Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.08.13 - klo:09:09
Takapyöräkin on pulteilla kiinni. Se iso mutteri pitää laakeria pyöränakselilla.
-------------
Hyvä, että korjasit GTS:n osalta. LX:ssä on vain mutteri.

Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Gts:ssä on muistaakseni samanlainen vanne edessä ja takana.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Onkohan tuohon GTS:n iskarin säätöön saatavissa jotain parempaa työkalua kuin se työkalusarjan
mukana tuleva?  Mukana tulleella avaimella etenkin se variaattorin puolen säätö on hiukan tuhertamista, kun tilaa ei avaimen heilutteluun juurikaan ole. Ihan pienellä hakemisella en mitään tarvikeavainta kylläkään löytänyt.


Partanen

Skootterin mukana toimitettavaa työkalua olen käyttänyt, mutta hanskat saa olla kädessä lipsahdusten varalta. Ahdasta on, se on totta. Liikkuuko yhtään, vai onko jumissa?

Niitä olisi hyvä käännellä välillä, etteivät jymähdä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Juu, kyllähän ne hyvin kääntyy, kun vaan avaimen saa kunnolla paikalleen. Mutta juurikin siellä variattorin puolella joutuu helposti
hetken aikaa hakemaan pitävää otetta avaimelle. Ja sitten kun sen löytää, ei tahdo olla tilaa kääntää kuitenkaan.  :(

Mutta eipä noita onneksi yhtenään tarvitse ropata.  Tosiaan kannattaa varmaan välillä nuo pyörittää ilman sen kummempaa säätötarvetta, niin eivät jämähdä paikalleen.

Vespister

Tässäpä yksi uusi vespisti tekee ensikeikkansa tänne!

Tulin alkukesästä vuokranneeksi GTS 300:n pikku 400km kesäreissua varten. Ajattelin, että sillä toimenpiteellä sitkeästi vaivannut pikku vespakuume talttuisi.
No eipä talttunut, joten nyt on tallissa musta käytettynä ostettu GTS 300. Otin tuon isompikoneisen sen vuoksi, kun olin vuokrapyörässä siihen moottorivaihtoehtoon mieltynyt.

Ensimmäinen outo huomio nyt vajaat 1 000 km ajettuani: mittarivirhe on melkoinen sekä nopeusnäytössä että matkamittarissa. Meinaan, että mökiltä kotiin on tähän asti aina ollut 54 kilometriä, mutta Vespani mielestä 60 km!
Valtatien nopeusnäyttö ilmoitti nopeudekseni 79 km tunnissa, vaikka Vespa viiletti omasta mielestään 90 km tunnissa. Näin suurta mittarivirhettä en ole koskaan tavannut omissa kulkupeleissäni!

Mutta ehkä italialaisuuteen kuuluu suurpiirteisyys.

Tervehdys omasta puolestani kaikille skootteristeille ajopelin merkistä riippumatta!

Antti R

Suuri mittarivirhe on kai ominaisuus. Ainakin GTS 250 ie:ssä vakiorenkailla mittarivirhettä oli 10 km/h. Esim. mittari 130km/h, todellinen 120 km/h. Rengaskokoa muuttamalla virhe pieneni. Mutta onko sillä sitten väliä, kunhan itse tiedostaa virheen. Eipähän tule sakkoja helposti.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

User

Rengaspainekin vaikuttaa mittarin näyttöön, alhaisella paineella näyttää enemmän.

Partanen

Tervetuloa porukkaan nimim. Vespister.

Gts saavuttaa varmemmin valmistajan lupaaman huippunopeuden 120km/h, kun mittari huijaa "vähäsen".  8)

Matkamittarin huijausta en ole tullutkaan mitanneeksi, ja olinkin luottanut siihen kun sanovat että se on tarkka. Pitääkin joskus tutkiskella asiaa.

Muutta hyvin on tultu huijaavankin mittarin kanssa toimeen. Taitaa kaikissa näissä olla vähän optimistinen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Yli satasen nopeuksissa mittarivirhe kasvaa entisestään. 90 kilometrin nopeudessa mittarin ei kuitenkaan pitäisi valehdella yli kymmentä prosenttia.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kone

Piaggiossa oli tarkka se mittari, ainakin mitä Gileraan tulee. Tiiä miks näyttää mitä sattuu?

GTS300SS

Omassa GTS:ssä mittari näyttää lähtevän liikenteeseen nopeudesta 10 km/h. Eli tuota nopeutta
näyttää siis paikallaan oltaessa.   Ja toisaan tuo samaiset 10 km/h näyttää olevan sitten aina sen todellisen nopeuden päällä. Itse ajelenkin niin, että mittari näyttää  15 km/h yli rajoituksen. Tällöin ei
ole tien tukkeena mutta ei myöskään laittomien nopeuksien puolella.

Toisaalta, ien tukkeena tai ei, osalla autoilijoista näyttää olevan kova tarve päästä Vespasta ohi.
Ja tasa-arvoisessa risteyksessä ängetään vasemmalta suoraan eteen (eilen jakeluato sekä farkku-Volvo). Kaikki autoilijat eivät näytä ymmärtävän ison ja pienen rekisterikilven eroa.  :(  Ja kun kulttuuri on tämmöinen, niin ei tosiaan taida kaikki mopo-onnettomuudet olla teinien aiheuttamia...

Kapa64

Saman olen huomannut. Rekisterikilpiä ei tunnisteta. Ohi tuupataan 60 rajoituksella, ja kun tie muuttuu 80:ksi ajetaan nenä peilissä ja ihmetellään miksi toi viritetty mopo ajaa puskurissa kiinni yhä.
Alkuun munkin eteen ajeltiin kolmionkin takaa usein eteen, mutta se väheni huomattavasti kun vaihdoin farkkutakin ajotakkiin, missä on paljon neonkeltaista. Toi mun skode on näöltään kuin iso mopo
Kymco Agility
MBK Thunder 125
Honda Foresight 250

Kone

Lainaus käyttäjältä: Kapa64 - 14.08.13 - klo:15:19
Saman olen huomannut. Rekisterikilpiä ei tunnisteta. Ohi tuupataan 60 rajoituksella, ja kun tie muuttuu 80:ksi ajetaan nenä peilissä ja ihmetellään miksi toi viritetty mopo ajaa puskurissa kiinni yhä.
Alkuun munkin eteen ajeltiin kolmionkin takaa usein eteen, mutta se väheni huomattavasti kun vaihdoin farkkutakin ajotakkiin, missä on paljon neonkeltaista. Toi mun skode on näöltään kuin iso mopo

Oon huomannu ja moni muukin on huomioinut saman. volvokuskit? Mikä niitä vaivaa???

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Kone - 14.08.13 - klo:15:34
Lainaus käyttäjältä: Kapa64 - 14.08.13 - klo:15:19
Saman olen huomannut. Rekisterikilpiä ei tunnisteta. Ohi tuupataan 60 rajoituksella, ja kun tie muuttuu 80:ksi ajetaan nenä peilissä ja ihmetellään miksi toi viritetty mopo ajaa puskurissa kiinni yhä.
Alkuun munkin eteen ajeltiin kolmionkin takaa usein eteen, mutta se väheni huomattavasti kun vaihdoin farkkutakin ajotakkiin, missä on paljon neonkeltaista. Toi mun skode on näöltään kuin iso mopo

Oon huomannu ja moni muukin on huomioinut saman. volvokuskit? Mikä niitä vaivaa???

Asenne. Autoilijoiden asenne suhteessa kaksipyöräisten kuskeihin on viturallaan. Itse ajellessani Vespalla, koin tämän tästä että minut rinnastettiin mopoilijaan. Räikein tapaus oli, kun ajelin kaikessa rauhassa tienopeuksia, takana ajava Bemarikuski makasi torven päällä vaatien minua väistämään....