Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Wanhapappa

Olen joskus ostellut johonkin autoon oikeata roiskeläppäkumia, jossa on kudos sisällä, on melkosen lujaa kamaa. Mulla saattaisi ehkä olla sitä jäljellä vielä jossakin. Mulla on vielä pirusti kamaa stadin asunnolla ja teen muuttokuormaa tänne landelle pikkuhiljaa, ehkä se eteen kävelee muuton yhteydessä. Ite ostin sen muistaakseni Etolasta jos en väärin muista. Sen lerpattamisen saa pois, jos pystyy kiinnittämään sen vähän kuin kourumaisesti, jäykistää sitä huomattavasti.

Joo, täytynee kertoa, että mulla oli nuorena jolkkina 60 luvulla 350 Jawa, sen jälkeen olikohan se 650 kuutioinen Triumph hetken aikaa ja sitten ei ollutkaan mitään vuosikymmeniin mitä nyt pari vuotta oli kinkkimopo, jonka myin viime kesänä. Semmonen haave on pyörinyt mielessä, että eläkepäivinä ostan jonkun prätkän ja tuli sitten ostettua tuo Vespa Gts 250ie. Voihan olla, että vaihdan tuon isompaan. Pitkään olen miettinyt Yamaha T-maxia, mitä mieltä sellaisesta olette? Jos vaihto tulee, tulee se aikaisintaan ensi kesäksi, tämän kesän totuttelen tuolla Vespalla. Ikää on jo jonkin verran, etten ihan pirun painavaa pyörää haluaisi ottaa. Tuo T-Max on isoista pyöristä kai sieltä kevyemmästä päästä...

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 16.06.13 - klo:21:34
^ Riippuu siitä, kuinka paljon ajaa. Mikä tahansa liuhuva läppä kestää jonkin tuhannen kilometriä. ...

Sepä siinä kun ei saisi liehua, ettei hankaa maaleja pellistä. Se että läpän laittaa kourun muotoon auttaa kyllä, ja vähentää liehumista. Gts:n lokari on valmiiksi hiukan kaareva.

Liian painava kumi on myös mahdollinen ongelma. Etulokari on kiinnitetty ohjausakseliin verrattain pieneltä alalta. Siksi painava, lerpattava, tai liian suuri läppä voisi särkeä lokarin kiinnityskohdan. Ja lokari on melko työläs vaihdettava, kun pitää irrottaa koko ohjausakseli.

Tänään Motonet:in sivut toimii paremmin -> http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/401251/0 Tuota kumia voi leikata saksilla, joten leikkausjäljestä tulee siisti. Paperista kun tekee mallin, niin saa läpästä symmetrisenkin.

Autotarvikeliikkeistä saisi läpinäkyvää kalvoa maalipintaa suojaamaan. Eräs vaihtoehto olisi laittaa suojakalvoa näkyvään kohtaan eturenkaan taakse, ja suojata pohja alustamassalla, tai kiveniskusuoja aineella.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk


Partanen

#453
Lainaa... Kiveniskusuoja on ruosteenestoaine, joka muodostaa
puolikovan, muovimaisen, paksun suojakalvon, joka voidaan maalata
halutulla autovärillä. ...

http://www.tectyl.fi/kiveniskusuoja.html

Lisäys klo 11.07: Itse luottaisin ehkä silti alustamassaan mieluummin. http://www.tectyl.fi/alustansuoja.html Sekun on joustavampaa, niin suojaa paremmin. Sitä myydään myös pensselillä levitettävässä muodossa, niin ei ole koko koko Vespa massan peitossa. Kiveniskusuoja-aineesta mulle on jäänyt sellainen käsitys, että kovettuu liian kovaksi. Siitä voi seurata se, että pelti ruostuu pahasti, ennenkuin ruostuminen alkaa näkyä ulospäin. Eli pohja näyttää nätiltä pitkään, vaikka todellisuudessa pellistä ei ole enää paljoa jäljellä.

Tämmöisen aineen jo suihkuttelin välipohjaan, akkukoteloon ja jalkasuojan ja hanskalokeron väliin: http://www.tectyl.fi/vahasuoja.html En tiedä pääsenkö suojasta itse nauttimaan, vai hyötyvätkö siitä mahdolliset seuraavat omistajat enemmän.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 17.06.13 - klo:11:01
@Partanen

Kirjoittamasi lause ei avaudu vieläkään. Mitä tämä tarkoittaa?

Lainaa...laittaa suojakalvoa näkyvään kohtaan eturenkaan taakse, ja suojata pohja alustamassalla, tai kiveniskusuoja aineella.

Korostetut kohdat ovat lauseessa kokonaisobjektin nominatiivin kaltaisessa akkusatiivissa, eli tekeminen kohdistuu pohjaan ja kiveniskusuojaan. Mitä siis sivelet kiveniskusuojaan, kun pohjaan laitat alustamassaa? Ilmeisest toisen jätät suojaamatta kokonaan, koska välissä on 'tai'. Kumman suojaat? Minä suosittelisin pohjaa.

Tarkoittaisikohan tuo, että kiveniskusuojan voi maalata normaalilla automaalilla päälle? Tätähän näkee käytettävän esim. Uusissa autoissa...

Partanen

Sinne pohjaan voi laittaa joko alustamassaa, tai sitten kiveniskusuoja-ainetta. Onko näin parempi?  :) Aikamoinen hässäkkä kirjoitusvihreen vuoksi -ko.

Mulla roiskeläppä on sen pituinen, ettei suojaa pohjaa täysin. Roiskeläppä suojaa näkyvän pellin siinä renkaan takana. Saman näkyvän pellin voisi suojata suojakalvolla, jolloin roiskeläppää ei tarvitsisi ollenkaan. Nyt siis harkinnassa laittaa alustamassa pohjan alle, siis siihen kohtaan joka ei näy muuten kuin kurkkaamalla Vespan alle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#456
@Partanen

Luen mielelläni Partasen kirjoituksia, koska hän on palstalla keskimääräistä parempi kirjoittaja. Ainakin hän paneutuu viesteihinsä ja näkee niiden kirjoittamiseen vaivaa. Sitten usko omiin kykyihin loppuu, ja 'pilataan' hyvä ohje pienellä lepsuilulla  :)

Käyttöohjeissa ja resepteissä pitäisi aina kiinnittää tavallista enemmän huomiota pieniinkin yksityiskohtiin. Ajattelin, että hän hokaisi jutun itse pienellä ravistelulla, mutta kun näin ei heti käynyt, muuttui asia väännöksi, mahdollisesti joku pahoitti mielensä. Asiasta ei kannata hermostua. En halunnut vinoilla, päinvastoin. Poistan nuo viestini, jotta eivät jää vaivaamaan ketään.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Säädin kokeilun vuoksi perän toiseksi ylimpään asentoon. Voi olla että kuvittelen, mutta ihan kuin se kääntyisi mutkiin paremmin, taikka helpommin.

Samalla alkoi kiinnostamaan keulan toiminta, vaikka olin jo luvannut itselleni, ettei mitään iskareita nyt ostella. Näyttää siltä, että vakiolla etujousella on vain vähän joustovaraa käytössä. Eli keula on turhan painuneena, kun istun skootterin päällä. Siitä ei paljoa vaadi, kun saa painettua etujousituksen pohjaan. Eihän se noin ole hyvä. Tarttis vissiin ostaa iskari, josta löytyisi korkeudensäätö. En haluaisi kuitenkaan kovaa jousitusta, ja siksi nyt vähän vielä arveluttaa. Taitaa olla arpapeliä miten jäykkä jousi vaikkapa Malossissa on.  :P

Täällähän on valinnanvaraa: http://www.sip-scootershop.com/en/suspension++brakes-014/shock+absorber+forks++steering+column-436?d=%28sco,ape,lam,old,px,sma,max,atv,mot%29&s=e6caf8bba0c748f59b1b6006d76c9a05&a=1&sort=0&model=e6caf8bb-a0c7-48f5-9b1b-6006d76c9a05

Zelioni hintaan 329 euroa. Ja on vielä myyty loppuun.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#458
Totta perää nostamalla saattaa kääntyä mutkiin omiaaikojaankin.
Jos ajettavan haluaa kannattaa keulaa nostaa ja perää laskea.
Ja ajettavan tunnistaa siitä että kaarteeseenkin voi ajaa, kallistamalla ja  tankoon koskematta ???
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.07.13 - klo:19:34
...keula on turhan painuneena... [...] Tarttis vissiin ostaa iskari, josta löytyisi korkeudensäätö.
----------------
Painon kuuluukin olla etusella ja jousien on hyvä olla vähän sisäänpainuneena ajovakauden kannalta. Tarkoitat varmaankin jousen esijännityksen säätöä?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.07.13 - klo:19:43
..
Ja ajettavan tunnistaa siitä että kaarteeseenkin voi ajaa, kallistamalla ja  tankoon koskematta ???

Eipä se kallistu, jollei väännä ohjaustankoa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Keula saa olla aika pehmeä jotta ajettavuus säilyy röykyissäkin. Kova keulaa pomppii irti ja pito katoaa. Jos keula ei niiaa selvästi jarruttaessa, on tiedossa ongelmia. Se että se joskus pohjaa ei ole niin haitallista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.07.13 - klo:20:07
Eipä se kallistu, jollei väännä ohjaustankoa.
-----------
Moottoripyörää tai skootteria voi hyvinkin kokeilumielessä ohjailla käsin tankoon koskematta painoa siirtämällä. Ihan kuin polkupyörää ("kato äiti, ei käsiä").
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 02.07.13 - klo:19:55
Painon kuuluukin olla etusella ja jousien on hyvä olla vähän sisäänpainuneena ajovakauden kannalta. Tarkoitat varmaankin jousen esijännityksen säätöä?

Keula saisi tietenkin painua 1/3 joustovarasta, kun kuski on skootterein päällä istumassa. Nyt se taitaa painua 2/3 ellei jopa 3/4 joustovarasta. En tiedä ovatko muuttaneet jousen jäykkyyttä jossain vaiheessa. Tässäkin on punainen jousi, kuten edellisessä Super Sportissa.

Esijännityksen säädöllä säädetään korkeutta, mutta kyllä, juuri sellaista kaipailen. Saisi säädettyä sen keulan niin, että keula painuu sen 1/3 joustovarasta.

Noissa hienommissa iskareissa taitaa olla vaimennuksenkin säätöjä. Siinä menisi yöunet, kun niitä säätöjä miettisi.  :) Ei vaan taas viittis ostaa sitä halpaa ensin, ja myöhemmin sitä parempaa. Tulee niin kalliiksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 02.07.13 - klo:20:10

Moottoripyörää tai skootteria voi hyvinkin kokeilumielessä ohjailla käsin tankoon koskematta painoa siirtämällä. Ihan kuin polkupyörää ("kato äiti, ei käsiä").

Kyllähän se kallistus normaaliajossa tehdään vastaohjauksella. Semmoinen joka osaa polkupyörää ajaa, osaa vastaohjauksen, vaikka ei sitä välttämättä tiedosta. Se on tärkeää tiedostaa, kun ajetaan moottoripyörää, tai skootteria.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003