Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Vaimennuksessa on käsittääkseni 24 asentoa, ja siitä mallinimikin kai tulee, eli RS24.

Puhelin oli latauksessa asennuksen ajan, joten kuvia ei tullut otettua. Simppelihän tuo on asentaa, melkein meni ilman renkaan irrotusta. Yläkiinnikkeen pultti siinä asennusvaiheessa alkoi takkuamaan, kun on vähän ahdasta, ja siksi lopulta irrotin renkaan.

Ymmärsin kietoa iskarin mukana toimitettavan säätötyökalun ympärille sähköteippiä, suojaamaan iskarin säätörenkaita naarmuuntumiselta. Säätörenkaiden väri on ilmeisen herkkä naarmuuntumaan, sen mukaan mitä netissä olen kuvia nähnyt. Työkaluja olisi vaan saanut olla kaksi, jotta saisi säätörenkaat helpommin kiristettyä toisiaan vasten, eli pysymään paikallaan. Nyt pidin ylempää säätörengasta paikallaan sormin, menihän se niinkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#526
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.07.13 - klo:20:35
Puhelin oli latauksessa asennuksen ajan, joten kuvia ei tullut otettua. Simppelihän tuo on asentaa...
-------------------
Ikävä kuulla, että kuvia ei ole. Minä otan aina kuvia, jotta osaan palata purkamisessa ajassa taakse päin. Dokumentointi on minusta parasta mahdollista antia tällekin palstalle. Asennuksessa tulee yleensä aina vastaan jotain, joka olisi ollut hyvä tietää ennen kuin käy käsiksi työhön. Antaa lukijan itse päättää, mikä on "simppeliä".

Esimerkkinä tarakan asennus LX:ään:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4952.msg82556#msg82556

Onneksi Modern Vespan pojat ovat olleet tunnollisia ja tallentaneet homman vaihe vaiheelta:

http://modernvespa.com/forum/topic14788
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

#527
Kun on kolmas Gts menossa, niin tälle on tehty jo paljon kaikenlaista, joista en kaikista ole arvannut taikka osannut täällä erikseen kertoa. Silläpä en kaikista kuvamateriaalia tallentanut, kun hommat menee jo osittain rutiinilla. Ja onhan netti pullollaan ohjeita, joita itsekin lueskelen, ja saan niistä inspiraatioita. Mielelläni jaan kokemuksiani, jos joku kyselee. Ja usein tulee jaettua kokemuksia, vaikka ei edes kysytä.  ;)

Lisäys klo 21.47: Jos oikein muistan, niin etujousituksen nivelethän on laakeroitu ja kestovoideltuja, joten en mä vielä niitä aio rasvata.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.07.13 - klo:21:44
Mielelläni jaan kokemuksiani, jos joku kyselee.
--------------
Minäkin pyysin sinua laittamaan ohjeet eturoiskeläpän asennukseen, mutta et sitten viitsinyt tehdä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.07.13 - klo:21:44
Kun on kolmas Gts menossa, niin tälle on tehty jo paljon kaikenlaista, joista en kaikista ole arvannut taikka osannut täällä erikseen kertoa. Silläpä en kaikista kuvamateriaalia tallentanut, kun hommat menee jo osittain rutiinilla. Ja onhan netti pullollaan ohjeita, joita itsekin lueskelen, ja saan niistä inspiraatioita. Mielelläni jaan kokemuksiani, jos joku kyselee. Ja usein tulee jaettua kokemuksia, vaikka ei edes kysytä.  ;)

Lisäys klo 21.47: Jos oikein muistan, niin etujousituksen nivelethän on laakeroitu ja kestovoideltuja, joten en mä vielä niitä aio rasvata.

Niinpäs kestovoidellussa laakerissahan voiteluaineshan kestää laakerin käyttöiän.
Elikkäs laakerin kestoikä loppuu samana päivänä kuin kestovoitelukin.
Mummonkin sydän kyllä kestää, mummon eliniän.
Jos jotain voisin tähän väliin heittää,
heittäisin, älkää peskö kapineitanne voimakkailla liuottimilla,
ja jos pesettekin, älkää käyttäkö sen liuottimen jälkeen painepesuria.
Se liuotin tunkeutuu, joka paikkaan, ja jos ei tunkeudu, painepesuri hoitaa sen kyllä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Kyllähän mä kerroin miten roiskeläppä laitetaan. Kädestä pitäen en näissä olosuhteissa pysty auttamaan.

Vespan ohjekirja kieltää painepesurilla pesemisen. En ole ihan varma miksi. Olenkin pessyt vesijohtopaineella ja hyvin pesu niinkin onnistuu. Mutta täytyyhän sen laakerin kestää pidempään kuin 3kk. ja 3000km, joten lakkaa jo siitä voitelusta.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#531
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 11.07.13 - klo:07:00
Kyllähän mä kerroin miten roiskeläppä laitetaan. Kädestä pitäen en näissä olosuhteissa pysty auttamaan.
-----------------
Vain ylimalkaisesti. Vastauksestasi ei juuri ollut apua. Kuvatkin jäivät uupumaan. Mitkä olosuhteet tällä hetkellä estävät laatimasta kunnollista ohjetta -- muu kuin haluttomuus? Ikävä asenne, mutta ketään ei voi pakottaa. Älä kuitenkaan kehu auttavasi mielelläsi muita palstalaisia, jos tässä on kaikki. Ymmärrät kai, että yksityiskohtainen how-to -ohje auttaisi ei ainoastaan sitä pyytänyttä, vaan laajemmin kaikkia Vespan omistajia.

Modern Vespassa on joku asentanut LX:n etulokariin kromikoristeen, raudat ja kuraläpän. LX:ssä ei ole tilaa porata ulkopuolelta, koska haarukka ei käänny tarpeeksi. On porattava sisäpuolelta.

http://modernvespa.com/forum/topic64695

Vanhassa PX:ssä alkuperäinen kumiläppä ei kestänyt:



Korja-Kumin bulkkikumista itsetehty läppä, jossa kuidulla vahvistettu ydin:



Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Merkilliseksi on mennyt, kun mikään ei riitä. Mä kirjoittelen näille palstoille siksi, että näitä ei olisi olemassa jos kukaan ei kirjoittelisi. Arvostan vaivannäköäsi, kun teet asennusohjeita. Ethän sen perusteella velvoita myös muita tekemään niitä?

Nimenomaan haluttomuus ja mukavuudenhalu estävät mua tekemästä tarkkoja selvityksiä mitä milloinkin olen tehnyt. Ei hemmetti, tämähän on keskustelupalsta. Mokoman iskarin asennukseen menisi varmaan kolminkertainen aika, jos asennuksen lisäksi pitäisi tarkka selvitys tehdä että mitä on tehty. Eihän se niin voi mennä, että ei saa asioista keskustella, ellei samalla kerro kuvien kera mitä tuli tehtyä.

Lainaan hiukan erästä englantilaista asentajaa: Jos Twix patukkaa avatessasi toinen patukoista putoaa maahan, ei skootterille kannata sinun itse tehdä yhtään mitään. Sama pätee näihin mun vinkkeihin, jos ei nämä vinkit riitä, niin älä tee itse mitään, tai hommaa paremmat ohjeet jostain.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#533
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 11.07.13 - klo:09:05
Merkilliseksi on mennyt, kun mikään ei riitä. ...tai hommaa paremmat ohjeet jostain.
-----------
Kunnon ohjeet kuvineen eivät ole liikaa pyydetty, eivätkä hidasta asennustyötä. Pikemminkin varovaisuus ja maltti kasvavat, kun dokumentoi tekemisensä.

Hyvä tietää, keneltä ei ainakaan kannata vaivautua kysymään vastaisuudessa mitään. Onneksi sinun ohjeitasi harvoin tarvitsee muutoinkaan. Lähinnä taistelua oman terminologian ujuttamiseksi keskusteluun (jousen esijännityksen säätö vs. perän korkeuden säätö).

Olet muuten väärillä jäljillä keskustelupalstan tarkoituksesta. Sinulle se voi olla läpänheittoa -- monille muille tiedon jakamista ja levittämistä varten.

Tässä hyvä esimerkki asennusohjeesta Modern Vespan sivuilta, josta kelpaa ottaa mallia täälläkin.

http://modernvespa.com/forum/topic44298

Vespan muovisen etulokarin porauksesta Modern Vespan sivuilta:

http://modernvespa.com/forum/topic59689

Erään kumiläpän tarina:

http://modernvespa.com/forum/viewtopic.php?p=911420
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 11.07.13 - klo:09:28

Tässä hyvä esimerkki asennusohjeesta Modern Vespan sivuilta, josta kelpaa ottaa mallia täälläkin.

http://modernvespa.com/forum/topic44298

Vespan muovisen etulokarin porauksesta Modern Vespan sivuilta:

http://modernvespa.com/forum/topic59689

Totta, nämä sinun tekemäsi ohjeet ovat aika hyvät. Mutta jos sinulla on nooin paljon viitseliäisyyttä, et voi vaatia kaikilta muilta samaa. Kaiki on kuitenkin ihan vapaaehtoista.

khaosaming

#535
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 11.07.13 - klo:11:10
Totta, nämä sinun tekemäsi ohjeet ovat aika hyvät.
--------------
Modern Vespan ohjeet eivät ole minun tekemiäni. Keräsin linkkejä tänne sitä varten, että ryhdyn toimeen. LX:n tarakan ja perälaukun asennusohje on minun tekemäni. Jos jollakulla on tietoa sen kuraläpän asennuksesta, kertokoon siitä nyt. Lähinnä kiinnostaa minkä kokoinen terä ja millaisia pultteja on tarjolla. Olen nähnyt kuvissa sellaisia pyöreäkantaisia pultteja. Kuusiokantapultti taitaa olla parempi.

Täytyy vaan uskaltaa tehdä. Vain tekemällä oppii. Sitten kun on tehnyt, on hyvä jakaa kokemus muiden kanssa. Siitä ei ole juurikaan vaivaa. Sitä varten keskustelupalstat ovat olemassa. HondaPCX.org on erinomainen tässä suhteessa. Siellä on juurta jaksaen jaksettu selittää maallikoille niin venttiilien säätö, keskituen rasvaus kuin perätelineen asennus. Pidän tällaisia tutoriaaleja aivan ehdottoman hyödyllisinä. Ne madaltavat oma-aloitteisuuden kynnystä selvästi.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Niin mikäs ongelma edes on? Miksi minun pitäisi tehdä samat ohjeet uudelleen? Tee itse. Ei mulla ole aikaa vietellä tuntitolkulla näytön ääressä, nyt kesällä varsinkaan. Matkapuhelimen välityksellä varsinkin on hankala yksityiskohtaisia kertomuksia omista "urotöistä" kertoa. Talvet on eri juttu, ja kuvavarastoani voin hyödyntää myöhemminkin, jos ilmapiiri saadaan pysymään edes jotenkin tolkullisena.

Voimme palata keskustelemaan maavaransäädöstä milloin vain, mutta toivottavasti luet ko. keskustelun läpi ensin. Mulla itselläni ei ole sinne tällä hetkellä lisättävää. Kuva voisi olla eräästä ratkaisusta, jolla jousituksen jäykkyyttä voi säätää.

Nythän ollaan aluella: "Keskustelua vähintään 250cc skoottereista ja niillä ajamisesta." Asennusohjeet kuuluvat osioon: Omat projektit. Minä luen mielelläni tekeimiäsi ohjeita, ja olkoon ne puolestani missä hyvänsä. Mutta tommosta kiukuttelua en jaksaisi lueskella täällä keskustelualueella, joka on tarkoitettu keskusteluun.

Kävin juuri pesemässä Vespan. Pitäisikö siitäkin laittaa kuvalliset ohjeet tänne? Olen nimittäin opiskellut autojen pesua koulussa aikoinaan. Ämpärillinen fairilla terästettyä vettä ja vaarilta perinnöksi saatu pesusieni eivät ole oikeita välineitä pesemiseen. Ja kyllä, toimenpiteenä peseminenkin voi jollekin olla kaikkea muuta kuin simppeliä, eli teknistä oivalluskykyä siinäkin tarvitaan. Kun ajokin pitää puhtaana, on sen kanssa touhuaminenkin mukavampaa.

Jos jossain tuntuu että on sijoittanut sopivan summan rahaa, ja saa sille vastinettakin, niin Sip-scootershop:in suojapeite. Parilla kympillä ei voisi sopivampaa peitettä saada Gts Vespaan, jossa ei ole takalaukkua: http://www.sip-scootershop.com/en/main/base/Details.aspx?ProductNumber=SIP09500 Kangas on tiivistä, varmaankin huonosti hengittävää kangasta, mutta peilien kohdalla on avattavat tuuletusaukot. Toivon, että ilma kiertää riittävästi peitteen alla. Ei se kosteus hyvin poistunut edellisenkään peitteen alta, jonka piti olla hengittävää mallia. Tässä uudessa peitteessä pitäisi olla lisäksi parempi kuumuuden kesto kuin vanhassa. Se vanha suli putken kohdalta jo uutena.

Miten se on, kestääköhän mikään peite pakoputken lämpöä? Varovasti kokeilin, eikä vielä näyttänyt sulamisen merkkejä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

^ Partanen. Olen pahoillani, että pidin sinua avuliaana herrasmiehenä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 11.07.13 - klo:11:26
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 11.07.13 - klo:11:10
Totta, nämä sinun tekemäsi ohjeet ovat aika hyvät.
--------------
Modern Vespan ohjeet eivät ole minun tekemiäni.

Ahaa, muiden pitää tehdä sinulle hyvin dokumentoituja ohjeita, mutta itse et moisia jaksa tehdä, kopsaat vain muualta. Melko reilu tyyppi olet, varsinkin kun väität muita epäreiluiksi ;-D

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 11.07.13 - klo:11:34
^ Partanen. Olen pahoillani, että pidin sinua avuliaana herrasmiehenä.

Niin kauan osaan käyttäytyä, kun muutkin osaa.

Tässä vielä kuva peitteestä, joka siis todellisuudessa istuu paremmin kuin kaupan sivujen kuvassa:



Eli tämä ei roiku maassa asti likaantumassa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003