Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

pasi61

Moi
Itse vaihtaisin koko paketin eli osa numero 1. Siihen pakettiin kuuluu 2,3,ja 4 osat
Ja jos kopan avaa niin eikö tuo hihnan vaihto menisi samalla.
Vaihdoin viime kesänä kaikki osat (osat 1-10) eli myös prikat ja pultit ja aikaa meni koko hommaan . 2h
Kilometrejä oli n. 13t ja onneksi vaihdoin kaikki.

Vespister

Minulla tulee kohta 12 000 km mittariin GTS 300:ssa.
Voimansiirto toimii ääntelemättä ja pehmeästi. Joskus tuntuu, että liikkeellelähtö ei ole yhtä sähäkkä kuin ennen, mutta tämä saattaapi olla vaan tottumista tehoon.

Muistaakseni vetohihna pitäisi uusia siinä 15 tkm huollossa ohjelman mukaan. Oma aikomus on sitten laitattaa koko paketti kerralla rullineen päivineen. Saatan työn itsekin tehdä, jos tulee hommattua tarvittavat työkalut.

Joka tapauksessa en pidä rullien kanssa kiirettä enkä hihnankaan, niin kauan kuin moitteettomasti toimivat. Tietty jos tekemisen puute talvella yllättää, niin saattaisihan sitä paketin etuaikaankin vaihtaa.

Itse aion laittaa Vespan alkuperäiset osat, vaikka noita oliko se DR Pulleyn rullia amerikkalaiset kehuvatkin kovasti. Jos joku on koettanut, avatkoon sanaisen arkkunsa.

pasi61

Tässä vielä pari valokuvaa kesäisestä remontista
http://aijaa.com/al89877
Osat ja pari erikoistyökalua maksoivat n. 220€ + motonetistä 20€ momenttiavain.
Kyselin aluksi huoltoliikkeistä huollon hintaa joka oli aika suuri eli osineen ja töineen > 600€
2h työstä kova hinta.


Partanen

Osat numeroilla 2 ja 4 ovat niitä variaattorin kuluvia osia, hihnan lisäksi. Kannattanee vaihtaa ihan ajallaan, ettei sitten ala kulua jokin sellainen osa jonka ei pitäisi.

Rullia taisi olla 6kpl ja liukupaloja 3kpl.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pasi61

Kun ostaa tuon osan nro 1 niin siinähän on mukana nuo 2,3 ja 4 ( Inner Driving Pulley )
Ja Vxr Outer Half Pulley (osa nro 6) kannattaa vaihtaa hihnan lisäksi. mulla oli se aika kulunut
Kyllä osien vaihdon jälkeen Vespa kulkee huomattavasti paremmin
Loppui rullien kolina ja liikenteeseen lähtö käy rivakammin
Vanha hihna ilmeisesti luisti jonkinverran

GTS300SS

Moi!
Juu eli osat 2 ja 4 pitää sitten ainakin uusia. Toisaalta sen osan 1 mukanan nuo tulisi ja kokonaishinta ei ole juuri kalliimpi. Tietty se hihnakin menisi sitten samalla
mutta toisaalta kympin ajettu hihna on varmaan vielä hyvässä iskussa.

Mutta osaako joku sanoa, onko nuo rullat ja kengät tosiaan yksittäistavaraa? Eli jos tilaan yhden osan numero 2, niin saan sitten sen yhden rullan?  Eli pitääkö rullille
saldoksi laittaa 6 ja kengille 3?

Edelliseen vespaan vaihdoin nuo variaattorin kuluvat osat ja ei se tosiaan mikään paha juttu ollut tehdä. Variaattorin kotelon pulttien kanssa vaan pitää olla tarkkana, että
menee samoille paikoille takaisin. Varmaankin GT-mallin variaattorin lukitsemiseen käytettävät työkalut sopii myös GTS:ään eli niitä ei varmaan tarvi ostaa uusia.

Laitan nyt syksyllä vaan uudet öljyt ja uuden suodattimen. Tuo variaattori ropaaminen saa jäädä odottamaan kevätaurinkoa, kun ei ole sitä autotallia käytettävissä.  :-X


pasi61

Mutta osaako joku sanoa, onko nuo rullat ja kengät tosiaan yksittäistavaraa? Eli jos tilaan yhden osan numero 2, niin saan sitten sen yhden rullan?  Eli pitääkö rullille
saldoksi laittaa 6 ja kengille 3?


Hinnan perusteella veikkaisin, että on yksikkö hinta.
itse tilaisin 6 kpl rullia ja 3 kpl kenkiä

konenikkari

#668
Lainaus käyttäjältä: Vespister - 20.10.13 - klo:08:59
Minulla tulee kohta 12 000 km mittariin GTS 300:ssa.
Voimansiirto toimii ääntelemättä ja pehmeästi. Joskus tuntuu, että liikkeellelähtö ei ole yhtä sähäkkä kuin ennen, mutta tämä saattaapi olla vaan tottumista tehoon.

Muistaakseni vetohihna pitäisi uusia siinä 15 tkm huollossa ohjelman mukaan. Oma aikomus on sitten laitattaa koko paketti kerralla rullineen päivineen. Saatan työn itsekin tehdä, jos tulee hommattua tarvittavat työkalut.

Joka tapauksessa en pidä rullien kanssa kiirettä enkä hihnankaan, niin kauan kuin moitteettomasti toimivat. Tietty jos tekemisen puute talvella yllättää, niin saattaisihan sitä paketin etuaikaankin vaihtaa.

Itse aion laittaa Vespan alkuperäiset osat, vaikka noita oliko se DR Pulleyn rullia amerikkalaiset kehuvatkin kovasti. Jos joku on koettanut, avatkoon sanaisen arkkunsa.


Oikea päätös hihna kannattaa vaihtaa aina jo ennenkuin se kuluu profiililtaan virheelliseksi ja syö varin lautaset pilalle.
Myös alkuperäisosan käyttäminen samasta syystä on järkevää.
Vetohihnan uusimimista km.määrän mukaan ei ole syytä orjallisesti noudattaa.
Hihna on lopun alussa kun sen "selkäprofiili" alkaa taipua
Kuten me ihmisetkin myös ajoneuvot ja niiden käyttötapa on yksilöllistä.
Jos hihna on kulunut vitu.... eiku epämääräisesti tai kuivunut, ja etuvarin lautaset kuluu kuopalle on viimmeistä edellinen hetki vaihtaa se hihna.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jk_single

Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 20.10.13 - klo:09:29
Tässä vielä pari valokuvaa kesäisestä remontista
http://aijaa.com/al89877
Osat ja pari erikoistyökalua maksoivat n. 220€ + motonetistä 20€ momenttiavain.
Kyselin aluksi huoltoliikkeistä huollon hintaa joka oli aika suuri eli osineen ja töineen > 600€
2h työstä kova hinta.

Kuvista päätellen niin sinulta jäi yksi tärkeimmistä vaiheista tekemättä, eli takavarin avaaminen/levittäminen niin että hihna menee siinä syvemmälle. Tällä estetään se mahdollisuus että hihna jää etuvaria kiristettäessä puristuksiin lautasten väliin ja mutterin momentti jää vajaaksi/irti.

Siis tämä ei vaan näkynyt kuvissa, ehkä teit näin silti?
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

pasi61

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 21.10.13 - klo:09:02
Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 20.10.13 - klo:09:29
Tässä vielä pari valokuvaa kesäisestä remontista
http://aijaa.com/al89877
Osat ja pari erikoistyökalua maksoivat n. 220€ + motonetistä 20€ momenttiavain.
Kyselin aluksi huoltoliikkeistä huollon hintaa joka oli aika suuri eli osineen ja töineen > 600€
2h työstä kova hinta.

Kuvista päätellen niin sinulta jäi yksi tärkeimmistä vaiheista tekemättä, eli takavarin avaaminen/levittäminen niin että hihna menee siinä syvemmälle. Tällä estetään se mahdollisuus että hihna jää etuvaria kiristettäessä puristuksiin lautasten väliin ja mutterin momentti jää vajaaksi/irti.

Siis tämä ei vaan näkynyt kuvissa, ehkä teit näin silti?

Kyllä hihna tuli laitettua syvemmälle.
En ottanut siinä vaiheessa enään kuvia.
Tuossa videollahan on näytetty miten sitä kiristetään (> 2 min kohdalla)
http://www.youtube.com/watch?v=KCFsMMrxeSk


pasi61

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 21.10.13 - klo:09:02
Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 20.10.13 - klo:09:29
Tässä vielä pari valokuvaa kesäisestä remontista
http://aijaa.com/al89877
Osat ja pari erikoistyökalua maksoivat n. 220€ + motonetistä 20€ momenttiavain.
Kyselin aluksi huoltoliikkeistä huollon hintaa joka oli aika suuri eli osineen ja töineen > 600€
2h työstä kova hinta.

Kuvista päätellen niin sinulta jäi yksi tärkeimmistä vaiheista tekemättä, eli takavarin avaaminen/levittäminen niin että hihna menee siinä syvemmälle. Tällä estetään se mahdollisuus että hihna jää etuvaria kiristettäessä puristuksiin lautasten väliin ja mutterin momentti jää vajaaksi/irti.

Siis tämä ei vaan näkynyt kuvissa, ehkä teit näin silti?

jk_single on katsonut kuvia tarkkaan ;-)

pekpel

Voihan sen kiristyksen tehdä noinkin, itse vaan suosin tapaa jossa menee takana huomattavasti syvemmälle hihna..
Ja varikopan pulteista yksi on pidempi, sen paikkaa ei tämä remppakaveri huomioinut.
Pidempi pultti näkyy hyvin kohdassa 4:45
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

#673
Valmistaja suosittaa remmin käyttöiäksi 15tkm. Vaikea keksiä syytä miksi sillä pitäisi koettaa ajaa pidempään. Kympin välein se sensijaan voisi vaihtaa, samalla kun muutkin varin kuluvat osat vaihdetaan.

Parhaiten siellä kestää kuulema valmistajan valitsema ja paketoima remmi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 21.10.13 - klo:15:53
Valmistaja suosittaa remmin käyttöiäksi 15tkm. Vaikea keksiä syytä miksi sillä pitäisi koettaa ajaa pidempään. Kympin välein se sensijaan voisi vaihtaa, samalla kun muutkin varin kuluvat osat vaihdetaan.

Parhaiten siellä kestää kuulema valmistajan valitsema ja paketoima remmi.

Totta, ja kuten muissakin, esim. jakopään remmissä pitäisi vaihtoväli määräytyä myös hihnan iän perusteella.
Pitkäaikainen käyttämättömyys ei takaa hihnan kuntoa, ehkä päinvastoin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)