Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Vespa on skootteri, mutta kaikki skootterit eivät ole Vespoja.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Minkäs merkkinen pakoputki Makexx:llä on Vespassa kiinni?

Juuri tuohon kuljetuskykyyn perustuen tulee itsekin käytettyä Vespaa aina kun ei sada! Eli työmatkojen lisäksi myös kauppareissut
tulee tuolla hoidettua. Viime kesänä tuli satapiikkiseen reilut 5 tuhatta kilsaa ja tänä suvena tuolla 300 Superilla tulee varmaan ajettua vielä enemmän. Ehkäpä tuo huvireissujen määräkin nyt lisääntyy.  :P

HiTec

Tavaraahan tuo kuljettaa ihan kummasti, lienee jo alunperin ollut suunnittelijan vaatimuksissakin, mutta entäs sinne penkin alle. Meneekö sinne 2x kypärät ongelmitta, vai pitääkö Vespaan(kin) aina ruuvata tuo äklö-ruma pizzalaatikko tarakalle? ??? Meinaan se peruslähtökohtahan tulisi olla kun kerran kypärä on pakollinen ja ajoneuvo 2 hlö suunniteltu, niin johonkinhan nuo kypärät olisi sullottava ja mielellään tosiaan ilman tuota pizzaboxia. Tämän vuoksi prätkistähän ei ole mihinkään, niissä tilaa ole kuin hyvä jos yhdelle ruukulle korkeintaan - noita matkalehmiä nyt tietenkään lukuunottamatta joissa on takaboksit jo vakiona, mutta niihin ne laatikot istuukin jo huomattavasti tyylikäämmin 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

makexx

Mulla on kiinni Acrapovicin slipari. Taitaa tuo mattamusta malli olla uutta tälle vuodelle kun ei saanut heti tilattua vaan meni odotuksen kautta. Mut kannatti näyttää hyvältä mattamustassa mopossa, katu-uskottavuus parani noin 180% ja täälläkin aiemmin puhuttu putken paukahtelu kohottaa ajokokemusta :)

Vespa omaa kypärää säilyttelen satulan alla. Kokokypärää sinne ei saa. Jossain mainoksissa on taidettu lupailla että sinne menis kaksi kypärää, taitaa vaatia vaan visiiritöntä mallia. Penkin alunen on kyllä kätevä säilytystila, tosin aika lämmin. Ei kannata laittaa vesipulloa sinne. Siitäpä tulikin mieleen, että onko kukaan virittänyt minkäänlaista pullopidikettä Vespaansa? Jalkatilassa olisi tilaa, mut kannattaisi saada se ilmavirtaan et pysyis viileenä...
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
|  Vespa GTS 300 SuperSport  |
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Partanen

Penkin alla oleva tila ei ole suuren suuri, mutta sadehaalari, toiset hanskat, "mustekaloja" ja makkaratikku siellä matkaa tekee aina. Lisäksi on hanskalokero, jossa kulkee lisäksi jotain tavaraa, jos tarvetta. Mulla siellä taitaa olla tällä hetkellä vain rengaspainemittari. Takalaatikkoa en ole/olisi tarvinnut vielä kertaakaan, eikä mulla sellaista ole, enkä aio hankkia. En pidä ajatuksesta. Mieluummin vaikka reppu selkään, jos tila meinaa loppua.

Kypärän saa kyllä lukittua Gts:ään helposti, kunhan kypärän leukahihnan lukitus on toteutettu D-lenkeillä. Penkin alla on tapit molemmin puolin, johon kypärän lenkki laitetaan. Sitten penkki kiinni eli lukkoon, niin kypärä (-t) on lukittu. Muuten tähän malliin, mutta itse laitan vain toisen lenkin, kun rako on aika pieni:

http://danilogurovich.wordpress.com/2008/11/17/vespa-gtv250-ie-day-2-features-and-details/

Mulla juomapullo kulkee siinä mun jalkatilan tavaratelineessä, jonka tilasin täältä: http://classic-racks.co.uk/ (toimituskulut oli muistaakseni jossain 10-20 euron paikkeilla) Pelkkä ilmavirta ei taida riittää juoman viileänä pitämiseen. Se virtaava ilma kun on samanlämpöistä kuin seisova ilma. Sanovat, että jos pullon kietoo märkään kankaaseen, niin kankaassa olevan kosteuden haihtuessa jäähtyisi juoma. Enpä ole tosin itse vielä kokeillut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Lainaus käyttäjältä: makexx - 07.06.13 - klo:09:21
Jalkatilassa olisi tilaa, mut kannattaisi saada se ilmavirtaan et pysyis viileenä...

Fysiikan lakien mukaan se on ihan sama olla 25 asteisessa seisovassa tahi virtaavassa ilmassa, sen pullon lämpötila on se tasan samat 25 astetta joka tapauksessa ??? Tilanne toki muuttuu jos pullon laittaa vaikka mustaan, märkään sukkaan ja tuon siihen virtaavaan ilmaan. Veden haihtuminen sitoo lämpöä = pullon lämpötila laskee alle "ulkolämpötilan", musta pinta lämpiää auringossa tehostaen haihtumista ja virtaava ilma edelleen yhä vain tehostaa tuota veden haihtumista = tällöin pullon lämpötila tosiaan saadaan viileämmäksi virtaavassa ilmassa kuin seisovassa 8)

Tiesittekö muuten että kehitysmaiden hedelmäplantaaseilla käytetään hiilikasoja tähän samaan tarkoitukseen :o Poimitut hedelmät alkavat välittömästi pilaantumaan kun ne poimitaan jos nitä ei saada viilennettyä. Siksi hedelmät asetellaan hiilikasan sisään ja kasa kastellaan vedellä. Tällöin aurinko lämmittää nopeasti mustan hiilikasan, vesi haihtuu ja hedelmien lämpötila laskee. Vieläpä kun hiilellä on aivan tolkuton pinta-ala, vesi haihtuu siitä erittäin tehokkaasti => hedelmien lämpötila saadaan useita asteita alle vallitsevan ulkolämpötilan = hedelmät säilyvät paremmassa kunnossa odottaessaan kylmäauton kuljetusta 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Wanhapappa

Heps!

Täällä ketjussa taannoin kuulutettiin Vespistejä, täällä yksi. Tuli ostettua GTS 250 n. kuukausi sitten, kilometrejä jo "peräti" 220 ;) Täällä maaseudulla, jossa nykyisin vietän eläkepäiviä, on paljon hiekkateitä, eikä kelirikko ole oikein vielä hellittänyt. Vespa ei pienine pyörineen ole parhaimmillaan soralla, varsinkaan juuri levitetyllä soralla, joten eipä ole paljon viitsinyt vielä ajella. Pikkuhiljaa alkaa tiet kovettua, siitä sitten niitä kilometrejä kertyy, kai?

Että onhan meitä..... :)

Partanen

Hyvä hyvä. Tervetuloa porukkaan.  :)

Kyllähän Vespa soveltuu hiekkateillekin, varauksin. Niiden varalle olen asentanut eteen roiskeläpän, niin ei hakkaa kivet maaleja pohjasta pois. Harkinnassa on ollut myös suihkutella kiveniskumassaa pohjaan, kiven iskemien varalta, mutta jäänyt vielä tekemättä. Irtosoralla saa olla varovainen ettei perä irtoa. Takapainoista on hankala hallita luisussa. Mutta tunnelmasta ja maisemasta nauttien matka taittuu myös soralla, toisin kuin monilla moottoripyörillä esimerkiksi.

Vespalla pitää ajaa vain silloin kun se on kivaa. Ja useimmiten on.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 07.06.13 - klo:10:12
Tilanne toki muuttuu jos pullon laittaa vaikka mustaan, märkään sukkaan ja tuon siihen virtaavaan ilmaan. Veden haihtuminen sitoo lämpöä = pullon lämpötila laskee alle "ulkolämpötilan", musta pinta lämpiää auringossa tehostaen haihtumista ja virtaava ilma edelleen yhä vain tehostaa tuota veden haihtumista = tällöin pullon lämpötila tosiaan saadaan viileämmäksi virtaavassa ilmassa kuin seisovassa 8)


Tuosta voisi tehdä myytinmurtotestin: olisko valkoinen hiili, tai sukka parempi -itse sanon että ilman muuta olisi ;-)

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.06.13 - klo:20:05
Hyvä hyvä. Tervetuloa porukkaan.  :)

Kyllähän Vespa soveltuu hiekkateillekin, varauksin. Niiden varalle olen asentanut eteen roiskeläpän, niin ei hakkaa kivet maaleja pohjasta pois. Harkinnassa on ollut myös suihkutella kiveniskumassaa pohjaan, kiven iskemien varalta, mutta jäänyt vielä tekemättä. Irtosoralla saa olla varovainen ettei perä irtoa. Takapainoista on hankala hallita luisussa. Mutta tunnelmasta ja maisemasta nauttien matka taittuu myös soralla, toisin kuin monilla moottoripyörillä esimerkiksi.

Vespalla pitää ajaa vain silloin kun se on kivaa. Ja useimmiten on.  ;)

Kiitos toivotuksista Partanen. Tuosta roiskeläpästä, oliskos sulla kuvaa, kuinka sen toteutit, voisi meinaan olla ihan järkevä sellainen minullakin. Täällä todellakin isot kivet paukkuu alustaan ja maali saa kyytiä. Oon ollut täällä maalla nyt jo kuudetta vuotta, ennen kuin tänä kesänä muutin tänne kokonaan, eikä ikinä ennen ole ollut tiet niin surkeassa kunnossa, kuin tänä vuonna. Mulla oli täällä aiemmin ihan tavallinen kiinalainen 50 kuutioinen moposkote ja sillä pystyi teiden kunnon puolesta päästelemään huoletta. Tehot vaan loppu kesken, täällä kun on tosi kovia nousuja, hyvä kun mäelle jaksoi nousta tällanen päälle satakiloinen selässään :) Vespassa tehot riittää. Ostin muuten antamasi linkin perusteella Hollannista sen puolipitkän tuuliohjaimen, odotan saavani sen loppuviikosta.

Tossa luin tämän ketjun alusta loppuun ja pahoittelut siitä peuramällistä. Kuinkas toipuminen on sujunut, jäikö jotain fyysistä tai peräti henkistä vammaa? Taidat olla varovaisempi?

Partanen

Ei taida olla kuvaa omasta, mutta googlen kuvahaulla saattaa joitain löytyä: http://www.google.fi/search?q=vespa+gts+mud+flap&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.47883778,d.bGE&biw=1440&bih=796&um=1&ie=UTF-8&hl=fi&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=Sfy9UfL0I-WE4gT05YGgDA

Asennushan on helppoa. Kannattaa irrottaa eturengas sovittamisen helpottamiseksi. Lokari on muovia, joten siihen on helppo porata reiät pultteja varten. Itse olen käyttänyt 5mm pultteja. Hankalampaa on läpän tekeminen, tai valitseminen. Liian pitkä ja löysä hinkkaa paalia pohjasta. Liian lyhyt taas ei suojaa. Mulla on nyt Motonet:istä ostettua roiskeläppäkumia, joka on melkein muovia. Ei heilu eikä hankaa maalia. Toisaalta taitaa olla hiukan liian lyhyt, ja olenkin miettinyt pohjan massaamista. Ekan läpän tilasin Saksasta: http://www.sip-scootershop.com/main/base/Results.aspx?t=mud+flap&d=%28sco,ape,lam,old,px,sma,max,atv,mot%29&a=1&sort=0 Taisi olla malli "MOD", mutta se oli turhan lyhyt. Seuraavan ostin lomamatkalta Englannista skootterikaupasta. Se oli riittävän iso, mutta liian löysää kumia.

Hollannista on tavarat tulleet mulle viidessä arkipäivässä. Viikonloppuna kun tilaa, niin perjantaina on yleensä perillä täällä Suomessa.

Kolarista on selvitty. Koivet tuntuu aamuisin jäykiltä joskus. En tiedä johtuuko kolarista, vai iästä, vai molemmista. Kammoa ei jäänyt, taikka semmoista jonka tiedostaisi. Ehkä sitä vähän hiljempaa ajelee mutkapätkillä, vaikka eihän mulla onnettomuuden sattuessa ollut kuin sen 50km/h. Eli varovaisuus ei auta, kun jotain sattuu noin yllättäen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Roiskeläpän kumin pitää olla sellaista, jossa on kudos sisällä. Muuten alkaa rispata ja haljeta reunoista. Esimerkiksi Korja-Kumi myy kaikenlaisia kumipaloja.

http://www.korjakumi.fi/
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Riippu varmaan käyttökohteesta. Sanoisin, että skootterikäytössä läppä ei ole niin kovilla, että rispaantuisi. Taikka ei näissä mun läpissä ole ollut kudosta sisällä, ja hyvin ovat kestäneet.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

^ Riippuu siitä, kuinka paljon ajaa. Mikä tahansa liuhuva läppä kestää jonkin tuhannen kilometriä. Ostin Vespaan Korja-Kumista tavallista bulkkikumia, jossa kudos sisällä. Kestää maailman tappiin. Kumia voi helposti leikata itse mattopuukolla. Vespa-logolla myytävät orkkikset tai kopiot eivät kestäneet.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

pekpel

Mulla oli Bellassa roiskeläpät 3mm kumia vahvikekudoksella, ihan etrasta hain hukkapalan...
Kesti muuten mainiosti koko sen puoltoista vuotta jotka olivat paikallaan.
Ongelmaksi tuli kiinnitys, vaikka oli prikoilla ja läpipulteilla kiinni alkoi talviajossa repeilemään kun hanki hankasi ja väänsi läppiä vaakaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..