Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

khaosaming

#465
^ Olen käynyt autokoulun moottoripyöräkurssin korttia varten (en ole saanut A:ta lahjaksi). Siellä puhuttiin erittäin seikkaperäisesti vasta- eli työntöohjauksesta. On siis tuttua kamaa, ja käytän sitä aktiivisesti. Puhe kai oli kuitenkin ajettavuuden kokeilemisesta käsittä ajamalla jonkin pienen pätkän verran. Normaalissa maantieajossa ei ole hyvä ottaa käsiä pois ohjaustangosta.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Eilen suihkuttelin Vespan pohjaan Dinitrol Combi Wax ruostesuojan. Lupaavat, että kestää kulutustakin jonkin verran. Todella juoksevaa se oli suihkutettaessa. Alkoi valumaan lähes välittömästi. Mutta nyt kuivuttuaan muuttui melko pätevän oloiseksi suojaksi. Ruskeaahan tuo väriltään, mutta ei se sieltä alta näy. Kivetkin lentää epäsuorasti sinne pohjaan, niin tämä vahamainen suoja voi olla hyväkin. On sillä tavalla läpikuultavaa, että näkee jos ruoste joskus alkaa temppujaan tekemään.

Tämä sama aine voisi toimia välipohjassakin, ja akkukotelossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Suorita ns polkupyörä koe.
Aja polkupyörällä kaarteeseen, älä kallista polkupyörää, käännä vain ohjaustangosta.
Takavuosina joku professori keksi syyn miksi mp onnettomuudet lisääntyi.
Hänen sanojensa mukaisesti liian suuret moottoritehot kevensivät etupyörää niin paljon ettei ko. ajoneuvoa voinut ohjata etupyörää kääntämällä :o
Normaali ajossa geometrialtaan ja moottoriteholtaan oikein rakennettu ajoneuvo ei vaadi käyttäjältään mitään erityistoimia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.07.13 - klo:20:28
Eilen suihkuttelin Vespan pohjaan Dinitrol Combi Wax ruostesuojan. Lupaavat, että kestää kulutustakin jonkin verran. [...]

Tämä sama aine voisi toimia välipohjassakin, ja akkukotelossa.
------------
Meinasin juuri sanoakin, että sinne jalkalaudan muovikannen alle vasten peltiä olisi ehkä parempi paikka. Toivotaan, että toimii kiveniskusuojan ominaisuudessa edes kohtalaisesti, mitä hiukan epäilen. Saako sen pois jollakin liuottimella helposti, jos alkaa kaduttaa?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.07.13 - klo:20:32
Suorita ns polkupyörä koe.
Aja polkupyörällä kaarteeseen, älä kallista polkupyörää, käännä vain ohjaustangosta.

Olen joskus ajanut polkupyörällä. Muistaakseni sekin kallistuu sisäkaarteen suuntaan, kun ohjaustankoa vääntää ulkokaarteen suuntaan.

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.07.13 - klo:20:32Takavuosina joku professori keksi syyn miksi mp onnettomuudet lisääntyi.
Hänen sanojensa mukaisesti liian suuret moottoritehot kevensivät etupyörää niin paljon ettei ko. ajoneuvoa voinut ohjata etupyörää kääntämällä :o
Normaali ajossa geometrialtaan ja moottoriteholtaan oikein rakennettu ajoneuvo ei vaadi käyttäjältään mitään erityistoimia.

Toivottavasti tuo professori ei kokeillut moottoripyörällä ajoa. Sillä hyvin ei pääty se, jos mutkaan tullessa vääntää lisää kaasua.  :P

Ei se mikään erityistoimi olekaan se vastaohjaus. Mutta se on erittäin tärkeä tiedostaa, jos ja kun tulee yllättävä tilanne, ja joutuu vaikkapa väistämään jotain.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.07.13 - klo:20:12
Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 02.07.13 - klo:19:55
Painon kuuluukin olla etusella ja jousien on hyvä olla vähän sisäänpainuneena ajovakauden kannalta. Tarkoitat varmaankin jousen esijännityksen säätöä?

Keula saisi tietenkin painua 1/3 joustovarasta, kun kuski on skootterein päällä istumassa. Nyt se taitaa painua 2/3 ellei jopa 3/4 joustovarasta. En tiedä ovatko muuttaneet jousen jäykkyyttä jossain vaiheessa. Tässäkin on punainen jousi, kuten edellisessä Super Sportissa.

Esijännityksen säädöllä säädetään korkeutta, mutta kyllä, juuri sellaista kaipailen. Saisi säädettyä sen keulan niin, että keula painuu sen 1/3 joustovarasta.

Noissa hienommissa iskareissa taitaa olla vaimennuksenkin säätöjä. Siinä menisi yöunet, kun niitä säätöjä miettisi.  :) Ei vaan taas viittis ostaa sitä halpaa ensin, ja myöhemmin sitä parempaa. Tulee niin kalliiksi.

Totta tuo on aivan oikea lähtökohta, jousituksen pitäisi painua ilman kuormaa n. 10% ja kuljettaja päällä n.30%.
Ja normi ajossa sen pitäisi pohjata yhden kerran, eli siinä pahimmassa paikassa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 02.07.13 - klo:20:34
Meinasin juuri sanoakin, että sinne jalkalaudan muovikannen alle vasten peltiä olisi ehkä parempi paikka. Toivotaan, että toimii kiveniskusuojan ominaisuudessa edes kohtalaisesti, mitä hiukan epäilen. Saako sen pois jollakin liuottimella helposti, jos alkaa kaduttaa?

Mulla on välipohjassa jo Tectyl Superwax vahasuoja : http://www.tectyl.fi/vahasuoja.html Asiallisen oloinen on sekin aine, kellertävä väriltään. Ei kuitenkaan yhtä juoksevaa, joten kahden päällekkäisen pellin väliin sitä on vaikea saada.

Varmaankin nämä ohuet suoja-aineet saa pois helpohkosti. Olikohan lakkabensiini, vai mikä lie millä tahrat neuvottiin poistamaan. Varmasti silti helpompi poistettava, kuin ne pensselillä leviteltävät pohjamassat. Juuri tällä hetkellä en tiedä mikä voisi alkaa kaduttamaan ruostesuojauksessa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#472
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.07.13 - klo:20:53
Ei se mikään erityistoimi olekaan se vastaohjaus.
--------------
Tästä aiheesta on käyty kiivaita väittelyitä eri palstoilla (esimerkiksi HondaPCX.orgin sivuilla). Jostakin syystä vastaohjaus herättää intohimoja puolesta tai vastaan. Jotkut eivät halua siitä kuullakaan, mutta se on osa ajokoulutusta useissa maissa, ja siten virallisen opin mukaista tietoa. Minusta vastaohjaus on erittäin hyödyllinen myös skoottereihin sovellettuna.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.07.13 - klo:21:00
Juuri tällä hetkellä en tiedä mikä voisi alkaa kaduttamaan ruostesuojauksessa.
----------------
Huono ruostesuojaus? Anyway, olet oikeilla jäljillä, varsinkin kun katsoo tätä ketjua Modern Vespan sivuilta:

http://modernvespa.com/forum/topic12076

http://members.modernvespa.net/suiramo/uploads/rust_001_456.jpg

Olisikohan ollut viisaampaa sittenkin pitäytyä muovissa?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Kai se vastaohjaus on sitten jotenkin maalaisjärjen vastaista? Itse en ole maalta, ja vastaohjaus käsitteenä on tuttu jo sen verran aikaa, etten sitä osaa kieltää. Kyllähän sen mutkapätkällä nopeasti oivaltaa, että millä sen kaksipyöräisen saa mutkiin taittumaan. Taikka ainakaan itse en painonsiirrolla kallista, vaan ohjaustangolla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#474
Partanen, löytyisikö sinulta kuvia eturoiskeläpästä ja ohjeita sellaisen kiinnittämiseen? Otitko etupyörän ensin irti? Millä merkkasit reikien paikat ennen porausta, teipilläkö? Vai löitkö tuurnalla pienet kuopat porattaviin kohtiin, jotta terä ei ala kulkea? Etulokari on muovia, joten jotain naskalia voisi käyttää. Jos voisit kirjoittaa tuosta kattavan selostuksen kuvineen, olisin kiitollinen. Alkaa tuntua, että Vespalla ei kannata ajaa metriäkään ennen kurakumia.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

pekpel

Tuo vastaohjaus toimii..
On nopein tapa muuttaa suuntaa kakspyöräisellä kikottimella.
Välttämättä monet kuskit eivät edes hoksaa käyttävänsä moista tapaa muuttaa suuntaa, se selviää vasta opastuksen kanssa..  ::)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.07.13 - klo:21:30
Kai se vastaohjaus on sitten jotenkin maalaisjärjen vastaista? Itse en ole maalta, ja vastaohjaus käsitteenä on tuttu jo sen verran aikaa, etten sitä osaa kieltää. Kyllähän sen mutkapätkällä nopeasti oivaltaa, että millä sen kaksipyöräisen saa mutkiin taittumaan. Taikka ainakaan itse en painonsiirrolla kallista, vaan ohjaustangolla.

Juu, jokainen sitä käyttää, mutta kaikki eivät ole koskan asiaa ajatelleet. Ei tarvitse kun alamäessä polkupyörän ohjaustankoa vähän vemputtaa niin tajuaa että hyrrävoimat ne sitäkin helpolla kallistaa.

Ja toisaalta hyrrävoimahan on "syyllinen" siihen, että on paljon nitä prätkänkokeilijoita, joitka kuolevat ensimäisessä mutkassa, kun pyörä onkin puussa ulkokaarteessa, vaikka kovasti oli ohjattu ;-D

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 02.07.13 - klo:21:04
Huono ruostesuojaus? Anyway, olet oikeilla jäljillä, varsinkin kun katsoo tätä ketjua Modern Vespan sivuilta:

Olen tällä hetkellä melko vakuuttunut siitä, että löysin melko pätevät ruostesuoja-aineet. Mutta jos tulee katumapäälle, niin saahan nämä sitten vaikka lämmittämällä ja kaapimalla pois. Tämän hetken kokemuksella välttäisin varsinaisia kiveniskusuoja-nimikkeellä myytäviä tuotteita. Ne kun ovat liian kovia kuivuttuaan.

Englantilaiset varsinkin ovat innokkaita ruostesuojailemaan Vespojaan. Siellä kun sataa melko paljon, ja ajelevat talvella suolatuilla teillä. Joku tosin kertoi ruostesuojanneensa autonsa, ja nykyisin autossa on ruostetta enemmän kuin Titanic:issa. Eli tarkkana saa olla suojailuissa, ettei ainakaan ruosteen päälle suihkuttele.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 02.07.13 - klo:21:36
Partanen, löytyisikö sinulta kuvia eturoiskeläpästä ja ohjeita sellaisen kiinnittämiseen? Otitko etupyörän ensin irti? Millä merkkasit reikien paikat ennen porausta, teipilläkö? Vai löitkö tuurnalla pienet kuopat porattaviin kohtiin, jotta terä ei ala kulkea? Etulokari on muovia, joten jotain naskalia voisi käyttää. Jos voisit kirjoittaa tuosta kattavan selostuksen kuvineen, olisin kiitollinen. Alkaa tuntua, että Vespalla ei kannata ajaa metriäkään ennen kurakumia.

Mittasin reiän paikat ja tein reiät ensin roiskeläppään. Sitten eturengas irti, ja mallasin roiskeläpän sopivaan kohtaan lokaria. Kun lokarin ja läpän väliin laittaa kaksipuoleista teippiä, niin läppä pysyy paikallaan sen aikaa kun poraa reiät lokariin. Ei alkanut poranterä kulkea, kun läpässä olevat reiät toimivat ohjureina. Kolme reikää riittänee lokariin.

Tämä mun läppä on hiukan pidemmän ajan kehityksen tulos. Mallia on lainattu ja muokattu, joten yksiselitteistä ohjetta on paha tehdä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 02.07.13 - klo:22:04
Juu, jokainen sitä käyttää, mutta kaikki eivät ole koskan asiaa ajatelleet. Ei tarvitse kun alamäessä polkupyörän ohjaustankoa vähän vemputtaa niin tajuaa että hyrrävoimat ne sitäkin helpolla kallistaa.

Eniten tuo häiritsee kun sitä rupeaa ajattelemaan ;D Ja varsin hyvin tuon huomaa pitkässä kaarteessa kun pitää kaarroksen sädettä muuttaa kesken kaiken, niin ohjaamalla ulkokaarteeseen (=vetämällä ulkokaarteen puoleista stongan kärkeä itseä kohti), mopo kallistuukin vain lisää ja säde tiukkenee 8)

Ja noiden kokemattomien suhteen, niin kun tuo ohjaus tulee ns. selkäytimestä, niin homma toimii pienissä nopeuksissa. Vaan laitetaanpas alle 17" gummit ja nopeutta 100km/h, niin hommahan ei enää menekään ihan "itsekseen" = ohjaukseen tarvittavan voiman määrä on kasvanut sen verran että sitä joutuu jo ajattelemaan, mitä tekee - ja sitten sitä kaseikko koliseekin kun aika tämän havaitsemiseen loppui kesken :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08