattori -sehän tässä oleellista on.

konenikkari

#697
Kaikissa tapauksissa variaattorin hyötysuhde on huonompi.
Variaattorin asetuksista riippuu, hukkaako se 10% tai lähes kaiken tuotetusta tehosta.
"Kevyet rullat" ja sopivasti löysä vastapainejousi on eduksi.
Tietenkään ei hihna saa kohtuuttomasti luistaa eikä värähdellä.
Eikä meidän tarvitse enää moisia pohtia.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0CD0QFjAB&url=http%3A%2F%2Feur-lex.europa.eu%2FLexUriServ%2FLexUriServ.do%3Furi%3DOJ%3AL%3A2002%3A133%3A0017%3A0020%3AFI%3APDF&ei=ScB8Ure-EeHI4ASI04H4BA&usg=AFQjCNEEzj4WSOEhPnIMi1WKExQhw2uxGw
€u on sen jo päättänyt puolestamme, ilmeisesti piittaamatta varin hihnan ja lautasten kuluneisuudesta  ::)
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=592.msg7004#msg7004
Tuossa keskustelussa aihe on käsitelty lähes tyhjentävästi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 08.11.13 - klo:12:04
Kaikissa tapauksissa variaattorin hyötysuhde on huonompi.
Variaattorin asetuksista riippuu, hukkaako se 10% tai lähes kaiken tuotetusta tehosta.
"Kevyet rullat" ja sopivasti löysä vastapainejousi on eduksi.
Tietenkään ei hihna saa kohtuuttomasti luistaa eikä värähdellä.
Eikä meidän tarvitse enää moisia pohtia.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0CD0QFjAB&url=http%3A%2F%2Feur-lex.europa.eu%2FLexUriServ%2FLexUriServ.do%3Furi%3DOJ%3AL%3A2002%3A133%3A0017%3A0020%3AFI%3APDF&ei=ScB8Ure-EeHI4ASI04H4BA&usg=AFQjCNEEzj4WSOEhPnIMi1WKExQhw2uxGw
€u on sen jo päättänyt puolestamme, ilmeisesti piittaamatta varin hihnan ja lautasten kuluneisuudesta  ::)
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=592.msg7004#msg7004
Tuossa keskustelussa aihe on käsitelty lähes tyhjentävästi.

Voi, miten selkeää tekstiä.  :) kyllä tuon ymmärsi ihan kertalukemisella.... ;)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 08.11.13 - klo:09:57
Kyllä se tuota luokkaa on, 10%. Tarkoitan siis silloin, kun termostaatti vetää kompressorin päälle. Sen oikein huomaa, kun kliksahtaa kompura pyörimään, kun tehot esim. ohitustilanteessa katoaa.

Jossain tilanteessa se voisi olla 10%. Näkisin silti, että se kompuran pyörittämiseen tarvittava voima on vakio.

Useimmat autot lopettavat kompuran pyörittämisen, kun kaasun painaa pohjaan. Siitä tiedosta voi olla hyötyä jossain tilanteessa.

****************

Ei ole nyt skanneri kytkettynä tietokoneeseen, joten en ole vielä skannannut tehokäyrää. Voin ottaa siitä kuvan ja laittaa näkyville, jos joku tahtoo. Siinä on kuitenkin huipputeho sen 17 hv, ja maininta että voimalinjan hyötysuhde on 100%. Näin ollen teho se mitä takapyörältä on mitattu. Todellinen koneteho on siis hiukan arvailujen varassa. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, ettei tässä mun koneessa vikaa ole.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 08.11.13 - klo:10:18
...Kinnostava olisi tietää, mikä on mekaanisen vaihteiston ja ketjuvedon hukka vs variaattori -sehän tässä oleellista on.
Ketjuveto + vaihdelaatikko hävikki on ~10% hujakoilla, skootterin variaattori(koko voimansiirto) karkeasti tuplasti.

Lainaus käyttäjältä: juza - 06.11.13 - klo:23:30
20% kuullostaa suurelta prosentilta. Meinaatko että Gilera GP katoaisi 11kW variaattorissa?
Osapuilleen. Mitä enemmän teho koneessa, sitä enemmän varia pitää myös jäähdyttää.

Skootterin dynottaminen on sikäli hankalaa, että se vaihtaa vaihdetta kun kierrokset muuttuu. Pitää olla sellainen dyno joka osaa tämän huomioda, muuten pitää variaattorin lautaset jollain tavalla lukita. Yksi parantava konsti on pistää mahdollisimman painavat rullat, jolloin maksimi välitykset saadaan alhaisilla kierroksilla. Joskus voi joutua vaihtamaan myös kytkin jouset löysempään.
Pistä vaan dynokäyrä näkyviin, jos kerran sellainen löytyy...

Partanen

#701
Dynostar on sen penkin nimi missä mitattiin. Asetuksista sai valita että moottorin ja takapyörän välissä on variaattori, ja sitä asetusta käytettiin. Koska ei ollut varmaa tietoa siitä paljonko Vespan voimansiirto hukkaa tehoa, ei lähdetty sitä arvailemaankaan. Siksi tehohäviötä ei ole huomioitu lopputuloksessa.

Seoksia ei tällä kertaa mitattu testin aikana.



Lisäys: Tässä voisi nyt pohdiskella, että saisiko Malossin pidemmillä perävälityksillä lisää vauhtia. Nykyisellään kun teho laskee aikalailla lähellä huippunopeutta. Pidemmillä välityksillä voisi saada koneen kierrokset lähemmäs parhaan tehon aluetta, silloin kun nopeusmittari näyttää 120km/h. Väittävät, että pidempien välityksien aiheuttama kiihtyvyyden huononeminen olisi korjattavissa keveämmillä rullilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Mistä päin löytyy tollanen dyno mikä osaa huomioida variaattorin olevan käytössä?

openflow

Paljonko on kierroksia koneessa, kun vauhtia 120 km/t ?

Ihan kohtuulliselta kannelta ja nokalta vaikuttaa. Ensimmäisenä tulee mieleen, että tohon pitää saada toisenlainen nokka. Max väännön kierroslukua parituhatta ylemmäksi ja sitä tehoa olisi takapyörällä >23 hp tjs. Nythän vääntö sukeltaa alaspäin 4500 rpm eteenpäin. Viritysastetta sinällänsä tarvitsisi muuttaa, pitäisi vaan saada siirrettyä ylemmäksi tehoa.
Minkäslaisia nokkia tähän saa ?

Partanen

130km/h nopeudessa tuli rajoittaja, muut nopeudet ei jääny mieleen. Nokkia en ole löytänyt minkäänlaisia, mutta Malossilta löytyy pyttysarja jossa on kansi mukana. Kansi on ilmeisesti paremmin virtaava. Jostain lukenut, että kansi näissä ahdistaisi.

Kirjoittelen lisää kun taas pääsen oikean näppiksen ääreen. Tää matkapuhelimella näpyttely on rasittavaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003