Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Kone

Tulee tiedostamatta tuo vastaohjaus, ainakin mulla, kun eka kertoja ajoin. Vieläkin tulee jotenkin selkäytimestä tuo ohjaus. Ei aina havannoi tai tajua (vieläkään joka kerta) itsekkään.

tagatubos

Vastaohjauksesta takaisin vespaan...
Kävin eilen ekan kerran elämässäni könyämässä tuollaisen vespa gts 250 cc:n päällä ja hämmästelin kovasti sitä avaraa istumatilaa. Enpä olisi uskonut, että siinä saa niinkin hyvän ajoasennon!
Melkein kuume pukkaa päälle, varsinkin kun prätkä on pajalla ja näyttää pysyvän vielä pitkään.
Onneksi myyjä ei tullut paikalle ja tyrkyttänyt koeajolle!  ;D

Minkälainen toimintasäde tuollaisella 250cc vespalla käytännössä on? Joutuuko tankille miten tiuhaan matka-ajossa?
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Kone - 03.07.13 - klo:10:12
Tulee tiedostamatta tuo vastaohjaus, ainakin mulla, kun eka kertoja ajoin. Vieläkin tulee jotenkin selkäytimestä tuo ohjaus. Ei aina havannoi tai tajua (vieläkään joka kerta) itsekkään.

Vastaohjauksesta en tiedä mitään.
Enkä silti muistakaan, luonnovoimien vastustamisista, esim siivous ;D
Jarno Saarinen taisi kehitellä huippuunsa tuon painonsiirron.
Havaitsi ilmeisesti että painoa siirtämämällä voi kaksipyöräistä ohjailla tankoa kääntämättä.
Metodi liennee käytössä vieläkin.
Normi kuljettajan ei normi ajossa, geometrialtaan oikealla kikottimella tarvi moisia asioita ollenkaan pohtia.
Ja jos joutuu "tilanteessa" pohtimaan, on myöhäistä....pohtia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: tagatubos - 03.07.13 - klo:18:50
Minkälainen toimintasäde tuollaisella 250cc Vespalla käytännössä on?
-------------
Keskikulutus 3,4 litraa sataselle ja 9,5 litran tankki. Noin 280 kilometriä tankillisella. Huippukulutus 4,05 litraa. Tällöin karvan alle 240 kilometriä tankillisella.

Spritmonitor:
http://www.spritmonitor.de/en/overview/57-Piaggio/0-All_models.html?fueltype=2&vehicletype=2&constyear_s=2006&constyear_e=2010&power_s=11&power_e=21&gearing=3&exactmodel=Vespa%20GTS%20250
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

#484
Käytännössä tekee mieli mennä tankkaamaan 150-180 km välein, kun bensavalo alkaa jo loimottamaan. Ilmoitettu tankin tilavuus on rehellisesti sanottuna hiukan harhaanjohtava. Tankatessa tankkiin menee yleensä 5-6 litraa. Eli tankkia ei voi, eikä kannatakaan ajaa tyhjäksi. Sähköinen bensapumppu kärsii, jos joutuu pumppaamaan ilmaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tagatubos

Ihan kelvollinen toimintasäde, kun noin 200km saattaa uskaltaa ajaa.
Kaveriporukassa on näitä custom miehiä, jotka ajavat noin 90km/h ja käyvät tankilla noin 200 km välein, eli matkassa saattaisi tällaisella pysyä.
Aiemmin kun ajoin 125cc peugeotin skootterilla, niin eipä tehnyt mieli lähteä poikien kanssa reissuun.

Edittiä...

Tuo bensavalon palaminen kyllä saa mielen hermostuneeksi kohtuu ripeästi..
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

Partanen

Mulla on jalkatilassa tavarateline, jolle mahtuu viiden litran kanisteri. Sillä toimintasäde venyisi kummasti.

Mutta joo, kyllä Gts:n selkään mahtuu, vaikka ulkonäkö saattaa antaa ymmärtää muuta. Jalkojakin mahtuu pitämään useammassa eri asennossa ajon aikana.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.07.13 - klo:19:04


Vastaohjauksesta en tiedä mitään.
Enkä silti muistakaan, luonnovoimien vastustamisista, esim siivous ;D
Jarno Saarinen taisi kehitellä huippuunsa tuon painonsiirron.
Havaitsi ilmeisesti että painoa siirtämämällä voi kaksipyöräistä ohjailla tankoa kääntämättä.
Metodi liennee käytössä vieläkin.
Normi kuljettajan ei normi ajossa, geometrialtaan oikealla kikottimella tarvi moisia asioita ollenkaan pohtia.
Ja jos joutuu "tilanteessa" pohtimaan, on myöhäistä....pohtia.

Painonsiirrolla tehostettu ohjaaminen vaatii sekin päättävästä ohjauksen käyttöä. Ei se pelkällä painonsiirrolla käänny se kaksipyöräinen. Ohjaustankoa on pidettävä vähintäänkin suorassa, jotta kääntyminen alkaa.

Kannattaa ihan oikeasti selvittää mitä on vastaohjaus, ennenkuin on liian myöhäistä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kygä

Suunnitelmat muuttuivat, Vespa lähti myyntiin. Pistäkää sana kiertämään: http://www.nettimoto.com/vespa/gts/1537141

HiTec

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.07.13 - klo:19:04
Havaitsi ilmeisesti että painoa siirtämämällä voi kaksipyöräistä ohjailla tankoa kääntämättä.

Älä nyt hyvä mies mene tuollaista tuubaa suustasi päästämään, joku saattaa jopa uskoa sen ja ... :o

Se moottoripyörä EI käänny (merkittävissä määrin) yhtään mihinkään vaikka kuinka sitä ahteriasi sivulla roikottaisit! Moottoripyörä kääntyy VAIN ohjaustangosta ja se siitä. Ainoa etu perän roikottamisesta sisäkaarteessa on että se painopiste siirtyy mopon sivulle => mopo itse voi olla mutkassa pystymmässä => voi käyttää suurempia mutkanopeuksia ilman että jalkatapit tms. vielä raapisi asfalttiin - jos vain renkaissa pito riittää ;)

Ja tässä juuri se vaara onkin kun joku newbie lukee näitä "painolla ohjaamisia" netistä ja sitten menee itse käytännössä kokeilemaan, niin kun se ei sitten käännykään... Tuolla normaalin liikenteen seassa tuota perän roikottamista ei oikeasti missään tartte, niin lujia mutkanopeuksia ei varmaan missään voi laillisesti päästellä. Radalla tilanne onkin sitten jo toinen 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

konenikkari

Okkei olen pahoillani antamastani väärästä informaatiosta.
Itse suoritin nimittäin ukkoskuuron aikaan suojatiemaalauksen kohdalla erityisen nopean vastaohjausliikkeen
kun takapyörä pyrki etupyörän edelle.

Tämä keskustelu alkoi tuosta:
"Totta perää nostamalla saattaa kääntyä mutkiin omiaaikojaankin.
Jos ajettavan haluaa kannattaa keulaa nostaa ja perää laskea.
Ja ajettavan tunnistaa siitä että kaarteeseenkin voi ajaa, kallistamalla ja  tankoon koskematta ???"

Itse pidän ajaessa aina tiukastikin kiinni tangosta, enkä persettäni siirtele minnekään.
Johan ne variksetkin naurais, jos minä 60v pappa, kyykkisin skotun päällä ja roikottaisin persettäni.

Alkuperäinen tarkoitukseni oli että geometrialtaan oikea kaksipyöräinen vaatii todella vähän tangon vääntelyä.
Olen pahoillani.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 06.07.13 - klo:12:07
Alkuperäinen tarkoitukseni oli että geometrialtaan oikea kaksipyöräinen vaatii todella vähän tangon vääntelyä.

Juu, ne tarvittavat tangon liikkeet on aika pieniä, mutta siltikin suuressa nopeudessa ja isoilla renkailla (=suurilla hyrrävoimilla) hieman jopa voimaa tarvitsevia 8)

Onhan noita netissäkin läjäpäin kuvia, kuinka sitä skodellakin ajellaan radalla, persettä roikottaen, polvi maassa ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

konenikkari

Jos et  kerro kenellekään, voin tunnustaa että noin jouduin joskus itsekin tekemään
ennen keskituen poistamista ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Minulla on talvirenkaat jotka ei tykkää vastaohjauksesta ja kääntyvät parhaiten lantiosta yläkroppaa vastapuolelle lallistaen josta johtuen skode kallistuu kaarteen suuntaan. Se miten kädet asiaan liittyy, en tiedosta. Renkaat ovat todella veemäiset ellei ohjaa noin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

#494
Ortodoksit uskovat, että jotkut ikonit ovat käsittätehtyjä (nerukotvornije). MP-maailmassa se ei ole uskonasia. Motukkaa voi ohjailla mielin määrin tankoon koskematta. Tietynlaiset pyörät ohjautuvat helpommin kuin toiset.

http://youtu.be/xBw0yH509lw?t=1m50s

Tuolla lisää juttua moottoripyörän ohjauksesta.

http://www.stevemunden.com/countersteering.html

LainaaThere's a considerable school of thought that claims you can steer a motorcycle by shifting your weight. We can all ride a bicycle and steer it through turns with no hands on the bars. Couldn't you do the same thing on a motorcycle? You certainly can, at least with some motorcycles. The movie Faster, a chronicle of the MotoGP racing seasons of 2003 and 2004, has a scene showing Valentino Rossi standing on the pegs of his motorcycle after winning a race, hands in the air waving to the crowd, flowing through the turns with not a touch on the bars.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.