Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Voitko siis käyttää esim. varaosia etsiessäsi, mitä nimitystä?
Onko eri nimitys yksi ja kaksipuoleiselle takahaarukalle?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.05.13 - klo:22:36
Voitko siis käyttää esim. varaosia etsiessäsi, mitä nimitystä?
Onko eri nimitys yksi ja kaksipuoleiselle takahaarukalle?
Ei kai missään skootterissa ole takahaarukkaa? Moottorin lohko hoitaa toisen puolen ja tukivarsi toisen puolen?

khaosaming

#392
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.05.13 - klo:22:33Vai eikö pienemmässä Nyky-Vespassa ole tukivartta ollenkaan takana?
---------------
LX:n perän ripustus on yksipuolinen, yhdellä jousella, toisin kuin GTS (jossa stereoperä). Mainitsemasi "tukivarsi" (bracket) on vain osa pakaria ja lähtee sen mukana parilla pultilla pois.

http://youtu.be/IH0zUd6TDUM

http://youtu.be/rczWQ3s2E8U




Four wheels move the body, two wheels move the soul.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.05.13 - klo:22:15
Sittemmin renkaan helppo vaihtaminen on menetetty takapään osalta, kun vauhdit ja tehot ovat kasvaneet.

Hah! Kyllä tuossa on varmasti jotkut ihan muut syyt takana kuin vauhdit tahi tehot. Ohessa esim. Honda VFR 1200 ja kuten huomaat, 1-puoleinen takaripustus se on siinäkin ynnä putkikin aika sopivan näköisesti pätkäisty pois renkaanvaihdon tieltä 8)

Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

Kerropa sitten miksi skoottereihin on laitettu tukivarsi taka-akselia tukemaan? Olin yllättynyt siitä, ettei sellaista tukea LX:ssä ole, mutta monissa muissa on.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.05.13 - klo:09:30
...miksi skoottereihin on laitettu tukivarsi taka-akselia tukemaan? Olin yllättynyt siitä, ettei sellaista tukea LX:ssä ole, mutta monissa muissa on.
----------
Jostakin syystä GTS:ään ja moniin muihin skoottereihin on haluttu laittaa stereoperä. Esimerkiksi PCX:ssä on samanlainen tukivarsi. Ehkä tällä haetaan vakautta hieman kevyemmillä komponenteilla tai sitten se on kustannuskysymys. Moottoripyörissä on usein monoshock-iskunvaimennus takana, mikä eliminoi tukivarsien tarpeen yksipuolisessa ripustuksessa.



Four wheels move the body, two wheels move the soul.

jk_single

Väittäisin että se vääntömomentti joka yksipuolinen "perä" väistämättä aiheuttaa on hankala ottaa vastaan moottorin ripustuksella/tärinävaimennuksella, ainakin Piaggion konstruktioilla (muita en tunne), sen takia joudutaan vähentämään sitä laittamalla pyörän toiselle puolellekin jousi. Moottoripyörässähän (ja ehkä t-max ja s-wing) on ihan erilainen takaswingin kiinnitys ilman minkäänlaista joustoa suhteessa runkoon.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 28.05.13 - klo:10:12
Moottoripyörässähän [...] on ihan erilainen takaswingin kiinnitys...
-----------------
Skoottereissa moottori ja takahaarukka (swingi) ovat yhtä, motukoissa moottori on kiinni rungossa osana jousitettua massaa. Ehkä juuri jousittamaton paino (skoottereissa) on osasyynä rakennevalintoihin.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

HiTec

Kyllä tuo on varmaan kustannus- tms. tekninen juttu. Yksipuoleisena se taka-akseli ja variaattorikoppa joutuu ottamaan vastaan erilaisia kiertäviä vääntöjä => niistä on pakko tehdä melko jäykkiä. No jäykkyys taas tarkoittaa yleensä materiaali- yms. kustannuksia lisää. Tuollaisella 2-puoleisella se variaattorin koppa ei joudu väännöille alttiiksi ja taka-akselikaan tai sen laakerit ei silleen rasitu = voidaan käyttää "heikompia" rakenteita = edullisempia 8)

Ja moottoripyörissähän aika usein on myös taka-akeli molemmin puolin tuettu haarukalla, vaikka mono-iskunvaimennus siellä renkaan juuressa usein onkin. Tuo 2-puoleinen akseli vain kykenee ottamaan ne moottorin vedon ja jarrulaikan aiheuttamat väännöt paremmin vastaan, ilman että varsinainen taka-akseli joutuisi joustamaan = takarengas taipuisi hieman poikittain, erilaisista kuljetettavan massan aiheuttamista akselikuormista nyt puhumattakaan 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

jk_single

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 28.05.13 - klo:10:26
Lainaus käyttäjältä: jk_single - 28.05.13 - klo:10:12
Moottoripyörässähän [...] on ihan erilainen takaswingin kiinnitys...
-----------------
Skoottereissa moottori ja takahaarukka (swingi) ovat yhtä, motukoissa moottori on kiinni rungossa osana jousitettua massaa. Ehkä juuri jousittamaton paino (skoottereissa) on osasyynä rakennevalintoihin.

Ainaikin isoissa 2sylinterisissä makseissa on moottori tavallaan eriytetty takaswingistä varmaan moottorin koon ja ajettavuuden takia  (jousittamaton massa swingin jäykkyys jne);  t-max, s-wing, burgman 650, kymco 700 uudet bemarit jne

Piaggio Master 500:ssa tämän asian kyllä huomaa, negatiivisessä mielessä. Vielä kun swingiin ripustetaan yli 10kg painava äänenvaimennin  :(
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 28.05.13 - klo:11:10
...isoissa 2-sylinterisissä makseissa on moottori tavallaan eriytetty takaswingistä...
--------------------
Suoraan sanottuna isot maksit on rakennettu kuin perinteiset moottoripyörät. Moottori on pultattu kiinni kehtoputkihässäkkään ja takakeinuhaarukka on nivelletty runkoon. Noissa on varmaan myös ajateltu kyytiläistä ja kokonaiskantokykyä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.05.13 - klo:22:36
Voitko siis käyttää esim. varaosia etsiessäsi, mitä nimitystä?
Onko eri nimitys yksi ja kaksipuoleiselle takahaarukalle?

Varaosia ostettaessa katsellaan nykyisin varaosakuvaa tietokoneen näytöltä, yhteistyössä varaosakauppiaan kanssa. En silti todennäköisesti pyytäisi Vespan etuhaarukkaa. Ohjekirjan mukaan Vespan keulassa on "single arm suspension". Sana "arm" vääntynee suomen sanaksi tukivarsi helpommin kuin sanaksi haarukka, joka taas olisi englanniksi "fork".  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.05.13 - klo:10:10
Ohjekirjan mukaan Vespan keulassa on "single arm suspension". Sana "arm" vääntynee suomen sanaksi 'tukivarsi' helpommin kuin sanaksi 'haarukka', joka taas olisi englanniksi "fork".
--------------------
Englannissa etupään keinuhaarukkaripustuksesta ja jousituksesta käytetään termejä 'leading link' tai 'trailing link' rakenneperiaatteen mukaan. Noitahan on käytetty Harrikoiden ja trikejen rakentelussakin.

Leading link:
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

#403
Näpyttelin tuon "trailing link" googlen kuvahakuun, niin löysin tämmöisen kuvan:

http://www.projectstreetliner.com/wp-content/uploads/2010/01/VespaSuspension.jpg

Samassa kuvassa näkyy se ohjausakselin takakallistuma, joka nähdäkseni on jotain aivan muuta kuin vanhemmissa Vespoissa. Siksi ei voi verrata vanhaa ja uutta tässä kohtaa. Nyky-Vespa isolla korilla on paljon vakaampi ajettava kuin vanhempi isokorinen. Ei voi oikein verrata edes keskenään, vaikka jousituksen periaate on molemmissa sama. Ja onhan rengaskokokin kasvanut, joka osaltaan lisää ajovakautta.

Lisäys klo 10.32: Tosin kuvaan piirretty ohjausakselin kulma on väärin piirretty. Ei se noin voi olla, vaan on ohjausakselin kulman oltava hieman pystympi, muuten etujättö ei toteudu.

Lisäys klo 13.48: Tai voi se toteutuakin, en tiedä varmaksi. Pitäisi nähdä purettuna, ennenkuin voi tarkemmin tietää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#404
Honda Rune käyttää omintakeista eturipustusta. Minusta tuo on 'trailing link'.



Tuolta voi katsoa, miltä Vespa näyttäisi teleskooppihaarukalla.

http://www.2commute.co.uk/2013/03/11/road-tests/baotian-monza/

Vespa GTS 125, eikun Baotian Monza:
Four wheels move the body, two wheels move the soul.