Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 06.07.13 - klo:12:07
Okkei olen pahoillani antamastani väärästä informaatiosta.
Itse suoritin nimittäin ukkoskuuron aikaan suojatiemaalauksen kohdalla erityisen nopean vastaohjausliikkeen
kun takapyörä pyrki etupyörän edelle.

Tuo ei ole sitä vastaohjausta mistä tässä on puhuttu, vaan jotain aivan muuta.

Vastaohjaus on sitä, että ohjaustankoa pitää vääntää ulkokaarteen suuntaan, jotta ajokin saa kääntymään mutkaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#496
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 06.07.13 - klo:14:30
Vastaohjaus on sitä, että ohjaustankoa pitää vääntää ulkokaarteen suuntaan, jotta ajokin saa kääntymään mutkaan.
-------------
Minusta ymmärrettävämpää tai yksiselitteisempää on puhua työntämisestä kuin "vääntämisestä".

Siis: ohjaustankoa työnnetään siihen suuntaan (tarkemmin siltä puolelta) mihin halutaan mennä. Jos oikealle, työnnetään oikeata kahvaa; jos vasemmalle -- vasenta (työntöohjaus-selitys). Kun siirtyminen sivuttaissuunnassa tai kaarroksessa on suoritettu, työnnetään toisesta kahvasta, jotta pyörä saadaan pystyyn ja suoraan. Tämä on minulle mieluisin vaihtoehto. Puhunkin yleensä juuri työntöohjauksesta.

Tai: ohjaustankoa käännetään päinvastaiseen suuntaan kuin halutaan kaartaa (vastaohjaus-selitys). Tässä on vaarana se, että oppilas ei voi millään uskoa homman toimivan näin paljon vastoin maalaisjärkeä. Samalla syntyy helposti vaikutelma, että vastaohjauksessa "väännetään" tankoa kaksin käsin. Käytännössä ohjaukseen tarvittava voima on maantieajossa hyvin pieni, suorastaan eleetön. Hätäväistöissä tai radalla on tarve käyttää enemmän voimaa.

Tarkennus: tässä ei ole ajatuksena kritisoida Partasen lonkalta heittämää repliikkiä, koska ymmärrän, että sitä ei ollut tarkoitettu tyhjentäväksi kuvaukseksi asiasta.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Lahtiari

Eli onko vastaohjaus sama juttu, mitä speedwayssa harrastetaan?. Ajetaan kurvi niin, että ohjaustanko on ulkoreunan suuntaan käännettynä. Olisi aika näky vetää Vespalla samaan tyyliin.

Juissi

#498
Perus vastaohjauksessa on eturengas vastasuuntaan vain kaarrosta aloittaessa.
Kun kakspyöräinen alkaa kallistua, kääntyy rengaskin mutkan suuntaan.
Eli ei oo kokoajan vastasuuntaan, vain alussa.
Eri juttu speedwayssa, koska siinä perä on luisussa koko mutkan ajan niin sitä korjataan ihan niinkuin jos auto luisuu (muuten pyörähdät).

Edellisten postausten linkeistä poimittu:


    The bottom of the vehicle must first be moved in the opposite of the intended direction, to establish the lean.
    That initiation movement happens quickly.
    Once the lean is started, the front wheel is pointed in the direction you expect it to be pointed. If you look at a motorcycle in a turn to the right, the front wheel is pointed right, not left. But it didn't start out that way.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

khaosaming

#499
Lainaus käyttäjältä: Lahtiari - 06.07.13 - klo:15:32
Eli onko vastaohjaus sama juttu, mitä speedwayssa harrastetaan? Ajetaan kurvi niin, että ohjaustanko on ulkoreunan suuntaan käännettynä.
-------------
En tiedä speedwaysta (eikös siinä perä mene sladissa ja tanko on topparissa?), mutta paremmin asian ymmärtää, kun ajattelee, että rengas sojottaa päinvastaiseen suuntaan. Tangon työnnettävän kahvan nuppi osoittaa sisäkaarteeseen, ja samalla työntävä käsi viittaa siihen suuntaan, johon halutaan mennä. Ikään kuin kapelimestari, joka osoittaa kepillään orkesteria johtaessaan. Ei kannata ajatella tankoa käännettävän nurinkurisesti "väärään suuntaan". Siinä menee sekaisin. Asia ei ole mitenkään dramaattinen. Kääntö on minimaalisen pieni yleensä. Tankoa ei väännetä hampaat irvessä vaan työnnetään kevyellä kosketuksella.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

HiTec

Aiheesta varsin kattava opaslehtinen: Ajo hanskassa! 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Lahtiari - 06.07.13 - klo:15:32
Eli onko vastaohjaus sama juttu, mitä speedwayssa harrastetaan?. Ajetaan kurvi niin, että ohjaustanko on ulkoreunan suuntaan käännettynä. Olisi aika näky vetää Vespalla samaan tyyliin.

Ei tietenkään ole, speedwayssä tehdään samaa kuin vaikka autolla liukuun joutuessa: pidetään eturenkaat sojottamassa menosuuntaan.

Vastaohjaus on yksinkertaisesti sitä että poikkeutetaan eturengasta(=käännetään ohjaustankoa) jotta kaksipyöräinen kallistuisi hyrrävoiman ansiosta/johdosta/takia. Sana vasta liittyy tähän vain ja ainostaan siksi, että rengasta poikkeutetaan ulkokaarteen suuntaan.
Asiaa voi testata suoralla tiellä: hempauttaa hieman ohjaustankoa, niin pyörä alla haluaa kallistua. Ja kallistumissunta on kuvaillunkaltainen. Tätä voi koittaa mopolla, polkupyörällä moottoripyörällä. Asiassa ei ole mitään mystiikkaa.  Mystisempää onkin ettei ihmiset tiedä tätä. Oma kokemus ei kero ihmiselle, tietoisuus ei kartu. Tietoisuus sinänsä ei ole varsinainen arvo, kunhan ihminen toimii oikein. Ei orgasmistakaan tarvitse kaikea tietää, siitä voi nauttia tiedotonna ;-)

Partanen

Pitihän se Malossin RS24 etuiskari sitten tilata. http://www.sip-scootershop.com/en/products/shock+absorber+malossi+rs24+_m4614137

Vaimennuksen säätöohjeet löytyi täältä: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=shock%20absorber%20technology%20sip&source=web&cd=3&ved=0CDgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.sip-scootershop.com%2Ffr%2Fmain%2Fbase%2Fdetails%2FDownload.aspx%3FID%3Df58c23e8-6598-4c07-b3b5-cbb4186af033&ei=qB7ZUceHFqfV4QT284DYBA&usg=AFQjCNEGohW4dpm888j-v9zHOge5CSEPpg&bvm=bv.48705608,d.bGE&cad=rja

Tolla ohjeella perussäätö onnistuu helposti. Kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen kohtaan, jossa kerrotaan että vastoin yleistä käsitystä jousen jäykkyys ei muutu esijännityksen säädöllä, mutta jousta vaihtamalla kyllä:

LainaaContrary to popular belief, the suspension does not get harder if the spring preload is increased. It is only possible to change the suspension if you use a spring that has a different spring rate (ratio of spring load to spring deflection).
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#503
Lainaus käyttäjältä: HiTec - 06.07.13 - klo:17:41
Aiheesta varsin kattava opaslehtinen: Ajo hanskassa! 8)

Ja tuolla koko juttu:
http://www2.bajahill.net/mirror/AjoHanskassa/Ajo_Hanskassa_kokonaan_s1-65.pdf

Sivun 14 kuvasta tulostin itselleni "huoneentaulun" jottei oikea ajoasento kaarteessa unohtuisi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jk_single

Mitähän se sana "preload" tarkoittikaan"?

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.07.13 - klo:11:18
Pitihän se Malossin RS24 etuiskari sitten tilata. http://www.sip-scootershop.com/en/products/shock+absorber+malossi+rs24+_m4614137



Tolla ohjeella perussäätö onnistuu helposti. Kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen kohtaan, jossa kerrotaan että vastoin yleistä käsitystä jousen jäykkyys ei muutu esijännityksen säädöllä, mutta jousta vaihtamalla kyllä:

LainaaContrary to popular belief, the suspension does not get harder if the spring preload is increased. It is only possible to change the suspension if you use a spring that has a different spring rate (ratio of spring load to spring deflection).
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Kone

Kroppaa pitää käyttää enemmän Gilerassa, kun muissa skodeissa, millä ajanut.

konenikkari

#506
Mikä  Gilera kyseessä.
Katso tarkasti renkaitasi, piloille kuluneet renkaat havaitsee usein vasta kun saanut kunnolliset alle.
Keskeltä suoraksi kulunut tekee kulkimesta uraherkän.
NS. kahdeksi vastakkain asetetuksi juomalasiksi kulunut rengas ei sovi ollenkaan kaksipyöräiseen,kilparadan ulkopuolella.
Oikeankokoinen rengas oikeankokoisella vanteella mukanaantuo parhaat ajoominaisuudet.
Ja hyvinkin tarkasti säädetyllä rengaspaineella ajoominaisuudet myös säilyvät.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 07.07.13 - klo:12:19
Mitähän se sana "preload" tarkoittikaan"?

Esijännitystä, mutta nyt jos koskaan kannattaa panostaa luetun ymmärtämiseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#508
Niin ja tarkasti ottaen esikuormitusta.
On se hyvä että meillä on tuo Partainen, hän esilukee ja tulkitsee meille kaikille kieltaidottomille vaikeimmat osiot.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 06.07.13 - klo:13:40
Ortodoksit uskovat, että jotkut ikonit ovat käsittätehtyjä (nerukotvornije). MP-maailmassa se ei ole uskonasia. Motukkaa voi ohjailla mielin määrin tankoon koskematta. Tietynlaiset pyörät ohjautuvat helpommin kuin toiset.

http://youtu.be/xBw0yH509lw?t=1m50s

Tuolla lisää juttua moottoripyörän ohjauksesta.

http://www.stevemunden.com/countersteering.html

LainaaThere's a considerable school of thought that claims you can steer a motorcycle by shifting your weight. We can all ride a bicycle and steer it through turns with no hands on the bars. Couldn't you do the same thing on a motorcycle? You certainly can, at least with some motorcycles. The movie Faster, a chronicle of the MotoGP racing seasons of 2003 and 2004, has a scene showing Valentino Rossi standing on the pegs of his motorcycle after winning a race, hands in the air waving to the crowd, flowing through the turns with not a touch on the bars.

Juutuuppilinkkisi on melkoisen erikoinen.

Tuossa oikea:
http://www.youtube.com/watch?v=xBw0yH509lw

Josta selviää, että kaksi ja jopa yksipyöräinenkin toteuttaa pienen pojan unelman," katso äiti ilman käsiä"
Se on eriasia katsoiko äiti.
Todennäköisesti ei uskaltanut katsoa.
Lapsen vanhempi kun tuntee fyysistä kipua, jo katsoessaan moista. 8)
PS. kuinka monta vastaohjausliikettä Pfeiffer suorittti ajaessaan yksipyöräisellä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Nonni nyt koin sen vastaohjausliikkeen kongreettisesti.
Portsari sanoi, ei tänään.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)