Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

khaosaming

#420
Lainaus käyttäjältä: HiTec - 31.05.13 - klo:10:59
Ja kun tähän vielä otetaan esim. Helkama, jota ainakin minä olen aina pitänyt laadukkaana, perinteisenä, SUOMALAISENA tuotemerkkinä, niin kyllä vain, ko. merkin skodet onkin kinkkejä ???
-----------------
Tuo on jo vanha juttu. Ei niitä suomalaisina myydä. Kuka hyvänsä näkee jo laadusta valmistusmaan, ja on yleisessä tiedossa, että Suomessa ei tehdä enää mitään kaksipyöräisiä. Vanhojen tuotemerkkien omistajat vain ratsastavat menneellä maineella. Noista on esimerkkejä vaikka kuinka. Kuka luulee, että Raleigh-skootterit olisi tehty muualla kuin Kiinassa (vanha yhtiö oli englantilainen laatuvalmistaja). Tai joku uusi Lambretta, jossa kaikki on SYMiltä.

Partasen jutusta tulee vain vaikutelma, että Kiinassa paukutetaan vanhojen Soliferien kopioita.

Aito Solifer:
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Niin sen ymmärsin, että naapuri ei tiennyt että solifer-skootteri on kiinalainen. Minä taas en tiennyt, että Solifer on tehnyt skoottereita ennen näitä nykyisiä kiinassa tehtyjä, joihin on laitettu vain Solifer-tarrat. Vai onko Solifer tehnyt Suomessa skoottereita joskus?

Ja niitä tuoteväärennöksiä on jo vaarallisen paljon markkinoilla. Esim. laakereista ei kuluttaja näe mitenkään ovatko väärennöksiä, vai aitoja. On sitten maahantuojan rehellisyydestä kiinni, että viedäänkö lavallinen laakereita metallinkeräykseen, vai kauppojen hyllyille. Ja tietääkö maahantuojakaan aina, että onko ne tuotteet sitä mitä on tilattu. Kiinalaisilla on tapana itse "jatkokehittää" tilattua tuotetta, ihan pyytämättä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#422
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 31.05.13 - klo:11:14
Niin sen ymmärsin, että naapuri ei tiennyt että solifer-skootteri on kiinalainen.
------------------
Ei luulisi olevan yllätys ainakaan sinulle. Tällä palstalla on puhuttu vuosia helkamoista ja solifereista, jotka kaikki ovat jonkin sortin baotianeita. Kuka hyvänsä voi hankkia oikeudet johonkin vapaana olevaan tuotemerkkiin ja tilata Kiinasta bulkkivalmistajan skootterin, johon tarra laitetaan.

Solifer, Helkama ja Tunturi ovat kaikki entisiä mopedimerkkejä. Ei niissäkään suomalaista ollut muuta kuin runko. Koneet tulivat mistä saivat. Yleensä Puchilta tai Sachsilta. Puch-moottoria tehtiin Itävallan lisäksi Jugoslaviassa.

Tunturi teki skoottereita aikoinaan. Kyljessä luki Tunturi-Puch.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Jopas nyt. Tottahan minä tiedän, että tänä päivänä myytävät soliferit, helkamat, pyrkijät, mitä niitä onkaan, ovat kiinalaisia. Mutta minut yllätti se, että naapuri ei sitä mitä ilmeisemmin tiennyt. Eli hän erehtyi luulemaan kiinalaista skootteria Soliferiksi. Hänellä on siis omien sanojensa mukaan kiinalaisten kopio Solifer-skootterista (eikä ilmeisesti tiedä että se Soliferkin on kiinasta). Kertoi senkin, että osat hänen skootteriinsa tulee Italiasta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 31.05.13 - klo:11:18
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 31.05.13 - klo:11:14
Niin sen ymmärsin, että naapuri ei tiennyt että solifer-skootteri on kiinalainen.
------------------
Ei luulisi olevan yllätys ainakaan sinulle. Tällä palstalla on puhuttu vuosia helkamoista ja solifereista, jotka kaikki ovat jonkin sortin baotianeita. Kuka hyvänsä voi hankkia oikeudet johonkin vapaana olevaan tuotemerkkiin ja tilata Kiinasta bulkkivalmistajan skootterin, johon tarra laitetaan.

Solifer, Helkama ja Tunturi ovat kaikki entisiä mopedimerkkejä. Ei niissäkään suomalaista ollut muuta kuin runko. Koneet tulivat mistä saivat. Yleensä Puchilta tai Sachsilta. Puch-moottoria tehtiin Itävallan lisäksi Jugoslaviassa.

Tunturi teki skoottereita aikoinaan. Kyljessä luki Tunturi-Puch.

Pieni tarkennus jos oiken haluaa olla wise-ass :P, 80-luvun Soliferissä oli Tomos moottori, uudemmissa sitten Suzuki (PV ym), Helkama Raisussa taas MotoMorini?

PV:hän taisi olla ihan oikea Suzuki tuote mitä Soliferi sitten riisu Suomi-mopoksi. En tiedä kuka sitä oikein valmisti, olikohan Soliferillä joku lisenssi, vai oliskohan ollut vaan maahantuoja?
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 31.05.13 - klo:13:20
Pieni tarkennus, jos oikein haluaa olla wise-ass. 80-luvun Soliferissä oli Tomos-moottori...
------------
Hyvä tarkennus, joka minulta unohtui. Tomos taisi olla juurikin se jugoslavialainen valmistaja. Nykyisin se on Sloveniassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tomos

Four wheels move the body, two wheels move the soul.

oskuk

#426
Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 31.05.13 - klo:10:56
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 31.05.13 - klo:10:46
...On kuulema ihan samanlainen kuin Solifer, mutta kiinalainen.
----------
Kiinassa on tehty kymmeniä vuosia Jawoja ja Uraleita, mutta omalla merkillä. Aivan alkuperäisilä muoteilla ja prässeillä. Ovat ostaneet jonkun vanhentuneen tuotantolinjan. Sama Intiassa (Royal Enfield).

http://www.chang-jiang.com/jawa/jawa.html

Se Royal Enfield on varmasti ihan sama kuvio kuin Piaggio Intiassa.

EDIT:

Soliferista toki löytyy vaikka mitä, mutta tuossa kiinnostuneille yksi koonti:
http://users.utu.fi/anpaja/mopo/solifer_tietoa.html

XEVO400

Tätähän vois jatkaa vaikka moposkootteriosastolla. :)

makexx

Aiemmin tässä tredissä huudeltiin uusien kuskien perään... Itse ostin GTS 300 SuperSportin viikkoa vaille vuosi sitten. Olin pitkään kokenut jonkinlaista sympatiaa Vespoja kohtaan ja joka kesäinen mopokuume poltteli pahasti.  Järki sanoi, että osta joku soppeli moottoripyörä samantien, mut järki näissä asioissa...

Nyt on mittariin tullut reilu kahdeksantuhatta kilometriä ja olen edelleen onnellinen Vespan omistaja. Vaikka pikkupyöränen skootteri ei olekkaan parhaimmillaan matka-ajossa niin 500-700 kilometrin päivätaipaleita on tullut useita ja mielestäni yllättävänkin helposti. Nyt vähän polttelis jokin "pidempi" kesälomareissu. Nykyään tulee ajettua autolla vain pakosta kun ei voi ottaa mopoa, syystä tai toisesta. Yleensä syynä on kuljetustarve, vaikka 30 kg rehusäkki siirtyy Vespalla kätevästi jalkatilassa joka on muuten mitotettu juuri oikein kahden olutlaatikon kuljettamiseen, eli mökkeilemäänkin pääsee.  Kyllä on Giovanni ollu fiksu...

Noh, se siitä jaarittelusta. Aurinkoisia ja turvallisia kilometrejä kaikille kuskeille (ajokin merkistä välittämättä) !!
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
|  Vespa GTS 300 SuperSport  |
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Partanen

Oon ihmetellyt, että missä vespan omistajat kirjoittelevat, jos missään. Lähes jokaisella ajoreissulla näkee Vespan, tai useamman. Mitä muuta merkkiä näkee yhtä usein? Siihen nähden meitä on täällä aika vähän. Vaan ehkäpä Vespan omistajat keskittyvät ajamiseen, eikä nettiin kirjoitteluun.

Kiitettävät kilometrin olet saanut ajettua. Samat n. 8500km ajelin itsekin viime kesänä. Mulla taisi viime kesänä olla 300km pisimmät reissut päivää kohden. Tänä kesänä saatetaan ajella jokin pidempikin päiväreissu.

Millä saat kaljalaatikot kiinnitettyä jalkatilaan, vai pidätkö siinä jalkojen välissä? Mulla on jalkatilassa teline, joka osoittautui hyväksi myös halkojen kuljettamiseen:



Sehän tuossa jalkatilaan lastaamisessa on hyvä, että painopiste pysyy alhaalla. Ei kerrota mun naiselle, että rehusäkitkin mahtuisi kyytiin.  ;)

Kuvassa on mun vanha Vespa, ja uuteen on nyt kertynyt 1100km vajaassa kahdessa viikossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Ei vespakuski lapasta nosta kun on vastaan tullu.. Joka kymmes noin äkkiä laskien, ja sekin on luultavasti ollut vahinko..
Tänään neljä jätti moikkaamatta ja yks ei suostunu edes sanomaan päiväätä takaisin kun tankattiin yhtäaikaa..
Eli ujoja juntteja taitavat olla.. Suorastaan ylpeitä sellaisia.. Onhan mahdollista että eivät uskalla handua stongasta irrottaa, sehän on italiassa laitonta..
Jospa ne on siellä peltiskootterin puolella tai ssc:n saiteilla tai niitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta kirjoittelu kun ovat nyt lomalla päristelemässä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

makexx

Loistavaa kuulla Partanen, että muutkin käyttävät Vespojaan. Mulla on vain tuttava piirissä muuta "matkamotoristi" isojen maantielaivojen kanssa ja he saavat vajaan puolet meidän kilometreistä  :)

Mitä tuohon moikkailuun tulee, niin tuolla maantien puolella olen moikkaillut motoristeja ja kaupungissa kyllä olen tavannut olla peukku pystyssä kaikille Vespailijoille, mopoista lähtien. Täällä pohjanmaalla vaan ei isompia Vespojan turhan paljoa näy.



Mitä virvokkeiden kuskaamiseen tulee, niin jeesusteippi tekee kummia. Yks kierros ympäri et pysyy kasassa ja sitten lenkki yläpäähän, että saadaan kassikoukkuun kiinni. Pysyy mukana vaikka päästelee mutkapätkia vahdikkaamminkin. Tavaran kuljetuskyky on tän mallisessa skootterissa tosi hyvä. Jätti plussa siitä! Pari isoa kassillista tavaraa kulkee ilman ongelmaa, niin että täs on joutunut kanniskelemaan MP-kuljettajan tavaroita kun on niin vaikeaa pakata kyytiin  8)


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
|  Vespa GTS 300 SuperSport  |
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Partanen

#432
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 06.06.13 - klo:19:40
Ei vespakuski lapasta nosta kun on vastaan tullu.. Joka kymmes noin äkkiä laskien, ja sekin on luultavasti ollut vahinko..
Tänään neljä jätti moikkaamatta ja yks ei suostunu edes sanomaan päiväätä takaisin kun tankattiin yhtäaikaa..
Eli ujoja juntteja taitavat olla.. Suorastaan ylpeitä sellaisia.. Onhan mahdollista että eivät uskalla handua stongasta irrottaa, sehän on italiassa laitonta..

On niitä sellaisiakin vespakuskeja, jotka eivät vastaa toisen vespakuskin tervehdykseen. En usko että kyse on ylpeydestä.

"makexx": Sama se on mun kaveripiirissä, että prätkämiehille ei juuri kilometrejä kerry, mutta Vespoihin ja skoottereihin kertyy.  ;) Ja hyvin näkyy laatikot jalkatilaan mahtuvan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 06.06.13 - klo:23:22
mutta Vespoihin ja skoottereihin kertyy
Eikö Vespa olekaan skootteri ??
Nyt olen oikeesti hämmentynyt, taitaa mennä jo vähän järkytyksen puolellekin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

oskuk

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 07.06.13 - klo:00:23
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 06.06.13 - klo:23:22
mutta Vespoihin ja skoottereihin kertyy
Eikö Vespa olekaan skootteri ??
Nyt olen oikeesti hämmentynyt, taitaa mennä jo vähän järkytyksen puolellekin..

Kova tuo vespantipatia ;-)